• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

Michał Sielski
6 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (653)
Korek na ul. Spacerowej to codzienność. Korek na ul. Spacerowej to codzienność.

Aby poszerzyć wiecznie zakorkowaną ul. SpacerowąMapka w Gdańsku, trzeba będzie wyciąć drzewa. Stare, oliwskie drzewa. Podobnie stanie się, gdy ruszy budowa obwodnicy Witomina. W takich przypadkach od razu podnosi się lament obrońców przyrody. Tymczasem ustawa, która reguluje konieczność nasadzeń zastępczych, jest bardzo precyzyjna i przy dobrze rozpisanym przetargu możemy na tym zyskać nie tylko nową drogę, ale tysiące drzew w wielu dzielnicach Gdańska. I będzie ich znacznie więcej niż wyciętych.



Zgadzasz się na wycięcie drzew przy Spacerowej, by ją poszerzyć?

O poszerzeniu ul. Spacerowej, na której stojący w korkach kierowcy wysłuchali już niejednego podcastu, a niektórzy pewnie nawet obejrzeli niejeden serial, piszemy od lat. Od lat trwają też prace koncepcyjne nad tym, by poszerzyć ją do trzech lub czterech pasów, co może choć w niewielkim stopniu przyspieszyć przejazd tą drogą.

Gra jest więc warta świeczki, ale na razie nie wiadomo jeszcze nawet, jaka koncepcja zostanie wybrana. Czy pasy będą cztery, czy może trzy? Czy buspas będzie jeden, o zmiennym kierunku, czy powstanie wydzielona droga rowerowa, czy może rowerzyści będą jeździć buspasem?

Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. "Walka o 15 minut"

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.


"Wytną 100 dużych drzew, posadzą 100 małych". Tak się nie da



Niezależnie od tego, jaka decyzja zostanie podjęta, względy środowiskowe powinniśmy jednak traktować bez zbędnych emocji. Bo mam wrażenie, że gdy gdziekolwiek wycinane są drzewa, to okoliczni mieszkańcy drą szaty, jakby robotnicy właśnie likwidowali kolejne hektary amazońskiej dżungli i zalewali je betonem ku naszej rychłej zagładzie. Oczywiście nie ma się co temu dziwić, bo lata frywolnej, deweloperskiej zabudowy w Trójmieście zrobiły swoje: urzędnicy patrzący przez palce na naginanie przepisów przez deweloperów raczej nie wygrywają w rankingach na grupę cieszącą się największym zaufaniem społecznym.



Z drugiej strony nie jest już jednak tak, że drzewa można wycinać bezkarnie. Znowelizowana ustawa o ochronie środowiska nakłada na inwestorów ścisłe wytyczne, których muszą się trzymać, jeśli otrzymali zgodę na wycinkę. I wbrew powszechnemu mniemaniu nie jest tak, że za wycięcie starego drzewa można posadzić jedną małą sadzonkę, bo liczba będzie się zgadzać.

Za jedno wycięte drzewo trzeba zasadzić od 3 do nawet 27 drzew zastępczych - w zależności od tego, jak długo i gdzie rosło. Za jedno wycięte drzewo trzeba zasadzić od 3 do nawet 27 drzew zastępczych - w zależności od tego, jak długo i gdzie rosło.
Jak pokazuje powyższa tabela, za jedno wycięte drzewo sadzi się co najmniej trzy. To właściwie skrót najważniejszej części Ustawy o ochronie środowiska, która ma 160 stron, nie licząc załączników.

Jak wyjaśnia dr inż. Radosław Głuchowski z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, który w tym zakresie jest niekwestionowanym autorytetem, w zależności od miejsca, w którym znajduje się przeznaczone do usunięcia drzewo, wybierany jest współczynnik lokalizacyjny, przez który mnoży się liczbę nasadzeń zastępczych. Wynik zaokrąglony do całości jest liczbą nasadzeń zastępczych.

Przykład? Wycięty zostaje jeden buk, których w oliwskich lasach jest najwięcej, o obwodzie pnia wynoszącym 142 cm na wysokości 130 cm. Liczba drzew zastępczych powinna wynosić osiem o obwodach pni równych 20 cm. Jeśli inwestor chce zasadzić inne drzewa, które są w niższej grupie, może to zrobić, ale musi nasadzić już 16 drzew. Oczywiście będą one mniejsze, ale za 100 drzew mamy już całkiem niemały lasek.



Drzewa w mieście, nie tylko w lesie



Trójmiasto ma wielkie szczęście, bo jesteśmy otoczeni różnorodnymi lasami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Właściwie każdy mieszkaniec może bez problemu spędzić popołudnie w lesie. Ale nie znaczy to oczywiście, że jest ich tak dużo, że namawiam do ich wycinania.

Doskonale rozumiem panią, która podczas budowy biurowca w centrum Gdyni przywiązała się do drzewa, jakie miało być wycięte. W śródmieściu są one na wagę złota. Podobnie jak w wielu dzielnicach, które są klasycznym przykładem betonozy, zwłaszcza projektowanej kilkadziesiąt lat temu, gdy gdzie się dało, wciskano blok, a jak się nie dało, to parking.

I właśnie dlatego nie będę płakał po wyciętych drzewach w oliwskim lesie, które pójdą pod topór, gdy będzie wycinany pod poszerzenie ul. Spacerowej. Bo wycięcie drzew w lesie sprawi, że inwestor będzie musiał zasadzić ich znacznie więcej w innych miejscach Gdańska. A władze powinny dopilnować, by pojawiły się tam, gdzie są najbardziej potrzebne - czyli nie na opłotkach, gdzie nikt nie mieszka, ale w dzielnicach, w których ich dziś brakuje.

Wbrew pozorom dzięki tej wycince możemy zyskać nie tylko drogę, ale też znacznie więcej zielonych miejsc w całym Gdańsku. Oczywiście pod warunkiem, że urzędnicy tego dobrze dopilnują. Ale to już temat na całkiem inne rozważania...

Miejsca

Opinie (653) ponad 10 zablokowanych

  • Nie mam nic przeciwko poszerzeniu Spacerowej, ale problem tkwi w przepustowości ul. Op. Jacka Rybińskiego, świateł na skrzyżowaniu z Grunwaldzką i świateł przy CH Osowa.

    • 1 0

  • Korki na Spacerowej ...

    ... by się zmniejszyły gdyby część pasażerów wybrała podróż pociągiem PKM.
    Brzmi logicznie ale nie wtegy gdy PKM kursuje co godzinę.

    • 5 0

  • jeśli trzy sadzonki to wg. ciebie sprawiedliwa zamiana za wyciecie jednego starego drzewa to

    oddaj na złom twój samochód, dostanie za to trzy malutkie samochodziki zabawki oraz pluszaka z napisem
    f o o l

    • 4 0

  • A pamiętacie przebudowę ul. Słowackiego ? (1)

    Na przełomie lat 1999/2000 to samo zrobiono z ul. Słowackiego. Na Złotą Karczmę prowadziła identyczna droga jak ul. Spacerowa obecnie. I też wykosili drzewa. Żaden problem zasadzić nowe. Sztuczny problem jak zwykle. Inna sprawa że centrum Oliwy też trzeba by było przerobić bo bez tego to nawet 10 pasów na dół nic nie da .

    • 2 2

    • niezły przyklad, zważywszy na ciągłe korki w lesie na Słowackiego. tam bywa gęściej niż na Spaceowej.

      • 1 0

  • czyli asfaltoza ma wygrać z betonozą

    bardzo ciekawe podejście

    • 0 2

  • Świadomy wyborca (1)

    Tylko estakada nad Spacerową rozwiąże problem. Dołem ruch pieszo rowerowy.
    To jest 21 wiek nowocześni demokraci. Nawierzchnię możecie wyłożyć pigułką P O

    • 2 0

    • teleport
      i czarcia zapadka

      • 1 0

  • Poszerzyć ale o buspasy

    i dodać ścieżki rowerowe

    • 0 2

  • Gdyby Oliwa była osobnym miastem

    To już dawno należałaby się jej obwodnica z urzędu. Co to ma być, że droga wojewódzka o takim natężeniu ruchu przechodzi przez zabytkowy rynek? Nie ma w Polsce już prawie w ogóle takich miejsc, nawet w najmniej rozwiniętych regionach.

    • 1 1

  • Nie..

    Proszę nie porównywać wycinki fragmentu lasu do sadzenia maleńkich drzewek.
    I to w dodatku w mieście
    Rozorany system korzeni, życia pod i nad ziemią, sarny, dziki zaraz będzie płacz i zdziwienie że znowu są w mieście, i cały świat zwierzęco roślinny zniknie, a wręcz zginie. I na dodatek te które przeżyją nie będą miały świata zastępczego. Czyt. małe młode drzewa nie zastąpią domu i ekosystemu. Może plusem było by gdyby sądzono je również z dala od miasta, ale tu jest jednak beton beton beton. Świat pędzi a potem mówi zwolnijcie. Naprawdę nie wystarczy to że ma się już samochód, że ma się drogę , to jeszcze jeszcze jeszcze wincyj wincyj wincyj.... Co do autora.... Nic pan nie napisał mądrego. Dużo słów rozciągniętych, lanie wody. I lasy amazońskie są równie istotne jak las oliwski.

    • 3 0

  • Przecież

    Można przenieść Las na wieś a tam zrobić po dwa pasy w każdym kierunku dodatkowo buspasy i ścieżki towerowe + chodnik

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane