• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzrósł koszt obwodnicy Witomina. Inwestycji nie ma w tegorocznym budżecie

Patryk Szczerba
3 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (237)
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Obwodnica Witomina odciąży ruch na Chwarznieńskiej. Będzie się zaczynała przy "Pętli Sosnowa". Obwodnica Witomina odciąży ruch na Chwarznieńskiej. Będzie się zaczynała przy "Pętli Sosnowa".

- Obecnie szacowany koszt budowy obwodnicy Witomina to blisko 100 mln zł i ta kwota jest zabezpieczona w Wieloletniej Prognozie Finansowej - informują władze Gdyni. Inwestycji w tegorocznym budżecie jednak nie ma. Wszystko wskazuje na to, że prace rozpoczną się w 2025 r. Kluczowe może być zewnętrzne dofinansowanie.




Czy budowa obwodnicy Witomina powinna być wykonywana bez względu na koszty?

Obwodnica Witomina to inwestycja, która ma odciążyć drogowo zachodnie dzielnice Gdyni. Mówi się o niej od lat, ale cały czas pozostawała w sferze zamierzeń, głównie ze względu na koszty, które trzeba byłoby ponieść.

Blisko pięć lat temu, po wyborach samorządowych, zaprezentowano nową koncepcję.

Obwodnica Witomina: co trzeba wybudować?



Droga o przekroju 2x2 wraz z ciągiem pieszo-rowerowym ma łączyć Kielecką i Chwarznieńską. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina miałaby mieć długość 2650 m.

Konieczna byłaby budowa kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.



Realny koszt obwodnicy Witomina



Wtedy zapowiadano, że będzie kosztować 70 mln zł. Obecnie jest już przesądzone, że będzie trzeba wydać co najmniej 100 mln zł.

- Początkowe założenia dotyczące kosztu inwestycji wynosiły 70 mln zł. Czas związany ze złożonymi zaskarżeniami m.in. decyzji środowiskowej przez organizacje wskazujące na bezzasadność budowy Obwodnicy Witomina znacząco wpłynął na harmonogram - obecnie szacowany koszt to blisko 100 mln zł i ta kwota jest zabezpieczona w Wieloletniej Prognozie Finansowej - mówi Jakub Ubych, przewodniczący Rady Miasta.

Inwestycji nie ma w budżecie na 2024 rok



To dokument zakładający wydatki miasta w najbliższych latach. Warto bowiem wiedzieć, że w budżecie na 2024 rok budowy obwodnicy Witomina nie ma. Wszystko wskazuje na to, że prace rozpoczną się najwcześniej w 2025 r.

- Inwestycja jest zapisana w Wieloletniej Prognozie Finansowej dla Miasta Gdyni, w której główne transze płatności są zawarte na lata 2025 i 2026, kiedy z obecnym harmonogramem możliwe jest prowadzenie działań budowlanych po podpisaniu umowy z wykonawcą - dodaje Ubych.


Konieczne dofinansowanie z zewnątrz



I zastrzega to, o czym mówiło się od dawna - nie obędzie się bez dofinansowania z zewnątrz.

- Gdyński samorząd będzie poszukiwał środków zewnętrznych na wsparcie tego działania - jest ono komplementarne w stosunku do obecnych działań inwestycyjnych w obszarze Witomina i Gdyni Zachód. Należy mieć też na uwadze, że łączny koszt powoduje konieczność postępowania w trybie określonym dla największych inwestycji, a to wymusza minima dla czasu prezentacji zadania w systemie zamówień publicznych - wyjaśnia.

Obwodnica Witomina: oczekiwanie na decyzję ZRID



Gotowy jest projekt, który powstał przy oporze przeciwników inwestycji. Jak przekonują władze miasta, czas związany ze złożonymi zaskarżeniami m.in. decyzji środowiskowej przez organizacje wskazujące na bezzasadność budowy Obwodnicy Witomina znacząco wpłynął na harmonogram prac.

Wniosek o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej został jednak w ostatnich miesiącach złożony. Trwa procedura weryfikacyjna, która powinna zakończyć się w tym roku.

Miejsca

Opinie (237) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Skończcie najpierw węzeł Karwiny- wyjazd ze Strzelcow w stronę Gdyni oraz z Sopockiej.

    • 25 4

    • (1)

      czego tam ci znowu brakuje?

      • 0 7

      • Odpowiadam, brakuje węzła.

        • 8 0

  • Kierowczyki = roszczeniowe złodzieje.

    To ile już nakradli z budżetów miast?

    • 6 29

  • Tylko Tusk do wladzv (1)

    Natychmiast wszystko drożeje o 100 %

    • 19 17

    • Już zapomniałeś

      do kogo pisowcy przyjeżdżali na pomorze?

      • 4 2

  • Kiedy tunel pod portem z centrum na Oksywie? (1)

    • 19 3

    • to będzie częścią tunelu pod całym bałtykiem

      • 3 4

  • Kolejny rok i kolejne obietnice bez pokrycia

    Pierwszy artykuł już mamy - Obwodnica Witomina i stara śpiewka, My chcemy ale te złe organizacje nie.
    Teraz czas na Tunel Pucka - wina PKP
    Most na Pogórzu - wina Kosakowa
    itd.
    W międzyczasie sprzeda się jakąś zieloną działkę w centrum, a wybuduje park kieszonkowy.

    • 46 0

  • a może w końcu coś da Urząd Marszałkowski który rozdziela kasę z UE? (4)

    Bo od lat obdziela tylko Gdańsk, gminy na południe, ewentualnie Sopot? W Gdańsku powstała m.in Adamowicza, nowa Warszawska, na ukończeniu jest spalarnia. W Gdyni od 10 lat nie powstała żadna duża miejska arteria czy inwestycja kubaturowa. Oczywiście nic nie zwalnia włodarzy miasta od starań, ale woli politycznej w województwie od lat nie ma. No i PeŁo nie ma poparcia w Gdyni

    • 24 1

    • Zmień prezydenta

      to kasa będzie. Ten dostawał tylko za czasów SLD

      • 6 1

    • Szczurek ostatnie 8 lat

      miał poparcie pisowskich popleczników i co osiągnął?.....2miliardy długu

      • 3 2

    • Przecież Urząd wspomógł budowę Węzła Karwiny, która również kosztowała ok 100 mln. A że ta budowa okazała się atrapą i nic realnie się nie zmieniło przy takich kosztach to do kogo pretensje? Takie właśnie są inwestycje w Gdyni - niewidzialne i bardzo drogie.

      • 8 0

    • UE nie da pieniędzy na inwestycje stricte drogowe

      • 2 0

  • Niepotrzebne wtłaczanie aut do miast (4)

    Korkowa bariera jest dobra, po co to zmieniać. -10 do elitarności centrum

    • 8 25

    • (2)

      Dlatego w centrum już nie masz mieszkańców, tylko turystów

      • 6 4

      • Coś u ciebie nie halo z logiką. W centrum nie ma mieszkańców, bo nie mogą do centrum dojechać. co?

        • 3 1

      • Turyści przynoszą większe dochody i w przeciwieństwie do mieszkańców nie mają potrzeby smrodzić autkiem, żeby podjechać 200m po bułki, więc niech będzie ich jak najwięcej

        • 2 1

    • centrum już umarło i nie ma po co tam jeździć, ale ta droga umożliwia dojazd do wielu innych dzielnic, a jest totalnym wąskim gardłem

      • 4 2

  • cel obwodnicy (1)

    żeby włodarze mogli szybko do domu po pracy w urzędzie wrócić

    • 6 9

    • przecież Łucyk na rowerze w garniturze jeździ ;)

      • 2 0

  • Wszystko wina rządu Mora....a nie, czekaj

    A niech to, trzeba teraz szybko wymyślić, na kogo można zwalić swoją amatorszczyznę.

    • 26 1

  • Nieudacznicy z um gdynia

    robią remonty co nic nie zmieniają, wywalają kasę na lewo i prawo, kupują delfiny, a to co trzeba zrobić tego nie robią.

    • 36 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane