- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Obwodnica Witomina: światełko w tunelu, ale koszty poszybowały
Cztery lata temu na kładce nad ul. Chwarznieńską padła zapowiedź władz Gdyni: powstanie obwodnica Witomina. Budowa powinna już się kończyć, ale prace nie ruszyły. Na razie gotowy jest tylko projekt. W najbliższym czasie ma być podstawą do wnioskowania o pozwolenie na prace budowlane.
- Obwodnica Witomina: projekt zarzucony przez koszty
- Powrót do koncepcji po ostatnich wyborach
- Prezydent Gdyni: to optymalne rozwiązanie
- Obwodnica Witomina: obiecujący początek
- Odwołanie odrzucone, ale czas upłynął
- Kosztorys do aktualizacji, potrzebne środki zewnętrzne
- Co da remont Chwarznieńskiej?
Obwodnica Witomina: projekt zarzucony przez koszty
Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono. Do czasu.
Był lipiec 2019 roku, kiedy władze Gdyni zaprosiły dziennikarzy na kładkę nad ul. Chwarznieńską. Poinformowano, że miasto wraca do koncepcji obwodnicy. Zapowiedziano, że inwestycja zostanie zrealizowana w obecnej, dobiegające końca kadencji władz samorządowych.
Powrót do koncepcji po ostatnich wyborach
- Potrzeba dwóch lat od wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy - informowali urzędnicy.
Zaplanowano, że obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina miałaby mieć długość 2650 metrów. Kierowcy pojechaliby dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna byłaby budowa kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.
Prezydent Gdyni: to optymalne rozwiązanie
- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach oraz strategii rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiadał wówczas Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Wielu mieszkańców liczyło, że wreszcie znikną korki na Witominie, hamujące przejazd z i do zachodnich dzielnic Gdyni.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Kup skuter lub motocykl i omijaj korki
Obwodnica Witomina: obiecujący początek
Początek był obiecujący. Od lutego 2020 roku dokumentację branżową obwodnicy Witomina przygotowywała firma Lafrentz Polska z Poznania. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór autorski zainkasuje blisko 2 mln zł. W dokumencie została zawarta droga o przekroju 2x2 wraz z ciągiem pieszo-rowerowym.
Projektanci opracowali także dokumentację środowiskową. Okazało się jednak, że to ona częściowo zahamowała inwestycję.
Gdy mieszkańcy zaczęli się dopytywać o postępy prac, Jakub Ubych, przewodniczący klubu Samorządność rok temu informował, że wpłynęło odwołanie, które nie pozwala na złożenie wniosku o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej, będącym koniecznym do wydania pozwolenia na budowę.
Odwołanie odrzucone, ale czas upłynął
- Odwołanie zostało całkowicie odrzucone, jednak procedowanie tego trwało wiele miesięcy. Obecnie trwa weryfikacja pełnej dokumentacji przed złożeniem wniosku o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej, którego wydanie jest równoznaczne z uzyskaniem pozwolenia na budowę - informuje Ubych.
Wniosek ma zostać złożony do końca roku. Jego wydanie może potrwać maksymalnie trzy miesiące. To otwiera szansę do ogłoszenia przetargu na prace budowlane w 2024 roku.
Sęk w tym, że najpierw trzeba zaktualizować kosztorys inwestycji. Cztery lata temu padły deklaracje, że obwodnicę Witomina uda się wybudować za 60-70 mln zł. Wydarzenia związane z pandemią, wojna na Ukrainie i inflacja nie pozostawiają wątpliwości, że trzeba będzie wydać na całość więcej.
Kosztorys do aktualizacji, potrzebne środki zewnętrzne
Ile? Niewykluczone, że budowa będzie kosztowała tyle, ile szacowano kilka lat temu, a więc nawet ponad 100 mln zł. Urzędnicy przyznają, że nie obędzie się bez dofinansowania z zewnątrz.
- Przez cały okres czekania na dokumenty, koszty inwestycji znacznie wzrosły. Początkowe szacunki zakładały 70 mln złotych. Bardzo istotne mogą być środki zewnętrzne, które przy inwestycji tej skali stają się kluczowe dla samorządów - dodaje Ubych.
Póki co mieszkańcy Gdyni muszą zadowolić się wcześniejszym remontem ul. Hodowlanej i trwającym remontem Chwarznieńskiej.
Co da remont Chwarznieńskiej?
Po zakończeniu prac ul. Chwarznieńska nadal będzie drogą jednojezdniową, o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdym kierunku od ul. Małokackiej do ul. Słonecznej. Nie będzie na niej buspasa.
Pojawią się nowe zatoki autobusowe, ponieważ przystanki będą w nowych miejscach. Będzie też nowe oświetlenie, odwodnienie i droga rowerowa oraz chodniki.
Prace prowadzi firma MTM. Kosztują 54 mln zł. Rozbudowę dofinansowano z Rządowego Funduszu Polski Ład. Kwota dofinansowania to 30 mln zł.
Asfaltowanie Chwarznieńskiej. Film z końca sierpnia.
Miejsca
Opinie (183) ponad 10 zablokowanych
-
2023-09-11 19:01
Mogli poczekać aż skończą Karwiny.
- 14 0
-
2023-09-11 19:01
Lotnisko - 100 mln, park centralny, który juz byl parkiem - 100 mln, remont chwarznienskiej ponad 60 mln (1)
Była by za to obwodnica witomina? Była.
Głosowanie na samorządność masochizm.- 40 0
-
2023-09-12 13:22
Za milion zł wyłożyli by płyty betonowe i powiedzieli że to taka tymczasowa obwodnica :-)
A pieniądze pozyskali by z wycinki drzew :-) Niestety na farbę białą mogło by zabraknąć :-)
- 0 0
-
2023-09-11 19:19
Za platformy obywatelskiej nic sie nie da i na nic nas nie stac. ile mozna wybierac szczurka na prezydenta? (4)
A za pisu jakos wszystko sie daje zrobić. trzeba wybrac pis zeby pobudowali drogi, sciezki rowerowe, obwodnice itp rzeczy dla obywateli do normalknego funkcjonowania zanim wszyscy zwariujemy w korkach
- 13 15
-
2023-09-11 19:25
(1)
pis i po z jednej matki są A nazywa się ona Magdalenka
- 0 0
-
2023-09-11 19:43
ktokolwiek byleby nie POst komuna
- 0 0
-
2023-09-11 19:33
Samorządność to nie Platforma , geniuszu z miodem w uszach !!! Za Pis udało się wygenerować gigantyczne zadłużenie Polaków !!!!!
- 7 2
-
2023-09-11 19:35
można zrobić przekop kolejny Do obwodnicy
- 2 0
-
2023-09-11 19:20
Taniej to już było
- 3 0
-
2023-09-11 19:37
Jakiś geniusz z miodem w uszach nie odróżnia Samorządności Wojciecha Szczurka od Platformy Obywatelskiej . Wypisując brednie
- 9 4
-
2023-09-11 19:41
Za Gierka było lepiej
- 9 0
-
2023-09-11 19:42
Wybory samorządowe za kilka miesięcy, więc takich wiadomości będzie wkrótce więcej.
Ale wielkich nadziei nie należy sobie robić.- 10 0
-
2023-09-11 20:01
Przestańcie promować komunikację indywidualną samochodową (2)
Dość już tego, tysiące samochodów zwozi spaliny do miasta i hałasuje. Są inne środki transportu.
- 6 25
-
2023-09-12 13:48
Słuszna uwaga
Do tego wycięcie ogromnej połaci lasu.
Nie tędy droga.- 0 1
-
2023-09-12 14:03
Rowery? Nie dla wszystkich.
A może kurczące się linie środków komunikacji publicznej?
- 1 0
-
2023-09-11 20:13
2600 metrów obwodnicy za ok. 100 mln zł. (2)
Nie rozumiem skąd biorą się takie kwoty.
- 11 1
-
2023-09-12 04:22
Bedzie znacznie drozej. Dzis milion zlotych to sredniej wielkosci mieszkanie a wykarczowanie i budowa drogi na 2600 m po wzgórzach morenowych kosztowac bedzie fortune.
- 3 0
-
2023-09-12 09:08
Że tak tanio w takim terenie?
Nie rozumiesz ile kosztują dzisiaj roboty ziemne, fakt.
- 0 0
-
2023-09-11 20:20
Przesada
Takiej korupcji nie widział świat. 54mln wydane na coś co już istnieje z polskiego ładu czyli ukradzionych naszych dochodów.
This is road to hell- 17 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.