• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Witomina: światełko w tunelu, ale koszty poszybowały

Patryk Szczerba
11 września 2023, godz. 16:15 
Opinie (183)
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Obwodnica Witomina ma rozwiązać problemy z korkami na Witominie. Na razie kierowcy muszą sobie radzić z utrudnieniami związanymi z remontem Chwarznieńskiej. Obwodnica Witomina ma rozwiązać problemy z korkami na Witominie. Na razie kierowcy muszą sobie radzić z utrudnieniami związanymi z remontem Chwarznieńskiej.

Cztery lata temu na kładce nad ul. ChwarznieńskąMapka padła zapowiedź władz Gdyni: powstanie obwodnica Witomina. Budowa powinna już się kończyć, ale prace nie ruszyły. Na razie gotowy jest tylko projekt. W najbliższym czasie ma być podstawą do wnioskowania o pozwolenie na prace budowlane.




Czy uda się zdobyć zewnętrzne dofinansowanie na obwodnicę Witomina?

Warto pamiętać, że koncepcja budowy obwodnicy Witomina była dyskutowana od lat. Rozpatrywane były dwa warianty objazdu dzielnicy: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane wówczas na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się zbyt kosztowne dla miasta.

Obwodnica Witomina: projekt zarzucony przez koszty



Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono. Do czasu.

Był lipiec 2019 roku, kiedy władze Gdyni zaprosiły dziennikarzy na kładkę nad ul. Chwarznieńską. Poinformowano, że miasto wraca do koncepcji obwodnicy. Zapowiedziano, że inwestycja zostanie zrealizowana w obecnej, dobiegające końca kadencji władz samorządowych.



Powrót do koncepcji po ostatnich wyborach



- Potrzeba dwóch lat od wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy - informowali urzędnicy.
Zaplanowano, że obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina miałaby mieć długość 2650 metrów. Kierowcy pojechaliby dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna byłaby budowa kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.

Prezydent Gdyni: to optymalne rozwiązanie



- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach oraz strategii rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiadał wówczas Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Wielu mieszkańców liczyło, że wreszcie znikną korki na Witominie, hamujące przejazd z i do zachodnich dzielnic Gdyni.



Obwodnica Witomina: obiecujący początek



Początek był obiecujący. Od lutego 2020 roku dokumentację branżową obwodnicy Witomina przygotowywała firma Lafrentz Polska z Poznania. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór autorski zainkasuje blisko 2 mln zł. W dokumencie została zawarta droga o przekroju 2x2 wraz z ciągiem pieszo-rowerowym.

Projektanci opracowali także dokumentację środowiskową. Okazało się jednak, że to ona częściowo zahamowała inwestycję.

Gdy mieszkańcy zaczęli się dopytywać o postępy prac, Jakub Ubych, przewodniczący klubu Samorządność rok temu informował, że wpłynęło odwołanie, które nie pozwala na złożenie wniosku o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej, będącym koniecznym do wydania pozwolenia na budowę.


Odwołanie odrzucone, ale czas upłynął



- Odwołanie zostało całkowicie odrzucone, jednak procedowanie tego trwało wiele miesięcy. Obecnie trwa weryfikacja pełnej dokumentacji przed złożeniem wniosku o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej, którego wydanie jest równoznaczne z uzyskaniem pozwolenia na budowę - informuje Ubych.
Wniosek ma zostać złożony do końca roku. Jego wydanie może potrwać maksymalnie trzy miesiące. To otwiera szansę do ogłoszenia przetargu na prace budowlane w 2024 roku.

Sęk w tym, że najpierw trzeba zaktualizować kosztorys inwestycji. Cztery lata temu padły deklaracje, że obwodnicę Witomina uda się wybudować za 60-70 mln zł. Wydarzenia związane z pandemią, wojna na Ukrainie i inflacja nie pozostawiają wątpliwości, że trzeba będzie wydać na całość więcej.

Kosztorys do aktualizacji, potrzebne środki zewnętrzne



Ile? Niewykluczone, że budowa będzie kosztowała tyle, ile szacowano kilka lat temu, a więc nawet ponad 100 mln zł. Urzędnicy przyznają, że nie obędzie się bez dofinansowania z zewnątrz.

- Przez cały okres czekania na dokumenty, koszty inwestycji znacznie wzrosły. Początkowe szacunki zakładały 70 mln złotych. Bardzo istotne mogą być środki zewnętrzne, które przy inwestycji tej skali stają się kluczowe dla samorządów - dodaje Ubych.
Póki co mieszkańcy Gdyni muszą zadowolić się wcześniejszym remontem ul. Hodowlanej i trwającym remontem Chwarznieńskiej.

Co da remont Chwarznieńskiej?



Po zakończeniu prac ul. Chwarznieńska nadal będzie drogą jednojezdniową, o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdym kierunku od ul. Małokackiej do ul. Słonecznej. Nie będzie na niej buspasa.

Pojawią się nowe zatoki autobusowe, ponieważ przystanki będą w nowych miejscach. Będzie też nowe oświetlenie, odwodnienie i droga rowerowa oraz chodniki.

Prace prowadzi firma MTM. Kosztują 54 mln zł. Rozbudowę dofinansowano z Rządowego Funduszu Polski Ład. Kwota dofinansowania to 30 mln zł.

Asfaltowanie Chwarznieńskiej. Film z końca sierpnia.

Miejsca

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • zadłużył to miasto po brzegi i snuje opowieści z drzewa sandałowego

    to miasto jest żle zarządzane i czas na poważne zmiany osobowe w urzędzie. Ostatni dzwonek, żeby zakończyć agonię.

    • 50 3

  • Bzdury przedwyborcze

    Czyli, remont Chwarznienskiej nic nie da, pasów nie przybędzie, szacowany koszt budowy obwodnicy 60 mln był z d.... wzięty, konferencja na kładce to kiełbasa wyborcza, odwołanie złożył podstawiony przez samorząd słup żeby wytłumaczyć brak postępów, za pół roku wybory więc odgrzewamy kotleta, żeby w to uwierzyć trzeba być niespełna rozumu lub być z ugrupowania rządzącego

    • 35 0

  • I Szczurek zaczyna kampanię jak co 4lata obwodnicę budować będzie i pewnie się okaże że tunel pod pucką też powstanie i będzie budowany o obwodnica witomina...

    • 24 2

  • Gdynia. (1)

    Miasto planów, projektów, wizualizacji. I białej farby!

    • 27 0

    • Wcześniej mieli w zestawie jeszcze zieloną,

      • 2 1

  • Obwodnica zmiejszy korki...

    Bo pęknę że śmiechu. Korki będą jeszcze większe po jej oddaniu! I jeszcze w zamian nie będzie buspasu? Oby to nie powstało.

    • 6 20

  • Ogólnie idea dobra (1)

    Jako mieszkaniec Wielkiego Kacka codziennie doświadczający na ul. Chwaszczyńskiej/Wielkopolskiej efektów prac etatowej firmy gdyńskich włodarzy (Miałem Trzy Maszyny), pragnę przekazać in spe szczere wyrazy współczucia wszystkim mieszkańcom Witomina z tytułu czekających ich niedogodności (chaos, korki, bałagan, niedotrzymane terminy, zszargane nerwy i wiele wiele innych absurdów).

    • 29 1

    • Dzisiaj ostro ruszyły roboty!

      Rano były potworne korki bo panowie z MTM zajmowali się zrywaniem wąskich pasków asfaltu na świeżo wyasfaltowanych miesiąc temu pasach ruchu.

      • 7 0

  • Autobiografia

    Szczerze czekam na autobigrafię zza krat pajaca ze świtą odpowiedzialnego za zredukowanie przez 25 lat miasta z marzeń i morza do smutnej dziury i bohaterki memów. Na pierwszy rzut oka widać wiele przykładów niegospodarności, na co są paragrafy. Oby mieszkańcy zatraceni w swym niezrozumiałym komformizmie wreszcie się ocknęli i pognali tę bandę indolentnych ignorantów.

    • 26 0

  • Pan Prezydent Szczurek zawsze słowny (4)

    Jak mówi, że zrobi, to mówi.

    • 22 1

    • dajmy mu 5tą kadencję (1)

      • 3 1

      • Na zachętę, trzeba dać mu szansę

        • 1 0

    • xD

      • 3 0

    • Co wybory gadacto samo

      Czyli uczciwy, nie zmienia obietnic

      • 0 0

  • Już wiem skąd wziąć pieniądze

    Na takie inwestycje trzeba zgromadzić odpowiednie środki.
    Proponuję wymalować farbą płatne miejsca parkingowe w pozostałych dzielnicach Gdyni.

    • 19 0

  • Co da obecny remont Chwarznieńskiej? Nic. NIC za 54 mln PLN (1)

    • 30 0

    • Ulicę węższą niż była ..

      .. i ścieżkę rowerową :)

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane