- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Obwodnica Witomina: światełko w tunelu, ale koszty poszybowały
Cztery lata temu na kładce nad ul. Chwarznieńską padła zapowiedź władz Gdyni: powstanie obwodnica Witomina. Budowa powinna już się kończyć, ale prace nie ruszyły. Na razie gotowy jest tylko projekt. W najbliższym czasie ma być podstawą do wnioskowania o pozwolenie na prace budowlane.
- Obwodnica Witomina: projekt zarzucony przez koszty
- Powrót do koncepcji po ostatnich wyborach
- Prezydent Gdyni: to optymalne rozwiązanie
- Obwodnica Witomina: obiecujący początek
- Odwołanie odrzucone, ale czas upłynął
- Kosztorys do aktualizacji, potrzebne środki zewnętrzne
- Co da remont Chwarznieńskiej?
Obwodnica Witomina: projekt zarzucony przez koszty
Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono. Do czasu.
Był lipiec 2019 roku, kiedy władze Gdyni zaprosiły dziennikarzy na kładkę nad ul. Chwarznieńską. Poinformowano, że miasto wraca do koncepcji obwodnicy. Zapowiedziano, że inwestycja zostanie zrealizowana w obecnej, dobiegające końca kadencji władz samorządowych.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Ponad 150 mieszkań do kupienia na Witominie i Chwarznie
Powrót do koncepcji po ostatnich wyborach
- Potrzeba dwóch lat od wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy - informowali urzędnicy.
Zaplanowano, że obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina miałaby mieć długość 2650 metrów. Kierowcy pojechaliby dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna byłaby budowa kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.
Prezydent Gdyni: to optymalne rozwiązanie
- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach oraz strategii rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiadał wówczas Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Wielu mieszkańców liczyło, że wreszcie znikną korki na Witominie, hamujące przejazd z i do zachodnich dzielnic Gdyni.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Kup skuter lub motocykl i omijaj korki
Obwodnica Witomina: obiecujący początek
Początek był obiecujący. Od lutego 2020 roku dokumentację branżową obwodnicy Witomina przygotowywała firma Lafrentz Polska z Poznania. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór autorski zainkasuje blisko 2 mln zł. W dokumencie została zawarta droga o przekroju 2x2 wraz z ciągiem pieszo-rowerowym.
Projektanci opracowali także dokumentację środowiskową. Okazało się jednak, że to ona częściowo zahamowała inwestycję.
Gdy mieszkańcy zaczęli się dopytywać o postępy prac, Jakub Ubych, przewodniczący klubu Samorządność rok temu informował, że wpłynęło odwołanie, które nie pozwala na złożenie wniosku o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej, będącym koniecznym do wydania pozwolenia na budowę.
Odwołanie odrzucone, ale czas upłynął
- Odwołanie zostało całkowicie odrzucone, jednak procedowanie tego trwało wiele miesięcy. Obecnie trwa weryfikacja pełnej dokumentacji przed złożeniem wniosku o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej, którego wydanie jest równoznaczne z uzyskaniem pozwolenia na budowę - informuje Ubych.
Wniosek ma zostać złożony do końca roku. Jego wydanie może potrwać maksymalnie trzy miesiące. To otwiera szansę do ogłoszenia przetargu na prace budowlane w 2024 roku.
Sęk w tym, że najpierw trzeba zaktualizować kosztorys inwestycji. Cztery lata temu padły deklaracje, że obwodnicę Witomina uda się wybudować za 60-70 mln zł. Wydarzenia związane z pandemią, wojna na Ukrainie i inflacja nie pozostawiają wątpliwości, że trzeba będzie wydać na całość więcej.
Kosztorys do aktualizacji, potrzebne środki zewnętrzne
Ile? Niewykluczone, że budowa będzie kosztowała tyle, ile szacowano kilka lat temu, a więc nawet ponad 100 mln zł. Urzędnicy przyznają, że nie obędzie się bez dofinansowania z zewnątrz.
- Przez cały okres czekania na dokumenty, koszty inwestycji znacznie wzrosły. Początkowe szacunki zakładały 70 mln złotych. Bardzo istotne mogą być środki zewnętrzne, które przy inwestycji tej skali stają się kluczowe dla samorządów - dodaje Ubych.
Póki co mieszkańcy Gdyni muszą zadowolić się wcześniejszym remontem ul. Hodowlanej i trwającym remontem Chwarznieńskiej.
Co da remont Chwarznieńskiej?
Po zakończeniu prac ul. Chwarznieńska nadal będzie drogą jednojezdniową, o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdym kierunku od ul. Małokackiej do ul. Słonecznej. Nie będzie na niej buspasa.
Pojawią się nowe zatoki autobusowe, ponieważ przystanki będą w nowych miejscach. Będzie też nowe oświetlenie, odwodnienie i droga rowerowa oraz chodniki.
Prace prowadzi firma MTM. Kosztują 54 mln zł. Rozbudowę dofinansowano z Rządowego Funduszu Polski Ład. Kwota dofinansowania to 30 mln zł.
Asfaltowanie Chwarznieńskiej. Film z końca sierpnia.
Miejsca
Opinie (183) ponad 10 zablokowanych
-
2023-09-12 12:08
czuję się bezsilna i zrezygnowana. Tyle kasy w błoto. A można było zrobić obwodnice.
- 2 1
-
2023-09-12 12:39
Obwodnica
Ja to proponuję obwodnicę Polski wybudować. Dziki kraj z duetem Marek&Vojciech
- 0 0
-
2023-09-12 13:16
Remont Chwarznienskiej
Zawsze jadąc przez Witomino zastanawiałem się jak będą robić tutaj dwa pasy, jechałem i robiłem sobie w głowie wizualizacje , a tutaj zaskoczenie, na remont 50 mln zl wydane, zostało po jednym pasie dalej, a pieniędzy na obwodnicę nie ma. Gratuluję prezydentowi rozsądnego gospodarowania oby była to jego ostania kadencja.
- 4 0
-
2023-09-12 13:19
Proponuję na razie wyciąć drzewa i położyć płyty betonowe na tej obwodnicy (1)
Będzie tanio i przejezdnie. Gdyni nie stać na takie inwestycje! Gdynia ma kasę tylko na podziemne parkingi i parki w parkach oraz kilka puszek białej farby!
- 3 1
-
2023-09-12 13:50
Zapomniałeś o Infoboxie
- 2 0
-
2023-09-12 13:39
Obwodnica Witomina,
światełko w tunelu to będzie jak pAN banś wkroczy do urzędu z kontrolą finansów i Prezydent ze swą świtą wreszcie odejdzie i zostanie rozliczony.Skończy się wtedy niszczenie Gdyni
- 2 0
-
2023-09-12 13:41
Tyle drzew pod topór
Żeby paru samolubów wygodnie dotarło do Centrum, gdzie nikt ich tak naprawdę nie chce.
Wstyd i hańba wam!- 0 1
-
2023-09-12 13:46
Góra urodziła ... mysz. Kolejne 50 mln wywalone w błoto.
Kosztem kolosalnych pieniędzy mieszkańcy dostaną ... nic, a każdym bądź razie niewiele, poza psu na buty potrzebnymi wygibasami na prostej jak dotąd (w miare drodze). Koljena nietrafiona inwestycja drogowa w Gdyni, zrobiona tylko po to, aby dokuczyć mieszkańcom Karwin i Dąbrowy, który chcieli omijać korki na Chwaszczyńskiej/Wielkopolskiej. To im zrobnili remont równoległy, żeby ich odciąć od świata. Ja chcąc jechać z Karwin do Orłowa muszę zapychać obwodnicą przez Leszczynki. To jest po prostu chore. Chore rozwiązanie forsowane na siłę przez chorych ludzi.
- 3 0
-
2023-09-12 13:48
Idą wybory
Więc odgrzewają stary kotlet. Jak zwykle nic nie zrobią z tym projektem. Zawsze przed wyborami chcą budować, a jak ludzie znowu dadzą się nabrać, to papiery do szuflady i czekają na następne wybory.
- 2 0
-
2023-09-12 14:02
Zapytajcie mieszkańców
Dąbrowy, Dąbrówki, Karwin, Kaczych Buków, Fikakowa, Wielkiego Kacka,Bernadowa itp. itd, czy jest ktokolwiek zadowolony z miłościwie nam panujących od tylu lat władz Gdyni?
- 3 0
-
2023-09-12 14:02
Zero strachu.
Jeżeli ruszy przetarg to pewnie wygra go MTM, bez szans aby ta firma się wyrobiła w jakimkolwiek terminie.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.