• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni prom odpłynął

Zarząd ZMPG SA
11 lutego 2004 (artykuł sprzed 20 lat) 
Umowa zawarta między Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA, a duńskim przewoźnikiem DFDS, dotycząca obsługi promu pasażersko-towarowego przez Terminal Westerplatte w Porcie Gdańskim określa czas współpracy na 10 lat. Inauguracja stałego połączenia promowego miała miejsce w październiku 2002 r., natomiast już w listopadzie 2003 r. nastąpiło według oświadczenia DFDS zawieszenie linii, a w lutym 2004 r. jednostronne zerwanie umowy. W tej sytuacji Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. przewiduje wystąpienie z roszczeniami z tytułu odszkodowania w związku z niewywiązaniem się z zapisów umowy.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. stworzył bardzo korzystne warunki do obsługi promu pasażersko-towarowego, budując nowoczesny dworzec pasażerski, spełniający warunki układu w Schengen (koszt przygotowania portu do stałej obsługi linii promowej DFDS - wbrew wcześniejszym szacunkom pochłonął już łącznie 23,3 mln zł, do końca 2003 r., w tym dotacja budżetowa). Obecny Zarząd ZMPG SA, mając świadomość korzystnych dla DFDS zapisów umowy, chcąc zmniejszyć straty, od dłuższego już czasu podejmował różnokierunkowe działania pozwalające w pełni wykorzystać terminal, nawet w sytuacji załamania się współpracy z duńskim przewoźnikiem.

Efektem tych działań (utrudnionych przez niejednoznaczną postawę DFDS), jest obsługa przez Terminal Westerplatte przewoźnika "Mann Lines", którego statki pływają do takich portów jak Poldiski, Kilonia, Aarhus, posiadając także możliwość akceptacji ładunków do Anglii i Finlandii. W trakcie negocjacji jest również kilka innych umów dotyczących obsługi zarówno ładunków ro-ro, jak i pasażerów, dla których bazą będzie Teminal Westerplatte w Porcie Gdańskim.

Mając m.in. te perspektywiczne cele na uwadze, Zarząd ZMPG S.A. podjął w ubiegłym roku starania w Ministerstwie Infrastruktury, w efekcie których cztery projekty inwestycyjne zaproponowane przez ZMPG S.A. dotyczące Portu Gdańskiego zostały włączone w ramy Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport (współfinansowanego przez unijny budżet). Jeden z nich dotyczy właśnie prac związanych z rozwojem infrastruktury w obrębie Terminalu Westerplatte.
Głos WybrzeżaZarząd ZMPG SA

Opinie (94)

  • Carlos

    DFDS pierwotnie miał pływać z Gdyni do Kopenhagi,ale ostatecznie Duńczycy wybrali Gdańsk,teraz nie mając wolnego promu bardziej opłaca im się pływać na trasie Amsterdam-Newcastle,połączenie Steny do Karlskrony wydaje się być niezagrożone,bo to najkrótsza droga do Skandynawii z Trójmiasta,trzeba być wyjątkowym naiwniakiem,aby wierzyć,że DFDS pouszcza Gdańsk,aby przenieść się do Gdyni.

    • 0 0

  • to była czysta retoryka...
    Istnieje jeszcze możliwość wypożyczenia jednostki od innego armatora. Nigdy nie mów nigdy...

    • 0 0

  • Carlos

    A turyści? Chyba jednak więcej pływa Rogalinem z Gdańska niż Steną z Gdyni?

    • 0 0

  • A tak w ogóle

    Do samego Malme masz chyba możliwość dopłynięcia jeszcze szybszym promem ze Świnoujscia, więc nie wiem czy to tak z Gdyni się opłaca?

    • 0 0

  • Nie odpowiem Ci na to pytanie, gdyż moja wiedza sprowadza się tylko do obrotu towarowego.
    Wiem z tego co pisały trójmiejskie gazety, że ruch pasażerski w Gdyni jest coraz większy - a skutkiem tego jest przeniesienie w niedługim czasie ruchu pasażerskiego z BCT w okolice dworca morskiego. Podobno są już plany budowy tam nowego terminala.

    • 0 0

  • dziwne by bylo przenoszenie steny w rejon dworca morskiego gdy wlasnie kocza budowe terminala wraz z malym hoteikiem na BTC

    • 0 0

  • Wysyłam takie TIRy. I wiem, że się opłaca. Oprócz tego cały wschód nie będzie jechał do Malme przez Świnoujście bo mu po drodze podwozie odpadnie od tych dziur po zimie :)

    • 0 0

  • do anonima

    Na terenie BCT mały hotelik, a w centrum na terenie Dalmoru wielkie Hotele i inne centra biznesu (w planach).
    Skąd bliżej do centrum - z obłuża czy z dworca morskiego...?
    A hotelik na BCT przyda się kierowcom TIRów.

    • 0 0

  • do anonima cd

    www.port.gdynia.pl/bct.php - BCT nie BTC

    • 0 0

  • tylko czy gdy skoncza (w koncu) estakade czy nie lepiej by bylo wyplywac z obluza?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane