• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Witomina: światełko w tunelu, ale koszty poszybowały

Patryk Szczerba
11 września 2023, godz. 16:15 
Opinie (183)
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Obwodnica Witomina ma rozwiązać problemy z korkami na Witominie. Na razie kierowcy muszą sobie radzić z utrudnieniami związanymi z remontem Chwarznieńskiej. Obwodnica Witomina ma rozwiązać problemy z korkami na Witominie. Na razie kierowcy muszą sobie radzić z utrudnieniami związanymi z remontem Chwarznieńskiej.

Cztery lata temu na kładce nad ul. ChwarznieńskąMapka padła zapowiedź władz Gdyni: powstanie obwodnica Witomina. Budowa powinna już się kończyć, ale prace nie ruszyły. Na razie gotowy jest tylko projekt. W najbliższym czasie ma być podstawą do wnioskowania o pozwolenie na prace budowlane.




Czy uda się zdobyć zewnętrzne dofinansowanie na obwodnicę Witomina?

Warto pamiętać, że koncepcja budowy obwodnicy Witomina była dyskutowana od lat. Rozpatrywane były dwa warianty objazdu dzielnicy: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane wówczas na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się zbyt kosztowne dla miasta.

Obwodnica Witomina: projekt zarzucony przez koszty



Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono. Do czasu.

Był lipiec 2019 roku, kiedy władze Gdyni zaprosiły dziennikarzy na kładkę nad ul. Chwarznieńską. Poinformowano, że miasto wraca do koncepcji obwodnicy. Zapowiedziano, że inwestycja zostanie zrealizowana w obecnej, dobiegające końca kadencji władz samorządowych.



Powrót do koncepcji po ostatnich wyborach



- Potrzeba dwóch lat od wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy - informowali urzędnicy.
Zaplanowano, że obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina miałaby mieć długość 2650 metrów. Kierowcy pojechaliby dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna byłaby budowa kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.

Prezydent Gdyni: to optymalne rozwiązanie



- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach oraz strategii rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiadał wówczas Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Wielu mieszkańców liczyło, że wreszcie znikną korki na Witominie, hamujące przejazd z i do zachodnich dzielnic Gdyni.



Obwodnica Witomina: obiecujący początek



Początek był obiecujący. Od lutego 2020 roku dokumentację branżową obwodnicy Witomina przygotowywała firma Lafrentz Polska z Poznania. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór autorski zainkasuje blisko 2 mln zł. W dokumencie została zawarta droga o przekroju 2x2 wraz z ciągiem pieszo-rowerowym.

Projektanci opracowali także dokumentację środowiskową. Okazało się jednak, że to ona częściowo zahamowała inwestycję.

Gdy mieszkańcy zaczęli się dopytywać o postępy prac, Jakub Ubych, przewodniczący klubu Samorządność rok temu informował, że wpłynęło odwołanie, które nie pozwala na złożenie wniosku o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej, będącym koniecznym do wydania pozwolenia na budowę.


Odwołanie odrzucone, ale czas upłynął



- Odwołanie zostało całkowicie odrzucone, jednak procedowanie tego trwało wiele miesięcy. Obecnie trwa weryfikacja pełnej dokumentacji przed złożeniem wniosku o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej, którego wydanie jest równoznaczne z uzyskaniem pozwolenia na budowę - informuje Ubych.
Wniosek ma zostać złożony do końca roku. Jego wydanie może potrwać maksymalnie trzy miesiące. To otwiera szansę do ogłoszenia przetargu na prace budowlane w 2024 roku.

Sęk w tym, że najpierw trzeba zaktualizować kosztorys inwestycji. Cztery lata temu padły deklaracje, że obwodnicę Witomina uda się wybudować za 60-70 mln zł. Wydarzenia związane z pandemią, wojna na Ukrainie i inflacja nie pozostawiają wątpliwości, że trzeba będzie wydać na całość więcej.

Kosztorys do aktualizacji, potrzebne środki zewnętrzne



Ile? Niewykluczone, że budowa będzie kosztowała tyle, ile szacowano kilka lat temu, a więc nawet ponad 100 mln zł. Urzędnicy przyznają, że nie obędzie się bez dofinansowania z zewnątrz.

- Przez cały okres czekania na dokumenty, koszty inwestycji znacznie wzrosły. Początkowe szacunki zakładały 70 mln złotych. Bardzo istotne mogą być środki zewnętrzne, które przy inwestycji tej skali stają się kluczowe dla samorządów - dodaje Ubych.
Póki co mieszkańcy Gdyni muszą zadowolić się wcześniejszym remontem ul. Hodowlanej i trwającym remontem Chwarznieńskiej.

Co da remont Chwarznieńskiej?



Po zakończeniu prac ul. Chwarznieńska nadal będzie drogą jednojezdniową, o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdym kierunku od ul. Małokackiej do ul. Słonecznej. Nie będzie na niej buspasa.

Pojawią się nowe zatoki autobusowe, ponieważ przystanki będą w nowych miejscach. Będzie też nowe oświetlenie, odwodnienie i droga rowerowa oraz chodniki.

Prace prowadzi firma MTM. Kosztują 54 mln zł. Rozbudowę dofinansowano z Rządowego Funduszu Polski Ład. Kwota dofinansowania to 30 mln zł.

Asfaltowanie Chwarznieńskiej. Film z końca sierpnia.

Miejsca

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • I znowu Ci mieszkańcy!!! Czego oni chcą!!!!

    • 8 0

  • Ta cała przebudowa..

    To nieporozumienie szerokość ta sama dodane szersze chodniki i drogi rowerowe wi tak wszystko będzi się korkować na wąskiej Rolniczej.Czemunikt ni pomyślał przy takim remoncie o jej poszerzeniu jest tule miejsca chyba że czekaja na następną inowacje za nowe pieniądze i jakiś geniusz wpadnie na ten pomysł i dostani dużą nagrodę

    • 17 0

  • Coś mi się nie spina (1)

    Remont drogi 55mln i jest ok. Ale budowa nowej obwodnicy 100bez szans za dużo. Jestem budowlańcem amatorem buduje dwa domy rocznie. Ale matematyka podana w artykule się nie spina. Naprawdę uwierzcie mi remont drogi to jedno a budowa drugiej przez las drugie i nie może być 30% różnicy. To są zupełnie dwa różne światy

    • 14 0

    • Ale co to ma do budowy obwodnicy, która nie powstaje? Twój problem

      • 0 0

  • Witomino brzmi niczym śląska witamina.

    Kopalnie niech tam utworzą. Niech wydobywają kompoty i konfitury z piwnicy.

    • 2 0

  • MTM tylko MTM

    MTM i w 2088 zakończą roboty drogowe

    • 7 0

  • Komunikacja

    Lepiej te miliony przekazać na komunikacje miejska. Jaki jest cel wprowadzania do centrum jeszcze większej ilości pojazdów? Wszystkie miasta wyprowadzają samochody z centrum, Szczurek twierdzi ze musi ich być więcej. Geniusz

    • 2 6

  • Na tym remoncie stoi jedna koparka nieużywana id 2 miesiecy

    Wykopali dziury o zostawili. MTM jak zwykle po układach ma zlecenie i kasę a my dziury i brak asfaltu jak na Karwinach. Studzienki wystają i jak pada deszcz to jezioro się robi

    • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    Słabo widzę. (1)

    Patrzę na filmik i się zastanawiam po co tyle tych wygibasów zrobili na prostej dotąd ulicy. W 35 sekundzie dokładnie widać, że przegubowiec jedzie tam prawie na styk z krawężnikami więc te lewoskręty i wysepki albo są za szerokie albo nie trzeba było poszerzać ulicy o pół metra kosztem starych pasów ruchu. Trochę przekombinowali, a i tak wszyscy utkną pod Witawą, tam trzeba było zrobić duże rondo bo inaczej światła i tak zatrzymają ruch i będą narzekania.

    • 57 1

    • W całym zamyśle razem z obwodnicą witomina nie musiałbyś jechać wyremontowaną chwarznieńską, tylko omijałbyś Witomino szerokim łukiem. Dlatego uspokajają ruch szykanami żeby połączyć dotychczas podzielone szybkim ruchem samochodowym osiedle. No ale klasycznie kluczowa inwestycja się nie spięła i teraz masz na opak kolejność. Nic nowego w UM Gdynia

      • 0 0

  • Skrzyżownie obwodnicy powinno być na skrzyżowaniu Rolnicze- Konwaliowej -Kieleckiej-Witominskiej

    Tam byłby możliwy zjazd w kilku kierunkach natomiast na Kieleckiej to tylko przeniesienie korków na skrzyzowanie obwodnicy z Kielecką.

    • 1 0

  • Idą wybory,

    wraca temat obwodnicy Witomina xD.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane