• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oceniamy przystanki remontowane przez SKM

Krzysztof Koprowski
18 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Szybka Kolej Miejska od kilku lat remontuje przystanki w Trójmieście. Ich remonty przeprowadzane są w oparciu o bardzo różne projekty, na ich ocenę wpływa też staranność ekip budowlanych. Przedstawiamy nasz subiektywny ranking remontowanych przystanków.



5. miejsce: Gdańsk Politechnika zobacz na mapie Gdańska
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika


Ten przystanek, w przeciwieństwie do pozostałych w rankingu, nie przeszedł pełnego remontu, a jedynie drobny lifting za kwotę 2,2 mln zł w 2010 roku. W ramach prac wyremontowano tunel, w którym znajdują się automaty sprytnie umieszczone w specjalnych wnękach, przez co nie stanowią przeszkody w ruchu pieszym. Zyskał on też jasne barwy, a bezpośrednio z niego wjechać można windą na poziom peronu. Tu pomalowano na biały kolor wiatę, która choć ma już swoje lata, prezentuje się nadal bardzo dobrze. Dodatkowo nowoczesnym akcentem są szklane bariery, nowe siedziska oraz monitory LCD. Dużym plusem jest też mocne oświetlenie tunelu i peronu. Za minus należy uznać nieciekawą nawierzchnię na peronie oraz szpetnie poprowadzone kable, które schowano za specjalnymi metalowymi "rynienkami" w wiacie.


4 miejsce: Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna


Przystanek w Gdyni Głównej na pewno można pochwalić za likwidację schodów i wykonanie pochylni. Ta zmiana znacznie poprawiła dostępność peronu dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, ale także zmniejszyła poczucie "wspinaczki" przy pokonywaniu poziomów między budynkiem dworca a samym peronem. Plusem są dwustronne ławki (niestety niezbyt estetyczne) oraz długa wiata (w przeciwieństwie do wiat na peronach dalekobieżnych pasujących wymiarami do podrzędnego dworca pks), która jednak z racji użytych drewnianych materiałów nieco gryzie się z bryłą dworca i charakterem modernistycznego miasta. Największym minusem jest jednak to, co stanowi jedną z podstawowych rzeczy dla pasażera na każdym dworcu, czyli... zegar. Odczytanie godziny na czasomierzach, które wielkością pasują co najwyżej do małego pokoju w mieszkaniu, wymaga iście sokolego wzroku. Dodatkową wadą są wyświetlacze informacji pasażerskiej starego typu z czcionką przypominającą cyferblat w kalkulatorach naukowych. Wątpliwości można mieć również co do nawierzchni wykonanej z brzydkiej betonowej kostki o wypukłej strukturze, przez co niewygodnie prowadzi się walizkę na kółkach. Prace budowlane przeprowadzono w 2008 roku kosztem 8 mln zł, a oprócz samego peronu odnowiono jednocześnie wnętrze zaniedbanego dworca podmiejskiego.

3 miejsce: Sopot Głównyzobacz na mapie Sopotu
  • Sopot
  • Sopot
  • Sopot
  • Sopot
  • Sopot


Przy remoncie tego peronu zdecydowano na nawiązania do historycznych form, co kosztowało SKM w 2010 r. 14 mln zł. W tunelu pojawiły się: winda oraz kafle przypominające kształtem te, które stosowano przed wojną. Na peronie ustawiono drewnianą wiatę z podwieszonymi do niej monitorami LCD i podpartą kolumnami o fikuśnych kształtach. Niestety za niektórymi z podpór "czają się" sztampowe rynny, które psują nieco odbiór. Elementem gryzącym się z historycznym wystrojem są także nowoczesne lampy o przemysłowym dizajnie. Stylizowane ławki, choć cieszą oko, to są wyłącznie "jednostronne", a więc marnują przestrzeń, która mogłaby służyć większej ilości zmęczonych podróżnych. Największą wadą jest jednak nawierzchnia, bo choć kostka brukowa ślicznie wygląda na zdjęciach, jest całkowicie niepraktyczna. Nie dość, że elementy nawierzchni wiecznie wypadają, to z pokonaniem peronowego chodnika mają problemy turyści (z walizkami na kółkach) oraz panie na obcasach, których z racji imprezowego charakteru kurortu nie brakuje. Pytaniem otwartym pozostaje też, jak historyczny peron będzie pasować do ultra-nowoczesnego dworca kolejowego.

2 miejsce: Sopot Wyścigi zobacz na mapie Sopotu
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi

Sopot Wyścigi to przystanek, który nawet, gdyby był pozbawiony tablicy z nazwą, łatwo rozpoznać za sprawą osadzonych w posadzce peronu końskich podków z herbem Sopotu. Dodatkowo do charakteru toru wyścigowego nawiązano poprzez kafle z motywami hippicznymi umieszczone w klatce schodowej. Bardzo ładnie prezentuje się duża wiata oraz nowoczesne, schludne ławki. Nawierzchnia peronu, choć nie powala estetyką, jest gładka i bez problemu korzystać z niej mogą panie w szpilkach. Matki z wózkami oraz osoby starsze na peron dostaną się windą, która została dobudowana do klatki schodowej. Warto zwrócić również uwagę na dobór stonowanych barw przy malowaniu ścian, co jest niestety wciąż rzadkością w polskich inwestycjach infrastrukturalnych. Na minus należy zaliczyć sztampowy wygląd ekranów informacji pasażerskiej, które mocno gryzą się z lekką formą całego peronu. Prace na Wyścigach zakończono w 2010 roku, a ich koszt wyniósł 7,7 mln zł.

1 miejsce: Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana

Remont peronu w Gdyni na Wzgórzu św. Maksymiliana to jedna z najnowszych inwestycji zrealizowanych przez SKM. Zakończyła się w 2011 roku i kosztowała 11,5 mln zł. Zaniedbany peron przeistoczył się w perełkę estetyczną. Mamy więc ładne płyty chodnikowe, wzbogacone o ciekawie ułożoną nawierzchnię wokół studzienek. Przed deszczem chroni długa wiata z dobrze wpasowanym oświetleniem i mniejszymi niż na Wyścigach ekranami informacji pasażerskiej. Na peronie pojawiły się dwustronne ławki z oparciami, które nie tylko są ładne, ale i wygodne. Oko cieszą również nowoczesne śmietniki oraz duże, wyraźne czasomierze. Nowe oblicze zyskał także tunel, gdzie również nie szczędzono na okładzinach ścian oraz schodów. Standardowo przy tego typu remontach pojawiła się także winda. Niestety, pozytywny odbiór przystanku całkowicie niszczy miejska inwestycja przebudowy Węzła Wzgórze, która nie dość, że kosztem samochodów zepchnęła pieszych do podziemi, to jeszcze sam tunel zamiast dopasować estetyką do peronu SKM-ki został pomalowany na wściekły żółty kolor.

Wyróżnienie: Gdańsk Stadion Expo zobacz na mapie Gdańska
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo

Który z przystanków został najlepiej wyremontowany?

Gdańsk Stadion Expo ciężko w jakikolwiek sposób zestawić z innymi przystankami SKM, bo właściwie nie stanowi on nic ponad krawędź peronową i to dodatkowo dostosowaną do pociągów dalekobieżnych, a więc niższą o 20 cm od standardowej SKM. Brakuje więc ławek, śmietników oraz zadaszenia. Jest za to ekran informacji pasażerskiej. Niewątpliwie jednak należy pochwalić za to, że mimo sporego oporu politycznego, udało się go zbudować. Doskonale się sprawdził podczas rozgrywek Euro 2012, a i po nich pozwala na błyskawiczny dojazd do stadionu ze Śródmieścia. Wykonanie peronu kosztowało 2,1 mln zł, zaś przystosowanie układu torowego ok. 6 mln zł. Obecnie, już po euro-gorączce należałoby się zastanowić, czy nie należy również dokonać "odświeżenia" i ponownego uruchomienia przystanku Gdańsk Nowe Szkoty, położonego blisko SKM Gdańsk Politechnika, co znacznie poprawiłoby dojazd na stadion oraz do siedziby MTG z północnej części Gdańska - wszak to tę część miasta wciąż zamieszkuje większość gdańszczan.

Miejsca

Opinie (174) ponad 10 zablokowanych

  • REDA PIELESZEWO nagroda specjalna im Cast Away

    wybierając się tam obowiązkowo trzeba miec ukończony kurs MacGyvera oraz kompas.

    • 11 1

  • patrz na rynny z zadaszenia ...... (1)

    Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana - rynna z blachy nierdzewnej i właściwie zamocowana.
    Sopot - rynny najtańsze z blachy ocynkowanej i niestarannie mocowane.( a dworzec niby perełka ? )

    • 9 0

    • skoro na Wzgórzu są starannie zamocowane, to dlaczego ciągle coś tam z dachu kapie?

      • 3 1

  • Na całej linii Grabówek odstrasza najbardziej...

    Nigdzie nie ma takiego syfu. Sam nie wiem co myśleć o malunkach które pojawiły się tam pół roku temu. Niby zasłoniły grzyba, brud i syf, ale... same malunki są bardzo średnie. Jest wiele ludzi którzy potrafią namalować istne perełki, niektóremurale zapierają dech w piersiach. Te na Grabówku malowały chyba przedszkolaki... przynajmniej ja w zerówce rysowałem podobne bohomazy.

    • 9 0

  • WYSOKOŚĆ PERONÓW??? (4)

    Czy ktokolwiek pomyślał przy budowie,przebudowie,rewitalizacji peronów o niepełnosprawnych?Na trasie Gdynia-Gdańsk są chyba(tylko)3 perony dostosowane wysokością do wjazdu wózkami.Żenada,że ktoś(inwestor) nie dopilnował tego faktu!!!

    • 5 1

    • Jest ich niewielu. Więc ich interes jest istotny wprost proporcjonalnie do tego.

      O!

      • 0 2

    • (2)

      Ale o co chodzi? Wszystkie perony na trasie SKM są wysokie, nie rozumiem tego czepialstwa. Problem leży w taborze a nie peronach.

      • 0 1

      • Gdańsk Lipce oraz wszystko między Wejherowem, Słupskiem (1)

        Są niskie. Ich podwyższenie kosztowałoby pareset baniek. I po co? By zadowolić niewielu, których miejsce i tak jest w domu. O!

        • 1 0

        • pareset baniek to nowa linia by kosztowała

          • 0 0

  • GDYNIA GRABÓWEK nagroda specjalna

    Neogotycka budowla dworca na peronie który jest perełką w koronie SKM. Technologia LEDowych wyświetlaczy rodem z Dreamlinera.

    • 7 0

  • Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana mozei ładny ale ...

    peron przede wszystkiem powinien byc uzyteczny.
    A na wzgórzu wieje, zimno, nie ma sie za co schować.

    • 6 1

  • wygląd przystanków (6)

    zresztą nienajlepszy, nawet tych po remoncie to nie wszystko. Trzeba jeszcze zadbać o bezpieczeństwo i przestrzeganie podstawowych zasad - skutecznego egzekwowania zakazu palenia i picia.
    Wczoraj wsiadłem do ostatniego (słynnego przedziału w KAŻDEJ kolejce) i znowu bez problemu siedział sobie osobnik i popijał piwo, potem wyciągnął fajki i poczęstował jeszcze jedną osobę. Zwróciłem uwagę że nie można palić w pociągu. A on na to że to w d... i pie... przepisy. I czego można się spodziewać zaczęli palić.
    Co mogłem więcej zrobić?
    1. wezwać SOK? - jakby się pojawili to i tak byłoby za późno, poza tym sam widziałem jak omijają ten przedział tak jakby nie istniał.
    2. napisać do rzecznika? - i tak w d... to co ludzie mówią
    3. pójść do kierownika składu - ten by odparł że nie może się ruszać bo musi drzwi zamykać
    4. Dzwonić po policję? Jakby się pojawiła to i tak za późno, ale na szczęście jako chyba jedyni "nie boją się zadrzeć" (ostatnie ich akcje) z menelami którzy na stałe okupują ostatnie przedziały .

    Czy tak trudno do jasnej cholery wprowadzić regularne patrole SOK, Straży Miejskiej itd. do SKM aby z tym raz na zawsze skończyć?
    Na przystanku spędzam 5min w kolejce 30min i tam najpierw trzeba wprowadzić porządki.

    • 16 1

    • Jedno piwo to jeszcze nie zbrodnia. Orzeźwia, zamiast upijać. W krajach zachodnich policja interweniuje dopiero jak sięgniesz (4)

      Do pijaństwa służy wóda. Piwo jest dla koneserów.

      O, Boże! Wyjął fajki? Ściema. Nikt nie jest takim zwyrodnialcem.

      • 0 9

      • ty "Normalny" (3)

        weź puknij się w swój pusty łeb, koneserze od siedmiu boleści.

        • 5 2

        • Wirus zjadł kontrargumenty i przeobraził w prostackie wyzwiska?? (2)

          • 1 4

          • juz 4 minusy (1)

            to mało? Jak się pisze takie brednie to nawet szkoda czytać.

            • 1 1

            • Pewne jest który z nas dwojga jest źle wychowany.

              Minusy? Normalność nie jest kwestią statystyki.

              • 0 1

    • co za policyjna natura

      • 0 1

  • Oby wyciągnęli wnioski z tych knotów wszystkich

    tak aby przy remoncie tego w Orłowie, który niszczeje niemiłosiernie i będzie jednym z ostatnich w kolejce, nie było żadnej popeliny, tylko ładny dla oka i praktyczny peron.

    • 2 0

  • Nagroda specjalna ufundowana przez wiodącego producenta przenośnych toalet

    dla stacji Gdynia Grabówek. Uzasadnienie: stacja prezentuje nowatorskie podejście do problemu toalet na dworcach - cały dworzec jest jedną wielką toaletą.

    • 10 0

  • Nazwa stacji

    Nie ważne czy stacja wyremontowana, czy nie - tablic informacyjnych zawierających nazwy stacji jest za mało. A te które są, są zamontowane zbyt wysoko by można było je dostrzec siedząc w pociągu po stronie dalszej od peronu.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane