• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Paszke o kładce na Ołowiankę: jest ok!

Katarzyna Moritz
26 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Czy kapitan Roman Paszke przekona żeglarzy do kładki nad Motławą? Czy kapitan Roman Paszke przekona żeglarzy do kładki nad Motławą?

Budowa kładki nad Motławą ma tyle samo przeciwników, co zwolenników. W środę do grona tych ostatnich dołączył znany żeglarz, Roman Paszke. Czy przekona przeciwników inwestycji, a szczególnie swoich kolegów - żeglarzy?



Taką kładkę zaproponowano w 2007 roku. Jej rzeczywisty wygląd rozstrzygnie konkurs architektoniczny. Taką kładkę zaproponowano w 2007 roku. Jej rzeczywisty wygląd rozstrzygnie konkurs architektoniczny.
Debaty o budowie kładki, która stworzyłaby pieszym połączenie brzegów Motławy w rejonie wyspy Ołowianki, toczą się od listopada 2007 roku. Wtedy prezydent Gdańska, marszałek województwa oraz szef Elektrociepłowni Wybrzeże, podpisali list intencyjny w sprawie budowy mostku. Ale, gdy tuż po tym przedstawiono rysunki kładki, opracowane przez firmę Transprojekt Gdański, okazało się, że ma to być ciężka betonowa konstrukcja. Nie przypadła ona do gustu niemal nikomu.

Budowę mostku skrytykowało m.in. Stowarzyszenie Armatorów Jachtowych, obawiające się, że kładka stanie się zaporą zamykającą akwen. Przeciwnicy znaleźli się też w gronie historyków, mimo że konserwator zabytków zgodził się na budowę. Argumentowali, że kładka zaburzy panoramę Motławy i będzie architektonicznie odstawać od otoczenia.

Czy Roman Paszke słusznie zaangażował się w sprawę kładki

Fala krytyki nie zniechęca Gdańska do budowy mostku. We wrześniu miasto zaangażowało olimpijczyka, Mateusza Kusznierewicza, by przekonał środowisko żeglarskie. W środę w siedzibie filharmonii na Ołowiance, która jest najbardziej zainteresowana budową mostku, o konieczności budowy kładki przekonywał znany żeglarz, Roman Paszke.

- Kładka powinna powstać i to jak najszybciej. Dlaczego ma przeszkadzać żeglarzom w Gdańsku, skoro takie konstrukcje nie przeszkadzają w Amsterdamie czy Antwerpii? Będzie to także dodatkowa atrakcja dla ludzi, którzy będą mogli obserwować, jak łódki przepływają. Kładka byłaby najbardziej eksploatowana góra przez trzy miesiące w roku. Ile razy trzeba by było ją otworzyć w ciągu dnia? 10-12 razy - nie widzę w tym żadnego problemu, bo kładkę otwiera się od 2 do 5 min. Każdy, kto myśli, że to jest poważna operacja, wiążąca się ze wstrzymaniem ruchu na pół dnia, jest w błędzie - zapewnia Roman Paszke.

Osobnym problemem są duże statki białej floty. - Dla nich najlepszym miejscem byłoby cumowanie przed kładką, w okolicy restauracji Kubicki - przyznaje żeglarz.

Aby inwestycja ruszyła, musi zostać podpisane porozumienie pomiędzy inwestorami, czyli gminą Gdańsk (25 proc. udziału), Urzędem Marszałkowskim (też 25 proc.) i Elektrociepłownią Wybrzeże (50 proc.).

- Obecnie opracowywane są szczegóły tego porozumienia. Musi ono zadowolić wszystkie strony. Dopiero gdy zostanie podpisane, będzie można ogłosić konkurs architektoniczny na kładkę. Jesteśmy dobrej myśli, możliwe, że do porozumienia dojdzie jeszcze w tym roku - wyjaśnia Anna Dobrowolska z biura prasowego w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

W tym roku pozytywną opinię na temat kładki wydał Instytut Nawigacji Hydrotechnicznej z Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Analizę wykonał na zlecenie gdańskiego magistratu. Według niej, przepłynięcie strefy kładki przez np. 30 mniejszych jednostek w dwóch kolumnach zajmie zaledwie 4,5 minuty. Pięciu większych - 10 minut. Naukowcy zaproponowali, by latem otwierać kładkę raz w ciągu każdej godziny, na 20 minut. Przez kolejne 20 z kładki mieliby korzystać mieszkańcy oraz turyści, a pozostały czas pochłonie praca urządzeń.

Kładka ma powstać w 2011 roku, koszt inwestycji szacowany jest na 12 mln zł.

Opinie (133) 6 zablokowanych

  • PASZKE CUMUJE OCZYWIŚCIE W GDAŃSKU (4)

    W GÓRKACH ZACHODNICH..

    • 3 2

    • a po h... ma cumować na motławie? (3)

      dla lansu?

      w górkach jest centrum żeglarstwa i tam jest miejsce dla wilków morskich.

      głupek jesteś...

      • 0 0

      • Mad Max

        Nie poznaję. Przecież zawsze byłeś wyważony, a Twoje opinie były mądre. teraz tyle jadu. A może to nie ten Mad Max?

        • 0 0

      • Mad Max

        Motławie, Górkach, Centrum Żeglarstwa to z dużej litery! Głupku. Sprawdź pisownię!

        • 0 0

      • Ale ja tylko stwierdzam fakty..

        .. w odpowiedzi na sugestie że Paszke cumuje w Gdyni, co jest oczywistym łgarstwem.. zgadzam się, że Górki Zachodnie są cool i dla prawdziwych wilków morskich, po za tym mają piękny, naturalny falochron, a nie taki beton jak w Gdyni..

        • 0 0

  • Gateshead Millennium Bridge, Newcastle (1)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Gateshead_Millennium_Bridge
    stać was na to mentalnie?

    • 1 1

    • NAS, tak

      ale ciebie chyba nie...

      szczur sie odezwał.

      • 0 0

  • Swietny pomysł (3)

    Widze ze ktos zaczął mysleć w tym tak dziwnie konserwatywnym Gdańsku
    Chcemy rozwijać a nie zwijać miasto, potrzebujemy nowych inwestycji na rozwuj miasta by przyciagac turystów z kazdej strony swiata. Fajnie by było żeby dało to jeszcze jakiś nie powtarzalny charakter miastu i motławie. Takiech mostów jest w innych miastach duzo nie sa zaporą ale atrakcja. Uważam że można by było zrobic nie tylko ruch pieszy ale i samochodowy, by można było rozkorkować ulice okopową. Samochody jadące z ul. elbąskiej mogły by sobie skrucic droge i jadacby przez ul. wałową omijając centrum zakorkowanego miasta. Można by było to zrobić dla chociażby samochodów o małym tonażu do max 3,5t. Może nie tunel uda sie zbudować na euro ale może most, który usprawni ruch pieszy i samochodowy, a dla żeglug ktora jest czynna wiecej w sezonie letnim nie utrudni ruchu jak bdzie most otwierany.

    • 2 2

    • ortografia (1)

      Wojteczku drogi do ortografii, do nauki ortografii!!!! Bo wstyd

      • 0 1

      • nie czepiaj się!

        gośc dobrze pisze! gdańsk zdycha i bez ciekawych inwestycji, czeka go zaściankowa przyszłość.

        • 0 0

    • Wałowa już jest zakorkowana - po co dodawać aut?

      wystarczy kładka pieszo-rowerowa

      • 1 0

  • nie dla kladki!!!!

    ta kladka to manihejska kloda ateizmu rzucona rekami neoliberalow pod nogi polskiego katolicyzmu

    • 2 3

  • skoro kładka-jachty nie przepłyną z podniesionym masztem (1)

    chcemy rozbudowywać marine, a doprowadzimy do czegoś takiego jak w Sobieszewie. Bartosz ma zupełną rację. Kładki, mostki w Polsce uniemożliwiają swobodne pływanie. Nie chcecie jachtów -atrakcji turystycznych-zbudujcie kładkę.

    • 1 4

    • babo

      istnieje cos takiego jak most zwodzony!

      otwórz swój umysł albo zamilcz i nie siej farmazonów!

      • 0 0

  • Romek Paszkę ekspert od wszystkiego

    Coż za opinia eksperta Romana, znawca od wszystkiego...
    Proszę, proszę, a ile zainkasował wynagrodzenia za tą
    bardzo profesjonalną opinię???

    • 1 2

  • Ołowianka... (1)

    Panie Pasze mówi Pan, że jest Ok...
    Przekornie zapytam. Ile zaproponowano Panu za tę opinię?
    Ja natomiast proponuję most zwodzony, wzorem innych miast Hanzeatyckich...
    Nadmieniam, że jest to moja osobista propozycja i nikt za nią mi nie proponował niczego...
    Pamiętam jedną z wypowiedzi miłościwie panującego nam do dnia dzisiejszego Pana Prezydenta miasta Gdańsk iż most nad Motławą w okolicy Bramy Zielonej miał być zwodzony i co nic.... Wiele lat minęło i tzw grobowa cisza....
    Nasuwa mi się na myśl, że jeśli ktoś rano wstanie to sny swoje opowiada. Tak sny. Wiele inwestycji bardzo poważnych miało w Gdańsku powstać lecz one powstały na papierze bądź w ludzkich głowach i na tym koniec. Zawsze po jakimś czasie słyszymy, że jest brak funduszy. To samo stało się z rozbudową Gdańskiego Portu Lotniczego w Rębiechowie.
    I co dalej? Jakie kolejne wymyślone inwestycje, na które nie będzie funduszy bądź znajdą się w bardzo okrojonej skali? No właśnie drodzy internauci co wy na to?

    • 3 1

    • jaka jest różnica między otwieraną kładką a mostem zwodzonym?

      chyba tylko w skali i kosztach

      • 1 0

  • Gdańsk

    Pamiętacie drodzy Gdańszczanie i nie tylko gdzie w Gdańsku miała powstać bardzo dochodowa i prestiżowa inwestycja tj budowa toru F1 ?
    I co, nic Waldek ma słuszną rację! Co z Teatrem Szekspirowskim oj wiele można tu przytaczać.

    • 0 1

  • drozka na olowianke

    a kto to jest pan paszke ?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane