• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni fragment Trasy Kaszubskiej za 337 mln zł

Maciej Naskręt
3 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Trasa Kaszubską o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy pojedziemy w połowie 2021 r. Trasa Kaszubską o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy pojedziemy w połowie 2021 r.

O kontrakt na budowę 10-kilometrowego odcinka Trasy Kaszubskiej z Luzina do Bożegopola ubiega się 9 firm. Oferty wahają się między 337 a 444 mln zł, ale dwie pierwsze dzieli tylko 200 tys. zł różnicy. W sumie budowa wszystkich trzech odcinków pochłonie ok. 1,5 mld zł.



Jak oceniasz koszt budowy Trasy Kaszubskiej?

W piątek poznaliśmy oferty na ostatni odcinek Trasy Kaszubskiej z Luzina do Bożegopola, który jest najdalej położony od Trójmiasta. Najkorzystniejsza cenowo propozycja należy do polsko-włoskiego konsorcjum firm NDI. Są one gotowe zaprojektować i wybudować 10-kilometrowy fragment ekspresówki za kwotę ponad 337 mln zł (dokładne kwoty w tabelce na końcu tekstu). Druga w kolejności oferta została złożona przez PORR SA i była zaledwie o 200 tys. zł wyższa od pierwszej propozycji.

Przy tej okazji gdański oddział GDDKiA odkrył karty informując, że na to zadanie może przeznaczyć 356 mln zł.

Teraz urzędnicy sprawdzą złożone oferty i wybiorą najkorzystniejszą z nich. Bowiem o wyborze cena decyduje tylko w 60 proc. Natomiast pozostałe kryteria wyboru to właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni, równość podłużna nawierzchni, personel wykonawcy, termin realizacji kontraktu (skrócenie), zagospodarowanie gruntu rodzimego, które łącznie wynosi 40 proc. Tu wszyscy oferenci zaproponowali to samo, więc powinni uzyskać tę samą liczbę punktów.

Planowane odcinki Trasy Kaszubskiej do budowy. Planowane odcinki Trasy Kaszubskiej do budowy.
Przypomnijmy, że fragment Trasy Kaszubskiej z Luzina do Bożegopola to dawne drugie zadanie, które na dodatek po ministerialnych cięciach finansowych zostało skrócone o połowę. Pierwotnie miało kończyć się w Łęczycach. W całej inwestycji drogowej zabraknie ostatniego odcinka - obwodnicy Lęborka.

Co ważne, dla dwóch pierwszych odcinków Trasy Kaszubskiej od strony Gdyni oferty zostały już złożone. Na fragment z Gdyni do Szemudu najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka PolAqua, która zadeklarowała, że zrealizuje to zadanie za 817 mln 110 tys. zł.

Natomiast na odcinek z Szemudu do Luzina chrapkę ma 10 podmiotów. Najkorzystniejszą ofertę złożyło włosko-polskie konsorcjum firm Societá Italiana per Condotte d'Acqua (lider), INSO Sistemi per le Infrastrutture Sociali oraz sopockie NDI, które swoją pracę wyceniło na 324 mln zł.

Projekty budowlane wspomnianych fragmentów Trasy Kaszubskiej powinny powstać do końca 2018 roku. Jeśli tak się stanie, to roboty ruszą w kolejnym roku. Natomiast przewidywany termin oddania TK do ruchu to maj 2021 roku.



Oferty złożone w przetargu:

  1. NDI sp z o.o. (lider), NDI SA, Societá Italiana per Condotte d'Acqua S.p.A. - 337.781.370 zł
  2. PORR SA - 337.981.735,78 zł
  3. Strabag sp. z o.o. (lider), Strabag Infrastruktura Południe sp. z o.o. - 342.505.916,85 zł
  4. Budimex SA - 343.662.000 zł
  5. Energopol Szczecin - 364.941.000 zł
  6. Skanska SA - 374.950.257,15 zł
  7. Metrostav Polska SA, Merostav a.s. - 395.185.766,07 zł
  8. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor sp. z o.o.- 430.500.000 zł
  9. Eurovia Polska SA - 444.302.732,83 zł

Wszyscy oferenci przedstawili takie same kryteria pozacenowe.

Miejsca

Opinie (165) 1 zablokowana

  • Ponad 100 milionów (2)

    Różnicy między najtańszym a najdroższym. Czym się kierują wykonawcy? Bo mam wrażenie ze tym jak naciągnąć państwo

    • 12 3

    • Nie tylko

      Myślą o tym jak najmniej zapłacić pracownikom. Jak orżnąć podwykonawców. Itp.

      • 2 1

    • Kosztami.

      Podwykonawców, zaplecza logistycznego etc. Np taki Budimex ma swoje maszyny i oddzialy w calym kraju - przeklada sie to na niskie ceny w przetargach. Tu masz najtansze lokalne NDI z Sopotu. W przetargach w innych województwach nawet nie startują - nie maja tam ani bazy ani ludzi.

      • 0 2

  • 60 % kwota

    Z jednej strony cieszy, ze kwota to nie 99% wagi przetargu, ale z drugiej wszyscy oferują to samo

    • 3 1

  • Z czym do ludzi? (1)

    To tylko by-pass dla tranzytu , pomijam już całkowicie fakt, że tylko dwupasmowy. Mieszkańcy małego Trójmiasta Kaszubskiego ale i Gdyni dalej będą stać w korkach na DK6. To jest smutne, że rząd ma w głębokim poważaniu milion ludzi na północy kraju. W Polsce da się budować drogi o należytych parametrach i przepustowości np. Obwodnica Wrocławia 3 pasy w każdą stronę, A4 i DTŚ na Górnym Śląsku ta sama sytuacja i niedługo oddana do użytku Obwodnica Marek. Tylko u nas nikt nie widzi takiej potrzeby. OPAT-u nie ma w ogóle w planach rządowych inwestycji, Obwodnicę metropolitalną blokuje 5 osób a ciasna Trasa Kaszubska będzie kosztować ledwie 1,5 mld zł.

    • 13 3

    • dwa pasy dla tej trasy zupelnie wystarczy

      tam ruch jest ok 20 tys. pojazdow na dobę, im dalej od Trójmiasta tym mniej. Dla porównania na obwodnicy jest to nawet 100tys. pojazdow na dobę. Przyjmuje sie że trzeci pas jest potrzebny przy ruchu powyżej 50 tys. na dobę.

      • 3 1

  • Miłość Jarka

    • 0 6

  • Cena budowy (3)

    Tak sie zastanawiam czy ktos moze mi wyjasnic jak to jest moziwe, ze wybudowanie 1km drogi kosztuje 30mln zlotych?

    Nie znam sie na tym, nie wiem ile bedzie wiaduktow, przejsc podziemnych etc ale kuzwa 30 baniek za kilometr?

    • 15 1

    • dokładnie (1)

      cena jakby to miała robić armia ludzi bez maszyn i ten czas na wyknanie tez z kosmosu.

      Pewnie przyzwyczajeni ze 50% trzeba zawyzyc na łapówy, w koncu przez te 8 lat firmy nauczyły sie jak wygrywac przetargi.

      • 1 0

      • Dużo zależy od tego co jest nakazane w decyzji środowiskowej. Jeśli nakazuje ona wybudowanie dużej ilości przejść dla zwierząt pod drogą (a w większości droga przebiega przez lasy) to koszty idą w górę. Poza tym, wszyscy patrzą na kilometr. Jest różnica między kilometrem drogi gminnej a kilometrem drogi ekspresowej. Po pierwsze jest szersza, więc zużywa się więcej materiałów. Jeśli jest krótki okres realizacji, albo się go skraca żeby dostać więcej punktów, to ewentualne kary za spóźnienia są już wkalkulowane w ofercie. Wynagrodzenia dla pracowników, podwykonawcy, jest wiele zmiennych.

        • 4 0

    • Tanio...w Warszawie S2 wybudowano za 220 mln/km

      • 0 2

  • Ważniejszy jest OPAT!!

    • 9 6

  • (2)

    Tylko nie ndi czy skanska

    • 6 4

    • (1)

      Dlaczego - rozwiń temat

      • 2 0

      • oni wiedza dlaczego...

        • 2 0

  • a co z obwodnicą metropolitarną?

    a co z obwodnicą metropolitarną?proszę o artykuł kiedy WSA rozpatrzy skargę pięciu obywateli, którzy zablokowali inwestycję warta miliony i inwestycję ,która by zmieniła życie wielu mieszkańców in plus?

    • 8 4

  • Odwalic się od Kaszub!!!wszystko niszczą!droga w strone ow szarlotka cała zaorana ,tyyyyle lasu wycieli !!!
    Jak tak można?!
    Kto wydaje takie kretynskie decyzję?!

    • 7 8

  • Opat ważniejszy!!! Rozbudować obwodnicę

    • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane