• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oceniamy przystanki remontowane przez SKM

Krzysztof Koprowski
18 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Szybka Kolej Miejska od kilku lat remontuje przystanki w Trójmieście. Ich remonty przeprowadzane są w oparciu o bardzo różne projekty, na ich ocenę wpływa też staranność ekip budowlanych. Przedstawiamy nasz subiektywny ranking remontowanych przystanków.



5. miejsce: Gdańsk Politechnika zobacz na mapie Gdańska
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika


Ten przystanek, w przeciwieństwie do pozostałych w rankingu, nie przeszedł pełnego remontu, a jedynie drobny lifting za kwotę 2,2 mln zł w 2010 roku. W ramach prac wyremontowano tunel, w którym znajdują się automaty sprytnie umieszczone w specjalnych wnękach, przez co nie stanowią przeszkody w ruchu pieszym. Zyskał on też jasne barwy, a bezpośrednio z niego wjechać można windą na poziom peronu. Tu pomalowano na biały kolor wiatę, która choć ma już swoje lata, prezentuje się nadal bardzo dobrze. Dodatkowo nowoczesnym akcentem są szklane bariery, nowe siedziska oraz monitory LCD. Dużym plusem jest też mocne oświetlenie tunelu i peronu. Za minus należy uznać nieciekawą nawierzchnię na peronie oraz szpetnie poprowadzone kable, które schowano za specjalnymi metalowymi "rynienkami" w wiacie.


4 miejsce: Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna


Przystanek w Gdyni Głównej na pewno można pochwalić za likwidację schodów i wykonanie pochylni. Ta zmiana znacznie poprawiła dostępność peronu dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, ale także zmniejszyła poczucie "wspinaczki" przy pokonywaniu poziomów między budynkiem dworca a samym peronem. Plusem są dwustronne ławki (niestety niezbyt estetyczne) oraz długa wiata (w przeciwieństwie do wiat na peronach dalekobieżnych pasujących wymiarami do podrzędnego dworca pks), która jednak z racji użytych drewnianych materiałów nieco gryzie się z bryłą dworca i charakterem modernistycznego miasta. Największym minusem jest jednak to, co stanowi jedną z podstawowych rzeczy dla pasażera na każdym dworcu, czyli... zegar. Odczytanie godziny na czasomierzach, które wielkością pasują co najwyżej do małego pokoju w mieszkaniu, wymaga iście sokolego wzroku. Dodatkową wadą są wyświetlacze informacji pasażerskiej starego typu z czcionką przypominającą cyferblat w kalkulatorach naukowych. Wątpliwości można mieć również co do nawierzchni wykonanej z brzydkiej betonowej kostki o wypukłej strukturze, przez co niewygodnie prowadzi się walizkę na kółkach. Prace budowlane przeprowadzono w 2008 roku kosztem 8 mln zł, a oprócz samego peronu odnowiono jednocześnie wnętrze zaniedbanego dworca podmiejskiego.

3 miejsce: Sopot Głównyzobacz na mapie Sopotu
  • Sopot
  • Sopot
  • Sopot
  • Sopot
  • Sopot


Przy remoncie tego peronu zdecydowano na nawiązania do historycznych form, co kosztowało SKM w 2010 r. 14 mln zł. W tunelu pojawiły się: winda oraz kafle przypominające kształtem te, które stosowano przed wojną. Na peronie ustawiono drewnianą wiatę z podwieszonymi do niej monitorami LCD i podpartą kolumnami o fikuśnych kształtach. Niestety za niektórymi z podpór "czają się" sztampowe rynny, które psują nieco odbiór. Elementem gryzącym się z historycznym wystrojem są także nowoczesne lampy o przemysłowym dizajnie. Stylizowane ławki, choć cieszą oko, to są wyłącznie "jednostronne", a więc marnują przestrzeń, która mogłaby służyć większej ilości zmęczonych podróżnych. Największą wadą jest jednak nawierzchnia, bo choć kostka brukowa ślicznie wygląda na zdjęciach, jest całkowicie niepraktyczna. Nie dość, że elementy nawierzchni wiecznie wypadają, to z pokonaniem peronowego chodnika mają problemy turyści (z walizkami na kółkach) oraz panie na obcasach, których z racji imprezowego charakteru kurortu nie brakuje. Pytaniem otwartym pozostaje też, jak historyczny peron będzie pasować do ultra-nowoczesnego dworca kolejowego.

2 miejsce: Sopot Wyścigi zobacz na mapie Sopotu
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi

Sopot Wyścigi to przystanek, który nawet, gdyby był pozbawiony tablicy z nazwą, łatwo rozpoznać za sprawą osadzonych w posadzce peronu końskich podków z herbem Sopotu. Dodatkowo do charakteru toru wyścigowego nawiązano poprzez kafle z motywami hippicznymi umieszczone w klatce schodowej. Bardzo ładnie prezentuje się duża wiata oraz nowoczesne, schludne ławki. Nawierzchnia peronu, choć nie powala estetyką, jest gładka i bez problemu korzystać z niej mogą panie w szpilkach. Matki z wózkami oraz osoby starsze na peron dostaną się windą, która została dobudowana do klatki schodowej. Warto zwrócić również uwagę na dobór stonowanych barw przy malowaniu ścian, co jest niestety wciąż rzadkością w polskich inwestycjach infrastrukturalnych. Na minus należy zaliczyć sztampowy wygląd ekranów informacji pasażerskiej, które mocno gryzą się z lekką formą całego peronu. Prace na Wyścigach zakończono w 2010 roku, a ich koszt wyniósł 7,7 mln zł.

1 miejsce: Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana

Remont peronu w Gdyni na Wzgórzu św. Maksymiliana to jedna z najnowszych inwestycji zrealizowanych przez SKM. Zakończyła się w 2011 roku i kosztowała 11,5 mln zł. Zaniedbany peron przeistoczył się w perełkę estetyczną. Mamy więc ładne płyty chodnikowe, wzbogacone o ciekawie ułożoną nawierzchnię wokół studzienek. Przed deszczem chroni długa wiata z dobrze wpasowanym oświetleniem i mniejszymi niż na Wyścigach ekranami informacji pasażerskiej. Na peronie pojawiły się dwustronne ławki z oparciami, które nie tylko są ładne, ale i wygodne. Oko cieszą również nowoczesne śmietniki oraz duże, wyraźne czasomierze. Nowe oblicze zyskał także tunel, gdzie również nie szczędzono na okładzinach ścian oraz schodów. Standardowo przy tego typu remontach pojawiła się także winda. Niestety, pozytywny odbiór przystanku całkowicie niszczy miejska inwestycja przebudowy Węzła Wzgórze, która nie dość, że kosztem samochodów zepchnęła pieszych do podziemi, to jeszcze sam tunel zamiast dopasować estetyką do peronu SKM-ki został pomalowany na wściekły żółty kolor.

Wyróżnienie: Gdańsk Stadion Expo zobacz na mapie Gdańska
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo

Który z przystanków został najlepiej wyremontowany?

Gdańsk Stadion Expo ciężko w jakikolwiek sposób zestawić z innymi przystankami SKM, bo właściwie nie stanowi on nic ponad krawędź peronową i to dodatkowo dostosowaną do pociągów dalekobieżnych, a więc niższą o 20 cm od standardowej SKM. Brakuje więc ławek, śmietników oraz zadaszenia. Jest za to ekran informacji pasażerskiej. Niewątpliwie jednak należy pochwalić za to, że mimo sporego oporu politycznego, udało się go zbudować. Doskonale się sprawdził podczas rozgrywek Euro 2012, a i po nich pozwala na błyskawiczny dojazd do stadionu ze Śródmieścia. Wykonanie peronu kosztowało 2,1 mln zł, zaś przystosowanie układu torowego ok. 6 mln zł. Obecnie, już po euro-gorączce należałoby się zastanowić, czy nie należy również dokonać "odświeżenia" i ponownego uruchomienia przystanku Gdańsk Nowe Szkoty, położonego blisko SKM Gdańsk Politechnika, co znacznie poprawiłoby dojazd na stadion oraz do siedziby MTG z północnej części Gdańska - wszak to tę część miasta wciąż zamieszkuje większość gdańszczan.

Miejsca

Opinie (174) ponad 10 zablokowanych

  • problemem jest brak ramp umożliwiających poruszanie się z bagażem na kółkach (1)

    na modernizowanych ciągach schodów. Przydałyby się ułatwienia dla osób z wózkami i próbującymi wejść na peron z rowerami obciążonymi bagażem. Tabor także powinien być tak skonstruowany, by luka między wagonem a peronem była nie większa niż na szerokość 10-15 cm.

    • 3 0

    • Ależ wynosi właśnie 15 cm :-)))

      Wystarczy, że przestaniesz bojkotować stopień pomiędzy drzwiami, a peronem. Taka metalowa krata. Postawisz na nią jaśnie pańską nóżkę i masz 15 cm.

      • 1 2

  • mnożące się bez opamiętania dziadostwo

    i tak nie uszanuje tego i zniszczy, pomaże, z******się....

    • 12 1

  • SKM schodzi na psy!!!!!!!! (3)

    Po co robia perony skoro nie długo kolejki nie beda jezdzily!!! Ciekawe co maja wieczorami zrobic osoby dojezdzajace do Wejcherowa??!! Wracamy w nocy z pracy i jeszcze musimy wydawa kolejne pieniadze na taxi zeby jakos do domu dojechac!! To jest normalne??!!! Sobie kpiny urzadzaja w tej koleji!!!!!!!!!!!!

    • 9 1

    • przeprowadz się bliżej pracy lub zmień pracę na taką bliżej domu jak ci sie nie kalkuluje.

      • 0 7

    • skm? (1)

      skm nie powstało zeby łaczyć Wejherowo z Gdańskiem tylko przede wszystkim Gdańsk z Sopotem i w konsekwencji (później) z Gdynią. To że do Wejherowa nie jezdza osobowe albo tylko pksy to juz jest calkiem dużo wszak jest to miescinka oddalona od Gdańska o bagatela 40 km

      • 2 3

      • To jest ta sama aglomeracja.

        W normalnej, można mieszkać i pracować na przeciwnych krańcach. Bezproblemowo dojeżdżając. Wieloma sposobami do wyboru.

        • 2 0

  • (1)

    To porażka dać pierwsze miejsce tak brzydkiemu peronowi. Ciekawe tylko kto to oceniał hehh...Bo jak na chwile obecną to Sopot główny,Wyścigi i Gdańsk Stadion Expo mają najładniejsze perony.

    • 1 4

    • A co jest ładnego przy stadionie, jak tam nie ma nic?

      • 2 0

  • a ja czekam na Żabiankę :)

    • 2 0

  • Nigdy to się nie zmieni.

    Nawet choćby zrobili peron wyglądający jak dzieło sztuki to i tak będzie zniszczony za kilka miesięcy od brązowo-rudego pyłu. Druga sprawa to nie dostosowanie peronów do elektrycznych zespołów trakcyjnych. 50lat temu było tak samo, dzisiaj tak jest, za 50 lat też tak będzie.

    • 2 0

  • Sopot byłby bardzo ładny, gdyby nie te odpustowe "miedziane" akcenty na kolumnach i belkach

    Nie wiem kto mógł wpaść na tak idiotyczny pomysł, ale to już chyba norma w Trójmieście.

    • 2 2

  • Panie Prezydencie Szczurek (1)

    Na początek któryś już raz chciałem b.podziękować Panu za odnowienie dworca Gdynia Głowna, choć można by było więcej. Proszę Pana, może zacznę od tego, że doceniam pana zaangażowanie w cywilizowanie na terenie Gdyni SKM, ale należałoby zweryfikować udziały Gdyni w Sp. SKM, ponieważ to co ona robi z przystankami n.t.naszego przepięknego miasta to OBCACIH, wstyd i żenua. Można by polemizować czy nie lepiej by było, aby miasto Gdynia przejęło wszystkie nieruchomości SKM w okolicach przystanków oraz nieruchomości powietrzne i wprowadzić tam CYWILIZACJE.

    Ale nie zmienia to faktu, że w dalszym ciągu większość interlokutorów nie bardzo rozumie o czym ja piszę i owczym pędem będą minusować lub pisać kibolskie docinki.

    Najprościej jak można - łopatologią, chodzi mi o to, że rozwój Trójmiasta jest po prostu w dużej mierze podyktowany jakością naszych przystanków. Zarząd SP. niby nie POlityczny ale wiadomo komu się chce POdlizać wystarczy POzwiedzać przystanki SKM? Niechlujny wygląd, zdewastowany sprzęt, przejmujący bród, a nawet brak ogólnodostępnych ławek, zadaszeń,..toalet. Tak od kilku lat a dokładnie gdy do władzy doszła PO wygląda gdyńska część przystanków SKM.

    - Szanowny Panie Prezydencie czy to nie są powody, by podjąć starania o przejęcie dworców i przystanków i zdecydowaną poprawę warunków dla mieszkańców i podróżnych? Te kolejowe spółki to jakaś patologia, bo takie przystanki jak Cisowa, Grabuwek, ... aż szkoda wymieniać bo nawet Wzgórze i Głowna naprawdę mają wiele do życzenia, są w pewnym sensie nościcielami a nawet propagatorami złego otoczenia, wylęgarni szumowin, wulgaryzmów i wszystkeigo co złe i destrukcyjne. Niestety, miasto też zawiniło bo z przedstawianych dokumentacji na etapie projektu nie powinno godzić sie z bylejakimi materiałami budowlanymi, sprzętem, dyzajnem, rozwiązaniami komunikacyjnymi w tym i dla niepełnosprawnych na jaką udostępnia i godzi się nam Zakład Nieruchomości PKP, a następnie przy samym odbiorze wynika, że łatwo się to wszystko zatwierdza, a to miasto powinno zmienić warunki wynegocjowanego porozumienia w wielu aspektach. Nie oznacza to, że nie chcemy na ten temat rozmawiać czy blokujemy tak potrzebne inwestycje na SKM. Tym bardziej, że w planach politycznych PO czekała nas odgórna regulacja i deregulacja sprawy dworców/przystanków/oraz działek powietrznych - i co z tego jest realizowane?? Cuda!!! A chyba powinniśmy stawiać na współpracę z samorządami wszystkimi nie tylko tymi gdzie rządzi PO, szczególnie w kwestii gruntów, dzierżawy budynków, innowacji komunikacji itd.

    Można by rozszerzyć tę współpracę na szeroko rozumianą PPP, ale nie na zasadach najgorsze dla PKP a śmietankę niech spije zaprzyjaźniony z króliczkiem developer.

    • 0 7

    • co za bełkot

      facet (facetka), tabletki uzupełnij! i nie pomijaj dawki dziennej!

      • 1 1

  • (1)

    Co do rzetelnosci artykulu to Gdansk Stadion Expo nie jest przystankiem SKM i to nie SKM go budowalo. Natomiast na Politechnice sa cztery a nie dwa automaty biletowe.

    • 3 0

    • Gdansk Stadion Expo jest przystankiem SKM, bo to jedyny przewoźnik, który z niego korzysta.

      Miał być to PKM, ale cóż...

      • 0 0

  • krawędź peronu (2)

    Nie mogę zrozumieć dlaczego krawędź peronu jest w tak dużej odległości od składu kolejki. Mało tego chyba każdy peron ma różnice. Czy to aż tak skomplikowane wyzwanie techniczne? Korzystam z SKM od kilkunastu lat i chyba peron Gdańsk Stocznia ma jakieś rozsądne odległości, chociaż i tu jeszcze coś by się dało wycisnąć. Żal i strach patrzeć jak wsiadają starsi ludzie, czy matki z dziećmi i wózkami.
    Pozdrowienia dla projektantów i wykonawców ...żenada.

    • 9 2

    • Przerobienie ich to duże koszty i duzo robocizny. (1)

      Do tego, trzeba by podwyższyć perony SKM, które są niskie. Inaczej, papa. To oznaczałoby wiele baniek w błoto. I po co?

      Przestańcie bojkotować ten schodek, który jest pierwszy od drzwi i po sprawie.

      • 0 3

      • może masz chińskie stópki, bo każdy inny człowiek uzna ten ogryzek

        za za mały by na nim swobodnie stanąć przy wysiadaniu

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane