• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Witomina: światełko w tunelu, ale koszty poszybowały

Patryk Szczerba
11 września 2023, godz. 16:15 
Opinie (183)
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Obwodnica Witomina ma rozwiązać problemy z korkami na Witominie. Na razie kierowcy muszą sobie radzić z utrudnieniami związanymi z remontem Chwarznieńskiej. Obwodnica Witomina ma rozwiązać problemy z korkami na Witominie. Na razie kierowcy muszą sobie radzić z utrudnieniami związanymi z remontem Chwarznieńskiej.

Cztery lata temu na kładce nad ul. ChwarznieńskąMapka padła zapowiedź władz Gdyni: powstanie obwodnica Witomina. Budowa powinna już się kończyć, ale prace nie ruszyły. Na razie gotowy jest tylko projekt. W najbliższym czasie ma być podstawą do wnioskowania o pozwolenie na prace budowlane.




Czy uda się zdobyć zewnętrzne dofinansowanie na obwodnicę Witomina?

Warto pamiętać, że koncepcja budowy obwodnicy Witomina była dyskutowana od lat. Rozpatrywane były dwa warianty objazdu dzielnicy: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane wówczas na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się zbyt kosztowne dla miasta.

Obwodnica Witomina: projekt zarzucony przez koszty



Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono. Do czasu.

Był lipiec 2019 roku, kiedy władze Gdyni zaprosiły dziennikarzy na kładkę nad ul. Chwarznieńską. Poinformowano, że miasto wraca do koncepcji obwodnicy. Zapowiedziano, że inwestycja zostanie zrealizowana w obecnej, dobiegające końca kadencji władz samorządowych.



Powrót do koncepcji po ostatnich wyborach



- Potrzeba dwóch lat od wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy - informowali urzędnicy.
Zaplanowano, że obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina miałaby mieć długość 2650 metrów. Kierowcy pojechaliby dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna byłaby budowa kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.

Prezydent Gdyni: to optymalne rozwiązanie



- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach oraz strategii rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiadał wówczas Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Wielu mieszkańców liczyło, że wreszcie znikną korki na Witominie, hamujące przejazd z i do zachodnich dzielnic Gdyni.



Obwodnica Witomina: obiecujący początek



Początek był obiecujący. Od lutego 2020 roku dokumentację branżową obwodnicy Witomina przygotowywała firma Lafrentz Polska z Poznania. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór autorski zainkasuje blisko 2 mln zł. W dokumencie została zawarta droga o przekroju 2x2 wraz z ciągiem pieszo-rowerowym.

Projektanci opracowali także dokumentację środowiskową. Okazało się jednak, że to ona częściowo zahamowała inwestycję.

Gdy mieszkańcy zaczęli się dopytywać o postępy prac, Jakub Ubych, przewodniczący klubu Samorządność rok temu informował, że wpłynęło odwołanie, które nie pozwala na złożenie wniosku o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej, będącym koniecznym do wydania pozwolenia na budowę.


Odwołanie odrzucone, ale czas upłynął



- Odwołanie zostało całkowicie odrzucone, jednak procedowanie tego trwało wiele miesięcy. Obecnie trwa weryfikacja pełnej dokumentacji przed złożeniem wniosku o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej, którego wydanie jest równoznaczne z uzyskaniem pozwolenia na budowę - informuje Ubych.
Wniosek ma zostać złożony do końca roku. Jego wydanie może potrwać maksymalnie trzy miesiące. To otwiera szansę do ogłoszenia przetargu na prace budowlane w 2024 roku.

Sęk w tym, że najpierw trzeba zaktualizować kosztorys inwestycji. Cztery lata temu padły deklaracje, że obwodnicę Witomina uda się wybudować za 60-70 mln zł. Wydarzenia związane z pandemią, wojna na Ukrainie i inflacja nie pozostawiają wątpliwości, że trzeba będzie wydać na całość więcej.

Kosztorys do aktualizacji, potrzebne środki zewnętrzne



Ile? Niewykluczone, że budowa będzie kosztowała tyle, ile szacowano kilka lat temu, a więc nawet ponad 100 mln zł. Urzędnicy przyznają, że nie obędzie się bez dofinansowania z zewnątrz.

- Przez cały okres czekania na dokumenty, koszty inwestycji znacznie wzrosły. Początkowe szacunki zakładały 70 mln złotych. Bardzo istotne mogą być środki zewnętrzne, które przy inwestycji tej skali stają się kluczowe dla samorządów - dodaje Ubych.
Póki co mieszkańcy Gdyni muszą zadowolić się wcześniejszym remontem ul. Hodowlanej i trwającym remontem Chwarznieńskiej.

Co da remont Chwarznieńskiej?



Po zakończeniu prac ul. Chwarznieńska nadal będzie drogą jednojezdniową, o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdym kierunku od ul. Małokackiej do ul. Słonecznej. Nie będzie na niej buspasa.

Pojawią się nowe zatoki autobusowe, ponieważ przystanki będą w nowych miejscach. Będzie też nowe oświetlenie, odwodnienie i droga rowerowa oraz chodniki.

Prace prowadzi firma MTM. Kosztują 54 mln zł. Rozbudowę dofinansowano z Rządowego Funduszu Polski Ład. Kwota dofinansowania to 30 mln zł.

Asfaltowanie Chwarznieńskiej. Film z końca sierpnia.

Miejsca

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • Obwodnicę Witomina

    Wybudują nam kosmici
    Gdy przylecą tu, na Ziemię
    Za dwadzieścia sześć stuleci...

    • 22 3

  • Czy ktoś jeszcze wierzy w szczurze opowieści? (2)

    Mam nadzieje, że tym razem mieszkańcy w końcu otworzą oczy. Tym razem nie tyko partie polityczne ale i Bryza czy też Gdyński Dialog wystawią swoich kandydatów, więc naprawdę można będzie znaleźć kogoś bardziej odpowiedzialnego niż Szczurek i jego banda radnych bezradnych.

    • 75 11

    • Gdyński Dialog??? xD

      Na tą bandę na pewno nie zagłosuję! Już prędzej znowu poprę Szczurka, albo nie pójdę na wybory!

      • 3 16

    • Platforma znowu poprze szczurka

      Oni również odpowiadają za upadek Gdyni

      • 8 4

  • Rok remontu aby było jak wcześniej + pusta ścieżka rowerowa (1)

    XD

    • 25 2

    • To jak remont węzła bez remontu węzła

      Uśmiechnij się, jesteś w Gdyni!

      • 2 0

  • obwodnica Witomina - co z budowa??!

    A ta obwodnica wyszla poza faze gdyban?
    Przeciez nie ma zadnego projektu, pare mazniec flamastem po planie i kosztorys wyssany z palucha.

    Wiec nic dziwnego, ze jak sie do szczegolow przejdzie, to koszty szybuja... A raczej daja donprzodu jak rakieta...

    • 17 1

  • (2)

    Ul Rolnicza ma szeroki pas drogowy na na 4 pasy ,ul Kielecka tak samo. Czemu nie robicie 4 pasów podczas tego remontu?

    • 29 4

    • Bo są hipokrytami

      • 3 0

    • Komuchy

      Zostawiły rezerwy właśnie po to, teraz na skrzyżowaniu postawili przystań sąsiedzka uniemozliwiajac rozbudowę, no i się nie da, BTW w Gdyni mieszka 64 tys emerytów, spora część to fani wojtka

      • 0 0

  • Warto przypominać te wszystkie obietnice i proces ich realizacji

    Przed wyborami.
    Może choć troszkę to otworzy oczy wyborcom - mieszkańcom.

    • 22 4

  • Jak zwykle tylko się o tym pisze

    Kto jeszcze wierzy Wojciechowi. Pogonić go i wybrać nowe władze.

    • 26 3

  • Opowieści z mchu i paproci

    • 26 1

  • Kto w Gdyni mieszka w cyrku się nie smieje

    • 29 1

  • 54 mln w kibel na nowe zatoki autobusowe (1)

    Dwie sztuki, i odwodnienie...
    54mln!!!!! Remont na Witominie to skrajna niegospodarnosc

    • 53 0

    • Śmierdzi korupcją

      Szczury mają plecy w prokuraturze. Kadencja się skończy i zaczną się wezwania do prokuratury w celu wyjasnien.

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane