• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzrósł koszt obwodnicy Witomina. Inwestycji nie ma w tegorocznym budżecie

Patryk Szczerba
3 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (237)
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Obwodnica Witomina odciąży ruch na Chwarznieńskiej. Będzie się zaczynała przy "Pętli Sosnowa". Obwodnica Witomina odciąży ruch na Chwarznieńskiej. Będzie się zaczynała przy "Pętli Sosnowa".

- Obecnie szacowany koszt budowy obwodnicy Witomina to blisko 100 mln zł i ta kwota jest zabezpieczona w Wieloletniej Prognozie Finansowej - informują władze Gdyni. Inwestycji w tegorocznym budżecie jednak nie ma. Wszystko wskazuje na to, że prace rozpoczną się w 2025 r. Kluczowe może być zewnętrzne dofinansowanie.




Czy budowa obwodnicy Witomina powinna być wykonywana bez względu na koszty?

Obwodnica Witomina to inwestycja, która ma odciążyć drogowo zachodnie dzielnice Gdyni. Mówi się o niej od lat, ale cały czas pozostawała w sferze zamierzeń, głównie ze względu na koszty, które trzeba byłoby ponieść.

Blisko pięć lat temu, po wyborach samorządowych, zaprezentowano nową koncepcję.

Obwodnica Witomina: co trzeba wybudować?



Droga o przekroju 2x2 wraz z ciągiem pieszo-rowerowym ma łączyć Kielecką i Chwarznieńską. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina miałaby mieć długość 2650 m.

Konieczna byłaby budowa kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.



Realny koszt obwodnicy Witomina



Wtedy zapowiadano, że będzie kosztować 70 mln zł. Obecnie jest już przesądzone, że będzie trzeba wydać co najmniej 100 mln zł.

- Początkowe założenia dotyczące kosztu inwestycji wynosiły 70 mln zł. Czas związany ze złożonymi zaskarżeniami m.in. decyzji środowiskowej przez organizacje wskazujące na bezzasadność budowy Obwodnicy Witomina znacząco wpłynął na harmonogram - obecnie szacowany koszt to blisko 100 mln zł i ta kwota jest zabezpieczona w Wieloletniej Prognozie Finansowej - mówi Jakub Ubych, przewodniczący Rady Miasta.

Inwestycji nie ma w budżecie na 2024 rok



To dokument zakładający wydatki miasta w najbliższych latach. Warto bowiem wiedzieć, że w budżecie na 2024 rok budowy obwodnicy Witomina nie ma. Wszystko wskazuje na to, że prace rozpoczną się najwcześniej w 2025 r.

- Inwestycja jest zapisana w Wieloletniej Prognozie Finansowej dla Miasta Gdyni, w której główne transze płatności są zawarte na lata 2025 i 2026, kiedy z obecnym harmonogramem możliwe jest prowadzenie działań budowlanych po podpisaniu umowy z wykonawcą - dodaje Ubych.


Konieczne dofinansowanie z zewnątrz



I zastrzega to, o czym mówiło się od dawna - nie obędzie się bez dofinansowania z zewnątrz.

- Gdyński samorząd będzie poszukiwał środków zewnętrznych na wsparcie tego działania - jest ono komplementarne w stosunku do obecnych działań inwestycyjnych w obszarze Witomina i Gdyni Zachód. Należy mieć też na uwadze, że łączny koszt powoduje konieczność postępowania w trybie określonym dla największych inwestycji, a to wymusza minima dla czasu prezentacji zadania w systemie zamówień publicznych - wyjaśnia.

Obwodnica Witomina: oczekiwanie na decyzję ZRID



Gotowy jest projekt, który powstał przy oporze przeciwników inwestycji. Jak przekonują władze miasta, czas związany ze złożonymi zaskarżeniami m.in. decyzji środowiskowej przez organizacje wskazujące na bezzasadność budowy Obwodnicy Witomina znacząco wpłynął na harmonogram prac.

Wniosek o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej został jednak w ostatnich miesiącach złożony. Trwa procedura weryfikacyjna, która powinna zakończyć się w tym roku.

Miejsca

Opinie (237) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (8)

    Czyli tradycyjnie kasa miejska pusta,oczekiwanie na pomoc Państwa albo dotację z UE.No i zwalanie na Polski Ład...ale nagrody i podwyżki to jakoś na to pieniądze są...

    • 61 11

    • Polskiego walu (5)

      Naszczescie Juz nie ma, jak i byłej totalnej władzy.

      • 5 3

      • Budżet kraju na ten rok ustalała poprzednia władza. (3)

        A więc mamy jeszcze jeden rok biedy i marazmu. Miejmy nadzieję, że ostatni.

        • 5 3

        • Nie.nierzad Tuska powiększył deficyt budżetowy o 20 mld. (1)

          Tylko 2 mld na swoją kancelarię.

          • 5 5

          • naPiSz to jeszcze raz ale tym razem po polsku a nie po rusko PiS owsku

            • 3 1

        • Taaak, to ciekawe

          To skąd sa podwyżki dla nauczycieli, od pis?

          • 2 2

      • Kasa rozkradziona na wille+ kulawego to na drogi jej zabrakło

        • 2 2

    • ktora trasa dzis zjezdzaz na wirtualnych nartach, co?

      • 1 2

    • 345 tys wydali wlasnie na auto do wozenia zwierzat

      Finansami w tym miescie zarzadza jakas malpa

      • 2 1

  • Nikt Ci nie da tak wiele, ile Szczurek obieca (1)

    głosuj więc dalej..

    • 73 7

    • Mi obiecał parking za 70 milionów

      No i jest! Puściutki, piękniutki. A za tę kasę można by odkorkować 3 dzielnice - Witomino, Chwarzno i Działki

      • 3 3

  • Wcale mnie to nie dziwi (1)

    Przecież to Gdynia, tutaj nic nie może być normalnie.

    • 65 6

    • Nie no w Gdańsku lepiej, zwężono ulicę, na której autobusy się nie mieszczą. Tam to jest normalnie, całe trójmiasto to patologia.

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    uważam że (6)

    skrzyżowanie obwodnicy Witomina z ul Kielecką powinno być kopią węzła Gdynia Port z obwodnicy Trójmiasta. Czyli powinien być wiadukt, który pozwoli na bezkolizyjny wjazd do Witomina od strony centrum. Przy obecnie proponowanym rozwiązaniu trzeba będzie stać na światłach w środku lasu.

    • 149 22

    • a co to za różnica gdzie stoicie w korku? przecież waszym celem jest tylko zakorkować miasto

      czy będziesz stał w połowie Kieleckiej czy na jej końcu przy Śląskiej to przecież na to samo wyjdzie, obwodnica Witomina ma pomóc robić korki nie tylko na Chwarznieńskiej ale i na Kieleckiej więc w końcu będziecie mieć dwa a nie jeden to się cieszcie

      • 20 62

    • tjaa, bezkolizyjne wiadukty

      Kielecka to już wjazd do centrum a nie obrzeża Chwarzna, żadnych wiaduktów żadnych węzłów!

      • 10 24

    • (3)

      Budowa bispasów tak ,ale nie kosztem likwidacji pasa dla innych użytkowników!!!!! Jeśli włodarze myślą, że większość przesiądzie się do komunikacji miejskiej to są naiwni !!! Samochodów będzie przybywać a nie ubywać.

      • 25 13

      • Ty misiu a ty co taki aktywny jesteś!

        • 6 3

      • Jak przez ćwierć wieku zabierano pieszym chodniki

        Byś miał szeroko, wygodnie, i by się rowerzyści nie pałętali - nie protestowałeś

        • 8 5

      • a niby kosztem czego?

        tych 50 cm chodnika?

        • 0 1

  • Wzrost o prawie 50% ?! (2)

    Wzrost z 70 mln zł na 100 mln zł to prawie o 50 %! Kto się pomylił, ktoś odpowie za nie doszacowanie kosztów?

    • 26 12

    • Prawie 50%, czyli równiutko skumulowana inflacja z niecałych 3 lat. (1)

      A komu za nią dziękować, wiemy.

      • 13 3

      • Rosja i Covidek, o tym nie zapomnij w swoich analizach.

        • 5 4

  • I tak to się kręci. Od wyborów do wyborów - nie liczą się mieszkańcy tylko stołki.

    Deratyzacja.

    • 57 4

  • Dobrze, że wybory już w kwietniu! (5)

    Będzie można zmienić władze miasta, bo inwestycje albo się ślimaczą, albo w ogóle nie są realizowane. Ważne też, że jest alternatywa - Gdyński Dialog.

    • 59 10

    • tak, magicznie znajdą miliardy w budzecie i wybuduja estakade nowa, dla kazdego (2)

      do tego srednia hawajska do domu

      • 4 8

      • nie, wystarczy nie trwonić pieniędzy na niepotrzebne imprezy i zabawki

        • 9 2

      • Wystarcz przestać kraść na potęgę dając przetargi swoim lokalnym firmom.

        • 4 1

    • Ehhh

      Obawiam się że jak dojdzie do zmiany władzy to na każdym rogu powstanie nowy kościół...no w najgorszym razie przynajmniej jakaś kapliczka

      • 3 7

    • Ano, pierwszy artykuł odnośnie obwodnicy Witomina na tym portalu napisano w 2019..

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (26)

    Co zmieni Obwodnica Witomina? Kierowcy staną na skrzyżowaniu ze Śląską które stanie się bardzo obciążonym skrzyżowaniem, a którego władze nie ruszają. Efekt rano Kielecka będzie stać w dół razem z autobusami. Ci którzy jadą obecnie ul. Małokacką i tak pojadą Chwarznieńską przez Witomino.

    • 69 103

    • Nic. (6)

      Budowanie nowych dróg w mieście to ślepa uliczka.

      • 17 34

      • Nie no, przecież można budować z wlotem i wylotem.

        • 16 4

      • (1)

        Najlepiej jeździć konno, przy takich poglądach. Ale na szczęście 78% osób ma inne poglądy

        • 26 10

        • Na szczęście dane z instytutu danych z d

          Nikogo nie obchodzą

          • 8 2

      • yhym

        mondre

        • 1 2

      • czyli co budowac drogi poza miastem?

        po co?

        • 2 0

      • Ty sam jesteś slepą uliczką. Niestety.

        • 1 1

    • To prawada (8)

      Wydamy 100 milionów złotych na to, aby przenieść korki w Witominie w inne miejsce i tylko taki będzie efekt.

      • 23 20

      • (1)

        Bezmózg !

        • 9 11

        • Podpis daje się w polu autor (opcjonalny)

          a nie w nagłówku

          • 5 5

      • (3)

        Budowa dróg do miejsc gdzie więcej ludzi mieszka niż w Śródmieściu jest bez sensu ? Ty masz rozum ? Przecież te nowe drogi to zarazem mniejszy ruch w centrum ( szybszy wyjazd do innych dzielnic ). To ,że powinny być lewoskręty to inna sprawa ,której w mieście też nieogarniają .

        • 10 13

        • Będzie jeszcze większy ruch, bo więcej kierowców wybierze tę trasę. 100 milionów pójdzie tylko na to, aby nic się nie zmieniło.

          • 14 12

        • i co się zmieni jak ją wybudują - kolejne raporty o korkach?

          • 11 7

        • Dlaczego?

          Bo jest tak, że obecnie ludzie mieszkają na obrzeżach Gdyni, a wiele sklepów, firm, biur i banków znajduje się w śródmieściu więc jadą, a potem wracają. Proste?

          • 1 1

      • (1)

        Myślę że mieszkańcom Witomina na pewno obwodnica będzie pasowała

        • 6 4

        • Zależy której połowy

          protesty, bo część wschodnią odcinają od TPK, już były

          • 4 3

    • (1)

      Zmie i to dużo. Natomiast brak prawo,czy lewoskrętów na gdyńskich skrzyżowaniach to osobny tragiczny temat !

      • 9 3

      • O zlikwidowanych zielonych strzałkach na Władysława IV i 10 Lutego nie wspomnę.

        • 3 0

    • (2)

      Więcej dróg wylotowych do przedmieść to odciążenie ruchu w centrum miasta ! Jak tego nie rozumiesz to współczuję!

      • 10 7

      • Cały cywilizowany świat tego nie rozumie od lat 70-tych XX wieku (1)

        jesteś tylko pół wieku do tyłu

        • 5 3

        • Niezawiodłem się.Jednak nie rozumiesz !

          • 0 0

    • Aarrr

      Prawy pas na Kieleckiej na prawo będzie bezkolizyjny i od razu będzie puszczał na Chwarzno , pus#aku.

      • 1 2

    • Nowa droga (3)

      Każda nowa droga będzie wielkim plusem bo każdy ma wtedy alternatywę i każdy jedzie w inne miejsce. Dla mnie dodatkowo powinny powstawać drogi łączące poszczególne dzielnice, bo aby dojechać gdzieś często jest tylko możliwość obwodnicą lub miastem, i tworzymy niepotrzebnie dodatkowy ruch i korki. Nowe ulice są potrzebne.

      • 4 4

      • (2)

        to prawda, absurdem jest że nie ma drogi łączącej Dąbrowe z Osową - jak obwodnica stoi, to nie da się dotrzeć ;/
        tzn są, ale mokrą porą roku średnio przejezdne bez czołgu.
        To samo witomino-kack - nawet dla autobusiarzy, cofanie sie do centrum by potem znów piąć się w górę jest pointless

        • 3 2

        • Jest - właśnie obwodnicą

          • 0 2

        • Przez Chwaszczyno jak 171. Lepiej połączyć Karwiny z Witominem czy Małym Kackiem przez Krykulec wzdłuż torów.

          • 0 2

  • Szczurek podczas kampani nic nie obiecywał (1)

    a i tak go wybraliście.
    Siedział cicho w swej norce i obserwował.

    • 53 2

    • Większość ludzi jest zadowolona

      z mieszkania w Gdyni. Najwięcej "problemów" mają osoby przyjeżdżające do nas z ościennych gmin. To oni są jednak przyczyną korków na drogach i oni też produkują najwięcej negatywnych komentarzy o Gdyni.

      • 0 14

  • Gdynia - dalszy rozwój (10)

    Brawo władze Gdyni !
    Ta inwestycja umożliwi szybki dojazd do obwodnicy !
    Brakuje mi tylko trasy rowerowej, ale jest jeszcze czas na zmiany w projekcie .
    Trzymam kciuki , aby powstała podczas kolejnej kadencji naszego Prezydenta Szczurka , czyli do 2030 roku !

    • 14 76

    • Nie będzie żadnej kolejnej kadencji (3)

      Ten skompromitowany człowiek jest skończony.

      • 26 1

      • Tak, na jego miejsce przyjdą ludzie z "niezależnej" farmy trolli ;D (1)

        Powodzenia życzę, po paru latach plucia na Gdynię.

        • 2 12

        • Skąd wiesz, że my z Dialogu?

          • 2 1

      • Chyba śnisz ;)

        • 0 2

    • Szczurek wcale nie chce zrealizować tej inwestycji. Przed każdymi wyborami temat wraca jako kiełbasa wyborcza. Prezydent Naszego miasta ma nas za głupich i wciska nam ten temat przed każdymi wyborami. Ta władza nigdy tego nie zrealizuje. Konieczna jest zmiana tej władzy...

      • 22 1

    • Ta obwodnica tylko zakorkuje centrum

      nie będzie żadnego szybkiego dojazdu do obwodnicy, chyba, że tej Witomina :)

      • 2 1

    • trasy są leśne dobre

      ale póki co mocno rozkopywane przez wycinkę drzew niestestety

      • 2 0

    • Gdynia rozwija sie jak Detroit (1)

      Za jakiś czas Gdynia stanie się polskim Detroit. Miasto upadłe. Symbol głupoty i złego zarządzania.

      • 5 1

      • Błędne porownanie

        • 0 2

    • łubu dubu niech żyje prezes naszego klubu, to pisałem ja ucyk

      pod pseudonimem

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane