• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni prom odpłynął

Zarząd ZMPG SA
11 lutego 2004 (artykuł sprzed 20 lat) 
Umowa zawarta między Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA, a duńskim przewoźnikiem DFDS, dotycząca obsługi promu pasażersko-towarowego przez Terminal Westerplatte w Porcie Gdańskim określa czas współpracy na 10 lat. Inauguracja stałego połączenia promowego miała miejsce w październiku 2002 r., natomiast już w listopadzie 2003 r. nastąpiło według oświadczenia DFDS zawieszenie linii, a w lutym 2004 r. jednostronne zerwanie umowy. W tej sytuacji Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. przewiduje wystąpienie z roszczeniami z tytułu odszkodowania w związku z niewywiązaniem się z zapisów umowy.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. stworzył bardzo korzystne warunki do obsługi promu pasażersko-towarowego, budując nowoczesny dworzec pasażerski, spełniający warunki układu w Schengen (koszt przygotowania portu do stałej obsługi linii promowej DFDS - wbrew wcześniejszym szacunkom pochłonął już łącznie 23,3 mln zł, do końca 2003 r., w tym dotacja budżetowa). Obecny Zarząd ZMPG SA, mając świadomość korzystnych dla DFDS zapisów umowy, chcąc zmniejszyć straty, od dłuższego już czasu podejmował różnokierunkowe działania pozwalające w pełni wykorzystać terminal, nawet w sytuacji załamania się współpracy z duńskim przewoźnikiem.

Efektem tych działań (utrudnionych przez niejednoznaczną postawę DFDS), jest obsługa przez Terminal Westerplatte przewoźnika "Mann Lines", którego statki pływają do takich portów jak Poldiski, Kilonia, Aarhus, posiadając także możliwość akceptacji ładunków do Anglii i Finlandii. W trakcie negocjacji jest również kilka innych umów dotyczących obsługi zarówno ładunków ro-ro, jak i pasażerów, dla których bazą będzie Teminal Westerplatte w Porcie Gdańskim.

Mając m.in. te perspektywiczne cele na uwadze, Zarząd ZMPG S.A. podjął w ubiegłym roku starania w Ministerstwie Infrastruktury, w efekcie których cztery projekty inwestycyjne zaproponowane przez ZMPG S.A. dotyczące Portu Gdańskiego zostały włączone w ramy Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport (współfinansowanego przez unijny budżet). Jeden z nich dotyczy właśnie prac związanych z rozwojem infrastruktury w obrębie Terminalu Westerplatte.
Głos WybrzeżaZarząd ZMPG SA

Opinie (94)

  • no i nie udało mi się z całą rodzinką wybrać do Kopenhagi promem, ciągle odkładaliśmy to na "jak będziemy mieli więcej czasu" :(
    ale pewnie mój mąż wymysli niedługo kolejna rozrywkę do której będzie mnie przekonywał

    • 0 0

  • A nasz prezydent Adamowicz

    podobno szykuje się na ministerialny stołek w Warszawie. PO przewodzi w sondażach to się chlopina denerwuje co by go ktoś nie uprzedził. Hmmmmmmmm nono w Gdańsku bida nic się nie dzieje zamykają linie promowe tak nam rzadzi milościwy a teraz cala Polska bedzie rzadził.
    taaaaaaaaaaa piekniutko tylko w Polsce to jest możliwe

    • 0 0

  • nie strasz

    • 0 0

  • Szkoda linii, ale nie ma co rozpaczać

    Przyczyną zamknięcia linii jest fakt,że Duńczykom bardziej opłaca się pływać między Holandią a Anglią,szkoda tej linii,ale z drugiej strony linie SAS latają 3x dziennie z Gdańska do Kopenhagi,jakby ktoś chciał ją odwiedzić.Nie ma się co załamywać i wpadać w pesymistyczne tony,kwestią czasu jest znalezienie innych operatorów połączeń z terminala Westerplatte.

    • 0 0

  • prom był tańszy od SAS-u
    a szczególnie oferta na rejsy wycieczkowe

    • 0 0

  • DFDS - brak pormu!

    Przyczynę likwidacji linii znajdziecie tu http://www.dfds.com/WWWPages.nsf/ShowLatest/$first .
    A tak odnosząc się do innych postów linia podobno była opłacalna, zwrot nakładów miał nastąpić już po 2 roku funkcjonowania linii. Nawet w prasie ukazały się notki o zmianie promu na większy!!!

    • 0 0

  • DFDS wróci

    DFDS powróci do Gdańska. Jest silnie zainteresowany prywatyzacją PŻB, o czym w firmie się mówi od dawna.

    • 0 0

  • cos chyba przed chwila opini ubylo, ktos smiecil? :) a wracajac do tematu we wrzesniu mialem okazje skorzystac z oferty DFDS i prom byl na maksa zaladowany, takze finansowy powod zerwania umowy chyba odpada (chociaz gdy nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniadze), ci ktorzy nie byli niech zaluja bo warto bylo poplynac, samo wejscie do portu gdzie mija sie most laczacy szwecje z dania, elektrownia wiatrowa i przelatujace nad zatoka samoloty pasazerskie z czestotliwoscia co 3-5 min robi wrazenie, pozatym prom wplywal praktycznie do centrum i wszedzie bylo blisko (stanowisko promowe polskich promow bylo o wiele dalej usytuowane od centrum). mozna tylko zalowac

    • 0 0

  • Przepraszam

    Czy o mnie tu była mowa? :))))))

    • 0 0

  • sowizdrzal

    a na marsie byles i patfaindera tyz widziales?
    Jeszzce wodom i wymiocinamo ci po tym rejsie jedzie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane