• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Peryferie metropolii

goni, Maciej Goniszewski
23 października 2002 (artykuł sprzed 21 lat) 
W 2001 roku w Gdańsku oddano do użytku 1088 mieszkań i rozpoczęto budowę 1660. Około 80 proc. z realizowanych w 2002 inwestycji mieszkaniowych zlokalizowanych jest na terenie Gdańska Południe - jak poinformowało biuro pracowe UM w Gdańsku. W tym czasie w tym samym rejonie miasto zrealizowało tylko jedną dużą inwestycję drogową - przedłużenie trasy W-Z od ul. Łostowickiej do Jabłoniowej.

Analizując politykę inwestycyjną Gdańska w zakresie mieszkalnictwa i infrastruktury drogowej, widoczna jest całkowita rozbieżność celów. Głównym obszarem powstawania nowych mieszkań jest Gdańsk Południe, a inwestycje drogowe skupiają się na zwiększaniu przepustowości dróg prowadzących do zachodnich dzielnic i zlokalizowanych tam hipermarketów - rozbudowa ul. Słowackiego i obecnie Spacerowej.

W kończącej się kadencji w południowych dzielnicach Gdańsk zrealizował dwie inwestycje drogowe - przebudowę ul. Podmiejskiej i budowę nowego odcinka trasy W-Z. Do inwestycji tych można dodać trzy, które mają się rozpocząć jeszcze w tym roku, ale już po wybraniu nowych władz Gdańska. Są to: przebudowa ul. Zamiejskiej i Łódzkiej oraz budowa ronda u zbiegu ulic Świętokrzyskiej, Platynowej, Małomiejskiej i Wawelskiej.

- Gdańsk intensywnie rozwija się w kierunku południowym, ale jak dotąd nie idą za tym inwestycje drogowe - mówi Konrad Lewicki, przygotowujący w Urzędzie Miejskim dokumentację do inwestycji drogowych. - Główny ciąg komunikacyjny w tym rejonie to ulice Świętokrzyska, Małomiejska i Podmiejska, które historycznie były traktem konnym i nie są przystosowane do zwiększającego się natężenia ruchu. Niestety, na razie nic nie wskazuje, żeby sytuacja miała się zmienić.

W strategii rozwoju Gdańska do roku 2010 zaplanowano, że w rejonie nowo budowanych dzielnic powstaną trzy duże arterie. Najmniejsza z nich to trasa Północ-Południe łącząca Chełm z Orunią Górną. Miasto na razie nie zleciło nawet przygotowania dokumentacji tej trasy. Dwie większe inwestycje to: Nowa Abrahama, łącząca Południe z Wrzeszczem i Oliwą oraz Obwodnica Południowa Duża, pozwalająca mieszkańcom Południa ominąć centrum Gdańska w drodze do portu i dalej na Zaspę i Przymorze. Obydwie od czasu uchwalenia strategii w 1998 roku pozostają jedynie w sferze planów.

Codzienne poranne, wielokilometrowe korki, ciągnące się nieraz z samych centrów południowych dzielnic, mogą być powodowane także nie najlepszą siecią lini autobusowych, co stoi w ewidentnej sprzeczności z deklaracjami obecnych władz Gdańska o dążeniu do ograniczania ruchu indywidualnego na rzecz komunikacji zbiorowej.

- W ostatnich latach Zakład Komunikacji Miejskiej uruchomił na tym terenie jedną nową linię autobusową - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik gdańskiego ZKM. - Jest to linia 113 na osiedle Moje Marzenie. Jej utworzenie wiązało się z budową jednego nowego przystanku. Poza tym wydłużamy linie już funkcjonujące i zwiększamy częstotliwość kursowania autobusów. Wydłużono m.in. linię 175 o dwa przystanki na osiedle Kolorowe, 255 o 3 przystanki na Kowale. Częściej kursują autobusy 118, 154 i 155. W miarę możliwości staramy się obsługiwać jak największą liczbę gdańszczan i tworzyć dogodne połączenia między centrum a nowymi dzielnicami.



* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Gdańsk, decydując się na rozbudowę na zupełnie nowym terenie, musi ponieść poważne wydatki na stworzenie odpowiedniej infrastruktury - nie tylko drogowej. Jednocześnie przy już istniejących arteriach drogowych pozostają niewykorzystane tereny. Jadąc ulicami: Czarny Dwór, Uczniowską, Hallera, Marynarki Polskiej, Sucharskiego, Elbląską, Sobieskiego, Nowolipie czy przez Olszynkę mija się duże niezabudowane tereny, często zajmowane przez działkowców lub przeznaczone pod przemysł. Można się tylko domyślać, że działkowcy stanowią zbyt liczną grupę wyborców, aby próbować zajmować często bardzo atrakcyjne tereny pod inwestycje. Co do terenów przemysłowych, to jest to spadek po poprzedniej epoce, z którym planiści miejscy przez dwanaście lat się nie uporali. Tereny portowe nie muszą być tak rozległe jak wymagała tego dawna gospodarka, a dla inwestorów cenniejsze są tereny przy obwodnicy niż zlokalizowane pomiędzy dzielnicami mieszkaniowymi, gdzie trudno się dostać.

O politykę mieszkaniową miasta zapytaliśmy odpowiedzialną za tą dziedzinę wiceprezydent Ewę Sienkiewicz. Niestety, nie znalazła ona czasu na odpowiedź.
Głos Wybrzeżagoni, Maciej Goniszewski

Opinie (52)

  • co by nie powiedziec zlego o Gdansku

    to przynajmniej prezydent miasta nie remontuje sobie willi z miejskiej kasy. (cytuje za www.onet.pl) "Ponad półtora miliona złotych z publicznej kasy pochłonie zamówiona przez Leszka Millera i jego żonę przebudowa służbowej willi szefa rządu. Projekt remontu i aranżacji zamówiono w firmie Interdeco, która jest własnością Anny Radomskiej, zaprzyjaźnionej z rodziną Millerów. Według "Rzeczpospolitej", cała inwestycja jest prowadzona w tak zwanym trybie szczególnym. Dzięki temu Kancelaria Premiera nie musiała przeprowadzać przetargu nieograniczonego na prace budowlane, mogła także utajnić dokumenty dotyczące tej inwestycji. Jednak zastosować tryb szczególny można jedynie w pięciu ściśle określonych przypadkach, między innymi, gdy obiekt objęty jest tajemnicą państwową. Postanowiono więc, że przebudowa i wystrój budynku, w którym zamieszka premier z żoną, będzie chronione tajemnicą."

    • 0 0

  • Nowa dzielnica: Gdańsk KORKOWO

    Dobrze że chociaż Wy zajeliście się tą sprawą !!! Bardzo proszę "nie odpuszczajcie" tego tematu i drążcie go jak najwytrwalej (ciekawe jak będzie wyglądała po wyborach realizacja przedwyborczych obietnic kandydatów z tych ternów, w przedstawionym przez Was temacie?). Tym razem brawo "GŁOS".
    P.S. Zachowanie p.Sienkiewicz jest co najmniej niestosowne. Czyżby nie startowała w nadchodzących wyborach i dlatego taka postawa ? Zapamietamy !

    • 0 0

  • UWOLNIC OBWODNICE 3MIASTA!

    Bedzie jeszcze bardziej zakorkowany i Gdansk i Gdynia i Sopot, jesli obwodnica nie zostanie zwolniona z winiet! Po prosu czesc kierowcow (szczegolnie thch w gorszych/wolniejszych autach) nie wykupi ich i bedzie jezdzic tylko miastem. Moze szmatlawiec albo www.trojmiasto.pl zajeliby sie tym tematem? Bo tow.Duszewski i tow.Formela jakos nie maja zamiaru z towarzyszami ze stolycy na ten temat rozmawiac...

    • 0 0

  • pomysł lepszy niż winiety

    podała wczorajsza gazeta koszerna, tfu, wyborcza - zamiast tworzyć nową rozbudowaną biurokrację winietową (plus podziemie drukujące lewe winiety, he,he..)osły, znaczy sie posły z sejmu mogłyby przegłosować zwiększenie puli procentowej rozdysponowania akcyzy zawartej w cenie paliw wpływającej do budżetu i wydawanej na różne głupoty oraz troszeczkę na łatanie dziur w drogach, w sposób zmieniający te chore proporcje;wówczas faktycznie ten co więcej jeździ (spala więcej paliwa) będzie więcej łożył na drogi; toż to czysta demagogia rodem z UPR-u!

    • 0 0

  • Komunikacja miejska

    Ciekawa jestem,gdzie jeżdżą częściej autobusy,bo na pewno nie z Jasienia.Owszem utworzono "nową" linię 168(jest to tylko wydłużenie 161),ale to co zrobiono z rozkładem jazdy to tragedia.Proponuję władzom miasta namawiającym do korzystania z komunikacji miejskiej przejechać się między 7,a 8 godziną autobusem linii 161,167 albo 168;w dni świąteczne dojazd do Gdańska jest wprost "cudowny"-autobus jeździ co pół godziny, kiedyś co kwadrans do 20-stu minut.Nie wiem kto ustala i zatwierdza rozkład,ale musiał to być,delikatnie mówiąc,ktoś wczorajszy.I jeszcze jeżdżące rano krótkie autobusy,życzę powodzenia ludziom wsiadającym za Jasieniem,czasami graniczy to z cudem.Wiosną i latem dochodzą jeszcze działkowicze,którzy wożą różne bzdety na działki.Oj "tęgie głowy" rządzą w Gdańsku,dobrze,że już tak krótko.

    • 0 0

  • gadnsk korkowo, dobre !

    mieszkam w nowym osiedlu, lostowice poludnie - 4 pory roku.
    gdybym tylko przypuszczal ze beda takie problemy komunikacyjne, nigdy bym sie tam nie przeprowadzil, ZGROZA.
    wszystkie drogi przeladowane, waskie, dziurawe, autobusy spoznione, ZGROZA. minelo 2 lata jak osiedle zamieszkuja
    ludzie i do tej pory nie dociera tam autobus a buduja dalej.....
    LUDZIE, uciekajcie stamtad !

    • 0 0

  • 154

    rzekomo czesciej jezdza 154 - ZKM z uporem maniaka puszcza na te zatloczona linie malopojemne autobusy. Czlowiek po wyjsciu z autobusu czuje sie jak wykrecona szmata. Linia wspierajaca 254 kuruje tak, jakby na Orunii Gornej mieszkali tylko stoczniowcy zaczynajacy prace o 6. Nowa 113 prowadzi znikad do nikad.
    Miasto rozbudowuje sie poza obwodnice, tymczasem jest tyle wolnych terenow w Centrum - miedzy Hotelem Heweliusz a Walowa, Dolne Miasto, Dlugie Ogrody, Wyspa Spichrzow, Olszynka
    Rzygac sie chce. Adamowicz, Szczyt, Sienkiewicz musza odejsc!

    • 0 0

  • ale to musi boleć, że nie można ostatniego zdania wytłuścić:)))

    • 0 0

  • O czym tu wogóle gadać.

    Przeciętnego obywatela nie stać na mieszkanie na obrzeżach miasta a co dopiero w centrum gdzie cena metra to 3-3,5 tysiąca.A jeśli chodzi o korki to prezydent zachęca do korzystania z komunikacji miejskiej która jaka jest każdy widzi.W lecie posłuchałem prezydenta i na koncert Kultu który zbiegł się z otwarciem Jarmarku pojechaliśmy supernowoczesnym tramwajem niskopodłogowym za 5 mln.Tramwaj we Wrzeszczu stanął i zablokował tory.Setki ludzi na przystankach i ani jednego autobusu zastępczego.O koncercie i otwarciu jarmarku lepiej nie mówić.Setki pijanych dzieci które mimo zakazu bez problemu kupowały fajki i alkohol,szczały i żygały gdzie popadnie.Głosujcie na .....muzykę w RMF FM.

    • 0 0

  • Mobo

    popełniasz plagiat. Niejaki Diubek w swojej kampanii wyborczej kilka lat temu obiecał lokalnym pijakom "browar" i siwuchę.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane