• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Witomina: światełko w tunelu, ale koszty poszybowały

Patryk Szczerba
11 września 2023, godz. 16:15 
Opinie (183)
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Obwodnica Witomina ma rozwiązać problemy z korkami na Witominie. Na razie kierowcy muszą sobie radzić z utrudnieniami związanymi z remontem Chwarznieńskiej. Obwodnica Witomina ma rozwiązać problemy z korkami na Witominie. Na razie kierowcy muszą sobie radzić z utrudnieniami związanymi z remontem Chwarznieńskiej.

Cztery lata temu na kładce nad ul. ChwarznieńskąMapka padła zapowiedź władz Gdyni: powstanie obwodnica Witomina. Budowa powinna już się kończyć, ale prace nie ruszyły. Na razie gotowy jest tylko projekt. W najbliższym czasie ma być podstawą do wnioskowania o pozwolenie na prace budowlane.




Czy uda się zdobyć zewnętrzne dofinansowanie na obwodnicę Witomina?

Warto pamiętać, że koncepcja budowy obwodnicy Witomina była dyskutowana od lat. Rozpatrywane były dwa warianty objazdu dzielnicy: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane wówczas na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się zbyt kosztowne dla miasta.

Obwodnica Witomina: projekt zarzucony przez koszty



Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono. Do czasu.

Był lipiec 2019 roku, kiedy władze Gdyni zaprosiły dziennikarzy na kładkę nad ul. Chwarznieńską. Poinformowano, że miasto wraca do koncepcji obwodnicy. Zapowiedziano, że inwestycja zostanie zrealizowana w obecnej, dobiegające końca kadencji władz samorządowych.



Powrót do koncepcji po ostatnich wyborach



- Potrzeba dwóch lat od wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy - informowali urzędnicy.
Zaplanowano, że obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina miałaby mieć długość 2650 metrów. Kierowcy pojechaliby dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna byłaby budowa kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.

Prezydent Gdyni: to optymalne rozwiązanie



- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach oraz strategii rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiadał wówczas Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Wielu mieszkańców liczyło, że wreszcie znikną korki na Witominie, hamujące przejazd z i do zachodnich dzielnic Gdyni.



Obwodnica Witomina: obiecujący początek



Początek był obiecujący. Od lutego 2020 roku dokumentację branżową obwodnicy Witomina przygotowywała firma Lafrentz Polska z Poznania. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór autorski zainkasuje blisko 2 mln zł. W dokumencie została zawarta droga o przekroju 2x2 wraz z ciągiem pieszo-rowerowym.

Projektanci opracowali także dokumentację środowiskową. Okazało się jednak, że to ona częściowo zahamowała inwestycję.

Gdy mieszkańcy zaczęli się dopytywać o postępy prac, Jakub Ubych, przewodniczący klubu Samorządność rok temu informował, że wpłynęło odwołanie, które nie pozwala na złożenie wniosku o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej, będącym koniecznym do wydania pozwolenia na budowę.


Odwołanie odrzucone, ale czas upłynął



- Odwołanie zostało całkowicie odrzucone, jednak procedowanie tego trwało wiele miesięcy. Obecnie trwa weryfikacja pełnej dokumentacji przed złożeniem wniosku o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej, którego wydanie jest równoznaczne z uzyskaniem pozwolenia na budowę - informuje Ubych.
Wniosek ma zostać złożony do końca roku. Jego wydanie może potrwać maksymalnie trzy miesiące. To otwiera szansę do ogłoszenia przetargu na prace budowlane w 2024 roku.

Sęk w tym, że najpierw trzeba zaktualizować kosztorys inwestycji. Cztery lata temu padły deklaracje, że obwodnicę Witomina uda się wybudować za 60-70 mln zł. Wydarzenia związane z pandemią, wojna na Ukrainie i inflacja nie pozostawiają wątpliwości, że trzeba będzie wydać na całość więcej.

Kosztorys do aktualizacji, potrzebne środki zewnętrzne



Ile? Niewykluczone, że budowa będzie kosztowała tyle, ile szacowano kilka lat temu, a więc nawet ponad 100 mln zł. Urzędnicy przyznają, że nie obędzie się bez dofinansowania z zewnątrz.

- Przez cały okres czekania na dokumenty, koszty inwestycji znacznie wzrosły. Początkowe szacunki zakładały 70 mln złotych. Bardzo istotne mogą być środki zewnętrzne, które przy inwestycji tej skali stają się kluczowe dla samorządów - dodaje Ubych.
Póki co mieszkańcy Gdyni muszą zadowolić się wcześniejszym remontem ul. Hodowlanej i trwającym remontem Chwarznieńskiej.

Co da remont Chwarznieńskiej?



Po zakończeniu prac ul. Chwarznieńska nadal będzie drogą jednojezdniową, o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdym kierunku od ul. Małokackiej do ul. Słonecznej. Nie będzie na niej buspasa.

Pojawią się nowe zatoki autobusowe, ponieważ przystanki będą w nowych miejscach. Będzie też nowe oświetlenie, odwodnienie i droga rowerowa oraz chodniki.

Prace prowadzi firma MTM. Kosztują 54 mln zł. Rozbudowę dofinansowano z Rządowego Funduszu Polski Ład. Kwota dofinansowania to 30 mln zł.

Asfaltowanie Chwarznieńskiej. Film z końca sierpnia.

Miejsca

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • Myślę że to nie tylko brak funduszy jest przyczyną braku postępu. Mam podejrzenia że ktoś z centrali próbuje coś dla siebie ugrać ponieważ planowana trasa miałaby przebiegać przez tereny niby należące do wojska (a do kogo należy wojsko ? )
    i jak dotąd skutecznie wstrzymuje postęp prac aby zyskać cokolwiek od Gdyni. Obym sie mylił.

    • 0 2

  • Małokacka

    Ciekaw kiedy remont małokackiej, która coraz mocniej się sypie.

    • 1 0

  • Szkodnicy

    Zbliżają się wybory to i nieudacznicy się uaktywniają.
    Członkowie i sympatycy nierządników - zamilczcie !!!!!

    • 1 0

  • Szkodnicy.

    • 2 0

  • Trole

    Po reakcjach na wpisy widać że trole za naszą kasę dalej działają na rzecz tych nieudaczników !!!

    • 2 0

  • Może najpierw tunel na Puckiej w Chyloni !!! ile już Chylonia ma czekać ???

    zaczynacie nowe projekty a starych nie zrealizowaliście !!!

    • 2 0

  • Zblizaja sie wybory i Szczurek przypomnial sobie o obietnicy obwodnicy Witomina

    Potrzebny stolek dla Szczurka na ostatnia mozliwa kadencje wiec juz zaczynaja opowiadac i wciskac ciemnote. Kasy brak, zadluzenie miasta blisko miliard zlotych a orkiestra na gdynskin Titanicu gra. Szczuek dryguje. Byle doprowadzil na dno. Niczego nie wybuduje do czasu gdy najwiekszym gdynskim pracodawca przestanie byc UM Gdynia.

    • 4 0

  • Kiedy ktoś swoje wykształcenie znajduje w czipsach... (1)

    "Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono"
    Obecnie Gdynia w godzinach szczytu jest całkowicie nieprzejezdna, a i miasto w tym zupełnie nie pomaga bo: nie powstają nowe alternatywne drogi, deweloperka puchnie przez powstające jak grzyby po deszczu kolejne osiedla, oferta komunikacji miejskiej jest zwijana poprzez cięcia i likwidację poszczególnych kursów i linii. Wystarczy spojrzeć paręnaście lat wstecz, Gdynia to już nie jest to samo przyjemne miasto do życia...

    • 4 0

    • To wyprowadź się,

      Razem ze swoimi autami

      • 0 0

  • Prośba

    Nie nazywajcie tych ludzi zajmujących się analizą ruchu drogowego czy jego ustawianiem inżynierami, bo mnie jako inżyniera po PG i myślę że większość podobnie wykształconych to po prostu obraża. I to pomimo tego, że jestem kiepskim inżynierem i nie wykonuje zawodu. Ale poziom tych "specjalistów" uraga podstawom bycia inżynierem, czyli znajomości podstaw nauk ścisłych i swojej dziedziny. Bo ja bym chciał zobaczyć obliczenia które pokazały że witomino da radę do 2040, albo że Południowa obwodnica nie będzie wymagać poprawnego węzła z obwodnica

    • 3 1

  • juz lepiej było przeznaczyć pieniądze z upiększania chwarznieńskiej na obwodnice .

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane