• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzrósł koszt obwodnicy Witomina. Inwestycji nie ma w tegorocznym budżecie

Patryk Szczerba
3 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (237)
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Obwodnica Witomina odciąży ruch na Chwarznieńskiej. Będzie się zaczynała przy "Pętli Sosnowa". Obwodnica Witomina odciąży ruch na Chwarznieńskiej. Będzie się zaczynała przy "Pętli Sosnowa".

- Obecnie szacowany koszt budowy obwodnicy Witomina to blisko 100 mln zł i ta kwota jest zabezpieczona w Wieloletniej Prognozie Finansowej - informują władze Gdyni. Inwestycji w tegorocznym budżecie jednak nie ma. Wszystko wskazuje na to, że prace rozpoczną się w 2025 r. Kluczowe może być zewnętrzne dofinansowanie.




Czy budowa obwodnicy Witomina powinna być wykonywana bez względu na koszty?

Obwodnica Witomina to inwestycja, która ma odciążyć drogowo zachodnie dzielnice Gdyni. Mówi się o niej od lat, ale cały czas pozostawała w sferze zamierzeń, głównie ze względu na koszty, które trzeba byłoby ponieść.

Blisko pięć lat temu, po wyborach samorządowych, zaprezentowano nową koncepcję.

Obwodnica Witomina: co trzeba wybudować?



Droga o przekroju 2x2 wraz z ciągiem pieszo-rowerowym ma łączyć Kielecką i Chwarznieńską. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina miałaby mieć długość 2650 m.

Konieczna byłaby budowa kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.



Realny koszt obwodnicy Witomina



Wtedy zapowiadano, że będzie kosztować 70 mln zł. Obecnie jest już przesądzone, że będzie trzeba wydać co najmniej 100 mln zł.

- Początkowe założenia dotyczące kosztu inwestycji wynosiły 70 mln zł. Czas związany ze złożonymi zaskarżeniami m.in. decyzji środowiskowej przez organizacje wskazujące na bezzasadność budowy Obwodnicy Witomina znacząco wpłynął na harmonogram - obecnie szacowany koszt to blisko 100 mln zł i ta kwota jest zabezpieczona w Wieloletniej Prognozie Finansowej - mówi Jakub Ubych, przewodniczący Rady Miasta.

Inwestycji nie ma w budżecie na 2024 rok



To dokument zakładający wydatki miasta w najbliższych latach. Warto bowiem wiedzieć, że w budżecie na 2024 rok budowy obwodnicy Witomina nie ma. Wszystko wskazuje na to, że prace rozpoczną się najwcześniej w 2025 r.

- Inwestycja jest zapisana w Wieloletniej Prognozie Finansowej dla Miasta Gdyni, w której główne transze płatności są zawarte na lata 2025 i 2026, kiedy z obecnym harmonogramem możliwe jest prowadzenie działań budowlanych po podpisaniu umowy z wykonawcą - dodaje Ubych.


Konieczne dofinansowanie z zewnątrz



I zastrzega to, o czym mówiło się od dawna - nie obędzie się bez dofinansowania z zewnątrz.

- Gdyński samorząd będzie poszukiwał środków zewnętrznych na wsparcie tego działania - jest ono komplementarne w stosunku do obecnych działań inwestycyjnych w obszarze Witomina i Gdyni Zachód. Należy mieć też na uwadze, że łączny koszt powoduje konieczność postępowania w trybie określonym dla największych inwestycji, a to wymusza minima dla czasu prezentacji zadania w systemie zamówień publicznych - wyjaśnia.

Obwodnica Witomina: oczekiwanie na decyzję ZRID



Gotowy jest projekt, który powstał przy oporze przeciwników inwestycji. Jak przekonują władze miasta, czas związany ze złożonymi zaskarżeniami m.in. decyzji środowiskowej przez organizacje wskazujące na bezzasadność budowy Obwodnicy Witomina znacząco wpłynął na harmonogram prac.

Wniosek o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej został jednak w ostatnich miesiącach złożony. Trwa procedura weryfikacyjna, która powinna zakończyć się w tym roku.

Miejsca

Opinie (237) ponad 10 zablokowanych

  • Mam nadzieję, że nigdy nie powstanie (1)

    wystarczy już tej stonki samochodowej w centrum

    • 1 10

    • Miejmy nadzieję

      Że samochodów przybędzie...

      • 1 1

  • Słuchajcie ! - a nie lepiej Metro? , (2)

    • 4 1

    • Świetna interpunkcja. Wiele to o Tobie mówi.

      • 2 0

    • Lepiej prom. Kosmiczny.

      • 1 0

  • Buspasy zmniejszają przepustowość i powodują jeszcze większe korki.

    Jeśli nie stać Gdyni na obwodnicę to powinno się tak przemodelować ruch by wykluczyć wszystkie skręty w lewo.

    • 6 1

  • Las

    Drogi nie ma w planach i nie wiadomo, czy kiedykolwiek będzie realizowana a rzeź lasu jednak trwa... To skandal!

    • 3 2

  • Korki i tak będą.

    Las wytną a najdalej do 3 lat od oddania drogi stanie ona w korku.
    Z jednej strony blokuje się dostęp samochodów do Śródmieścia a z drugie buduje obwodnicę, która ma te auta tam wypompować. Gdzie ty logika?
    Poczekajmy na buspasy przez Witomino i zobaczmy co się zmieni. Może niektórzy ruszą głową i wybiorą transport, który nie stoi w korku.
    Jeżeli ktoś codziennie podejmuje błędną cześć decyzję, to zmiana przyzwyczajeń trochę potrwa. Trzeba myślec przed wyjściem z domu a nie psioczyć w korku wracając. Siła nawyku... - warto tę książkę przeczytać.

    • 1 9

  • Hahahaha obwodnica czego ? W Gdyni?

    Tam zwykły remont to koszmar a co dopiero nowa droga :)))))))

    • 9 0

  • Lepiej było wydawać miliony...

    Na chwarznieńska, która nic nie da i na bosmańska, która też nic nie da. No ale są priorytety i prioryteciki...

    • 7 0

  • Specjaliści gryzoń i kucyk w lesie farbą nie pomalują.

    • 9 0

  • Kwiatkowski zostawił Gdynię w rozkwicie a gryzoń i kucyk zostawią w ruinie.

    • 9 0

  • pod domem mi obwodnice wybudują bo się królewiczom z blaszanych puszek nie chce do autobusu wsiąść!

    • 1 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane