- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (357 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (87 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (51 opinii)
- 4 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (237 opinii)
- 5 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (22 opinie)
- 6 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (356 opinii)
Od czerwca rejsy małymi stateczkami po Gdańsku. Dwie nowe linie tramwajów wodnych
Niewielkie stateczki wypłyną 1 czerwca na dwie nowe linie tramwajów wodnych w Gdańsku. Jedną popłyniemy z Żabiego Kruka na Westerplatte, drugą z Targu Rybnego do Narodowego Centrum Żeglarstwa w Górkach Zachodnich.
W środę w gdańskim ZTM zakończono przyjmowanie ofert w przetargu na przewoźnika, który będzie pływał na nowych trasach.
- Ofertę złożyła Żegluga Gdańska, która swoje usługi wyceniła na ponad 6 mln zł. Kontrakt ma być zawarty na trzy lata, więc musimy tę ofertę bardzo solidnie sprawdzić - zaznacza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.
Na nowych trasach pojawią się jednostki znacznie mniejsze niż te, które pływają na Hel. Będą nie dłuższe niż 20 m, i wysokie na 1,5 m, by swobodnie mieścić się pod wszystkimi mostami. Mimo niewielkich rozmiarów, na pokład zabiorą ok. 40 pasażerów i do pięciu rowerów. Żegluga Gdańska kupiła te stateczki w Sankt Petersburgu, gdzie nazywane są Fontankami. Zostały wyprodukowane w 2004 roku.
Miasto raczej na nowych liniach nie zarobi. Szacowane wpływy z biletów (bilet normalny 10 zł, ulgowy - 5 zł, rower - 5 zł, nie będą honorowane bilety okresowe) pokryją zaledwie 30 proc. rocznych kosztów utrzymania linii (ok. 2 mln zł). Tramwaje mają być jednak atrakcją dla mieszkańców i turystów, która pozwoli ożywić zapomniane szlaki wodne Gdańska.
- Rejs tam i z powrotem potrwa w sumie ponad 4 godziny. Na samo tylko cumowanie przy ośmiu przystankach zakładamy 80 min., po 10 min. na każdy przystanek, gdzie poza cumowaniem, trzeba przyjąć pasażerów i sprzedać bilety - wyjaśnia Jarosław Zając z ZTM.
Dokładny rozkład rejsów poznamy dopiero po przeprowadzeniu rejsów technicznych.
Zanim zaczną kursować tramwaje, pozostało jeszcze wyłonienie operatora do obsługi infrastruktury nabrzeżnej przystanków i przystani. MOSiR czeka na oferty do 15 maja. Uruchomienie nowych tras tramwajów wodnych jest częścią Programu Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku.
Linia nr F5: Żabi Kruk - Westerplatte
Przystanki: Żabi Kruk - Zielony Most - Targ Rybny - Wiosny Ludów - Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Nabrzeże Barek - Westerplatte - Nowy Port Latarnia Morska
Linia nr F6: Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa
Przystanki: Targ Rybny - Wiosny Ludów - ul. Sienna Grobla II - ul. Tamka - Stogi - Górki Zachodnie - Narodowe Centrum Żeglarstwa
Opinie (131) 3 zablokowane
-
2012-05-10 11:42
Żegluga Gdańska = dotacja x 2
To bardzo dobry pomysł że jedna z nowych linii kończy rejs w Górkach Zachodnich, bo równolegle do Sobieszewa oddalonego o 2 km może pływać kolejny tramwaj wodny też Żeglugi Gdańskiej? Cudownie, że Gdańsk jest naprawdę BOGATYM miastem i dbając o wygodę podróżnych może płacić dwa razy Żegludze Gdańskiej DUŻE miliony dotacji za dwie równoległe linie żeglugowe. A może chodzi o coś innego? Nie nie możliwe!
- 3 1
-
2012-05-10 11:44
bilet normalny 10PLN...? (3)
czyli nie było NIGDY zamiaru zrobic z tego srodek łacznosci ale zwykła atrakcje turystyczną?
mam pytanie jednak...
czy aby na pewno te trasy sa krajobrazowo interesujace dla turystów...???- 3 1
-
2012-05-10 11:52
(2)
no i to siedzenie w łódce po 10 na każdym przystanku
- 2 0
-
2012-05-10 12:16
z tym cumowaniem przez 10 minut to chyba jakiś ponury budyniowy zart (1)
- 1 0
-
2012-05-10 15:02
To nie żart.
To nowy wymiar turystyki :-) Ciekawe czy maczał w tym palce guru gdańskiego PiaRdu Michał P. czy też to autorskie wizje prezia :-)
- 0 0
-
2012-05-10 11:45
W Wenecji ktoś był?
Po 10 minut na przystanek? Którędy? Vaporetto kursują co kilka minut, jedno za drugim - cumowanie i odcumowanie zajmuje góra minutę na mniej uczęszczanych przystankach, a kilka minut na głównych. Od Dworca do Pl. Św. Marka przepływają w 25 minut, zatrzymując się po drodze na kilku przystanach, lub w 40 minut (ok. 12 przystanków). Łatwo policzyć, ile zajmuje jeden przystanek.
Poza tym, żeby ta usługa miała sens, a nie była tylko atrakcją turystyczną, polecałbym zwiększenie częstotliwości. Trzy kursy dziennie? Nikt o zdrowych zmysłach nie będzie z tego korzystał jako ze środka transportu. A jako atrakcja turystyczna? Z ręką na sercu, ilu turystów z tego skorzysta, skoro np. na Westerplatte będą musieli spędzić pół dnia, żeby wrócić? I jeszcze bilety metropolitalne nie będą obowiązywać na tych "tramwajach"...
Może zrobić na przykład tak: Sobieszewo - Targ Rybny z przystankami przy moście pontonowym, w Górkach Zach., przy Rafinerii, na Stogach, przy Moście Siennickim, kursy co 60 minut; Dolne Miasto (K. Grobla) - Westerplatte z przystankami przy Żabim Kruku, Długim Targu, Targu Rybnym, Twierdzy (na obu brzegach), kursy co 90 minut na całej trasie, a co 45 z centrum do Nowego Portu. W sezonie zaś powinno - typowo turystycznie - pływać coś równie niedużego na trasie z Sobieszewa (bądź Przegaliny, Mikoszewa) aż do Sopotu, z kilkoma postojami, właśnie trzy albo cztery razy dziennie.
Ale, o czym ja marzę ;) Takie rozwiązanie wymusiłoby przedłużenie chociaż jednej linii autobusowej do Targu Rybnego, żeby zapewnić przesiadkę do reszty systemu komunikacji. I wymagałoby nakładów. I myślenia.- 11 0
-
2012-05-10 11:49
Prom Wisłoujście ... (1)
A przepłynięcie DO PRACY Promem Wisłoujście na drugą stronę , Adamowicz zażyczył sobie 264 zł + 2 zł od pasażera siedzącego w samochodzie. Razem 350 zł .Tak więc kilka metrów Kanału kosztuje tyle co WSZYSTKIE AUTOSTRADY W UNII .
- 3 0
-
2012-05-10 15:04
Monopolista to może :-)
A jak się nie POdoba to wpław z tobołkiem ciuchów - garniakiem nad głową
- 1 0
-
2012-05-10 11:53
kto będzie wysiadał na stacjach pośrednich? (1)
jeśli na następny transport będzie musiał czekać np. 5h, a do tego płacić 10 zł za osobę? czyli w błoto pieniądze. a była szansa na przezwyciężenie barier i zaoszczędzenie na spacerach przez motławę i wisłę naokoło. myślałem, że to pozwoli chociaż na zwiedzenie twierdzy wisłoujście, westerplatte i latarni w nowym porcie jednego dnia, a tak? do czego to ma służyć? idiotyzm. I ABSOLUTNIE NIE JEST TO TRAMWAJ. bilety za 3,40, karta miejska, częstotliwość 3x na godzinę - wtedy byłby jakiś sens.
- 7 0
-
2012-05-10 15:05
Może na tym POlega przewrotny POmysł ożywiania torów wodnych i nabrzeży :-)
plażowanie na nabrzeżach w oczekiwaniu na tramwaj POwrotny, a dla niecierpliwych ożywianie torów wodnych pływaniem wpław (wzdłuż lub w poprzek - w zależności od tego jak komu bardzo się spieszy :-)
- 2 0
-
2012-05-10 11:54
Najpierw stare tramwaje od Niemców
a teraz kupujemy przechodzone krypy od Ruskich? Miasto, które słynęło z przemysłu stoczniowego?
Boszsz, co za upadek... :(- 7 1
-
2012-05-10 11:59
Niech Ruscy wyciągną "Bułgarię" z Wołgi
Polacy chętnie kupią.
- 4 0
-
2012-05-10 12:01
Powodzenia!
- 2 0
-
2012-05-10 12:20
dzięki poziomowi gdańskiej infastruktury po zbudowaniu kladki tramwaje będą podwodne by zmiescily się pod nią
- 3 0
-
2012-05-10 12:42
A gdzie jest tramwaj wodny do Sobieszewa?
Dość że most się rozpada to jeszcze zlikwidowali połączenie z wyspą w żegludze wodnej
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.