• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od czerwca rejsy małymi stateczkami po Gdańsku. Dwie nowe linie tramwajów wodnych

Katarzyna Moritz
10 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tramwaje wodne na nowych trasach będą niewielkie, bo wysokie zaledwie na 1,5 m, by mogły przepłynąć pod mostami. Te, które pojawią się w Gdańsku, pochodzą z Sankt Petersburga, gdzie nazywają się Fontanki. Tramwaje wodne na nowych trasach będą niewielkie, bo wysokie zaledwie na 1,5 m, by mogły przepłynąć pod mostami. Te, które pojawią się w Gdańsku, pochodzą z Sankt Petersburga, gdzie nazywają się Fontanki.

Niewielkie stateczki wypłyną 1 czerwca na dwie nowe linie tramwajów wodnych w Gdańsku. Jedną popłyniemy z Żabiego Kruka na Westerplatte, drugą z Targu Rybnego do Narodowego Centrum Żeglarstwa w Górkach Zachodnich.



Nowe linie (F5 Żabi Kruk - Westerplatte i F6 Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa) faktycznie zasługują na miano tramwaju, ponieważ każda z nich ma od siedmiu do ośmiu przystanków w różnych punktach miasta. Właśnie kończą się prace przy budowie ośmiu nowych przystanków oraz trzech przystani (dwóch żeglarskich i jednej dla małych jednostek).

W środę w gdańskim ZTM zakończono przyjmowanie ofert w przetargu na przewoźnika, który będzie pływał na nowych trasach.

- Ofertę złożyła Żegluga Gdańska, która swoje usługi wyceniła na ponad 6 mln zł. Kontrakt ma być zawarty na trzy lata, więc musimy tę ofertę bardzo solidnie sprawdzić - zaznacza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.

Na nowych trasach pojawią się jednostki znacznie mniejsze niż te, które pływają na Hel. Będą nie dłuższe niż 20 m, i wysokie na 1,5 m, by swobodnie mieścić się pod wszystkimi mostami. Mimo niewielkich rozmiarów, na pokład zabiorą ok. 40 pasażerów i do pięciu rowerów. Żegluga Gdańska kupiła te stateczki w Sankt Petersburgu, gdzie nazywane są Fontankami. Zostały wyprodukowane w 2004 roku.

Miasto raczej na nowych liniach nie zarobi. Szacowane wpływy z biletów (bilet normalny 10 zł, ulgowy - 5 zł, rower - 5 zł, nie będą honorowane bilety okresowe) pokryją zaledwie 30 proc. rocznych kosztów utrzymania linii (ok. 2 mln zł). Tramwaje mają być jednak atrakcją dla mieszkańców i turystów, która pozwoli ożywić zapomniane szlaki wodne Gdańska.

Czy skorzystasz z nowych linii tramwaju wodnego?

Rejsy rozpoczną się 1 czerwca i potrwają do 30 września. W każdą z tras statki wyruszą trzy razy dziennie. Częściej się nie da, ponieważ rejsy będą długie.

- Rejs tam i z powrotem potrwa w sumie ponad 4 godziny. Na samo tylko cumowanie przy ośmiu przystankach zakładamy 80 min., po 10 min. na każdy przystanek, gdzie poza cumowaniem, trzeba przyjąć pasażerów i sprzedać bilety - wyjaśnia Jarosław Zając z ZTM.

Dokładny rozkład rejsów poznamy dopiero po przeprowadzeniu rejsów technicznych.

Zanim zaczną kursować tramwaje, pozostało jeszcze wyłonienie operatora do obsługi infrastruktury nabrzeżnej przystanków i przystani. MOSiR czeka na oferty do 15 maja. Uruchomienie nowych tras tramwajów wodnych jest częścią Programu Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku.

Trasy nowych linii tramwaju wodnego - rozkład rejsów

Linia nr F5: Żabi Kruk - Westerplatte

Przystanki: Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska - Zielony Most zobacz na mapie Gdańska - Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska - Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska - Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Nabrzeże Barek zobacz na mapie Gdańska - Westerplatte zobacz na mapie Gdańska- Nowy Port Latarnia Morska zobacz na mapie Gdańska

Linia nr F6: Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa

Przystanki: Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska - Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska - ul. Sienna Grobla II zobacz na mapie Gdańska - ul. Tamka zobacz na mapie Gdańska - Stogi - Górki Zachodnie zobacz na mapie Gdańska - Narodowe Centrum Żeglarstwa zobacz na mapie Gdańska

Opinie (131) 3 zablokowane

  • Żegluga Gdańska = dotacja x 2

    To bardzo dobry pomysł że jedna z nowych linii kończy rejs w Górkach Zachodnich, bo równolegle do Sobieszewa oddalonego o 2 km może pływać kolejny tramwaj wodny też Żeglugi Gdańskiej? Cudownie, że Gdańsk jest naprawdę BOGATYM miastem i dbając o wygodę podróżnych może płacić dwa razy Żegludze Gdańskiej DUŻE miliony dotacji za dwie równoległe linie żeglugowe. A może chodzi o coś innego? Nie nie możliwe!

    • 3 1

  • bilet normalny 10PLN...? (3)

    czyli nie było NIGDY zamiaru zrobic z tego srodek łacznosci ale zwykła atrakcje turystyczną?

    mam pytanie jednak...

    czy aby na pewno te trasy sa krajobrazowo interesujace dla turystów...???

    • 3 1

    • (2)

      no i to siedzenie w łódce po 10 na każdym przystanku

      • 2 0

      • z tym cumowaniem przez 10 minut to chyba jakiś ponury budyniowy zart (1)

        • 1 0

        • To nie żart.

          To nowy wymiar turystyki :-) Ciekawe czy maczał w tym palce guru gdańskiego PiaRdu Michał P. czy też to autorskie wizje prezia :-)

          • 0 0

  • W Wenecji ktoś był?

    Po 10 minut na przystanek? Którędy? Vaporetto kursują co kilka minut, jedno za drugim - cumowanie i odcumowanie zajmuje góra minutę na mniej uczęszczanych przystankach, a kilka minut na głównych. Od Dworca do Pl. Św. Marka przepływają w 25 minut, zatrzymując się po drodze na kilku przystanach, lub w 40 minut (ok. 12 przystanków). Łatwo policzyć, ile zajmuje jeden przystanek.

    Poza tym, żeby ta usługa miała sens, a nie była tylko atrakcją turystyczną, polecałbym zwiększenie częstotliwości. Trzy kursy dziennie? Nikt o zdrowych zmysłach nie będzie z tego korzystał jako ze środka transportu. A jako atrakcja turystyczna? Z ręką na sercu, ilu turystów z tego skorzysta, skoro np. na Westerplatte będą musieli spędzić pół dnia, żeby wrócić? I jeszcze bilety metropolitalne nie będą obowiązywać na tych "tramwajach"...

    Może zrobić na przykład tak: Sobieszewo - Targ Rybny z przystankami przy moście pontonowym, w Górkach Zach., przy Rafinerii, na Stogach, przy Moście Siennickim, kursy co 60 minut; Dolne Miasto (K. Grobla) - Westerplatte z przystankami przy Żabim Kruku, Długim Targu, Targu Rybnym, Twierdzy (na obu brzegach), kursy co 90 minut na całej trasie, a co 45 z centrum do Nowego Portu. W sezonie zaś powinno - typowo turystycznie - pływać coś równie niedużego na trasie z Sobieszewa (bądź Przegaliny, Mikoszewa) aż do Sopotu, z kilkoma postojami, właśnie trzy albo cztery razy dziennie.
    Ale, o czym ja marzę ;) Takie rozwiązanie wymusiłoby przedłużenie chociaż jednej linii autobusowej do Targu Rybnego, żeby zapewnić przesiadkę do reszty systemu komunikacji. I wymagałoby nakładów. I myślenia.

    • 11 0

  • Prom Wisłoujście ... (1)

    A przepłynięcie DO PRACY Promem Wisłoujście na drugą stronę , Adamowicz zażyczył sobie 264 zł + 2 zł od pasażera siedzącego w samochodzie. Razem 350 zł .Tak więc kilka metrów Kanału kosztuje tyle co WSZYSTKIE AUTOSTRADY W UNII .

    • 3 0

    • Monopolista to może :-)

      A jak się nie POdoba to wpław z tobołkiem ciuchów - garniakiem nad głową

      • 1 0

  • kto będzie wysiadał na stacjach pośrednich? (1)

    jeśli na następny transport będzie musiał czekać np. 5h, a do tego płacić 10 zł za osobę? czyli w błoto pieniądze. a była szansa na przezwyciężenie barier i zaoszczędzenie na spacerach przez motławę i wisłę naokoło. myślałem, że to pozwoli chociaż na zwiedzenie twierdzy wisłoujście, westerplatte i latarni w nowym porcie jednego dnia, a tak? do czego to ma służyć? idiotyzm. I ABSOLUTNIE NIE JEST TO TRAMWAJ. bilety za 3,40, karta miejska, częstotliwość 3x na godzinę - wtedy byłby jakiś sens.

    • 7 0

    • Może na tym POlega przewrotny POmysł ożywiania torów wodnych i nabrzeży :-)

      plażowanie na nabrzeżach w oczekiwaniu na tramwaj POwrotny, a dla niecierpliwych ożywianie torów wodnych pływaniem wpław (wzdłuż lub w poprzek - w zależności od tego jak komu bardzo się spieszy :-)

      • 2 0

  • Najpierw stare tramwaje od Niemców

    a teraz kupujemy przechodzone krypy od Ruskich? Miasto, które słynęło z przemysłu stoczniowego?

    Boszsz, co za upadek... :(

    • 7 1

  • Niech Ruscy wyciągną "Bułgarię" z Wołgi

    Polacy chętnie kupią.

    • 4 0

  • Powodzenia!

    • 2 0

  • dzięki poziomowi gdańskiej infastruktury po zbudowaniu kladki tramwaje będą podwodne by zmiescily się pod nią

    • 3 0

  • A gdzie jest tramwaj wodny do Sobieszewa?

    Dość że most się rozpada to jeszcze zlikwidowali połączenie z wyspą w żegludze wodnej

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane