- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (419 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (46 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (254 opinie)
- 4 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (156 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
Peryferie metropolii
Analizując politykę inwestycyjną Gdańska w zakresie mieszkalnictwa i infrastruktury drogowej, widoczna jest całkowita rozbieżność celów. Głównym obszarem powstawania nowych mieszkań jest Gdańsk Południe, a inwestycje drogowe skupiają się na zwiększaniu przepustowości dróg prowadzących do zachodnich dzielnic i zlokalizowanych tam hipermarketów - rozbudowa ul. Słowackiego i obecnie Spacerowej.
W kończącej się kadencji w południowych dzielnicach Gdańsk zrealizował dwie inwestycje drogowe - przebudowę ul. Podmiejskiej i budowę nowego odcinka trasy W-Z. Do inwestycji tych można dodać trzy, które mają się rozpocząć jeszcze w tym roku, ale już po wybraniu nowych władz Gdańska. Są to: przebudowa ul. Zamiejskiej i Łódzkiej oraz budowa ronda u zbiegu ulic Świętokrzyskiej, Platynowej, Małomiejskiej i Wawelskiej.
- Gdańsk intensywnie rozwija się w kierunku południowym, ale jak dotąd nie idą za tym inwestycje drogowe - mówi Konrad Lewicki, przygotowujący w Urzędzie Miejskim dokumentację do inwestycji drogowych. - Główny ciąg komunikacyjny w tym rejonie to ulice Świętokrzyska, Małomiejska i Podmiejska, które historycznie były traktem konnym i nie są przystosowane do zwiększającego się natężenia ruchu. Niestety, na razie nic nie wskazuje, żeby sytuacja miała się zmienić.
W strategii rozwoju Gdańska do roku 2010 zaplanowano, że w rejonie nowo budowanych dzielnic powstaną trzy duże arterie. Najmniejsza z nich to trasa Północ-Południe łącząca Chełm z Orunią Górną. Miasto na razie nie zleciło nawet przygotowania dokumentacji tej trasy. Dwie większe inwestycje to: Nowa Abrahama, łącząca Południe z Wrzeszczem i Oliwą oraz Obwodnica Południowa Duża, pozwalająca mieszkańcom Południa ominąć centrum Gdańska w drodze do portu i dalej na Zaspę i Przymorze. Obydwie od czasu uchwalenia strategii w 1998 roku pozostają jedynie w sferze planów.
Codzienne poranne, wielokilometrowe korki, ciągnące się nieraz z samych centrów południowych dzielnic, mogą być powodowane także nie najlepszą siecią lini autobusowych, co stoi w ewidentnej sprzeczności z deklaracjami obecnych władz Gdańska o dążeniu do ograniczania ruchu indywidualnego na rzecz komunikacji zbiorowej.
- W ostatnich latach Zakład Komunikacji Miejskiej uruchomił na tym terenie jedną nową linię autobusową - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik gdańskiego ZKM. - Jest to linia 113 na osiedle Moje Marzenie. Jej utworzenie wiązało się z budową jednego nowego przystanku. Poza tym wydłużamy linie już funkcjonujące i zwiększamy częstotliwość kursowania autobusów. Wydłużono m.in. linię 175 o dwa przystanki na osiedle Kolorowe, 255 o 3 przystanki na Kowale. Częściej kursują autobusy 118, 154 i 155. W miarę możliwości staramy się obsługiwać jak największą liczbę gdańszczan i tworzyć dogodne połączenia między centrum a nowymi dzielnicami.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Gdańsk, decydując się na rozbudowę na zupełnie nowym terenie, musi ponieść poważne wydatki na stworzenie odpowiedniej infrastruktury - nie tylko drogowej. Jednocześnie przy już istniejących arteriach drogowych pozostają niewykorzystane tereny. Jadąc ulicami: Czarny Dwór, Uczniowską, Hallera, Marynarki Polskiej, Sucharskiego, Elbląską, Sobieskiego, Nowolipie czy przez Olszynkę mija się duże niezabudowane tereny, często zajmowane przez działkowców lub przeznaczone pod przemysł. Można się tylko domyślać, że działkowcy stanowią zbyt liczną grupę wyborców, aby próbować zajmować często bardzo atrakcyjne tereny pod inwestycje. Co do terenów przemysłowych, to jest to spadek po poprzedniej epoce, z którym planiści miejscy przez dwanaście lat się nie uporali. Tereny portowe nie muszą być tak rozległe jak wymagała tego dawna gospodarka, a dla inwestorów cenniejsze są tereny przy obwodnicy niż zlokalizowane pomiędzy dzielnicami mieszkaniowymi, gdzie trudno się dostać.
O politykę mieszkaniową miasta zapytaliśmy odpowiedzialną za tą dziedzinę wiceprezydent Ewę Sienkiewicz. Niestety, nie znalazła ona czasu na odpowiedź.
Opinie (52)
-
2002-10-24 11:31
i jak widać ta perspektywa ogromnie cię raduje
w ramach wypoczynku będziesz mógł kopać rowy melioracyjne :)- 0 0
-
2002-10-24 11:52
rowy - tak, melioracyjne - nie
nie nie mamo, ja po drugiej stronie, na szczycie górki, 53,8 mnpm
- powódz mnie nie sięgnie mam nadzieję...
Ale wyjechać stamtąd rano jest ciężko, dlatego powinni się tam zabrać za komunikację- 0 0
-
2002-10-24 12:01
jak na górce to kolejkę linową - przejedziesz nad wszystkimi korkami
(linia twoja górka - wieża kościoła mariackiego)
:)- 0 0
-
2002-10-24 12:05
mamo
dzień Polaka składa się z modlitwy i pracy. Z Mariackiego jak się wydostanę?
Ach, mamo, dałem Ci się podejść, zapomniałem że "kopać" to Twoje słowo-fetysz i napisałem TO w poprzednim poście... Jak było? :)))- 0 0
-
2002-10-24 12:30
z Mariackiego? - Bogdanowicz planuje przecież windę na wieżę
i już będziesz w centrum
dalej na pojazd szynowy i wiuuu...(jak przeciąg)- 0 0
-
2002-10-24 12:50
mamo, samochód nie wejdzie mi do tramwaju, mimo przeciągów... :(
- 0 0
-
2002-10-24 13:11
zostaw go w domu
może się zmieści
jak nie to zamień na wersję miniaturową- 0 0
-
2002-10-24 15:29
do radnych
nie martwcie sie snajper czuwa wszystkich was po koleji z
alatwi najpierw adamowicza pozniej innych kandydatow
do rady miasta gdanska dlatego uwazajcie na siebie na stacjach benzynowych
PS gallux ty jestes nastepny pamietaj ze cie ostrzegalem- 0 0
-
2002-10-24 18:47
kandydat doskonały
Mamo! (nie, nie moja, ta tutejsza, z komentarzystów) Kandyduj! Z pewnością oddam głos na Ciebie!! (a niech się okaże, że to Jolanta Kwaśniewska, czy inny Buzek..)
- 0 0
-
2002-10-25 09:34
mialem racje- uciekajcie z korkowa
wczorajszy Glos W. podal ze po sprawdzeniu planow rozwoju
gdanska w BRG i realiow budzetowych "Poludnie musi poczekac"
Nie bedzie wiekszych inwestycji drogowych i innych (np szkoly)
Beda powstawac tylko nowe bloki mieszkalne, PARANOJA.
Ludzie uciekajcie stamtad!!- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.