• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzrósł koszt obwodnicy Witomina. Inwestycji nie ma w tegorocznym budżecie

Patryk Szczerba
3 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (237)
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Obwodnica Witomina odciąży ruch na Chwarznieńskiej. Będzie się zaczynała przy "Pętli Sosnowa". Obwodnica Witomina odciąży ruch na Chwarznieńskiej. Będzie się zaczynała przy "Pętli Sosnowa".

- Obecnie szacowany koszt budowy obwodnicy Witomina to blisko 100 mln zł i ta kwota jest zabezpieczona w Wieloletniej Prognozie Finansowej - informują władze Gdyni. Inwestycji w tegorocznym budżecie jednak nie ma. Wszystko wskazuje na to, że prace rozpoczną się w 2025 r. Kluczowe może być zewnętrzne dofinansowanie.




Czy budowa obwodnicy Witomina powinna być wykonywana bez względu na koszty?

Obwodnica Witomina to inwestycja, która ma odciążyć drogowo zachodnie dzielnice Gdyni. Mówi się o niej od lat, ale cały czas pozostawała w sferze zamierzeń, głównie ze względu na koszty, które trzeba byłoby ponieść.

Blisko pięć lat temu, po wyborach samorządowych, zaprezentowano nową koncepcję.

Obwodnica Witomina: co trzeba wybudować?



Droga o przekroju 2x2 wraz z ciągiem pieszo-rowerowym ma łączyć Kielecką i Chwarznieńską. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina miałaby mieć długość 2650 m.

Konieczna byłaby budowa kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.



Realny koszt obwodnicy Witomina



Wtedy zapowiadano, że będzie kosztować 70 mln zł. Obecnie jest już przesądzone, że będzie trzeba wydać co najmniej 100 mln zł.

- Początkowe założenia dotyczące kosztu inwestycji wynosiły 70 mln zł. Czas związany ze złożonymi zaskarżeniami m.in. decyzji środowiskowej przez organizacje wskazujące na bezzasadność budowy Obwodnicy Witomina znacząco wpłynął na harmonogram - obecnie szacowany koszt to blisko 100 mln zł i ta kwota jest zabezpieczona w Wieloletniej Prognozie Finansowej - mówi Jakub Ubych, przewodniczący Rady Miasta.

Inwestycji nie ma w budżecie na 2024 rok



To dokument zakładający wydatki miasta w najbliższych latach. Warto bowiem wiedzieć, że w budżecie na 2024 rok budowy obwodnicy Witomina nie ma. Wszystko wskazuje na to, że prace rozpoczną się najwcześniej w 2025 r.

- Inwestycja jest zapisana w Wieloletniej Prognozie Finansowej dla Miasta Gdyni, w której główne transze płatności są zawarte na lata 2025 i 2026, kiedy z obecnym harmonogramem możliwe jest prowadzenie działań budowlanych po podpisaniu umowy z wykonawcą - dodaje Ubych.


Konieczne dofinansowanie z zewnątrz



I zastrzega to, o czym mówiło się od dawna - nie obędzie się bez dofinansowania z zewnątrz.

- Gdyński samorząd będzie poszukiwał środków zewnętrznych na wsparcie tego działania - jest ono komplementarne w stosunku do obecnych działań inwestycyjnych w obszarze Witomina i Gdyni Zachód. Należy mieć też na uwadze, że łączny koszt powoduje konieczność postępowania w trybie określonym dla największych inwestycji, a to wymusza minima dla czasu prezentacji zadania w systemie zamówień publicznych - wyjaśnia.

Obwodnica Witomina: oczekiwanie na decyzję ZRID



Gotowy jest projekt, który powstał przy oporze przeciwników inwestycji. Jak przekonują władze miasta, czas związany ze złożonymi zaskarżeniami m.in. decyzji środowiskowej przez organizacje wskazujące na bezzasadność budowy Obwodnicy Witomina znacząco wpłynął na harmonogram prac.

Wniosek o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej został jednak w ostatnich miesiącach złożony. Trwa procedura weryfikacyjna, która powinna zakończyć się w tym roku.

Miejsca

Opinie (237) ponad 10 zablokowanych

  • Czyli znowu wycięte dziesiątki hektarów lasu? Coraz mniej zieleni, coraz więcej betonu. (1)

    To jest jakiś obłęd - Witomino kameralnie schowane w lesie kompletnie straci charakter. Zamiast zachować cenną zieleń to zabetonują cenne tereny. Tragedia!

    • 2 19

    • Taaa leśny charakter w korkach

      Ta obwodnica jest wlasnie potrzebna, a nie codzienne stanie pod górę 1,5 km w korku 40 minut

      • 7 0

  • Naprawdę? Cztery pasu ruchu przez środek lasu? Przecież to jest obłęd - Witomino na tym straci, a nie zyska

    • 1 16

  • Niszczenie lasu w Gdyni

    Nie ma końca z niszczeniem lasu u nas. Obecnie trwa na Chwarznie bandycka gospodarka leśna i niszczenie środowiska naturalnego. Biedne dziki nie maja spokoju. A to kolejny niszczycielski pomysł zaraz po po strasznych wycinkach z wielkimi samochodami, robionych przez Lasy państwowe. A drwale to wielcy śmieciarze co przykrywają gałęziami butelki po piwie, wiadomo - pracownicy za 3 grosze..

    • 10 11

  • oby NIGDY - szkoda lasu

    • 3 11

  • Trzeba najpierw zmienić władze miasta.

    • 9 1

  • Zmienić przebieg obeodnicy

    Sądzę że najlepszy rozwiązaniem byłoby połączenie obwodnicy w miejscu skrzyżowania Kielecka, Witominską, Rolnicza,Konwaliowa . Ruch z obwodnicy rozdzieliłby się na 4 kierunki a w obecnym projekcie to węzeł Ciegielskiej zostanie dokumentnie zablokowany a dodatkowo trzeba wyciąć dużą część TPK.

    • 3 1

  • Samochodoza - to choroba odsamochodowa

    Miliony zainwestowane w infrastrukturę drogową i dobudowywanie kolejnych pasów mija się z celem, lepiej te środki przeznaczyć na solidną komunikację miejską, która dowoziłaby ludzi z dzielnic ościennych do Śródmieścia. Poszerzanie ulic nic nie zmieni, będą budowały się kolejne osiedla wypełnione ludźmi zadłużonymi po uszy, którzy swoje życie przesiadują w fotelu samochodowym stojąc w korku. Środki publicznego transportu powinny być jedynym wyborem komunikacyjnym w mieście, poza rowerami oraz spacerem.

    • 4 11

  • (1)

    Potrzebna inwestycja, jak widać, nie tak bardzo. Dla miasta jak zawsze priorytety to festiwale i eventy :)

    • 10 1

    • Premie i zlecenia dla MTM

      • 2 0

  • XXXXXxxxXxXXXX

    Za dużo lasów w centrum Gdyni, od Demptowa do Chwarzna wszystko tam powinno być zaorane wzdłuż S6 na rozwój Gdyni z osiedlami i drogami odciążającymj Witomino i Chwarzno.

    • 5 3

  • Zawsze przed wyborami sobie obwodnicy Szczurza gwardia przypomina.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane