• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Witomina: światełko w tunelu, ale koszty poszybowały

Patryk Szczerba
11 września 2023, godz. 16:15 
Opinie (183)
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Obwodnica Witomina ma rozwiązać problemy z korkami na Witominie. Na razie kierowcy muszą sobie radzić z utrudnieniami związanymi z remontem Chwarznieńskiej. Obwodnica Witomina ma rozwiązać problemy z korkami na Witominie. Na razie kierowcy muszą sobie radzić z utrudnieniami związanymi z remontem Chwarznieńskiej.

Cztery lata temu na kładce nad ul. ChwarznieńskąMapka padła zapowiedź władz Gdyni: powstanie obwodnica Witomina. Budowa powinna już się kończyć, ale prace nie ruszyły. Na razie gotowy jest tylko projekt. W najbliższym czasie ma być podstawą do wnioskowania o pozwolenie na prace budowlane.




Czy uda się zdobyć zewnętrzne dofinansowanie na obwodnicę Witomina?

Warto pamiętać, że koncepcja budowy obwodnicy Witomina była dyskutowana od lat. Rozpatrywane były dwa warianty objazdu dzielnicy: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane wówczas na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się zbyt kosztowne dla miasta.

Obwodnica Witomina: projekt zarzucony przez koszty



Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono. Do czasu.

Był lipiec 2019 roku, kiedy władze Gdyni zaprosiły dziennikarzy na kładkę nad ul. Chwarznieńską. Poinformowano, że miasto wraca do koncepcji obwodnicy. Zapowiedziano, że inwestycja zostanie zrealizowana w obecnej, dobiegające końca kadencji władz samorządowych.



Powrót do koncepcji po ostatnich wyborach



- Potrzeba dwóch lat od wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy - informowali urzędnicy.
Zaplanowano, że obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina miałaby mieć długość 2650 metrów. Kierowcy pojechaliby dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna byłaby budowa kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.

Prezydent Gdyni: to optymalne rozwiązanie



- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach oraz strategii rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiadał wówczas Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Wielu mieszkańców liczyło, że wreszcie znikną korki na Witominie, hamujące przejazd z i do zachodnich dzielnic Gdyni.



Obwodnica Witomina: obiecujący początek



Początek był obiecujący. Od lutego 2020 roku dokumentację branżową obwodnicy Witomina przygotowywała firma Lafrentz Polska z Poznania. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór autorski zainkasuje blisko 2 mln zł. W dokumencie została zawarta droga o przekroju 2x2 wraz z ciągiem pieszo-rowerowym.

Projektanci opracowali także dokumentację środowiskową. Okazało się jednak, że to ona częściowo zahamowała inwestycję.

Gdy mieszkańcy zaczęli się dopytywać o postępy prac, Jakub Ubych, przewodniczący klubu Samorządność rok temu informował, że wpłynęło odwołanie, które nie pozwala na złożenie wniosku o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej, będącym koniecznym do wydania pozwolenia na budowę.


Odwołanie odrzucone, ale czas upłynął



- Odwołanie zostało całkowicie odrzucone, jednak procedowanie tego trwało wiele miesięcy. Obecnie trwa weryfikacja pełnej dokumentacji przed złożeniem wniosku o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej, którego wydanie jest równoznaczne z uzyskaniem pozwolenia na budowę - informuje Ubych.
Wniosek ma zostać złożony do końca roku. Jego wydanie może potrwać maksymalnie trzy miesiące. To otwiera szansę do ogłoszenia przetargu na prace budowlane w 2024 roku.

Sęk w tym, że najpierw trzeba zaktualizować kosztorys inwestycji. Cztery lata temu padły deklaracje, że obwodnicę Witomina uda się wybudować za 60-70 mln zł. Wydarzenia związane z pandemią, wojna na Ukrainie i inflacja nie pozostawiają wątpliwości, że trzeba będzie wydać na całość więcej.

Kosztorys do aktualizacji, potrzebne środki zewnętrzne



Ile? Niewykluczone, że budowa będzie kosztowała tyle, ile szacowano kilka lat temu, a więc nawet ponad 100 mln zł. Urzędnicy przyznają, że nie obędzie się bez dofinansowania z zewnątrz.

- Przez cały okres czekania na dokumenty, koszty inwestycji znacznie wzrosły. Początkowe szacunki zakładały 70 mln złotych. Bardzo istotne mogą być środki zewnętrzne, które przy inwestycji tej skali stają się kluczowe dla samorządów - dodaje Ubych.
Póki co mieszkańcy Gdyni muszą zadowolić się wcześniejszym remontem ul. Hodowlanej i trwającym remontem Chwarznieńskiej.

Co da remont Chwarznieńskiej?



Po zakończeniu prac ul. Chwarznieńska nadal będzie drogą jednojezdniową, o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdym kierunku od ul. Małokackiej do ul. Słonecznej. Nie będzie na niej buspasa.

Pojawią się nowe zatoki autobusowe, ponieważ przystanki będą w nowych miejscach. Będzie też nowe oświetlenie, odwodnienie i droga rowerowa oraz chodniki.

Prace prowadzi firma MTM. Kosztują 54 mln zł. Rozbudowę dofinansowano z Rządowego Funduszu Polski Ład. Kwota dofinansowania to 30 mln zł.

Asfaltowanie Chwarznieńskiej. Film z końca sierpnia.

Miejsca

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • Rząd nie da bo nie a od 2024 r. dofinansowania z Unii też nie będzie:) (2)

    • 15 1

    • To sobie wydrukują. Da się ? Da

      • 0 2

    • Rząd daje w innych miastach, niekoniecznie pisowskich

      Ekipa Słońca Bulwaru po prostu nie potrafi przygotować projektu

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Projekt skrzyżowania (3)

    Gdzie obwodnica ma się konczyc/zaczynać na Kieleckiej w lesie jest bez sensu.
    Tam powinna być kopia węzła "Gdynia Port", po to aby nie trzeba było stać na światłach żeby móc wjechać na Witomino. Powinien być wiadukt, który spowoduje brak krzyzowania się ruchu od strony Chwarzna (tą planowaną drogą) z ruchem w kierunku Witomina, który odbywa się po staremu.

    • 38 8

    • Szczur oszust (1)

      • 3 0

      • I s...syn

        • 1 0

    • Ale Gdynią rządzi lewacki oszołom Szczurek, który ma całkowicie wyprany mózg

      i wraz z drugim nieudacznikiem życiowym Łucykiem, służy niemieckim organizacjom pozarządowym, które domagają się zamknięcia Gdyni dla samochodów - i Szczurek mówi "jawohl", mając w d... zdanie zdecydowanej większości Gdynian!

      • 1 0

  • Czemu wy w tym UM jesteście tacy odrealnieni? Grzecznie się pytam

    • 19 0

  • Opinia wyróżniona

    Nie rozumiem jednego. (9)

    Dlaczego obwodnica Witomina powinna być dostosowana do tego, aby jeździły nią ciężarówki. Dla nich w zupełności wystarczyłaby wyremontowana Chwarznieńska. A na obwodnicą wpuszczać pojazdy o wadze maksimum 10 ton. Koszty spadłyby znacząco.

    • 30 114

    • Dlatego, że przy Rolniczej i Chwarznieńskiej mieszkają ludzie, a obwodnica przebiega przez las.

      • 41 4

    • Budować obwodnicę po to, żeby przez starą drogę i zaludniony teren dalej jeździły ciężarówki - pomysł roku.

      • 53 0

    • mało rozumiesz

      • 13 5

    • O (3)

      Ty byś się nadal do pracy w UM

      • 22 2

      • (2)

        do pisowskiego rzadu lub innych wysokich funkcji

        • 7 7

        • Pisowski rząd jest o 10 000% lepszy niż władze Gdyni (1)

          A jaki jest pisowski rząd wszyscy widzą, więc sam sobie dopowiedz jak to świadczy o największym nieudaczniku i id..cie w Polsce - Szczurku, grabarzu Gdyni

          • 5 7

          • Co wszyscy widzą? Przekręty i poobsadzane posadki za miliony?

            • 0 0

    • Tylko że do tego trzeba by ludzi którzy nie są skończonymi kre...tynami

      więc trzeba by wyrzuci na zbity pysk cały UM Gdynia

      • 1 1

    • Obwodnica Witomina

      Proszę, nie wierzcie w żadną obietnicę budowy obwodnicy Witomina.
      Takie obietnice istniały przed ostatnimi wyborami pana prezydenta Gdyni.
      Zbliżają się nowe wybory ," budowa obwodnicy Witomina " powróciła.
      To jest jedna wielka perfidia wyborcza.

      • 3 0

  • Wszystko to co się dzieje od dawna w Gdyni dowodzi tego ,ze do zarzadzania miastem trzeba rozumu a nie prez. Szczurka

    • 19 1

  • Opinia wyróżniona

    Wraz z remontem zniknie dawna pętla 140 i 141 (7)

    Jeszcze dzisiaj można ją dostrzec. Znajduje się na przystanku Sosnowa w kier. Chwarzna. Teraz robi za parking.

    • 31 6

    • (2)

      To nigdy nie była pętla dla 140. Zawsze tylko dla 141,

      • 9 1

      • (1)

        jak tam była pętla 140 to o 141 jeszcze nikt nie myślał

        • 3 0

        • Petla to petla! Nie macie sie o co klocic...

          • 2 0

    • chyba chodzi ci o pętle słoneczną która już od dawna została rozebrana

      • 2 0

    • Trzeba usunąć ten antypolski gang który rządzi Gdynią!!!

      • 3 1

    • Wzruszająca historia

      • 1 0

    • I co z tego wynika?

      • 0 0

  • Niech różnicę zapłaci ten dureń co wniósł odwołanie i temat upadł. (1)

    Wnoszenie odwołań dla hecy powinno być mocno karane finansowo!!!

    • 13 7

    • Słup

      Ale to słup jest

      • 0 0

  • Gdyby nie miliony złotych z miejskiego budżetu, które Gdynia hojnie sypała na piłkarską patologię, dawno już by było wybudowane.

    • 30 0

  • Głosuj na szczura

    Czasami mam wrażenie że gdynianie to zwykle durne bydło. Łapią sie na chwytliwe hasła pod tytułem tunel na Puckiej, obwodnica Witamina i inne bajki, głosują na szczura i innych zwierzaków i zonk. Nic nie powstaje a przed kolejnymi wyborami kolejne bajki i znów zonk.

    • 29 3

  • Nikt wam tyle nie da co szczurek obieca

    Glowny komediant w Gdyni przed wyborami kosmodrom wan obieca

    • 25 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane