• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oświetlenie LED-owe na obwodnicy podoba się tylko kierowcom

Maciej Naskręt
4 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Oświetlenie z lamp ledowych na węźle Kowale. Oświetlenie z lamp ledowych na węźle Kowale.

Na węźle Kowale zobacz na mapie Gdańska na Obwodnicy Trójmiasta pojawiło się LED-owe oświetlenie jezdni. Podoba się kierowcom, ale nie robi wrażenia na naszych zarządcach dróg. W Gdyni i Gdańsku nie możemy na razie na nie liczyć.



Jak oceniasz pomysł oświetlania dróg LED-owymi latarniami?

Pomorska spółka Siled opracowała technologię, która może sprawić, że dotychczasowe pomarańczowe lampy sodowe znikną z trójmiejskich dróg. To innowacyjne rozwiązanie można oglądać od jakiegoś czasu na węźle Kowale. Firma z Gdańska umieściła tam na zlecenie gminy Kolbudy nowe latarnie wykonane w technologi LED.

- Nasze oświetlenie zwiększa poziom bezpieczeństwa na drodze oraz ogranicza wydatki samorządu na energię elektryczną - zachwala Jan Mioduski, prezes Grupy Techno-Service, do której należy Siled.

Na węźle Kowale, zainstalowano lampy o łącznej mocy 10,58 kW. Zastąpiło ono latarnie sodowe o mocy 22,50 kW. Zmiana umożliwiła kilkudziesięcioprocentową redukcję zużycia energii.

Kierowcy poruszający się po zmroku Węzłem Kowale zauważą oświetloną jezdnie diodami LED, ale nie zobaczą rażącego promienia światła. zjawisko powstające przy oświetleniu sodowym. Efekt ten zapewniają soczewki kierujące strumień świetlny w jednym kierunku.

Części kierowcom nowe oświetlenie na Węźle Kowale bardzo się podoba. - Światło z latarni LED-owych jest bardzie naturalne i nie męczy wzroku szczególnie wjeżdżając z części drogi nie oświetlonej - opowiada pan Tomasz, mieszkaniec Kowal.

Drogowcy z Gdańska i Gdyni ostrożnie oceniają nowe oświetlanie Węzła Kowale. - Oświetlenie LED-owe ulic to nowość. Technologia dynamicznie się rozwija i niestety wciąż jest droga - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Teraz latarniami LED jest tak jak jeszcze kilka lat temu z telewizorami LCD. Gdy się pojawiły pierwsze egzemplarze w sklepach, były one bardzo drogie. Z upływem lat ich cena spadała. Przypuszczam, że podobnie będzie z nowymi latarniami. Wtedy można rozważyć ich wprowadzenie na szerszą skalę - dodaje dyrektor.

Podobne zdanie ma Stefan Benkowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. - Najważniejsze jest bezpieczeństwo kierujących pojazdami i zapewnienie im dostatecznej widoczności po zmierzchu. Musimy polegać na sprawdzonych rozwiązaniach i nieco poczekać na rozwój technologi oświetleń LED-owych - tłumaczy.

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

  • Git (8)

    i majonez

    • 103 13

    • LED (3)

      i polonez

      • 11 3

      • 6zł oszczędności na godzinę świecenia (2)

        i jest kasa na jakąś inną drobną inwestycję gminną.

        • 17 3

        • Na przyklad na drugie ECS, ktore przeciez az sie prosi, zeby pobudowac w Gdyni. (1)

          • 9 7

          • ironia ironią

            ale tu akurat gmina nie 'trójmiejska' a pieniądze o jakich mowa pozwolą raczej dofinansować posiłki w jakiejś niedużej szkole. Żaden z naszych kombinatorów od ECS się po takie pieniądze nawet nie schyli....

            • 13 1

    • jak ktoś mnie nie zna, to pod tym linkiem może poznać :-)

      • 6 1

    • dostawcy prądu nigdy nie będą popierać ledów, bo nie mają z tego haj$iwa, będą robić tylko pod górę. Pamiętajmy, że w PL jest NAJDROŻSZY prąd w Europie, mamy się czym chwalić :///

      • 18 3

    • wszystkiego najlepszego z okazji imienin

      wszystkiego najlepszego z okazji imienin

      • 3 1

    • led mam w domciu, bo tańsze

      • 0 1

  • TRUDNO ŻEBY NA OBWODNICY PODOBAŁO SIĘ PIESZYM (10)

    albo rowerzystom!!!

    • 273 27

    • piesi i rowerzyści chcą aby było jasno dlatego im LED nie podoba się

      • 8 17

    • umiecie czytać ? (7)

      "Podoba się kierowcom, ale nie robi wrażenia na naszych zarządcach dróg"

      • 16 6

      • pytanie zasadnicze, po ilu latach inwestycja się zwróci (6)

        i jaka jest długość życia oświetlenia LEDowego. Ogólnie wiadomo, że LED nie są zbyt żywotne a ich awaryjność jest dobrze określona. Może jakiś inżynier dokonał obliczeń i wyszło, że LED padną zanim się zwrócą czyli jest to nieopłacalna technologia.

        • 8 21

        • Nie wiem gdzie słyszałeś takie bzdury (4)

          ale LED-y mają żywotność ponad 500000h i co znacznie przekracza żywotność innych typów oświetlenia. Ponadto ich "awaryjność" jest niska. Szczególnie dlatego, że na 1 lampie takich LED-ów jest 20 wzwyż (może być ich nawet więcej niż 100) i jeżeli 1 dioda będzie uszkodzona to pozostałe będą działać bez zarzutu. I między innymi, dlatego ich koszt jest 3 razy wyższy od standardowego oświetlenia.

          Inwestycja zwraca się średnio po bodajże 10-15 latach przy bieżących cenach. Niemniej jednak cena będzie stopniowo spadać i koszty szybciej się zwrócą. Po za tym oświetlenie takie jest zgodne z naturalnym, dlatego nie męczy oczu tak jak inne (nawet te "energooszczędne" oparte na rtęci) i są lepsze dla środowiska...

          • 13 7

          • sky, pojechałeś trochę z tą żywotnością (3)

            dla diod LED mocy (czyli tych oświetleniowych) producenci podają żywotność w granicach 50000 do 70000 godzin. Po takim czasie ilość światła wytwarzanego przez diodę spadnie do 70% ilości podawanej dla diody nowej.

            Oszczędności na energii elektrycznej to (22.5kW - 10.58kW) * 0.6zł, czyli około 6zł oszczędności na godzinie pracy tej instalacji. Powiedzmy, że średnio 50zł na dobę (zimą więcej, latem mniej). Czyli jakieś 18000zł rocznie. Do tego dojdą pewnie jakieś oszczędności na rzadszej potrzebie konserwacji (nie musisz wysyłać ekipy z podnośnikiem do wymiany żarówek).

            Dodatkowo: patrząc na zdjęcia wydaje mi się, że producent powinien jeszcze dopracować swoje lampy LED. Nawierzchnia drogi jest oświetlona bardzo nierównomiernie, są plamy światła i obszary cienia, a to mocno męczy wzrok.

            • 15 4

            • a co do czasu zwrotu inwestycji (2)

              to dziwnym trafem z trojmiasto.pl znikł artykuł, w którym podano ile taka instalacja kosztuje. Było tam też stwierdzenie, że w tym konkretnym przypadku producent zasponsorwoał całość instalacji, więc oszczędności dla gminy Kowale będą się liczyły od początku pracy.

              Widzę, że jakiś matołek zdążył już zminusować, zamiast spojrzeć do katalogów producentów diod oświetleniowych (np. firma CREE), a tam żywotność jest bardzo dokładnie podana.

              • 9 2

              • potwierdzenie od źródła (1)

                Szacowana żywotność tych lamp to 60000 godzin.

                Wymiana oświetlenia za darmo.

                żródło: http://www.kolbudy.gd.pl/news/index.html?dz=news&poz=2011&a=inteligentne_oswietlenie_na_wezle_kowale

                Ma ktoś link do artykułu z kosztem opraw?

                • 4 1

              • Extra

                polecam przejechac sie tym odcinkiem, widac roznice w oswietleniu momentalnie...przy wjezdzie na wiadukt i zjazdach z obwodnicy sa tabliczki informujace o "prototypowym" oswietleniu...ale roznice widac od razu...jednym slowem WIECEJ TEGO TYPU INNOWACJI

                • 3 3

        • tak mój kumpel pisze z tego prace magisterska własnie z drogowego oswietlenia LEd i po analizie doszedł do wniosku że zwruci sie po 20 kilku latach więc jest nieopłacalne

          • 1 0

    • NIEKTÓRZY TYLKO SAM TYTUŁ CZYTAJĄ

      i odrazu komentarz

      • 8 6

  • Witam (21)

    I co z tego? Za chwilkę i tak będzie się paliła co piąta.

    • 30 133

    • Tobie to chyba rano żona nie dała (1)

      Bo czepiasz sie jak rzep psiego ogona.

      • 47 9

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • (11)

      debil, żarówki ledowe się nie przepalają

      • 11 24

      • przepalaja,przepalaja (5)

        ale rzadziej, bo po pierwsze sa zimne/nie nagrzewaja sie po drugie jedna zepsuta dioda nie uposledza dzialania reszty :)

        • 30 3

        • Ale trochę im smutniej, że siostra padła, a pozostałe muszą za nią zachrzaniać.

          • 35 1

        • .. no zimne to one na pewno nie są ... chyba, że masz na myśli kolor... :)..

          .. niedowiarkom proponuje podotykac tych w marketach i zastanowic sie czemu te drozsze maja jakies takie dziwne skrzydełka... jak radiatory.. ? :)

          • 8 4

        • widac pojecia nei macie o elektronice - (2)

          to nie sa diody starego typu to SMD - smd pada nie dioda- a zasilacze i elektronika sterownicza........wiec lampy padaja CZESCIEJ nawet niz zwykle zarowki ! cos ala G9 - kazdy kto mial takie wie co to za bol - tak samo jest z nowoczesnymi ledami. WYMIENIAM codziennie kilkanascie ! wiec wiem co mowie !

          • 4 4

          • Co to znaczy SMD pada? SMD to określenie typu wyprowadzeń/montażu elementów (1)

            Obecnie WSZYSTKIE nowoczesne urządzenia z elektroniką w środku zawierają elementy SMD i zapewniam cię, że to nie typ montażu przesądza o awaryjności

            • 0 0

            • zdziwiłbys się

              a podłoże, rozmiar, strumień ciepła, ech, to nie jest takie oczywiste

              • 0 0

      • ciekawe (3)

        ciekawe, że są żarówki LED :D Dioda fajna sprawa, ale bardzo wrażliwa na zmianę napięcia i temperaturę otoczenia, i to może skrócić jej działanie. Kolejna sprawa to taka oprawa kosztuje kilka tysięcy złotych, gdzie sodowa kosztuje kilkaset złotych. A nadto znając życie to superanckie diody z Chin... Reasumując że zaoszczędzi się na energii, ale to nie idze w parze z cena zakupu i trwałością po której miało by się zwrócić...Także koło się zamyka, a ktoś chce na tym zabroć...

        • 10 11

        • chłopie (1)

          a co ty wogóle wiesz w temacie ? o.O LEDy to aktualnie najtrwalsze źródło światła

          • 9 3

          • Chlopie ... teraz dałeś ...

            ... a Ty w ogóle wiesz jak działa biały LED.. ?... tak samo jak świetlówka i to z podobna skutecznością ... złącze diody wypromieniowuje ultrafiolet... a luminofor zamienia go na światło widzialne ... jak myślisz... co się szybciej zestarzeje złacze.. czy luminofor..? :):):)

            • 4 1

        • drogie są, amortyzują się po około 5 latach....

          chciałem w domu i ogrodze wymienić, ale jak policzyłem, to na razie dałem luz

          • 2 2

      • To nie są żarówki, tylko LED-y

        Ale też się wypalają.

        • 1 0

    • (5)

      Ale z Ciebie matoł. Jak się nie znasz to się nie odzywaj. Żywotność diod LED wynosi kilkadziesiąt tysięcy godzin. Czyli mogą służyć długie lata.

      • 14 5

      • Żywotność złącza półprzewodnikowego to jedno, a jasność emitowanego światła to drugie.. (3)

        Przy obecnej technologii jeśli w ciągu kilku lat ciągłego świecenia jasność nie spada więcej niż kilkanaście procent to można mówić o bardzo dobrej jakości produktu

        • 11 3

        • to zbyt skomplikowana wiedza i mało kto tutaj ma pojęcie z czym to się je, nie wytłumaczysz tego w jednym poście (2)

          i dlatego pewnie firma zrobiła w bambuko durnowatych samorządowców, namaślili im oczy a ci łyknęli jak młode pelikany czarodziejskie lampy LED. I co zrobisz? Ano zabulisz z włąsnej kieszeni za decyzje podjęte przez prostych ludzików zasiadających w samorządach. Niech politechnika albo jakas firma znająca się na oświetleniu zrobi niezależną analizę opłacalności. Jeśli te lampki będą kosztowały 300 tyś to mają szansę się zwróvić, jeśli zakup ich wyniesie więcej, to znaczy, że ktoś jest ostro robiony w balona.

          • 5 9

          • (1)

            to żeś się popisał umiejętnością czytania ze zrozumieniem
            samorząd do lamp nic nie dołożył założyła je firma w ramach testu ;-)

            • 3 3

            • w ramach testu, ale ty jesteś krótkowzroczny

              tu zrobią za darmo a dalej czarną robotę samorządowcy sami zrobią reklamując kolegom przy wódce. Czy to nie jest najlepsza rekomendacja? Chyba nie wiesz jak prostaczkowie podejmują decyzje. Ano normalnie, pod wpływem emocji. Ale fajne czarodziejskie lampki, my też sobie kupimy, a co. I tak z naszej kieszeni nie idzie. A jeszcze sobie premie wypłacimy za innowację.

              • 2 1

      • masz rację Adam...

        dokładnie 30 lat ...a skoro odezwal sie koziołek matołek to wybaczamy..

        • 0 0

    • na Słowackiego przy lotnisku świeci już co czwarta !!

      a takie miały być fajne ..chińskie...

      • 11 8

  • wyłączcie oświetlenie to będzie jeszcze większa oszczędność (1)

    • 52 43

    • Pan redaktor chyba był zmęczony jak to pisał... ;)

      • 0 0

  • gdyby wszyscy reprezentowali ten sam poglad myślowy co pan Stefan Benkowski (10)

    to nadal byśmy byli w epoce kamienia. Typowa antypostępowa ciemnia

    • 179 24

    • swieta prawda...

      a nasi wlodarze musza walic scieme bo kasy nie ma, stad tez takie konketne, oschle wypowiedzi

      • 13 4

    • (6)

      Jesteś w błędzie. Niskoprężna lampa sodowa daje ~205 lm/W podczas gdy dioda daje ok ~50-100 lm/W. Wniosek prosty - korzystając z lampy sodowej uzyskamy ponad dwukrotnie więcej światła z tej samej jednostki energii niż uzyskalibyśmy z diody. Światło może i ma niską temperaturę barwową, ale jest tanie! Akurat na autostrady. Oszczędność w zużyciu energii na tym węźle powstała tylko i wyłącznie na skutek zastosowania reflektorów kierunkowych - światło jest skupione i oświetla tylko punkt, otoczenie pozostawiając w ciemnościach.

      • 15 5

      • Do Kuby ! (1)

        Czyli jest lepiej !

        • 7 3

        • ok

          ale Kuba nigdzie nie napisał że jest gorzej. Tylko że nie jest jakoś mega-hiper-super lepiej tylko trochę lepiej. I ma rację. Diody oświetleniowe (dostępne w sprzedaży w ilościach hurtowych) mają obecnie około 120-140 lm/W, czyli z jednego wata produkują mniej światła niż niskoprężne lampy sodowe. Zaletą LED (w tym przypadku) jest to, że całe wytworzone światło wysyłają w jednym kierunku, co upraszcza konstrukcję lampy. Dodatkowy zysk jest z rzadszego serwisowania opraw.

          • 6 2

      • (3)

        ale zapominasz o jednym - niskoprężna soda ma współczynnik oddawania barw coś około 20%, a LED około 90%. A to bardzo ważny czynnik w możliwości rozpoznawania przedmiotów - czyli (w dużym skrócie) skutecznego działania oświetlenia. Ale normy narzucają jedynie wielkość natężenia oświetlenia na płaszczyźnie jezdni, więc nikt nie stosuje nawet źródeł metal-halogenowych, które barwy oddają niemal doskonale, ale kosztują 2x więcej niż sodowe...

        • 4 1

        • (1)

          Polacy są strasznie konserwatywni, nawet wymiana żarówek wiąże się z oporom społecznym...
          bo stare lepsze, choć zużywa 2x więcej prądu...
          lepiej siedzieć w smrodzie spalonego węgla z którego pozyskujemy prąd niż zainstalować energooszczędne światło w którym lepiej wszystko widać.

          • 1 6

          • jesteś użytecznym idiotą, któremu każdą ściemę łatwo wcisnąć

            wszystko łykasz jak młody pelikan, w reklamy w TV pewnie też wierzysz, hehe, zwłaszcza bankowo-ubezpieczeniowe. Ihhhhaaaaa. Ihhhhaaaaa.

            • 3 0

        • A propos współczynnkia oddawania barw na drogach szybkiego ruchu...

          Na Kowalach była soda wysokoprężna gdzie Ra=min 40 a nie 20 - to po pierwsze, a po drugie oddawanie barw jest może i ważne ale w parku gdzie jest dużo zieleni a nie na autostradzie gdzie wymagana jest szybkość postrzegania (za top odpowiada parametr luminancji i przy ledach jest on marny) a nie wsp. oddawania barw Ra (nie jest dla mnie ważne, że zielony samochód na autostradzie nie wygląda w pełni jak zielony). To tyle w temacie oddawania barw co jest chybionym argumentem wszelkiej maści "producentów nowych technologii" próbujących za wszelką cenę upchnąć za publiczne pieniądze wcale nie tanie swoje "wynalazki".

          • 0 0

    • Po prostu facet LEDy zna i wie że nie sa takie cud miód (1)

      LEDy bardzo źle znoszą temperatury a w zamkniętej obudowie rosnie ona bardzo szybko. TO sprawia że żywotność takiej BARDZO drogiej lampy szybko spada, no i masz ciemna ulicę. Bo oszczędność prądu nie jest tak duża żeby co roku nowe lampy kupować.

      • 0 0

      • a dlaczego muszą być w zamkniętej obudowie? moja lampa rowerowa ma czubki diod na wierzchu. Lutowania zalane Epidianem. Lampę zrobiłem w 1995, w szkole, a działa do dziś, czasem po kilka godzin na raz, w zimie i lecie zarówno. Wygląda ohydnie, jest kanciasta i aluminiowa, ale skoro działa, skoro jest taka mała, wciąż ją używam.

        • 0 0

  • (1)

    oświetlenie ma się podobać czy poprawiać bezpieczeństwo i być oszczędne? podobno o gustach się nie dyskutuje, jako,że nie to jest ładne co jest ładne, ale to co się komu podoba...
    a led'y świetnie oświetlają drogę i chyba o to chodzi...

    • 54 6

    • ze zdjęcia nr 4 wynika, że najciemniej pod latarnią...

      ta zebra jasno - ciemno - jasno mnie przeraża.

      • 2 0

  • (2)

    wywalić z miasta bilbordy. to dopiero będzie oszczędność.

    • 154 7

    • i o wiele ładniej będzie!

      na zachodzie bilbordów nie widać, a jeśli są to nie kłują w oczy jak u nas :/

      • 10 2

    • o właśnie!

      najbardziej kierowcom przeszkadzają billboardy, a zwłaszcza ekrany ledowe, po prostu kuxwicy można dostać od tych nachalnych reklam

      • 14 2

  • Ja czegos nie rozumiem... (28)

    "Na węźle Kowale, zainstalowano lampy o łącznej mocy 10,58 kW. Zastąpiło ono latarnie sodowe o mocy 22,50 kW. Zmiana umożliwiła kilkudziesięcioprocentową redukcję zużycia energii."

    Widze roznice ponad 100% w kW, a zuzycie energii mniejsze tylko o kilkadziesiat %?

    • 16 75

    • myśłiciele bywają słabi z matmy

      przeanalizuj zadanie i rozwiąż jeszcze raz... omg

      • 35 3

    • Redakcja wypisuje brednie (17)

      Wiadomo, ze oszczedniosc na LEDach jest ok 10 krotna, a nie kilkudziesiecioprocentowa.

      • 5 27

      • (16)

        Nie w przypadku lamp sodowych. Jeśli chodzi o ilość światła wyprodukowaną z jednej jednostki mocy, to lampa sodowa daje go znacznie więcej niż większość ledów.

        Oszczędność uzyskano przez kierunkowość światła z emiterów diodowych. Krótko mówiąc - oświetlona jest droga a nie otoczenie.

        Dla porównania skuteczność poszczególnych źródeł światła:
        Żarówka: 8 lm/W
        Halogen: 16 lm/W
        Dioda LED: 26-100 lm/W (231 lm/W diody firmy Cree z 2011 roku, brak zastosowania komercyjnego aktualnie)
        Świetlówka: 45-105 lm/W
        Lampa sodowa wysokoprężna: 68-150 lm/W
        Lampa sodowa niskoprężna: 206 lm/W

        Wniosek prosty - Ludzie z ZDiZ znają fizykę oraz umieją mądrze gospodarować pieniędzmi. Stosując dzisiejsze ledy można zaoszczędzić tylko poprzez oświetlenie kierunkowe, niwelując światło otaczające do zera.

        • 36 2

        • :) (2)

          Kuba a powiedz cos od strony technicznej o ekranach led przy drogach. Mega mocno oslepiaja...

          • 11 1

          • (1)

            Kuba jesteś tak samo wiarygodny jak Gazeta Polska ;-)

            • 5 19

            • odczep się od GP

              fanie GŻ czy jak wolisz GW :/

              • 5 4

        • (6)

          Diody cree są już dostępne komercyjnie w sklepach wiki nie jest najaktualniejszym źródłem wiedzy ;-) i nie zdziwił bym się zbytnio gdyby były one użyte do oświetlania węzła kowale

          • 4 2

          • (3)

            XM-L daje ok 100 lm/W i jest bardzo dobrą diodą, jednak to wciąż mniej niż soda ;)

            • 2 2

            • XP-G (2)

              z grupy R4 daje 130lm/W a jest jeszcze dostępna grupa R5 (139 lm/W)... A dla maniaków są dostępne grupy S, ale nie w ilościach hurtowych :-)

              • 0 0

              • (1)

                Jak dasz mały prąd na XM-L to i da 150 lm/W... tylko takich diod potrzeba bardzo dużo, jakieś 6 razy więcej niż na dużych prądach. Ceny XM-L są nadal wysokie. Pensja profesora by nie wystarczyła na same diody do mocnej lampy. Biorąc pod uwagę postęp w oświetleniu diodowym i rzekomy wynalazek cree dający 230 lm/w - warto wstrzymać się z inwestowaniem. Jeśli jakieś lampy rzeczywiście będą miały żywotność 10-20 lat i sprawność na poziomie zwykłej sody niskoprężnej (a teoretycznie jest to możliwe) to warto będzie zainwestować nawet i 10 tys PLN w lampę.

                • 0 0

              • tylko że led-y dają "lepsze" światło w którym oko ludzkie widzi lepiej
                a wy ciągle o tym lm/w piszecie

                • 0 2

          • led

            Tutaj mamy specyfikację takiej lampy i dane na temat użytych diód:

            • 0 0

          • led

            Tutaj mamy specyfikacje lamp i opis uzytych diod: http://(www) siled.eu/files/171/253/234/karta_helios.pdf

            • 0 0

        • (1)

          "Stosując dzisiejsze ledy można zaoszczędzić tylko poprzez oświetlenie kierunkowe"
          Wszystko zależy od tego, jaka jest różnica w koszcie zakupu latarni sodowej a ledowej. Bo może się okazać, że zwrot mógłby nastąpić po 10 latach, a w tym okresie czasu trzeba będzie ledy wymienić już kilkukrotnie. Więc wyjdzie drożej.

          • 0 1

          • jeśli ma się zwrócić po 10 latach to bardzo się opłaca bo przez 5 lat będą przynosić kolejne 60% oszczędności na energii bo żywotność LED to 60tys godzin
            nie wspominam już o ile mniej trafi do atmosfery CO2 bo o tym nikt już nie myśli.

            • 0 2

        • Kuba (2)

          jakbyś był nauczycielem fizyki, robiłbyś furorę! Bardzo fajnie to opisałeś!

          • 2 0

          • (1)

            wkleił z Wiki...

            • 1 2

            • no nie do końca... powiedzmy, że wiki jest w miarę dobrym źródłem

              • 0 1

        • Kuba ma racje

          Większośc z was wyrobiła sobie opinie na temat błędnych informacji z prasy
          uważa ze śietlówka podczas rozruchu pobiera bardzo dużo energii
          i ze zarówki ledowe są tańsze
          a tu figa dodam jeszcze kamyczek w Polsce wogóle nie popłaca się stosować zarówek energooszczednych

          pozdrawiam

          miki

          • 0 0

    • Jakby było ponad 100%, to by produkowały energię, ale perpetuum mobile jeszcze nie wymyślono.

      22,5 = 100%, 10,58 =47,02% z 22,5. Różnica wynosi 52,98.

      • 42 1

    • co się nie zgadza, no co...

      Nooo... jedenaściedziesiąt ;-D

      • 2 0

    • heh matematyka się kłania

      Jeśli kupiłeś coś za 50 pln a mogłeś kupić za 25 pln to mogłeś zaoszczędzić 50% a nie 100% według twojego rozumowania...

      • 11 0

    • mysl dalej :-)

      • 7 1

    • Powtórz sobie elementarną matematykę, a później wypisuj swoje przemyślenia !

      100*10,58/22,5=47%, czyli zużycie energii mniejsze o 53% . A 53% to akurat jest właśnie kilkadziesiąt. Polecam powrót do szkoły. Podstawiowej.

      • 8 1

    • mało rozumiesz widac... (1)

      niech zgadne .. studiowales jakies humanistyczne kierunki??

      • 3 1

      • Dlaczego zakładasz,

        że studiował?????

        • 3 0

    • (1)

      Ej...
      22,5-10.58=11,92 - to jest51% tego co było.

      • 2 0

      • Seba

        Walnij jeszcze parabole do tego, lub rozwal całkę :> Pozdro od studenta :>

        • 0 2

  • Wiadomo przecież o co chodzi (9)

    o kasę - i mają rację - oświetlenie LEDowe jest duuuuużo za drogie w tej chwili. Koszt inwestcycji się zwraca bardzooo długo, a LEDy z kazdym rokiem o ile wiem słabną nieco, więc jest pewna szansa, że nie dotrwają do końca długiego okresu zwrotu w tej chwili.

    Równiez bym poczekał, a jak cena spadnie wtedy jak najbardziej. Byleby się to opłacało.

    Poza tym te światło LEDowe to chyba tylko na ulice, bo w domu mam kilka i blade jest strasznie.

    • 31 39

    • majaczysz synku

      prawdziwie majaczysz.

      • 3 11

    • zwykła latarnia kosztuje ok. 400zł (1)

      LED-owa to ok. 3000zł, rocznie RÓŻNICA w kosztach zużycia energii to 150 zł, wynika z tego, że zwrot będzie po 17 latach (nie sądzę, że ledy wytrzymają tak długo)

      • 22 1

      • Podaj źródło tych rewelacji ;-)

        • 2 0

    • wystarczyło dobrac LEDy o ciepłej barwie. (2)

      wystarczyło dobrac LEDy o ciepłej barwie.

      • 0 6

      • te o ciepłej barwie dają mniej światła

        przy tej samej mocy

        • 6 0

      • Te "ciepłe" to chyba dla ciebie oprawa na kolorowe marsze?;)

        • 3 1

    • pomyliłeś LEDy z narzuconymi nam siłą szkodliwymi świetlówkami energooszczędnymi

      pomyliłeś LEDy z narzuconymi nam siłą szkodliwymi świetlówkami energooszczędnymi

      • 2 5

    • wszystko zalezy jak lezy, zobaczymy jak pilotarz wyjdzie, ale wartobybylo posprawdzac rozne technologie nie koniecznie na drogach ale np w parkach itp, nie terzeba odrazu wszystkiego wymieniac tylko po trochu,
      pozyjemy zobaczymy...
      co do lampek ledowych w domach to sa różne "zarówki" i rozna moza swieca,
      tesciu czesc wymienil na takie mocne ze lepiej od energooszczednych daja swiatlo, a zuzywaja 3,5 w, a do czytania ma zarowke zwykla , a do imprez led...

      • 1 0

    • W domu trzeba odpowiednio rozmieścić punkty świetlne 1 żarówkę "tradycyjną o mocy 100W zastąpi 10 do 20 żarówek LED o mocy 1W - oszczędność energii jest ewidentna, pozostaje tylko kwestia kosztów, LEDy są drogie ale i trwalsze od wszelkich innych źródeł światła.

      • 0 1

  • NO I SWIETNIE (4)

    na grunwaldzkiej powinni zamontowac

    • 59 14

    • nie chiałbym na wysokości okien mieć takich halusów ledowych.

      a Ty >?

      • 1 0

    • A chodniki same sie doswietla?

      myslta ludzie...

      • 2 0

    • nie powinni

      lampy sodowe mają zasadniczą zaletę - pojedyncza długość fali oznacza zwiększoną widoczność we mgle.

      • 1 0

    • Byłoby ciemno jak u Murzyna w D.

      Lepiej tego ustrojstwa na dużych płaszczyznach nie montować. Teraz to jest pilotaż za free. Inaczej będą śpiewać samorządowcy jak przyjdzie słono im za to zapłacić. Do kosztów należy doliczyć też montaż. Tu ten element póki co nie wystąpił. Kowale były przewymiarowane. Wymiana źródeł SON-T z 250 na 100-150W załatwiła by sprawę równie dobrze. na Kowalach przed wymianą opraw i tak wyłączone było 2/3 opraw sodowych. Na trasach szybkiego ruchu luminancja i równomierność to podstawowe parametry. Oddawanie barw dobre jest do parków. Mało ważne na autostradzie jakie kolory mają auta, ważne jak szybko dostrzegalne są zmiany w sytuacji drogowej. Ledy tego na dzień dzisiejszy nie zapewniają. Na razie to tyle.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane