• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od czerwca rejsy małymi stateczkami po Gdańsku. Dwie nowe linie tramwajów wodnych

Katarzyna Moritz
10 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tramwaje wodne na nowych trasach będą niewielkie, bo wysokie zaledwie na 1,5 m, by mogły przepłynąć pod mostami. Te, które pojawią się w Gdańsku, pochodzą z Sankt Petersburga, gdzie nazywają się Fontanki. Tramwaje wodne na nowych trasach będą niewielkie, bo wysokie zaledwie na 1,5 m, by mogły przepłynąć pod mostami. Te, które pojawią się w Gdańsku, pochodzą z Sankt Petersburga, gdzie nazywają się Fontanki.

Niewielkie stateczki wypłyną 1 czerwca na dwie nowe linie tramwajów wodnych w Gdańsku. Jedną popłyniemy z Żabiego Kruka na Westerplatte, drugą z Targu Rybnego do Narodowego Centrum Żeglarstwa w Górkach Zachodnich.



Nowe linie (F5 Żabi Kruk - Westerplatte i F6 Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa) faktycznie zasługują na miano tramwaju, ponieważ każda z nich ma od siedmiu do ośmiu przystanków w różnych punktach miasta. Właśnie kończą się prace przy budowie ośmiu nowych przystanków oraz trzech przystani (dwóch żeglarskich i jednej dla małych jednostek).

W środę w gdańskim ZTM zakończono przyjmowanie ofert w przetargu na przewoźnika, który będzie pływał na nowych trasach.

- Ofertę złożyła Żegluga Gdańska, która swoje usługi wyceniła na ponad 6 mln zł. Kontrakt ma być zawarty na trzy lata, więc musimy tę ofertę bardzo solidnie sprawdzić - zaznacza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.

Na nowych trasach pojawią się jednostki znacznie mniejsze niż te, które pływają na Hel. Będą nie dłuższe niż 20 m, i wysokie na 1,5 m, by swobodnie mieścić się pod wszystkimi mostami. Mimo niewielkich rozmiarów, na pokład zabiorą ok. 40 pasażerów i do pięciu rowerów. Żegluga Gdańska kupiła te stateczki w Sankt Petersburgu, gdzie nazywane są Fontankami. Zostały wyprodukowane w 2004 roku.

Miasto raczej na nowych liniach nie zarobi. Szacowane wpływy z biletów (bilet normalny 10 zł, ulgowy - 5 zł, rower - 5 zł, nie będą honorowane bilety okresowe) pokryją zaledwie 30 proc. rocznych kosztów utrzymania linii (ok. 2 mln zł). Tramwaje mają być jednak atrakcją dla mieszkańców i turystów, która pozwoli ożywić zapomniane szlaki wodne Gdańska.

Czy skorzystasz z nowych linii tramwaju wodnego?

Rejsy rozpoczną się 1 czerwca i potrwają do 30 września. W każdą z tras statki wyruszą trzy razy dziennie. Częściej się nie da, ponieważ rejsy będą długie.

- Rejs tam i z powrotem potrwa w sumie ponad 4 godziny. Na samo tylko cumowanie przy ośmiu przystankach zakładamy 80 min., po 10 min. na każdy przystanek, gdzie poza cumowaniem, trzeba przyjąć pasażerów i sprzedać bilety - wyjaśnia Jarosław Zając z ZTM.

Dokładny rozkład rejsów poznamy dopiero po przeprowadzeniu rejsów technicznych.

Zanim zaczną kursować tramwaje, pozostało jeszcze wyłonienie operatora do obsługi infrastruktury nabrzeżnej przystanków i przystani. MOSiR czeka na oferty do 15 maja. Uruchomienie nowych tras tramwajów wodnych jest częścią Programu Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku.

Trasy nowych linii tramwaju wodnego - rozkład rejsów

Linia nr F5: Żabi Kruk - Westerplatte

Przystanki: Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska - Zielony Most zobacz na mapie Gdańska - Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska - Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska - Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Nabrzeże Barek zobacz na mapie Gdańska - Westerplatte zobacz na mapie Gdańska- Nowy Port Latarnia Morska zobacz na mapie Gdańska

Linia nr F6: Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa

Przystanki: Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska - Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska - ul. Sienna Grobla II zobacz na mapie Gdańska - ul. Tamka zobacz na mapie Gdańska - Stogi - Górki Zachodnie zobacz na mapie Gdańska - Narodowe Centrum Żeglarstwa zobacz na mapie Gdańska

Opinie (131) 3 zablokowane

  • Tramwaj wodny oby był ładny, przeszklony również w suficie abyśmy mogli oglądąć trasę.

    • 3 1

  • Coś podobnego działa w Bydgoszczy

    tylko że tak kasuje się normalne bilety, takie same jak w autobusach

    • 4 1

  • KOPENHAGA

    Nareszcie. Radnym proponuję wyjazd do Kopenhagi i sprawdzenie jak tam działa ten biznes i na jaką skalę. Pieniądze leżą na ulicy, trzeba tylko ruszyć trochę głową i zamiast spędzać puste godziny przy koputerach w biurze za nasze pieniądze, wybrać się na miasto i wsłuchać co ono do nas mówi i jaki ma potrzeby.

    • 2 1

  • Jak uratować pomysł gdańskich tramwajów wodnych (1)

    Pomysł był dobry ale realizowana koncepcja i wykonanie - bez sensu i bez pomysłu.

    1) Tramwaj wodny to jednostka, która ma pływać z dużą częstotliwością na krótkiej i atrakcyjnej trasie. Przystanki powinny być zlokalizowane w miejscach o dużym ruchu turystów. Należy zdecydować, czy tramwaj ma służyć głownie turystom, czy też miejscowym mieszkańcom i stosownie do tego dostosować specyfikę linii.

    2) Wymiana pasażerów ma być szybka, documowanie i odcumowanie na chwilę - średnio trwa minutę (przykład vaporetto w Wenecji)

    3) Tramwaj wodny nie może dublować dalekobieżnej trasy pasażerskiej, typowej dla statku białej floty.

    A jak jest w Gdańsku?
    Tramwaje wodne zasadniczo dublują już istniejące trasy wodne statków pasażerskich, z wyjątkiem fragmentu trasy do Górek Zachodnich. Tam z powodzeniem mógłby zatrzymywać się statek pływający do Sobieszewa.

    1) Przystanki tramwajów wodnych w większości zlokalizowane są bez sensu, wybrane na "chybił-trafił" - tn gdzie było wolne miejsce czy grunt miejski damy przystanek.

    Co proponuję?
    Zamiast długich tras 3xdziennie, krótkie trasy "tramwajowe", z częstotliwością jeden raz na godzinę, zlokalizowane w atrakcyjnych rejonach. 3 lokalizacje kursowania tramwajów

    1) Gdańsk-Stare Miasto
    2) Westerplatte
    3) Górki Zachodnie

    Kursowanie:
    1) Gdańsk Stare Miasto
    Żabi Kruk-Zielony Most-Ośrodek Kultury Morskiej-Baszta Łabędź-Marina Gdańsk-Śluza Kamienna Grodza-wejście w opływ Motławy-nawrót-Marina Gdańsk-Ośrodek Kultury Morskiej-Baszta Łabędź-Sienna Grobla II- obrotnica-Sunreef Yachts i powrót.

    Docelowo - po podniesieniu mostków i rur na Opływie Motławy - trasa okrężna
    Motława-Opływ Motławy-Martwa Wisła-Motława.

    Jeden statek pływający na okrągło, cykl raz na godzinę
    Możliwość przesiadki na statek pasażerski do Sobieszewa, Helu, Westerplatte

    2) Latarnia Morska-Basen Westerplatte-widok na morze-Westerplatte-Twierdza Wisłoujście-Basen Górniczy
    i powrót
    jeden statek pływający na okrągło, cykl raz na godzinę
    Możliwość przesiadki na statek pasażerski do Helu (powinien cumować przy Westerplatte), lub Gdańska

    3) Górki Zachodnie Narodowe Centrum Żeglarstwa-Nabrzeże Ptasi Raj-Górki Zachodnie YK Stoczni Gdańskiej-Sobieszewo
    i powrót
    jeden statek pływający na okrągło, cykl raz na godzinę
    Możliwość przesiadki na statek pasażerski do Gdańska

    4 trasa w przyszłości
    4) Błotnik przystań jachtowa-Śluza Przegalina-Wisła-Świbno-Przekop Wisły
    i powrót

    Pozdrowienia

    • 7 0

    • jeszcze w uzupełnieniu

      Częstotliwość proponowanych kursów jest nie do przyjęcia dla idei tramwaju wodnego. Wybrane jednostki - fatalne. A przecież pływają po szlakach wodnych jednostki nowoczesne, z otwieranym dachem. jak pada to się go zasuwa, a przy ładnej pogodzie nikt się nie dusi w środku i nie czuje jak sardynka w puszce.

      Sprzedaż biletów powinna być w formie agencyjnej - zależnie od możliwości, prowadzona np. w sklepie spożywczym obok przystani, w barze (np. na przystani w Górkach Zachodnich, gdzie nie ma sklepu) itp.

      Postój tramwaju powinien trwać bardzo krótko - minutę, dwie. Kasowanie biletów przy wejściu, jak ktoś nie ma biletu wchodzi na końcu i kupuje bilet już po odcumowaniu statku.

      • 0 0

  • a

    nareszcie a jak tam z informacja dla turystow bedzie taka jaka jest? no to gratulacje, czy ktos ma pomysl jak to zrobic i po co?

    • 0 0

  • naważniejsze jest to

    aby te trasy uruchomiono. Po nabraniu doświadczenia wprowadzone zostaną korekty w częstotliwości i w cenach i interes się rozwinie. Pierwsze koty za płoty.

    • 2 1

  • Kicha

    Ożywienie dróg wodnych szanowni włodarze nie polega na uruchomieniu tramwajów, a o traktowaniu żeglarzy swoich i gościnnie odwiedzajacych Gdansk jak partnerów a nie jak intruzów. Mariny wybudowane to dla kogo - bo nie dla miejscowych żeglarzy. Kładka Parudzkiego - dla kogo bo nie dla żeglarzy, Pełne smieci nabrzeża - dla kogo bo nie dla żeglarzy, przeganianie żeglarzy z nabrzeża przy Motławie - dla kogo bo nie dla zeglarzy.
    Szkoda slów - a moze petla zuław dla żeglarzy - P. Adamowicz popłyn Pan jak żeglarz a zobaczysz jak jest wspaniale.

    • 1 0

  • (1)

    Te decyzje nie podejmują ludzie swiatli lecz banda byłych zamelinowanych komuchów w urzędach państwowych bo w firmach prywatnych to by dostali kopa w d*pę. Obraz nędzy dla nas mieszkańców, rozpaczy dla turystów, napełninej kabzy dla bylych komuchów. I oto chodzi - szkoda że to była gruba kreska po upadku komuny, trzeba bylo całe to komuchowe bydlo zlikwidować, teraz mamy za to bezsilność mieszkanców wobec arogancji wladzy.

    • 3 1

    • Banda zamelinowanych komuhów

      Biedny guaniarzu! Zanim napiszesz takie bzdury, to weź poczytaj trochę co to jest komunizm, co to jest banda i skąd tak się stało, że żyjesz, że masz co jeść i możesz się uczyć, choć jak widać niezbyt chętnie z tego korzystasz.
      Poczytaj i obejrz zdjęcia jak ten Gdańsk i okolice wyglądały w 1945, a jak wyglądają dzisiaj! Kto to zrobił, kto to odbudował, kto wybudował stocznie, elektrociepłownie, szpitale, tramwaje i linie kolejowe, chociażby SKM-kę?! Kto wybudował Przymorze, Zaspę, Morenę? To były krasnoludki, Amerykanie, Anglicy czy "Komuchy". Kto odbudował kościoły, muzea, dworce i sieć ciepłowniczą która ogrzewa ci tyłek w zimowe wieczory? Pomyśl cymbale!!!

      • 0 0

  • Co z kablami do zasilania, (1)

    bo tramwaje sa zawsze elektryczne i powinny mieć szynę lub szyny.

    • 1 0

    • One budyniem będą zasilane

      • 0 0

  • niektóre

    te gdańskie tzw. stateczki to pamietaja chyba jeszcze czasy Krzysztofa Kolumba. Strach tym pływać bo jakby farba odpadła to poszłyby na dno.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane