• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oceniamy przystanki remontowane przez SKM

Krzysztof Koprowski
18 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Szybka Kolej Miejska od kilku lat remontuje przystanki w Trójmieście. Ich remonty przeprowadzane są w oparciu o bardzo różne projekty, na ich ocenę wpływa też staranność ekip budowlanych. Przedstawiamy nasz subiektywny ranking remontowanych przystanków.



5. miejsce: Gdańsk Politechnika zobacz na mapie Gdańska
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika


Ten przystanek, w przeciwieństwie do pozostałych w rankingu, nie przeszedł pełnego remontu, a jedynie drobny lifting za kwotę 2,2 mln zł w 2010 roku. W ramach prac wyremontowano tunel, w którym znajdują się automaty sprytnie umieszczone w specjalnych wnękach, przez co nie stanowią przeszkody w ruchu pieszym. Zyskał on też jasne barwy, a bezpośrednio z niego wjechać można windą na poziom peronu. Tu pomalowano na biały kolor wiatę, która choć ma już swoje lata, prezentuje się nadal bardzo dobrze. Dodatkowo nowoczesnym akcentem są szklane bariery, nowe siedziska oraz monitory LCD. Dużym plusem jest też mocne oświetlenie tunelu i peronu. Za minus należy uznać nieciekawą nawierzchnię na peronie oraz szpetnie poprowadzone kable, które schowano za specjalnymi metalowymi "rynienkami" w wiacie.


4 miejsce: Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna


Przystanek w Gdyni Głównej na pewno można pochwalić za likwidację schodów i wykonanie pochylni. Ta zmiana znacznie poprawiła dostępność peronu dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, ale także zmniejszyła poczucie "wspinaczki" przy pokonywaniu poziomów między budynkiem dworca a samym peronem. Plusem są dwustronne ławki (niestety niezbyt estetyczne) oraz długa wiata (w przeciwieństwie do wiat na peronach dalekobieżnych pasujących wymiarami do podrzędnego dworca pks), która jednak z racji użytych drewnianych materiałów nieco gryzie się z bryłą dworca i charakterem modernistycznego miasta. Największym minusem jest jednak to, co stanowi jedną z podstawowych rzeczy dla pasażera na każdym dworcu, czyli... zegar. Odczytanie godziny na czasomierzach, które wielkością pasują co najwyżej do małego pokoju w mieszkaniu, wymaga iście sokolego wzroku. Dodatkową wadą są wyświetlacze informacji pasażerskiej starego typu z czcionką przypominającą cyferblat w kalkulatorach naukowych. Wątpliwości można mieć również co do nawierzchni wykonanej z brzydkiej betonowej kostki o wypukłej strukturze, przez co niewygodnie prowadzi się walizkę na kółkach. Prace budowlane przeprowadzono w 2008 roku kosztem 8 mln zł, a oprócz samego peronu odnowiono jednocześnie wnętrze zaniedbanego dworca podmiejskiego.

3 miejsce: Sopot Głównyzobacz na mapie Sopotu
  • Sopot
  • Sopot
  • Sopot
  • Sopot
  • Sopot


Przy remoncie tego peronu zdecydowano na nawiązania do historycznych form, co kosztowało SKM w 2010 r. 14 mln zł. W tunelu pojawiły się: winda oraz kafle przypominające kształtem te, które stosowano przed wojną. Na peronie ustawiono drewnianą wiatę z podwieszonymi do niej monitorami LCD i podpartą kolumnami o fikuśnych kształtach. Niestety za niektórymi z podpór "czają się" sztampowe rynny, które psują nieco odbiór. Elementem gryzącym się z historycznym wystrojem są także nowoczesne lampy o przemysłowym dizajnie. Stylizowane ławki, choć cieszą oko, to są wyłącznie "jednostronne", a więc marnują przestrzeń, która mogłaby służyć większej ilości zmęczonych podróżnych. Największą wadą jest jednak nawierzchnia, bo choć kostka brukowa ślicznie wygląda na zdjęciach, jest całkowicie niepraktyczna. Nie dość, że elementy nawierzchni wiecznie wypadają, to z pokonaniem peronowego chodnika mają problemy turyści (z walizkami na kółkach) oraz panie na obcasach, których z racji imprezowego charakteru kurortu nie brakuje. Pytaniem otwartym pozostaje też, jak historyczny peron będzie pasować do ultra-nowoczesnego dworca kolejowego.

2 miejsce: Sopot Wyścigi zobacz na mapie Sopotu
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi

Sopot Wyścigi to przystanek, który nawet, gdyby był pozbawiony tablicy z nazwą, łatwo rozpoznać za sprawą osadzonych w posadzce peronu końskich podków z herbem Sopotu. Dodatkowo do charakteru toru wyścigowego nawiązano poprzez kafle z motywami hippicznymi umieszczone w klatce schodowej. Bardzo ładnie prezentuje się duża wiata oraz nowoczesne, schludne ławki. Nawierzchnia peronu, choć nie powala estetyką, jest gładka i bez problemu korzystać z niej mogą panie w szpilkach. Matki z wózkami oraz osoby starsze na peron dostaną się windą, która została dobudowana do klatki schodowej. Warto zwrócić również uwagę na dobór stonowanych barw przy malowaniu ścian, co jest niestety wciąż rzadkością w polskich inwestycjach infrastrukturalnych. Na minus należy zaliczyć sztampowy wygląd ekranów informacji pasażerskiej, które mocno gryzą się z lekką formą całego peronu. Prace na Wyścigach zakończono w 2010 roku, a ich koszt wyniósł 7,7 mln zł.

1 miejsce: Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana

Remont peronu w Gdyni na Wzgórzu św. Maksymiliana to jedna z najnowszych inwestycji zrealizowanych przez SKM. Zakończyła się w 2011 roku i kosztowała 11,5 mln zł. Zaniedbany peron przeistoczył się w perełkę estetyczną. Mamy więc ładne płyty chodnikowe, wzbogacone o ciekawie ułożoną nawierzchnię wokół studzienek. Przed deszczem chroni długa wiata z dobrze wpasowanym oświetleniem i mniejszymi niż na Wyścigach ekranami informacji pasażerskiej. Na peronie pojawiły się dwustronne ławki z oparciami, które nie tylko są ładne, ale i wygodne. Oko cieszą również nowoczesne śmietniki oraz duże, wyraźne czasomierze. Nowe oblicze zyskał także tunel, gdzie również nie szczędzono na okładzinach ścian oraz schodów. Standardowo przy tego typu remontach pojawiła się także winda. Niestety, pozytywny odbiór przystanku całkowicie niszczy miejska inwestycja przebudowy Węzła Wzgórze, która nie dość, że kosztem samochodów zepchnęła pieszych do podziemi, to jeszcze sam tunel zamiast dopasować estetyką do peronu SKM-ki został pomalowany na wściekły żółty kolor.

Wyróżnienie: Gdańsk Stadion Expo zobacz na mapie Gdańska
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo

Który z przystanków został najlepiej wyremontowany?

Gdańsk Stadion Expo ciężko w jakikolwiek sposób zestawić z innymi przystankami SKM, bo właściwie nie stanowi on nic ponad krawędź peronową i to dodatkowo dostosowaną do pociągów dalekobieżnych, a więc niższą o 20 cm od standardowej SKM. Brakuje więc ławek, śmietników oraz zadaszenia. Jest za to ekran informacji pasażerskiej. Niewątpliwie jednak należy pochwalić za to, że mimo sporego oporu politycznego, udało się go zbudować. Doskonale się sprawdził podczas rozgrywek Euro 2012, a i po nich pozwala na błyskawiczny dojazd do stadionu ze Śródmieścia. Wykonanie peronu kosztowało 2,1 mln zł, zaś przystosowanie układu torowego ok. 6 mln zł. Obecnie, już po euro-gorączce należałoby się zastanowić, czy nie należy również dokonać "odświeżenia" i ponownego uruchomienia przystanku Gdańsk Nowe Szkoty, położonego blisko SKM Gdańsk Politechnika, co znacznie poprawiłoby dojazd na stadion oraz do siedziby MTG z północnej części Gdańska - wszak to tę część miasta wciąż zamieszkuje większość gdańszczan.

Miejsca

Opinie (174) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Powinno być Sopot, a nie Sopot Główny.
    Nie rozumiem tego podkreślania, że chodzi o SOPOT. Sopot Główny? Sopot Centralny? Sopot Sopot?

    • 7 1

    • powinno być

      Sopot Wschodni Centralny i Zachodni zeby podkreslic zwiazki z warszawka

      • 3 0

  • Moim zdaniem najładniejszym peronem jest Sopot Główny (3)

    bardzo podoba mi się takie nawiązanie do wcześniejszych czasów, a te ładne zabytkowe słupy są bardzo charakterystyczne - często słyszę, jak ludzie w skm mówią "gdzie jesteśmy?" "w Sopocie, bo widzę po peronie". Biorąc pod uwagę, że podobno ten na Wzgórzu kosztował prawie tyle samo, Sopot ewidentnie najlepszy i fajnie, gdyby remonty miały właśnie taką formę.

    • 8 2

    • inwalida na wozku (1)

      a to wszystko nie zmienia faktu ze inwalida na wozku nie jest w stanie wsiadac do skm-ki bo nie jest w stanie pokonac wejscia do kolejki !!! I co z tego ze sa windy do wejscia na peron !!!

      • 3 2

      • Założę się, że windy były warunkiem otrzymania dotacji unijnej.

        Inwalida wsiądzie i wysiądzie bezproblemowo. Wystarczy, że powie magiczne słowo. Znasz je?

        • 2 1

    • spoko

      Zaraz postawią kloca a'la galeryjka handlowa jako stacja PKP i będzie po sprawie

      • 0 0

  • Co za ulga

    :D Grabówek nie jest na liście, ale ludzie robią swoje i go wytykają i wcalego tego nie ukrywam.

    • 0 0

  • GDA

    Wyróżnienie dla przystanku stadion expo trochę kostki brukowej i płot , ma pan gust

    • 2 1

  • ! (1)

    Pan krzysztof zapomniał wspomniec o przystanku Gdansk Stocznia. To jest dopiero perełka.

    • 8 0

    • Jedyny przystanek, gdzie naprawdę da się łatwo skorzystać z automatu biletowego

      • 1 0

  • (1)

    Sopot - najgorsza modernizacja, nawierzchnia - tragedia, wiata - do niczego nie podobna,
    reszta - jako tako ujdzie, Główna i Wzgoorze - na razie faktycznie najlepsze,
    zobaczymy co z resztą

    • 3 7

    • Ekspert od wszystkiego heh

      Odpuść lemingu, idź "fakty" w TVN oglądać.

      • 3 0

  • Najgorzej jest w przedziałach bagażowych wcześnie rano

    Kiedy wyjeżdżam gdzieś z rowerem, w 100% przypadków pakuje się tam napruta żuleria i kopci.

    • 5 1

  • Kiedy będzie klimatyzacja w pociągach? (2)

    Pytam kolejny raz, w lecie ludzie przez kilka miesięcy jeżdżą w rozgrzanej puszce i wychodzą cuchnący i przepoceni. Jesteśmy w Europie, a nie w Bantustanie, jakieś standardy powinny być.

    • 4 3

    • Nie będzie. Nie ma miejsca w szkielecie na wiecej bebechow.

      • 0 0

    • władzunia SKM uważa, że jest niepotrzebny taki luksus

      widocznie buractwo nie jechało nigdy tramwajem albo choćby autobusem z klimą

      • 1 0

  • Pan Redaktor chyba był na Wzgórzu w słoneczny dzień.

    Stąd to pierwsze miejsce.
    "Przed deszczem chroni długa wiata z dobrze wpasowanym oświetleniem i mniejszymi niż na Wyścigach ekranami informacji pasażerskiej".
    Nie do końca chroni. Proponuję przyjrzeć się dokładniej nieszczelnym rurom spustowym i wodospadowi, który pięknymi kaskadami spływa po schodach każdego deszczowego dnia.
    Ta sytuacja miała zresztą miejsce bodaj przed odbiorem technicznym tego dworca. Wiem o tym na pewno, bo CODZIENNIE stamtąd jadę do pracy. W porównaniu z powyższym, wściekle żółty kolor to naprawdę drobny szczegół.

    • 5 2

  • nostalgia dobra rzecz ale nie tutaj (1)

    Tak się projektant uparł przywracać nostalgiczny klimat w Sopocie, że życzę jemu za karę kilkakrotnie dziennie ciągnąć walizkę na kółkach po tej kostce. Może po jakimś czasie zmieni zdanie na temat powrotów do przeszłości.

    • 2 3

    • Sławek, pitolisz.

      Idź na siłkę, popakuj trochę... Najważniejsze by peron był piękny.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane