• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnie pasy na al. Jana Pawła II ze światłami

Maciej Korolczuk
30 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Światła na przejściu miały zostać zainstalowane jeszcze w 2017 r. Prace się jednak przedłużyły i sygnalizacja pojawi się dopiero w tym roku.
  • Na przejściu przy kościele od 2016 r. zginęły dwie starsze osoby.

Z rocznym opóźnieniem, ale jednak - gdańscy drogowcy zapowiadają, że do końca 2018 r. na al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na wysokości parafii p.w. Opatrzności Bożej zainstalowana zostanie sygnalizacja świetlna. Od 2016 r. w ciągu tej ulicy zginęły na przejściach aż trzy osoby.



Czy sygnalizacja poprawi bezpieczeństwo pieszych w tym miejscu?

O planach drogowców, zastanawiających się nad zwiększeniem bezpieczeństwa pieszych na głównej arterii na Zaspie pisaliśmy jesienią, gdy doszło tam do kolejnego - trzeciego od 2016 r. śmiertelnego potrącenia. Na pasach zginęła tam 21-letnia kobieta.

Zobacz więcej: Sekundniki na przejściach: czy powinno ich być więcej?

Wcześniej na przejściu, przy którym wkrótce pojawią się maszty ze światłami, kierujący Porsche 37-latek potrącił starszą kobietę. Poszkodowana na skutek obrażeń zmarła. Na tym samym przejściu w grudniu 2016 r. zginął też starszy mężczyzna.

Śmiertelny wypadek na przejściu, jesień 2016 r. Śmiertelny wypadek na przejściu, jesień 2016 r.
Pod uwagę drogowcy brali dwa rozwiązania: ograniczenie prędkości lub montaż dodatkowej sygnalizacji. Do pierwszego pomysłu - za którym optowali mieszkańcy, piesi i część kierowców - urzędnicy nie byli jednak do końca przekonani.

- Stoimy na stanowisku, by egzekwować to, co jest, a nie wprowadzać kolejne ograniczenia, które i tak nie dadzą nam pewności, że bezpieczeństwo w tym miejscu wzrośnie. Już barierki wygradzające pasy ruchu są ustawione w ten sposób, by i kierowcom i pieszym zapewnić maksymalnie dobrą widoczność - tłumaczył Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu.
Jesienią zapadła więc decyzja o montażu dodatkowej sygnalizacji na przejściu na wysokości kościoła. To ostatnia zebra w ciągu tej alei, pozbawiona dotychczas sygnalizacji świetlnej.

- Aleja Jana Pawła II na gdańskiej Zaspie to jeden z głównych ciągów komunikacyjnych w tej części miasta, na którym przez nadmierną prędkość pojazdów oraz lekceważenie oznakowania dochodzi do sytuacji zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego. W latach 2016-2017 na przejściach dla pieszych w ciągu tej ulicy zginęły 3 osoby. Dodatkowa sygnalizacja świetlna oznacza, że wszystkie przejścia dla pieszych w ciągu al. Jana Pawła II będą w nią wyposażone. Sygnalizacja zostanie skoordynowana, aby kierowcy jadący zgodnie z przepisami ruchu drogowego przejechali tę ulicę płynnie na tzw. zielonej fali - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Sygnalizacja na przejściu pojawi się najpóźniej do końca tego roku.

Opinie (181) 8 zablokowanych

  • Mandaty i mandaty (10)

    Lepiej zamiast przejść ze światłami montować kamery i wystawiać ile mandatów tylko się da. Zarówno kierowcom jak i pieszym czy rowerzystom.
    Kara powinna być nieunikniona a nie jak u nas wszyscy bezkarni.

    • 31 4

    • (9)

      Najbardziej bezkarni są piesi oraz rowerzyści bez rejestracji i bez OC. Co im zrobisz jak uciekną? ;)

      • 7 11

      • Niestety nie mam jeszcze rozwiązania na takie problemy ale z pewnością jeśli policzyć wpływy z mandatów to ktoś coś takiego wymyśli.
        Jak system działający w filmie Raport Mniejszości

        • 2 2

      • (7)

        Przynajmniej nie powodują wypadków czego nie można powiedzieć o kierowcach

        • 10 7

        • (6)

          A gdy rowerzysta wjeżdża w pieszego to co jest?
          A gdy pieszy wchodzi pod samochód bądź rower?
          Zobaczcie filmiki jak niesamowite rzeczy potrafią się dziać gdy dochodzi do wypadku. To jak mówić że broń zabija.

          • 5 10

          • To sporadyczne przypadki praktycznie nie wysterkujące.

            • 2 5

          • ile razy rowerzysta wjechał w pieszego? (a) (3)

            ilu kierowców potrąciło pieszych na przejściach? (b)

            Ilu kierowców potrąciło pieszych stojących na chodnikach (c)

            (b) > (c) > (a).
            Resztę dopowiedz sobie sam.

            • 3 2

            • Mandaty i mandaty (2)

              Myślę że bardzo często rowerzysta zachaczy pieszego ale rzadko jest to traktowanie jako zdarzenie a co innego gdy lusterkiem ktoś to zrobi nawet z taką samą prędkością.
              A ilu jest rowerzystów a ile samochodów? A ilu przechodzi pieszych przez przejście a ile samochodów przejeżdża przez to samo przejście? Nic dziwnego że najczęściej jest to wina kierowcy.
              Myślę że często jest to też wina pieszego gdy przebiega w miejscu nie przeznaczonym do przechodzenia. A w tamtym miejscu to jest nagminne mimo tylu oznakowanych przejść.

              Oczywiście większość kierowców mnie wyprzedza gdy przepuszczam kogoś na pasach ale zadecydowanie zbyt często nie jest to wina kierowcy.

              • 1 4

              • (1)

                Klepiesz trzy po trzy. Sprawdz najpierw co to WYPADEK

                • 3 2

              • Mandaty i mandaty

                Komentarz jest o mandatach i karaniu za wykroczenia.
                A kolejny odpowiedzią o ilości zdarzeń a nie o wypadkach.
                To chyba jasne że samochodem o masie 1000kg dużo łatwiej jest spowodować wypadek niż rowerem o masie 20kg nie mówiąc o pieszych.
                Jak to miło jest nie czytać ze zrozumieniem.
                Nic tu po dalszych dyskusjach. I wypadłoby chociaż się podpisać jakoś.

                • 0 4

          • To wtedy akurat nie jest wypadek, a kolizja ;)

            Wypadałoby się nauczyć absolutnych podstaw PORD, zanim się wsiądzie za kierownicę. I tu mamy akurat diagnozę niskiego stanu bezpieczeństwa polskich dróg.

            • 1 0

  • Pasy bez swiateł na takiej ulicy (1)

    to same problemy. To nie jest uliczka osiedlowa tylko gł. arteria przelotowa przez osiedle. Jeśli coś takiego robić w takich lokalizacjach to tylko z sygnalizacją!

    • 26 6

    • Nie jest to uliczka osiedlowa, ..

      ... a powinna taką być

      • 1 3

  • Kiedy w końcu (14)

    Dotrze to do zakutych łbów! Gdyby nie wtargnięcia nie byłoby potrąceń... A tymczasem jest jak jest.

    • 32 40

    • (7)

      Kiedy dotrze do wielu polskich tzw. kierowców, że mają zwalniać przed pasami? Pewnie za 100 lat, gdy to automaty będą robić za wielu bezmyślnych właścicieli czterech kółek.

      • 25 9

      • A dlaczego mają zwalniać? (6)

        Bo ty tak chcesz? Kierowca ma obowiązek zachować szczególną ostrożność, co nie musi być równoznaczne ze zmniejszeniem prędkości. A twoim psim obowiązkiem jest nie pakować się pod jadący pojazd.

        • 15 21

        • idz sie doucz. ma obowiązek ZWOLNIĆ (3)

          • 6 11

          • Bzdura

            • 3 5

          • (1)

            "zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność (...) Szczególna ostrożność polegać ma na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania do sytuacji na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie (art. 2 pkt 22). Zgodnie z tą dyrektywą, kierowca powinien obserwować otoczenie przejścia dla pieszych i poruszać się z taką prędkością, która umożliwi mu zatrzymanie pojazdu jeśli pieszy zdecyduje się wejść na jezdnię"

            "Widząc pieszego zbliżającego się do przejścia, a tym bardziej stojącego przed nim w oczekiwaniu na możliwość wejścia, kierujący pojazdem ma obowiązek zwolnić – stwierdził w wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy."

            • 1 0

            • no i co z tego?

              kierowca ma prawo niewywiązania się z obowiązku

              • 0 0

        • nie muszą zwalniać. Wystarczy, że będą jechać wystarczająco wolno. (1)

          Przy szybkości 30 km/h jest czas na reakcję i ustąpienie pierwszeństwa pieszemu.

          • 4 4

          • przy szybkości 30 km/h przepustowość pasa jezdni jest najwyższa

            Jeśli chcecie zmniejszyć korki na głównych ulicach, poprzyjcie strefę Tempo 30 na głównych arteriach "przelotowych" (zwykle najbardziej zakorkowanych) w mieście.

            Poprawicie komfort i bezpieczeństwo wszystkich mieszkańców.

            • 0 0

    • (5)

      Wkrotce zmienią sie przepisy i nie bedzie czegos takiego jak wtargniecie.
      Pieszy bedzie miał bezwględne pierwszeństwo na pasach. Tak jest w CAŁEJ Europie

      • 6 5

      • (3)

        Tzn. jak? Fizyka się zmieni, a ściśle kinematyka?

        • 5 7

        • (2)

          Tu jest problem.
          Typowy polski kierowca nie rozumie.

          • 7 3

          • Polsce blizej do Rosji niż Europy co sie dziwic. Wszedzie sie da, tylko u nas nie

            • 6 4

          • Zajżyj do Prawa o Ruchu Drogowym

            A konkretnie Art. 14 a będziesz wiedział o czym piszesz.

            • 1 1

      • W całej Europie

        • 1 0

  • Parafia p.w Opatrznosci Bozej (2)

    jaaaaaaaaahahahahahahahahaha

    • 7 14

    • Czubek (1)

      Kiedy wrociłes z wariatkowa ///

      • 6 3

      • po zakonczonej mszy

        jaaaaaaaaaaahahahahaaaaa!!!!

        • 4 4

  • Stoimy na stanowisku, by egzekwować to, co jest" Własnie tylko dlaczego do tej pory tego nierobili i nadal nie robią!

    Dlaczego pirat drogowy w tym miejscu jest bezkarny

    • 17 3

  • No i bardzo dobrze, że będą tam światła

    • 15 8

  • Bardzo dobra decyzja! (1)

    Na tym przejściu wiecznie dochodzi do niebezpiecznych sytuacji

    • 13 10

    • Powinny być prpgi zwalniające i po problemie

      • 1 0

  • Kiedy swiatla na krzyzowce Jana Pawla II z Hynka? (5)

    • 15 6

    • żeby zwiększyć korki ?

      • 3 4

    • (2)

      Na arterii przelotowej światła? ludzie ogarnijcie się. Wiesz ile samochodów tam jeździ, ile trzeba na tym skrzyżowaniu czekać?

      • 0 4

      • (1)

        A ile pieszy czeka na możliwość bezpiecznego przejścia?

        • 3 0

        • To nie istotne

          • 1 3

    • Za tydzień proszę pana

      • 1 0

  • światła nie zastąpią rozumu

    • 20 1

  • I jeszcze o drodze rowerowej współdzielonej z jezdnią (16)

    W trakcie projektowania, a następnie wykonania odcinka drogi rowerowej Al. Jana Pawła II pojawił się problem prowadzenia ruchu rowerowego z jezdnią samochodową i szalejących tam kierowców. Ulica ta nie nadaje się do poprowadzenia rowerzystów bokiem jezdni zamiast ich własnymi pasami zwłaszcza, że przy krawędzi jezdni jest wysoki krawężnik - a ruch samochodów tutaj jest wielki a często i TiRów ( ulica zbiorcza). Do tego byłem świadkiem jak dociskano rowerzystów do wysokiego krawężnika i nie mogąc uciec przewracali się na szczęście na trawę ostatecznie w drzewo czzy krzew. należy poprawić i wybudować wydzielone bezpieczne ścieżki. Jednakże widać projektant zinterpretował istniejące zagrożenie (mocno niejasno nie mówiąc o zadymianiu rowerzystów) przepisy na niekorzyść zwolenników pasów - i nie chciał ich zaprojektować tak jak wszędzie poza Zaspą. Rowerzyści powinni złożyć sprawę o wykładnię do Ministerstwa Infrastruktury. Także marnotrawstwo dwóch wind przy ul. Rzeczpospolitej gdzie są niewykorzystane, a tam gdzie są potrzebne przy zniszczonych schodach kładki (ul.Dywizjonów i Burzyńskiego) ich nie ma. Jest to zwykła złośliwość rządzących dla mieszkańców i ich upodlenie .

    Taka sytuacja sprawia, że rowerzyści boją się jeździć tak potrzebnymi trasami rowerowymi w kierunku morza i korzystają z chodników, a piesi po zdezelowanych stopniach schodów często ulegają wypadkom. Należałoby zwrócił się do Ministra Infrastruktury o interpretację przepisów i doprowadzić do normalności.

    • 25 12

    • Dokładnie tak (2)

      Nie rozumie dlaczego jeszcze rowerowe Trójmiasto nie złożyło pozwu. Ta trasa to świadome stwarzanie śmiertelnego zagrożenia dla rowerzystów.
      Kto to zatwierdził i zaprojektował ma syndrom mordercy.

      • 6 6

      • (1)

        nie złoży pozwu bo każdy kto faktycznie jeździ rowerem a nie "pozoruje" woli pasy w jezdni. ddr w ruchu miejskim gdzie jest duże zagęszczenie ruchu się NIE sprawdzają o ciągach pieszo-rowerowych nie wspominając.

        • 9 4

        • Bzdury wypisujesz gościu. Pojedziesz zimą czy w deszczu tym pasem bo ja nie a wydzieloną drogą bez problemu śmigam zimą i gdy pada.
          Jeśli ktoś faktycznie jeździ użytkowo czyli praca, jakieś sprawy a nie udaje kolarza to gdy będzie miał wybór wybierze drogę wydzieloną.
          Wpuszczanie na ulicę rowerzystów w tym dzieci bez uprawnień i wiedzy o ruchu drogowym to proszenie się o nieszczęście.
          Przede wszystkim pasy dla samochodów są teraz za wąskie.
          Rowerzyści na tym pasie wyprawiają najróżniejsze rzeczy a chyba najbardziej kuriozalnym był gościu który jechał pod prąd.

          • 0 0

    • To jest pas dla rowerów nie żadna droga rowerowa. idzie doucz

      Bajki opowiadasz. Jeżeli twierdzisz że wydzielone trasy są bezpieczniejsze to się po prostu nie znasz. Jak się boisz pasem rowerowym to możesz jechać chodnikiem. Ruch rowerowy jest tam dopuszczony.

      • 6 2

    • Bobo (4)

      Cykliści dostali dokładnie to co chcieli.

      • 4 3

      • (1)

        Nie cykliści tego nie chcieli, nawet opiniowali to negatywnie.
        To chciał referat mobilności Miasta Gdańsk!

        • 3 3

        • cykliści mają różne preferencje i poglądy na temat infrastruktury rowerowej

          Jak boisz się korzystać z pasa wydzielonego z jezdni, pomykaj chodnikiem.

          Uważaj tylko na przecięciu toru jazdy z jezdniami ulic podporządkowanych - tam kierowca może cię nie zauważyć i kolizja gotowa.

          • 0 0

      • No to mają (1)

        piach zmieszany ze smarem i innymi śmieciami, ponieważ czyszczenie ulic dba głównie o jezdnie samochodowe. Do opon rowerowych dokleja się często istniejąca na poboczu przykrawężnikowym maź z piachem, którą trudno usunąć.

        • 2 2

        • tej nocy

          sprzątali. Ciekawe na jak długo ?

          • 0 0

    • A tym znowu ciasne gacie w rowek się wrzynają (1)

      • 1 5

      • jak ktoś ma kompleksy, to rosną mu fałdy powyżej pasa

        uważaj na siedzący tryb życia i jego mizerne skutki.

        • 3 0

    • kto ci dał prawo do występowania w imieniu ogółu rowerzystów? (1)

      Normalność obejmuje również prawo rowerzystów do poruszania się po jezdni.

      Kierowca przejeżdżający ciągłą linię oddzielającą pas dla rowerów łamie prawo.

      • 3 1

      • Guzik prawda..

        • 0 3

    • Chciałbym to zobaczyć, padlbym ze śmiechu..

      • 0 1

    • Piszesz bzdury droga rowerowa wydzielona z jezdni jest zgodna z prawem ale i najbezpieczniesza!!

      Podajesz przykłady piratów drogowych jako zahowanie normalne kierowców co tez jest bzdurą!
      I niejest to opinia rowerzystów tylko garstki niedzielnych rowerzystów którym sie wydaje ze wszedzie powinna byc droga rowerowa z pasem zieleni .A wiec nie 70% wszystkich drug rowerowych w krajach zachodnich to drogi równoległe wytyczone na jezdni.

      • 0 0

    • Problem jest w tym że pasy dla samochodów są teraz za wąskie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane