• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oceniamy przystanki remontowane przez SKM

Krzysztof Koprowski
18 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Szybka Kolej Miejska od kilku lat remontuje przystanki w Trójmieście. Ich remonty przeprowadzane są w oparciu o bardzo różne projekty, na ich ocenę wpływa też staranność ekip budowlanych. Przedstawiamy nasz subiektywny ranking remontowanych przystanków.



5. miejsce: Gdańsk Politechnika zobacz na mapie Gdańska
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika
  • Gdańsk Politechnika


Ten przystanek, w przeciwieństwie do pozostałych w rankingu, nie przeszedł pełnego remontu, a jedynie drobny lifting za kwotę 2,2 mln zł w 2010 roku. W ramach prac wyremontowano tunel, w którym znajdują się automaty sprytnie umieszczone w specjalnych wnękach, przez co nie stanowią przeszkody w ruchu pieszym. Zyskał on też jasne barwy, a bezpośrednio z niego wjechać można windą na poziom peronu. Tu pomalowano na biały kolor wiatę, która choć ma już swoje lata, prezentuje się nadal bardzo dobrze. Dodatkowo nowoczesnym akcentem są szklane bariery, nowe siedziska oraz monitory LCD. Dużym plusem jest też mocne oświetlenie tunelu i peronu. Za minus należy uznać nieciekawą nawierzchnię na peronie oraz szpetnie poprowadzone kable, które schowano za specjalnymi metalowymi "rynienkami" w wiacie.


4 miejsce: Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna
  • Gdynia Główna


Przystanek w Gdyni Głównej na pewno można pochwalić za likwidację schodów i wykonanie pochylni. Ta zmiana znacznie poprawiła dostępność peronu dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, ale także zmniejszyła poczucie "wspinaczki" przy pokonywaniu poziomów między budynkiem dworca a samym peronem. Plusem są dwustronne ławki (niestety niezbyt estetyczne) oraz długa wiata (w przeciwieństwie do wiat na peronach dalekobieżnych pasujących wymiarami do podrzędnego dworca pks), która jednak z racji użytych drewnianych materiałów nieco gryzie się z bryłą dworca i charakterem modernistycznego miasta. Największym minusem jest jednak to, co stanowi jedną z podstawowych rzeczy dla pasażera na każdym dworcu, czyli... zegar. Odczytanie godziny na czasomierzach, które wielkością pasują co najwyżej do małego pokoju w mieszkaniu, wymaga iście sokolego wzroku. Dodatkową wadą są wyświetlacze informacji pasażerskiej starego typu z czcionką przypominającą cyferblat w kalkulatorach naukowych. Wątpliwości można mieć również co do nawierzchni wykonanej z brzydkiej betonowej kostki o wypukłej strukturze, przez co niewygodnie prowadzi się walizkę na kółkach. Prace budowlane przeprowadzono w 2008 roku kosztem 8 mln zł, a oprócz samego peronu odnowiono jednocześnie wnętrze zaniedbanego dworca podmiejskiego.

3 miejsce: Sopot Głównyzobacz na mapie Sopotu
  • Sopot
  • Sopot
  • Sopot
  • Sopot
  • Sopot


Przy remoncie tego peronu zdecydowano na nawiązania do historycznych form, co kosztowało SKM w 2010 r. 14 mln zł. W tunelu pojawiły się: winda oraz kafle przypominające kształtem te, które stosowano przed wojną. Na peronie ustawiono drewnianą wiatę z podwieszonymi do niej monitorami LCD i podpartą kolumnami o fikuśnych kształtach. Niestety za niektórymi z podpór "czają się" sztampowe rynny, które psują nieco odbiór. Elementem gryzącym się z historycznym wystrojem są także nowoczesne lampy o przemysłowym dizajnie. Stylizowane ławki, choć cieszą oko, to są wyłącznie "jednostronne", a więc marnują przestrzeń, która mogłaby służyć większej ilości zmęczonych podróżnych. Największą wadą jest jednak nawierzchnia, bo choć kostka brukowa ślicznie wygląda na zdjęciach, jest całkowicie niepraktyczna. Nie dość, że elementy nawierzchni wiecznie wypadają, to z pokonaniem peronowego chodnika mają problemy turyści (z walizkami na kółkach) oraz panie na obcasach, których z racji imprezowego charakteru kurortu nie brakuje. Pytaniem otwartym pozostaje też, jak historyczny peron będzie pasować do ultra-nowoczesnego dworca kolejowego.

2 miejsce: Sopot Wyścigi zobacz na mapie Sopotu
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi
  • Sopot Wyścigi

Sopot Wyścigi to przystanek, który nawet, gdyby był pozbawiony tablicy z nazwą, łatwo rozpoznać za sprawą osadzonych w posadzce peronu końskich podków z herbem Sopotu. Dodatkowo do charakteru toru wyścigowego nawiązano poprzez kafle z motywami hippicznymi umieszczone w klatce schodowej. Bardzo ładnie prezentuje się duża wiata oraz nowoczesne, schludne ławki. Nawierzchnia peronu, choć nie powala estetyką, jest gładka i bez problemu korzystać z niej mogą panie w szpilkach. Matki z wózkami oraz osoby starsze na peron dostaną się windą, która została dobudowana do klatki schodowej. Warto zwrócić również uwagę na dobór stonowanych barw przy malowaniu ścian, co jest niestety wciąż rzadkością w polskich inwestycjach infrastrukturalnych. Na minus należy zaliczyć sztampowy wygląd ekranów informacji pasażerskiej, które mocno gryzą się z lekką formą całego peronu. Prace na Wyścigach zakończono w 2010 roku, a ich koszt wyniósł 7,7 mln zł.

1 miejsce: Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana

Remont peronu w Gdyni na Wzgórzu św. Maksymiliana to jedna z najnowszych inwestycji zrealizowanych przez SKM. Zakończyła się w 2011 roku i kosztowała 11,5 mln zł. Zaniedbany peron przeistoczył się w perełkę estetyczną. Mamy więc ładne płyty chodnikowe, wzbogacone o ciekawie ułożoną nawierzchnię wokół studzienek. Przed deszczem chroni długa wiata z dobrze wpasowanym oświetleniem i mniejszymi niż na Wyścigach ekranami informacji pasażerskiej. Na peronie pojawiły się dwustronne ławki z oparciami, które nie tylko są ładne, ale i wygodne. Oko cieszą również nowoczesne śmietniki oraz duże, wyraźne czasomierze. Nowe oblicze zyskał także tunel, gdzie również nie szczędzono na okładzinach ścian oraz schodów. Standardowo przy tego typu remontach pojawiła się także winda. Niestety, pozytywny odbiór przystanku całkowicie niszczy miejska inwestycja przebudowy Węzła Wzgórze, która nie dość, że kosztem samochodów zepchnęła pieszych do podziemi, to jeszcze sam tunel zamiast dopasować estetyką do peronu SKM-ki został pomalowany na wściekły żółty kolor.

Wyróżnienie: Gdańsk Stadion Expo zobacz na mapie Gdańska
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo
  • Gdańsk Stadion Expo

Który z przystanków został najlepiej wyremontowany?

Gdańsk Stadion Expo ciężko w jakikolwiek sposób zestawić z innymi przystankami SKM, bo właściwie nie stanowi on nic ponad krawędź peronową i to dodatkowo dostosowaną do pociągów dalekobieżnych, a więc niższą o 20 cm od standardowej SKM. Brakuje więc ławek, śmietników oraz zadaszenia. Jest za to ekran informacji pasażerskiej. Niewątpliwie jednak należy pochwalić za to, że mimo sporego oporu politycznego, udało się go zbudować. Doskonale się sprawdził podczas rozgrywek Euro 2012, a i po nich pozwala na błyskawiczny dojazd do stadionu ze Śródmieścia. Wykonanie peronu kosztowało 2,1 mln zł, zaś przystosowanie układu torowego ok. 6 mln zł. Obecnie, już po euro-gorączce należałoby się zastanowić, czy nie należy również dokonać "odświeżenia" i ponownego uruchomienia przystanku Gdańsk Nowe Szkoty, położonego blisko SKM Gdańsk Politechnika, co znacznie poprawiłoby dojazd na stadion oraz do siedziby MTG z północnej części Gdańska - wszak to tę część miasta wciąż zamieszkuje większość gdańszczan.

Miejsca

Opinie (174) ponad 10 zablokowanych

  • "perełkę estetyczną"

    dobre ! obśmiałem się jak norka

    • 5 1

  • Trochę to wszystko takie szaro-bure. (1)

    Brakuje jakiegoś smaczku, charakteru, jak choćby podkowy i kafle z kuńmi na Wyścigach. Jest nawierzchnia, wiata, dwie ławeczki, śmietnik i zegar, bida. Żabianka będzie pewnie wyglądać podobnie (poza rzekomo przeszklonym zejściem do tunelu), a przecież takie miejsce to spore pole do popisu dla młodych, tanich architektów.

    • 17 2

    • ale to trzeba mieć gust wrodzony i kulturę osobistą

      a nie pszenno-buraczaną mentalność

      • 6 0

  • Wejherowo (1)

    Wejherowo - to jajpieknieszy dworzec i perony Prezydent powinien dostac nobla - co za syf - gratulacje

    • 12 0

    • Syf i odór jest w Rumi...

      • 2 0

  • windą dalej (2)

    wszędzie te windy
    potem są jaja jak nie działają
    bo prądu nie ma
    bo za dużo ludzi wlazło do środka
    bo wandale zniszczyli
    bo tak

    a można było zrobić RAMPĘ
    i inwalidzie było by łatwiej i rower można by wtoczyć, i nie psuło by się i nie trzeba by dozorować i żule by nie spali wewnątrz

    czy nikt w SKM nie myśli, czy biorą tylko z IQ

    • 5 5

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Żeby po rampie osoba na wózku mogła swobodnie wjechać np. na przystanek Politechnika, to ta rampa musiałaby być dłuższa niż peron. No, chyba że nachylenie 11% to ma być zachęta do pracy nad mięśniami rąk. ;)

      • 2 0

  • Ładnie tylko szkoda, że smierdzi fekaliami. (1)

    naet na marmurach menelstwo nie wygląda ladnie

    • 13 0

    • na każdym z dworców postawić dwa toy- toye

      • 1 2

  • co to znaczy zepchnięto ludzi do tunelu (5)

    czy redaktor wie ile dziesiątek potrąceń nie mówiąc o ofiarach było na przejściu dla pieszych przed przystankiem Wzgórze. Ten tunel jest fantastyczny tylko z racji że Gdynia nie jest dużym miastem jest tam mały ruch. Marzę o takim tunelu przy Manhatanie we Wrzeszczu.

    • 13 5

    • zgadzam się!

      • 6 1

    • słabe marzenia (3)

      w tunelu to powinny auta jeździć... a plac otwarty powinien być dla ludzi... a nie na odwrót... samochodom to bez różnicy czy jadą w tunelu, czy na zewnątrz... a ludziom jednak to robi różnice...
      ale zgadzam się, ze jest lepiej niż było

      • 10 2

      • to jest węzeł, to nie jest jedna prosta droga - jak w Sopocie, gdzie podziemny przejazd jest idealnym rowiazaniem, tam drogi się łączą, nie wyobrażam sobie zrealizowania ich w podziemiu bez ogromnym kosztów

        • 7 1

      • Tunel dla samochodów jest bardziej skomplikowany, kosztowniejszy i wyłączający z użytku podczas budowy na dłużej. (1)

        Ma piękny, ciepły kolor niczym brzoskwinia. Więc po co po nim jedziecie?

        60 sekund w tunelu to żadna trauma.

        • 6 2

        • szacun

          i w odróznieniu od wielu tuneli, ten pod Węzłem Wzgórze jest ciagle jak nowy - ludzie szanuja ściany, jest bardzo czysto (kamery tez w tym pomagają)i nie ma tandeciarskiego handlu. Uśmiecham sie na widok grajków, którzy tu czasami (kiedy jest troche cieplej!) - umilaja zamyslonym lub spieszacym sie te kilka chwil pod ziemia. Narzekac moga tylko ci, którzy w ogóle nie korzystają z tego rozwiązania

          • 6 0

  • Rumia - nagroda publiczności

    i tyle w temacie :)

    • 15 0

  • RUMIA nagroda specjalna za całokształt (2)

    duma i chwała SKM!!!

    • 18 0

    • (1)

      Mogliby tam nakręcić jakiś horror.

      • 5 0

      • RUMIA III

        w kinach od stycznia

        • 6 0

  • brakuje małej kawiarenki na każdym z przystanków .. !

    jest smutek i nie ma życia ... -:)

    • 6 0

  • Przystanki na Aleji Havla

    Panie Redaktorze. Prosze opisac problem przystankow tramwajowych na Alei Havla. Polozone tam plyty (tuz przy torach) sa tak sliskie, ze stanowia ogromne niebezpieczenstwo dla pasazerow. Szczegolnie w okresie zimowym, gdy jest snieg, lod badz nawet gdy spadnie deszcz. Jak mozna bylo odebrac tego typu nawierzchnie? Dlaczego do tej pory nie zweryfikowano i nie pociagnieto "genialnego" projektanta do odpowiedzialnosci? Co z inspektorami, ktorzy podpisami odbior? Na przystankach jest jedno lodowisko. Jest naprawde powazny problem i sadze - istottny temat dla Panstwa, skoro redakcji leza na sercu problemy Trojmiasta.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane