• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzrósł koszt obwodnicy Witomina. Inwestycji nie ma w tegorocznym budżecie

Patryk Szczerba
3 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (237)
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Obwodnica Witomina odciąży ruch na Chwarznieńskiej. Będzie się zaczynała przy "Pętli Sosnowa". Obwodnica Witomina odciąży ruch na Chwarznieńskiej. Będzie się zaczynała przy "Pętli Sosnowa".

- Obecnie szacowany koszt budowy obwodnicy Witomina to blisko 100 mln zł i ta kwota jest zabezpieczona w Wieloletniej Prognozie Finansowej - informują władze Gdyni. Inwestycji w tegorocznym budżecie jednak nie ma. Wszystko wskazuje na to, że prace rozpoczną się w 2025 r. Kluczowe może być zewnętrzne dofinansowanie.




Czy budowa obwodnicy Witomina powinna być wykonywana bez względu na koszty?

Obwodnica Witomina to inwestycja, która ma odciążyć drogowo zachodnie dzielnice Gdyni. Mówi się o niej od lat, ale cały czas pozostawała w sferze zamierzeń, głównie ze względu na koszty, które trzeba byłoby ponieść.

Blisko pięć lat temu, po wyborach samorządowych, zaprezentowano nową koncepcję.

Obwodnica Witomina: co trzeba wybudować?



Droga o przekroju 2x2 wraz z ciągiem pieszo-rowerowym ma łączyć Kielecką i Chwarznieńską. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina miałaby mieć długość 2650 m.

Konieczna byłaby budowa kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.



Realny koszt obwodnicy Witomina



Wtedy zapowiadano, że będzie kosztować 70 mln zł. Obecnie jest już przesądzone, że będzie trzeba wydać co najmniej 100 mln zł.

- Początkowe założenia dotyczące kosztu inwestycji wynosiły 70 mln zł. Czas związany ze złożonymi zaskarżeniami m.in. decyzji środowiskowej przez organizacje wskazujące na bezzasadność budowy Obwodnicy Witomina znacząco wpłynął na harmonogram - obecnie szacowany koszt to blisko 100 mln zł i ta kwota jest zabezpieczona w Wieloletniej Prognozie Finansowej - mówi Jakub Ubych, przewodniczący Rady Miasta.

Inwestycji nie ma w budżecie na 2024 rok



To dokument zakładający wydatki miasta w najbliższych latach. Warto bowiem wiedzieć, że w budżecie na 2024 rok budowy obwodnicy Witomina nie ma. Wszystko wskazuje na to, że prace rozpoczną się najwcześniej w 2025 r.

- Inwestycja jest zapisana w Wieloletniej Prognozie Finansowej dla Miasta Gdyni, w której główne transze płatności są zawarte na lata 2025 i 2026, kiedy z obecnym harmonogramem możliwe jest prowadzenie działań budowlanych po podpisaniu umowy z wykonawcą - dodaje Ubych.


Konieczne dofinansowanie z zewnątrz



I zastrzega to, o czym mówiło się od dawna - nie obędzie się bez dofinansowania z zewnątrz.

- Gdyński samorząd będzie poszukiwał środków zewnętrznych na wsparcie tego działania - jest ono komplementarne w stosunku do obecnych działań inwestycyjnych w obszarze Witomina i Gdyni Zachód. Należy mieć też na uwadze, że łączny koszt powoduje konieczność postępowania w trybie określonym dla największych inwestycji, a to wymusza minima dla czasu prezentacji zadania w systemie zamówień publicznych - wyjaśnia.

Obwodnica Witomina: oczekiwanie na decyzję ZRID



Gotowy jest projekt, który powstał przy oporze przeciwników inwestycji. Jak przekonują władze miasta, czas związany ze złożonymi zaskarżeniami m.in. decyzji środowiskowej przez organizacje wskazujące na bezzasadność budowy Obwodnicy Witomina znacząco wpłynął na harmonogram prac.

Wniosek o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej został jednak w ostatnich miesiącach złożony. Trwa procedura weryfikacyjna, która powinna zakończyć się w tym roku.

Miejsca

Opinie (237) ponad 10 zablokowanych

  • my gdynianie mamy nadzieję, że tematem poważnie i profesjonalnie zajmie sie następca pana Szczurka (1)

    • 26 1

    • nie do końca

      prezydentem zostanie Łucyk, bo mieszkańcy Gdyni są masochistami

      • 1 0

  • Ale wystarczyło pieniędzy na pickupa za 400 tys. zł z klimatyzowaną klatką dla zwierząt

    • 26 3

  • Komu to potrzebne? (4)

    Bardziej przydałaby się Strefa Czystego Transportu w Śródmieściu Gdyni oraz dzielnicach przyległych.

    • 2 34

    • będzie kieszonkowa strefa

      2 ulice na krzyż

      • 5 1

    • Przywież mi na rowerze 5 ton cementu, 2000 szt pustaków

      kalesoniarzu

      • 10 2

    • Komuch Allert

      • 6 2

    • Bus pasy i ścieżka rowe to powino być na tej obwodnicy

      • 1 5

  • Tak tak, a w przyszłym roku koszt wyniesie już 150 mln. I nadal nie będzie go w budżecie. A po kiego grzyba na obwodnicy jest potrzebny "ciąg pieszo-rowerowy"?

    • 24 0

  • Olo (1)

    Związku z brakiem wspomnianej w artykule inwestycji , spadną ceny nieruchomości w tym rejonie miasta???

    • 9 0

    • Do zera

      Tak jak od 10 kat ceny spadają

      • 1 0

  • Założenia są błędne (28)

    Po pierwsze, nie jest potrzebna droga 2x2, dalsza część drogi do Gdyni nie będzie szersza więc i ta jest zbędna. Po drugie część pieszo rowerowa też jest zbędna. Przy tej drodze nikt nie będzie mieszkał, to przelotówka. Rowerzyści spokojnie przy mniejszym ruchu pojadą przez Witomino. Koszt budowy spadnie wtedy znacząco. Pewnie o połowę.

    • 162 54

    • (17)

      Uwzględniając komunikację miejską powinno być 2x2

      • 21 9

      • (6)

        dodatkowy pas za grube pieniądze dla tych kilku autobusów jeżdżących raz na 20 min? Taki buspas ma sens tylko w mieście, gdzie jest duży ruch, wiele skrzyżowań i przystanków. Ta droga powinna być przelotówką.

        • 31 15

        • Dokładnie tak.

          Korki i tak będą, a można buspas zrobić

          • 8 7

        • Odwrotnie - dodatkowa droga za grube pieniądze (3)

          by przesunąć korek o kilkaset metrów? Dla przelotówek w miastach nie ma już miejsca.

          • 7 6

          • (2)

            powiedz to wprost mieszkańcom Witomina - Chcę, by auta jeździły pod Waszymi drogami, niszczyły lokalne drogi i hałasowały w nocy ;) a jak jedno czy dwójka dzieci zostanie potrącone na pasach - trudno, wielki autobusiarz nie chciał by robić drogi poza dzielnicą, żeby odciążyć lokalne połączenia.

            • 3 4

            • Bo mieszkańcom dolnego tarasu nie będą już jeździć (1)

              Tylko wyparują? Ach ci fani leczenia otyłości metoda popuszczania pasa

              • 3 2

              • W Gdyni nigdy nie było dolnego tarasu, tego określenia nikt ze stałych mieszkańców nie używa. Tak jest w Gdańsku, nie tu.

                • 3 1

        • cała obwodnica nie ma kompletnie sensu

          • 3 4

      • (7)

        Komunikacja pojedzie przez Witomino, tam są mieszkańcy, po co przez obwodnicę?

        • 33 6

        • Muszą (5)

          Muszą puścić tam autobusy, by wyrwać kasę z Unii... I drogę rowerową zrobić. Taki mamy klimat

          • 25 4

          • To są warunki dofinansowania. (2)

            Ma być ekologicznie!

            • 6 4

            • Pokaż, w którym punkcie tak jest napisane

              • 4 1

            • No to będzie, ładnie i zielono przez las.

              • 0 1

          • Klimat jest taki, że w mieście nie są tylko kierowcy

            Wręcz jest ich mniejszość

            • 7 6

          • No to rozstać się ze świerszczulubami.

            • 0 4

        • bo tam też są...

          mieszkańcy.

          • 2 0

      • (1)

        Autobusy będą jeździć przez Witomino. Ciąg pieszych i rowerowy już teraz jeździ przez Witomino i nikomu to nie przeszkadza. Zróbcie po 1 pasie z możliwością rozbudowy i tyle. Koszt 60 mln.

        • 9 9

        • Proponuje przez twoje osiedle puścić cały ruch tranzytowy :)

          • 10 4

    • Dokładnie, wystarczy 1x1. (2)

      Dokładnie, wystarczy 1x1. Bez przejść dla pieszych, bez skrzyżowań, bez przystanków autobusowych. Tak by ruch odbywał się płynnie. Chodzi o to, by tranzyt nie leciał przez centrum Witomina, zanieczyszczając hałasem i spalinami.

      Wyjdzie to na dobre nie tylko osobom dojeżdżającym spoza Gdyni, ale również mieszkańcom Witomina, którzy może nie będą korzystać z tej obwodnicy bezpośrednio, ale jej obecność pozytywnie wpłynie na komfort mieszkańców, zmniejszając ruch w ich dzielnicy.

      • 21 12

      • Za to negatywnie wpłynie na komfort mieszkańców dolnego tarasu, bo zaraz kilka tysięcy frajerów poleci domki za obwodnicą (1)

        no bo przecież Panie - jaki świetny dojazd jest. Jasne. Ile kilometrów chodników da się zbudować za 100 milionów?

        • 5 8

        • i tak pojada i tak

          • 1 2

    • xD (1)

      Infrastruktura rowerowa to ułamek kosztu budowy jezdni dla samochodów. Dla tego odcinka byłoby to maksymalnie kilka milionów złotych.

      • 4 7

      • Podroze rowerowe to max. 10%, rozumiesz?

        Samochodowe maksymalnie 60% (jak się włączyć tych, którzy używają i zbiorkomu i auta). Nie ma znaczenia że taniej, potrzebuje tego większość, a nie margines.

        • 3 3

    • Znając życie to ścieżka rowerowa jest głównie pretekstem do dostania jakiegoś dofinansowania

      I pewnie sam jej koszt niewiele zmienia

      • 6 0

    • 5 (3)

      Zgadzam się co do tego, że nie wtłoczy się zawartości rurociągu do słomki. Nieważne jak szeroki jest dolot jeśli wąskie gardło zatrzyma strumień.
      Nie zgadzam się z posulatem budowy drogi nieplnowartosciowej. Estakada to droga przelotowa, która skazuje niesamochodziarzy na długodystansowe obejścia i łamanie prawa (przejęcie przez torowiska). Jest to dyskryminacja. Poza tym nigdy nie wiadomo, co będzie za 15 lat. Być może chodniki i DDRy w tym miejscu będą kluczowe... Kto wie?

      A tak w ogóle ta droga nie rozwiąże żadnego problemu a obniży jakość życia wszystkim. Korek będzie na Witominie i wokół niego. To drogi rodzą samochody a nie odwrotnie. Zostanie wycięty las, ludzie na Wito będą mieszkać w spalinach i ciągłym huku. Ten kto mieszka przy obwodnicy lub nowochwarznienskiej lub morskiej wie o co cho.

      • 0 5

      • CO XD (1)

        po wybudowaniu obwodnicy, mieszkańcy Witomina będą w smogu? no tak, teraz nie są, szczególnie Ci w blokach przy skrzyżowaniu Chwarznieńska/Hodowlana, gdzie dzięki MTM teraz droga idzie 2m od ich klatek schodowych XD

        Jakim cudem, jazda (dajmy na to 90kmh), w pewnej odległości od zabudowań, być może nawet z droga z ekranami, ma generować więcej spalin niż ciągłe przyspieszanie/zwalnianie 0/30/50 na przejściach/światłach/skrzyżowaniach?? Wytłumacz, bo to logiki się nie trzyma ;)

        Może i będą osoby co będą czuć spaliny i hałas z nowej obwodnicy - ale to Ci, którzy kupią tanie mieszkania, które się wybudują przy obwodnicy kilka lat po powstaniu nowej drogi, a potem płacz bo hurr durr ja nie wiedzioł że przy drodze będzie głośno

        • 4 1

        • Mieszkańcy przy Hodowlanej też na pewno się cieszą że przez ruch leci ich drogą :) To akurat zasługa MTM, ale jakby mieli wybór, to puścili by objazd inna drogą, nie myśląc czy gdzieś tam na końcu utworzy się korek. Tak samo, każdy logicznie mieszkaniec Witomina wybierze by obwodnica powstała, bo to odciąży ich lokalne drogi, zwiększając bezpieczeństwo ich okolicy.

          • 4 0

      • Ciekawa teoria

        "Jak powstanie obwodnica to mieszkańcy będą mieszkać w ciągłym huku i spalinach.." - skąd się biorą tacy ludzie ? Logika na poziomie rządzących Gdynią.
        Ta obwodnica nie powstanie w najbliższych latach, a już na pewno nie za rządów tej ekipy. Gdyby mieli ja rzeczywiscie w planie to najpierw by ją wybudowali, a później brali się za remont Chwarznienskiej.
        Robią projekty, analizy wydając tylko pieniądze i mamiąc mieszkańcom oczy...

        • 4 0

  • Idą wybory. (1)

    I obecna ekipa, próbuje nam tu odgrzewać obwodnicę, której i tak nie zbuduje.
    Nie dajcie się nabrać.

    • 30 4

    • Kto gdzie próbuje odgrzać? chyba ktoś z portalu próbuje tylko. Gdynia nie będzie budować tej "obwodnicy" ;)

      • 3 0

  • mieszkańcy powinni się cieszyć

    po wyborach władza się zmieni, więc jest duża szansa, że inwestycja zostanie zrobiona jak należy i ze środków zewnętrznych, a nie tak fatalnie jak węzeł karwiny, z opóźnieniem i za własne pieniądze gminy... czas na zmiany w Gdyni

    • 23 3

  • Gdyni nie stać na nic (1)

    nawet na chodnik potrzeba dotacji unijnej. To prawdziwy cud, że to miasto w ogóle powstało przed wojną, bo w obecnych czasach nie byłoby na to szans przy tak funkcjonującej władzy

    • 24 1

    • powstal port...

      I pare budynkow uzytecznosci publicznej oraz miejscowych notabli...

      Cala reszta to slums i fawela, ktorej obecnosc zaczela zanikac po wojnie, kiedy faktycznie zajeto sie infrastruktura miejska.

      Jednak nadal slady tej przeszlosci sa wyraznie widoczne.

      • 0 4

  • jak obwodnica przez las z estakadami i budowlami inzynieryjnymi

    Moze kosztowac tyle, co park(ing) centralny??!

    No przeciez...

    • 23 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane