• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddają rowerzystom pas dla samochodów

Michał Sielski
11 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa. Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa.

W czwartek rusza inwestycja, którą z punktu widzenia gdyńskich kierowców i rowerzystów można nazwać rewolucyjną. Do końca listopada na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni powstanie rowerowy kontrapas. Na odcinku pomiędzy ul. 10 Lutego a ul. Starowiejską rowerzyści pojadą pasem odebranym kierowcom. Na kilku ulicach wprowadzona zostanie też strefa Tempo 30 i możliwość jazdy rowerem pod prąd.



Czy to rozwiązanie spowoduje duże korki?

Tak jak pisaliśmy już w lutym, pas rowerowy zostanie wyznaczony od ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Starowiejskiej. Będzie przebiegał na jezdni, ciągnąc się pod prąd jednokierunkowej dla samochodów ulicy. Dzięki temu rowerzyści będą mogli łatwiej i szybciej dojechać do jednokierunkowej ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, którą kolejnym kontrapasem dotrą do okolic Dworca Głównego lub po jezdni do placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni.

Osobna sygnalizacja dla rowerzystów

Kierowcom samochodów pozostaną dwa pasy pomiędzy ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyniul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni. Prawy do skrętu w prawo w ul. 10 Lutego oraz środkowy, z którego będzie można pojechać prosto i w lewo. Zmieni się też sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego, gdzie możliwe będzie jedynie parkowanie równoległe.

Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni. Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni.
Rowerzyści zyskają też dedykowany tylko im program sygnalizacji świetlnej. Pojawi się faza, która włączy zielone światło rowerzystom jadącym pod prąd tylko wtedy, gdy pojawią się przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego. Do kontrapasa będzie można dojechać z ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie także pojawią się pasy rowerowe.

Wolniej w Śródmieściu, pod prąd bezpiecznie

To jednak nie wszystkie zmiany. Niektórzy kierowcy będą musieli zwolnić w centrum. Ulice Starowiejska, Zgoda zobacz na mapie Gdyni, Mściwoja zobacz na mapie Gdyni, Zygmunta Augusta zobacz na mapie GdyniAbrahama zobacz na mapie Gdyni (od Starowiejskiej do 10 Lutego), zostaną oznaczone strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h. Na każdej z nich - oprócz ul. Starowiejskiej - rowerem będzie można jechać w obu kierunkach.

Wbrew pozorom ruch rowerem pod prąd wcale nie jest niebezpieczny, jeśli wszyscy kierowcy przestrzegają ograniczeń prędkości. W Gdańsku jest niemal 200 ulic z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd. To ponad 40 km dróg, na których nigdy nie doszło do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzysty. W Gdyni ruch pod prąd możliwy jest na razie na ul. Lotników zobacz na mapie Gdyni od Przemyskiej do Stryjskiej oraz na części ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Oby równie bezpiecznie było w tym miejscu, ale ze względu na przyzwyczajenia kierowców można spodziewać się też niebezpiecznych sytuacji. Zwłaszcza że pas nie będzie pomalowany na czerwono i nie będzie fizycznie oddzielony od pasów dla samochodów.

- W związku z brakiem odpowiednich warunków pogodowych (zbyt niskie temperatury) odłożyliśmy malowanie pasów na czerwono do wiosny 2016 roku. Większą uwagę kierowców, będą, póki co, zwracać liczne znaki ostrzegawcze A-24 "rowerzysta" - informuje Rafał Studziński, zajmujący się drogami rowerowymi z ramienia gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Fizyczne oddzielenie kontrapasa będzie stworzone tylko w obszarze skrzyżowań, za pomocą zamontowanych wysepek. Na pozostałych odcinkach nie oddzielamy pasa ruchu dla rowerów (oddzielony fizycznie nie byłby pasem ruchu, a drogą dla rowerów), pozostawiając możliwość postoju samochodów - dodaje.

Opinie (629) 3 zablokowane

  • Gdynianie pochodzą w połowie z Koscierzyny

    Dlatego takie wiesniaki wiecznie niezadowolone

    • 2 15

  • Ten pomysł przebił nawet lotnisko

    • 21 3

  • Nieudacznicy zmieniają ciagle ruch w Gdyni na gorsze

    Remonty prowadzone jednocześnie (jutro zaczyna się kolejny przy estakadzie) paraliżują miasto, teraz święte krowy zwane rowerzystami sparaliżują ruch w centrum.Środkowy pas na 3Maja notorycznie stoi poza godziną 10 rano i późnym wieczorem, zrobienie z trzech pasów dwóch, gdy są dopuszczone skręty w lewo i prawo to absurd. Jazda pod prąd dozwolona dla rowerzystów nie powinna mieć miejsca, są takimi samymi uczestnikami ruchu drogowego jak kierowcy aut.

    • 22 1

  • Wystarczył już buspas na Władka

    Jeżdżę autobusem po tym buspasie i powiem: nic się nie zmieniło. Podróż trwa tyle samo. Blokuje się skręt w prawo, bo zamiast zatoki autobusowej jest ŚCIEŻKA ROWEROWĄ. Autobusy zabierają ludzi stojąc na prawoskręcie przez ten czas blokując innym samochodom zjazd w prawo.

    • 27 0

  • A ja myślę, że UM powinien być przeniesiony (2)

    na Chwarzno lub na Dąbrowę albo na Pustki. UM to największy pracodawca w Gdyni więc ruch aut w centrum się automatycznie zmniejszy.

    • 29 0

    • Za estakadę!

      • 3 0

    • urzędnicy jeżdżą głównie SKM

      Urzędnik nawet nie ma gdzie zaparkować auta. Podziemnego pod gmachem ratusza nie ma. Urząd leży w strefie płatnego parkowania...

      • 0 1

  • Tragedia (3)

    Ludzie, ogarnijcie sie. Nie da sie czytac tych Waszych komentarzy... Ja rozumiem ze rowerki, ze zdrowie, ze fajnie sie polansowac na nowe kolażòwie itp. Ale zastanowcie sie przez chwile. Piszecie, ze blachosmordy, zeby przesiasc sie na rower itp. Wytlumaczcie mi prosze, w jaki sposob mam na rowerze/autobusem odwiezc dziecko 4km do szkoly, jechac do pracy, z pracy na zakupy, pozniej odebrac dziecko ze szkoly?!?! I to wszystko w godzinach 7:30-16:30. Ogarnijcie sie i spojrzcie troche ponad te Wasze super-lanserskie kierownice. Ludzie POTRZEBUJA samochodow do codziennego funkcjonowania. Nie wmowicie mi, ze jezdzicie tylko rowerami wiosna/lato/jesien/zima bo zwyczajnie klamiecie. Macie samochody ktorych tak samo jak my potrzebujecie. Ktoals wyzej wspomnial ze rower to zdrowie a od jezdzenia autem to tylko miazdzyca pozostaje. A nie pomyslisz, ze mozna w weekendy czy popoludniami na rower sobie jechac? Nieee, najwyzszy szczyt lanserstwa to dojazd rowerem do pracy: +15pkt do szacunku. Najlepiej zeby w centrum w ogole nie bylo ruchu samochodowego, nie?Pozniej z dzieckiem w wozku bedziesz zapierdzielal do centrum rowerem zeby cokolwiek zalatwic. A ze zima, -10 stopni to juz nie problem, prawda ?

    • 35 8

    • Spoko nie dotrze, zaraz wymyślą, że trzeba było sobie szkołę bliżej znaleść albo coś z pracą:) (1)

      • 8 1

      • ...

        taaa... tyle ze nie mam blizej zadnej szkoly wiec to nie kwestia mojego wymyslu :) A co do pracy to oczywiste przeciez jest, ze kazdy moze ja znalezc w odleglosci do 5km od miejsca zamieszkania :D

        • 7 0

    • Masz u mnie piwo, które mi tu obiecano :)

      • 1 0

  • i jeszcze rowerzystów tam brakuje...

    w ok. 10 Lutego, Podjazd i 3 Maja to strach nawet pieszo chodzić

    • 10 1

  • Nie wyraramy zgody !

    Proszę tego nie robić !

    • 21 1

  • Gdynia to małe miasto wstyd jeździć po nim samochodem

    chyba że ktoś musi ale w wielu przypadkach można pieszo lub na rowerze.

    • 5 12

  • Gd (1)

    Nie rozumiem tych pomysłów Urzędu Miasta. Rozumiem że drogi rowerowe są potrzebne w mieście ale dlaczego kosztem samochodów. Przykład czy ktos policzył ile rowerów jeździ po drodze rowerowej na ul. Starowiejskiej po niecalym roku od jego otwarcia? Odp.znikoma ilość. Natomiast wydaje mi sie ze spokojnie można wydzielac takie pasy na chodnikach, są one dostatecznie szerokie.

    • 20 4

    • dokladnie

      albo np na ul. Stryjskiej. Jezdze tamtedy codziennie i moze 5 rowerzystow widzialam :D Ale ten pas byl KONIECZNY!! Teraz korki rano sa juz od stadionu do al. Zwyciestwa... super

      • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane