- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (358 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (103 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (60 opinii)
- 4 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (29 opinii)
- 5 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (238 opinii)
- 6 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (358 opinii)
Od czerwca rejsy małymi stateczkami po Gdańsku. Dwie nowe linie tramwajów wodnych
![Tramwaje wodne na nowych trasach będą niewielkie, bo wysokie zaledwie na 1,5 m, by mogły przepłynąć pod mostami. Te, które pojawią się w Gdańsku, pochodzą z Sankt Petersburga, gdzie nazywają się Fontanki.](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/347/750x0/347622-Tramwaje-wodne-na-nowych-trasach-beda-niewielkie-bo-wysokie-zaledwie-na-15-m__c_1_66_661_376.webp)
![Tramwaje wodne na nowych trasach będą niewielkie, bo wysokie zaledwie na 1,5 m, by mogły przepłynąć pod mostami. Te, które pojawią się w Gdańsku, pochodzą z Sankt Petersburga, gdzie nazywają się Fontanki.](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/347/750x0/347622-Tramwaje-wodne-na-nowych-trasach-beda-niewielkie-bo-wysokie-zaledwie-na-15-m__c_1_66_661_376.webp)
Niewielkie stateczki wypłyną 1 czerwca na dwie nowe linie tramwajów wodnych w Gdańsku. Jedną popłyniemy z Żabiego Kruka na Westerplatte, drugą z Targu Rybnego do Narodowego Centrum Żeglarstwa w Górkach Zachodnich.
W środę w gdańskim ZTM zakończono przyjmowanie ofert w przetargu na przewoźnika, który będzie pływał na nowych trasach.
- Ofertę złożyła Żegluga Gdańska, która swoje usługi wyceniła na ponad 6 mln zł. Kontrakt ma być zawarty na trzy lata, więc musimy tę ofertę bardzo solidnie sprawdzić - zaznacza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.
Na nowych trasach pojawią się jednostki znacznie mniejsze niż te, które pływają na Hel. Będą nie dłuższe niż 20 m, i wysokie na 1,5 m, by swobodnie mieścić się pod wszystkimi mostami. Mimo niewielkich rozmiarów, na pokład zabiorą ok. 40 pasażerów i do pięciu rowerów. Żegluga Gdańska kupiła te stateczki w Sankt Petersburgu, gdzie nazywane są Fontankami. Zostały wyprodukowane w 2004 roku.
Miasto raczej na nowych liniach nie zarobi. Szacowane wpływy z biletów (bilet normalny 10 zł, ulgowy - 5 zł, rower - 5 zł, nie będą honorowane bilety okresowe) pokryją zaledwie 30 proc. rocznych kosztów utrzymania linii (ok. 2 mln zł). Tramwaje mają być jednak atrakcją dla mieszkańców i turystów, która pozwoli ożywić zapomniane szlaki wodne Gdańska.
- Rejs tam i z powrotem potrwa w sumie ponad 4 godziny. Na samo tylko cumowanie przy ośmiu przystankach zakładamy 80 min., po 10 min. na każdy przystanek, gdzie poza cumowaniem, trzeba przyjąć pasażerów i sprzedać bilety - wyjaśnia Jarosław Zając z ZTM.
Dokładny rozkład rejsów poznamy dopiero po przeprowadzeniu rejsów technicznych.
Zanim zaczną kursować tramwaje, pozostało jeszcze wyłonienie operatora do obsługi infrastruktury nabrzeżnej przystanków i przystani. MOSiR czeka na oferty do 15 maja. Uruchomienie nowych tras tramwajów wodnych jest częścią Programu Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku.
Linia nr F5: Żabi Kruk - Westerplatte
Przystanki: Żabi Kruk
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Linia nr F6: Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa
Przystanki: Targ Rybny
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Opinie (131) 3 zablokowane
-
2012-05-10 12:51
Tramwaj wodny oby był ładny, przeszklony również w suficie abyśmy mogli oglądąć trasę.
- 3 1
-
2012-05-10 13:10
Coś podobnego działa w Bydgoszczy
tylko że tak kasuje się normalne bilety, takie same jak w autobusach
- 4 1
-
2012-05-10 15:59
KOPENHAGA
Nareszcie. Radnym proponuję wyjazd do Kopenhagi i sprawdzenie jak tam działa ten biznes i na jaką skalę. Pieniądze leżą na ulicy, trzeba tylko ruszyć trochę głową i zamiast spędzać puste godziny przy koputerach w biurze za nasze pieniądze, wybrać się na miasto i wsłuchać co ono do nas mówi i jaki ma potrzeby.
- 2 1
-
2012-05-10 17:22
Jak uratować pomysł gdańskich tramwajów wodnych (1)
Pomysł był dobry ale realizowana koncepcja i wykonanie - bez sensu i bez pomysłu.
1) Tramwaj wodny to jednostka, która ma pływać z dużą częstotliwością na krótkiej i atrakcyjnej trasie. Przystanki powinny być zlokalizowane w miejscach o dużym ruchu turystów. Należy zdecydować, czy tramwaj ma służyć głownie turystom, czy też miejscowym mieszkańcom i stosownie do tego dostosować specyfikę linii.
2) Wymiana pasażerów ma być szybka, documowanie i odcumowanie na chwilę - średnio trwa minutę (przykład vaporetto w Wenecji)
3) Tramwaj wodny nie może dublować dalekobieżnej trasy pasażerskiej, typowej dla statku białej floty.
A jak jest w Gdańsku?
Tramwaje wodne zasadniczo dublują już istniejące trasy wodne statków pasażerskich, z wyjątkiem fragmentu trasy do Górek Zachodnich. Tam z powodzeniem mógłby zatrzymywać się statek pływający do Sobieszewa.
1) Przystanki tramwajów wodnych w większości zlokalizowane są bez sensu, wybrane na "chybił-trafił" - tn gdzie było wolne miejsce czy grunt miejski damy przystanek.
Co proponuję?
Zamiast długich tras 3xdziennie, krótkie trasy "tramwajowe", z częstotliwością jeden raz na godzinę, zlokalizowane w atrakcyjnych rejonach. 3 lokalizacje kursowania tramwajów
1) Gdańsk-Stare Miasto
2) Westerplatte
3) Górki Zachodnie
Kursowanie:
1) Gdańsk Stare Miasto
Żabi Kruk-Zielony Most-Ośrodek Kultury Morskiej-Baszta Łabędź-Marina Gdańsk-Śluza Kamienna Grodza-wejście w opływ Motławy-nawrót-Marina Gdańsk-Ośrodek Kultury Morskiej-Baszta Łabędź-Sienna Grobla II- obrotnica-Sunreef Yachts i powrót.
Docelowo - po podniesieniu mostków i rur na Opływie Motławy - trasa okrężna
Motława-Opływ Motławy-Martwa Wisła-Motława.
Jeden statek pływający na okrągło, cykl raz na godzinę
Możliwość przesiadki na statek pasażerski do Sobieszewa, Helu, Westerplatte
2) Latarnia Morska-Basen Westerplatte-widok na morze-Westerplatte-Twierdza Wisłoujście-Basen Górniczy
i powrót
jeden statek pływający na okrągło, cykl raz na godzinę
Możliwość przesiadki na statek pasażerski do Helu (powinien cumować przy Westerplatte), lub Gdańska
3) Górki Zachodnie Narodowe Centrum Żeglarstwa-Nabrzeże Ptasi Raj-Górki Zachodnie YK Stoczni Gdańskiej-Sobieszewo
i powrót
jeden statek pływający na okrągło, cykl raz na godzinę
Możliwość przesiadki na statek pasażerski do Gdańska
4 trasa w przyszłości
4) Błotnik przystań jachtowa-Śluza Przegalina-Wisła-Świbno-Przekop Wisły
i powrót
Pozdrowienia- 7 0
-
2012-05-10 17:31
jeszcze w uzupełnieniu
Częstotliwość proponowanych kursów jest nie do przyjęcia dla idei tramwaju wodnego. Wybrane jednostki - fatalne. A przecież pływają po szlakach wodnych jednostki nowoczesne, z otwieranym dachem. jak pada to się go zasuwa, a przy ładnej pogodzie nikt się nie dusi w środku i nie czuje jak sardynka w puszce.
Sprzedaż biletów powinna być w formie agencyjnej - zależnie od możliwości, prowadzona np. w sklepie spożywczym obok przystani, w barze (np. na przystani w Górkach Zachodnich, gdzie nie ma sklepu) itp.
Postój tramwaju powinien trwać bardzo krótko - minutę, dwie. Kasowanie biletów przy wejściu, jak ktoś nie ma biletu wchodzi na końcu i kupuje bilet już po odcumowaniu statku.- 0 0
-
2012-05-10 18:42
a
nareszcie a jak tam z informacja dla turystow bedzie taka jaka jest? no to gratulacje, czy ktos ma pomysl jak to zrobic i po co?
- 0 0
-
2012-05-10 18:54
naważniejsze jest to
aby te trasy uruchomiono. Po nabraniu doświadczenia wprowadzone zostaną korekty w częstotliwości i w cenach i interes się rozwinie. Pierwsze koty za płoty.
- 2 1
-
2012-05-10 20:15
Kicha
Ożywienie dróg wodnych szanowni włodarze nie polega na uruchomieniu tramwajów, a o traktowaniu żeglarzy swoich i gościnnie odwiedzajacych Gdansk jak partnerów a nie jak intruzów. Mariny wybudowane to dla kogo - bo nie dla miejscowych żeglarzy. Kładka Parudzkiego - dla kogo bo nie dla żeglarzy, Pełne smieci nabrzeża - dla kogo bo nie dla żeglarzy, przeganianie żeglarzy z nabrzeża przy Motławie - dla kogo bo nie dla zeglarzy.
Szkoda slów - a moze petla zuław dla żeglarzy - P. Adamowicz popłyn Pan jak żeglarz a zobaczysz jak jest wspaniale.- 1 0
-
2012-05-10 20:47
(1)
Te decyzje nie podejmują ludzie swiatli lecz banda byłych zamelinowanych komuchów w urzędach państwowych bo w firmach prywatnych to by dostali kopa w d*pę. Obraz nędzy dla nas mieszkańców, rozpaczy dla turystów, napełninej kabzy dla bylych komuchów. I oto chodzi - szkoda że to była gruba kreska po upadku komuny, trzeba bylo całe to komuchowe bydlo zlikwidować, teraz mamy za to bezsilność mieszkanców wobec arogancji wladzy.
- 3 1
-
2012-05-11 00:10
Banda zamelinowanych komuhów
Biedny guaniarzu! Zanim napiszesz takie bzdury, to weź poczytaj trochę co to jest komunizm, co to jest banda i skąd tak się stało, że żyjesz, że masz co jeść i możesz się uczyć, choć jak widać niezbyt chętnie z tego korzystasz.
Poczytaj i obejrz zdjęcia jak ten Gdańsk i okolice wyglądały w 1945, a jak wyglądają dzisiaj! Kto to zrobił, kto to odbudował, kto wybudował stocznie, elektrociepłownie, szpitale, tramwaje i linie kolejowe, chociażby SKM-kę?! Kto wybudował Przymorze, Zaspę, Morenę? To były krasnoludki, Amerykanie, Anglicy czy "Komuchy". Kto odbudował kościoły, muzea, dworce i sieć ciepłowniczą która ogrzewa ci tyłek w zimowe wieczory? Pomyśl cymbale!!!- 0 0
-
2012-05-10 20:54
Co z kablami do zasilania, (1)
bo tramwaje sa zawsze elektryczne i powinny mieć szynę lub szyny.
- 1 0
-
2012-05-10 22:55
One budyniem będą zasilane
- 0 0
-
2012-05-10 22:35
niektóre
te gdańskie tzw. stateczki to pamietaja chyba jeszcze czasy Krzysztofa Kolumba. Strach tym pływać bo jakby farba odpadła to poszłyby na dno.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.