• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od czerwca rejsy małymi stateczkami po Gdańsku. Dwie nowe linie tramwajów wodnych

Katarzyna Moritz
10 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tramwaje wodne na nowych trasach będą niewielkie, bo wysokie zaledwie na 1,5 m, by mogły przepłynąć pod mostami. Te, które pojawią się w Gdańsku, pochodzą z Sankt Petersburga, gdzie nazywają się Fontanki. Tramwaje wodne na nowych trasach będą niewielkie, bo wysokie zaledwie na 1,5 m, by mogły przepłynąć pod mostami. Te, które pojawią się w Gdańsku, pochodzą z Sankt Petersburga, gdzie nazywają się Fontanki.

Niewielkie stateczki wypłyną 1 czerwca na dwie nowe linie tramwajów wodnych w Gdańsku. Jedną popłyniemy z Żabiego Kruka na Westerplatte, drugą z Targu Rybnego do Narodowego Centrum Żeglarstwa w Górkach Zachodnich.



Nowe linie (F5 Żabi Kruk - Westerplatte i F6 Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa) faktycznie zasługują na miano tramwaju, ponieważ każda z nich ma od siedmiu do ośmiu przystanków w różnych punktach miasta. Właśnie kończą się prace przy budowie ośmiu nowych przystanków oraz trzech przystani (dwóch żeglarskich i jednej dla małych jednostek).

W środę w gdańskim ZTM zakończono przyjmowanie ofert w przetargu na przewoźnika, który będzie pływał na nowych trasach.

- Ofertę złożyła Żegluga Gdańska, która swoje usługi wyceniła na ponad 6 mln zł. Kontrakt ma być zawarty na trzy lata, więc musimy tę ofertę bardzo solidnie sprawdzić - zaznacza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.

Na nowych trasach pojawią się jednostki znacznie mniejsze niż te, które pływają na Hel. Będą nie dłuższe niż 20 m, i wysokie na 1,5 m, by swobodnie mieścić się pod wszystkimi mostami. Mimo niewielkich rozmiarów, na pokład zabiorą ok. 40 pasażerów i do pięciu rowerów. Żegluga Gdańska kupiła te stateczki w Sankt Petersburgu, gdzie nazywane są Fontankami. Zostały wyprodukowane w 2004 roku.

Miasto raczej na nowych liniach nie zarobi. Szacowane wpływy z biletów (bilet normalny 10 zł, ulgowy - 5 zł, rower - 5 zł, nie będą honorowane bilety okresowe) pokryją zaledwie 30 proc. rocznych kosztów utrzymania linii (ok. 2 mln zł). Tramwaje mają być jednak atrakcją dla mieszkańców i turystów, która pozwoli ożywić zapomniane szlaki wodne Gdańska.

Czy skorzystasz z nowych linii tramwaju wodnego?

Rejsy rozpoczną się 1 czerwca i potrwają do 30 września. W każdą z tras statki wyruszą trzy razy dziennie. Częściej się nie da, ponieważ rejsy będą długie.

- Rejs tam i z powrotem potrwa w sumie ponad 4 godziny. Na samo tylko cumowanie przy ośmiu przystankach zakładamy 80 min., po 10 min. na każdy przystanek, gdzie poza cumowaniem, trzeba przyjąć pasażerów i sprzedać bilety - wyjaśnia Jarosław Zając z ZTM.

Dokładny rozkład rejsów poznamy dopiero po przeprowadzeniu rejsów technicznych.

Zanim zaczną kursować tramwaje, pozostało jeszcze wyłonienie operatora do obsługi infrastruktury nabrzeżnej przystanków i przystani. MOSiR czeka na oferty do 15 maja. Uruchomienie nowych tras tramwajów wodnych jest częścią Programu Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku.

Trasy nowych linii tramwaju wodnego - rozkład rejsów

Linia nr F5: Żabi Kruk - Westerplatte

Przystanki: Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska - Zielony Most zobacz na mapie Gdańska - Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska - Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska - Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Nabrzeże Barek zobacz na mapie Gdańska - Westerplatte zobacz na mapie Gdańska- Nowy Port Latarnia Morska zobacz na mapie Gdańska

Linia nr F6: Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa

Przystanki: Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska - Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska - ul. Sienna Grobla II zobacz na mapie Gdańska - ul. Tamka zobacz na mapie Gdańska - Stogi - Górki Zachodnie zobacz na mapie Gdańska - Narodowe Centrum Żeglarstwa zobacz na mapie Gdańska

Opinie (131) 3 zablokowane

  • skąd ta nazwa tramwaj? (3)

    tramwaj z definicji to pojazd szynowy,
    gdzie te szyny na wodzie?

    NAZWA Z KOSMOSU

    • 3 9

    • szyny

      są pod wodą przecież

      • 2 0

    • A słyszałeś o torach wodnych? (1)

      Czy ty w ogóle jesteś znad morza?

      • 3 3

      • nie

        Z KIELC, tory wodne powiadasz, bardzo ciekawa historia powinieneś ją przedstawić u psychiatry

        • 1 2

  • Przystanki (1)

    tramwajów wodnych nie są skomunikowane z resztą komunikacji miejskiej przez co nikła to korzyść dla mieszkańców.

    • 7 1

    • Jak nie są jak są :-)

      Wysiadasz przy Wiosny Ludów i spacerkiem na Wałową na pętlę . Uppss sorry zapomniałem, że pętli juz nie ma, bo muzeum budują i budować bedą przez kolejne kilka lat. No to kawałeczek dalej do Dworca PKP :-) Wysiadasz drugą stroną na Siennej Grobli i przez pola i ruiny do przystanku tramwajowego na Głębokiej. Kto przeżyje wolnym będzie, ale jakie emocje i adrenalina. Dotrzesz, jesteś bogiem :-) Nowy Port. No tam juz z górki, bo do tramwaju to rzut beretem. Trochę trzeba uważać, bo młodzież tam bywa nerwowa, ale da się przemknąć. Westerplatte - tam to już full wypas - różne statki i stateczki, no i autobus jeżdżący chyba co 3 godziny (poza sezonem), Żabi Kruk - Dolne Miasto wita, ale też się da przedrzeć chyłkiem do tramwaju lub autobusu 123 (kurs 1-2 x na godzinę). Nie jest źle. Dobrze mieć kilka drobnych na wino dla miejscowych i jesteś brat. (Noszenia przy sobie większych kwot nie zalecamy).

      • 2 0

  • pracownik (2)

    A co z przeprawą promową , której ceny ustaliło miasto chyba tylko po to żeby prom na trasie NowyPort- Wisłoujście przestał przewozić ludzi do pracy. W Szczecinie prom przewozi ludzi za darmo , jakoś miastu opłaca się ta operacja. No ale Szczecin nie podjął się budowy bunkra Centrum Solidarność ani teatru dla p.Wajdy .
    I kto tutaj myśli o szarym człowieku ? Chyba tylko Ci panowie co sprzedają bilety na promie . Bardzo ich pozdrawiam .

    • 14 1

    • A ile to teraz (1)

      kosztuje?

      • 0 0

      • pracownik

        karnet na samochód osobowy 264zl i pasażer czy w samochodzie , czy na promie 2zł jedną strone . karnetów dla pieszych nie przewidziano SKANDAL !!!!!!!!!!!!!
        Pan Prezydent Budyń jest okrutny !!!!!!!!!!!

        • 2 0

  • Kajakarze będą się wściekać (1)

    Nie dość, że w sezonie jest większy ruch na motławie, debile na skuterach wodnych szaleją i się popisują przed turystami, to jeszcze tramwaj wodny.
    Nic tylko się zamelinować kajakiem gdzieś na olszynce lub popłynąć dalej na martwą wisłę.

    • 7 5

    • Trzy rejsy na dzień

      raczej nie zburzą im spokoju. Ten cały tramwaj to latający holender i pic na wodę fotomontaż.

      • 2 0

  • W Bydgoszczy 5 zł noramalny + 2,5 ulga

    Trasa podobna, łajba mniejsza i śluzy po drodze.

    • 13 1

  • poprosze mapkę z trasą!

    szybko! mapkę chcę

    • 9 0

  • Pomyślcie o turystach. Pierwsza w życiu wycieczka nad polskie morze. Pierwszy rejs (2)

    stateczkiem żeglugi przybrzeżnej. Ja swój pierwszy rejs "Panną Wodną" w 1957 roku pamiętam do dziś. Rejs był po Zatoce, wiało, kiwało, dorośli raczyli się piwem pod pokładem i w ogóle było fajowo:-)

    • 14 6

    • no i co w związku z tym ?

      • 4 3

    • wiało,kiwało....bujaj się !

      • 4 2

  • (1)

    Przestańcie narzekać,dobre i to.

    • 6 6

    • wcale nie jest dobre, liczyłem, że będę mógł tym tramwajem śmigać do pracy w Nowym Porcie a tu d*pa ...

      3 kółka dziennie to jakaś porażka, to jakaś komercja ma być czy łaska?

      • 4 1

  • Nie kapuję (2)

    Czy 10 zł to bilet na całą trasę, czy opłata za wejście? Jeśli popłynę od Zielonego Mostu do Targu Rybnego to też za dychę? Po co tyle przystanków jeśli to linia wycieczkowa?

    • 15 1

    • Bo wymyślił to (1)

      debil???

      • 2 0

      • I to nie jest obelga tylko diagnoza

        • 2 0

  • Dobrze, że coś się dzieje (5)

    Ale z drugiej strony zamiast kupować stare jednostki od Rosji moglibyśmy wyprodukować własne. Takie małe jachty każda stocznia jachtowa jest w stanie wyprodukować.

    • 10 4

    • Rachunek ekonomiczny, tak to się nazywa (3)

      Ja też wolałbym żeby budowę jednostek małej floty realizowały polskie stocznie. Widać się nie da.

      • 3 1

      • Rachunek ekonomiczny (1)

        Jak ktoś mówi, że się nie da tzn. że mu na tym nie zależy.

        • 2 2

        • Poza tym jest to inwestycja na lata

          I raz wyprodukowane jednostki będą ładnie służyć. No i całą dokumentację i własny serwis mielibyśmy pod nosem. A tak Rosjanie sprzedali i pewnie ich już nic nie interesuje, a jak się łódki sypać zaczną to nasz problem. Ktoś już pewnie do kieszeni dostał, żeby było tak a nie inaczej.

          • 3 2

      • Jaki rachunek ekonomiczny?

        Przecież inwestycja jest podobno deficytowa i będzie przynosić niebagatelne straty. Gdzie jest RIO?

        • 0 0

    • zegluga słynie z kupowania staroci od rosjan. od kiedy jest w prywtanych rekach jeszcze nie wybudowali zadnego nowego statku, ani nawet kajaku.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane