• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Peryferie metropolii

goni, Maciej Goniszewski
23 października 2002 (artykuł sprzed 21 lat) 
W 2001 roku w Gdańsku oddano do użytku 1088 mieszkań i rozpoczęto budowę 1660. Około 80 proc. z realizowanych w 2002 inwestycji mieszkaniowych zlokalizowanych jest na terenie Gdańska Południe - jak poinformowało biuro pracowe UM w Gdańsku. W tym czasie w tym samym rejonie miasto zrealizowało tylko jedną dużą inwestycję drogową - przedłużenie trasy W-Z od ul. Łostowickiej do Jabłoniowej.

Analizując politykę inwestycyjną Gdańska w zakresie mieszkalnictwa i infrastruktury drogowej, widoczna jest całkowita rozbieżność celów. Głównym obszarem powstawania nowych mieszkań jest Gdańsk Południe, a inwestycje drogowe skupiają się na zwiększaniu przepustowości dróg prowadzących do zachodnich dzielnic i zlokalizowanych tam hipermarketów - rozbudowa ul. Słowackiego i obecnie Spacerowej.

W kończącej się kadencji w południowych dzielnicach Gdańsk zrealizował dwie inwestycje drogowe - przebudowę ul. Podmiejskiej i budowę nowego odcinka trasy W-Z. Do inwestycji tych można dodać trzy, które mają się rozpocząć jeszcze w tym roku, ale już po wybraniu nowych władz Gdańska. Są to: przebudowa ul. Zamiejskiej i Łódzkiej oraz budowa ronda u zbiegu ulic Świętokrzyskiej, Platynowej, Małomiejskiej i Wawelskiej.

- Gdańsk intensywnie rozwija się w kierunku południowym, ale jak dotąd nie idą za tym inwestycje drogowe - mówi Konrad Lewicki, przygotowujący w Urzędzie Miejskim dokumentację do inwestycji drogowych. - Główny ciąg komunikacyjny w tym rejonie to ulice Świętokrzyska, Małomiejska i Podmiejska, które historycznie były traktem konnym i nie są przystosowane do zwiększającego się natężenia ruchu. Niestety, na razie nic nie wskazuje, żeby sytuacja miała się zmienić.

W strategii rozwoju Gdańska do roku 2010 zaplanowano, że w rejonie nowo budowanych dzielnic powstaną trzy duże arterie. Najmniejsza z nich to trasa Północ-Południe łącząca Chełm z Orunią Górną. Miasto na razie nie zleciło nawet przygotowania dokumentacji tej trasy. Dwie większe inwestycje to: Nowa Abrahama, łącząca Południe z Wrzeszczem i Oliwą oraz Obwodnica Południowa Duża, pozwalająca mieszkańcom Południa ominąć centrum Gdańska w drodze do portu i dalej na Zaspę i Przymorze. Obydwie od czasu uchwalenia strategii w 1998 roku pozostają jedynie w sferze planów.

Codzienne poranne, wielokilometrowe korki, ciągnące się nieraz z samych centrów południowych dzielnic, mogą być powodowane także nie najlepszą siecią lini autobusowych, co stoi w ewidentnej sprzeczności z deklaracjami obecnych władz Gdańska o dążeniu do ograniczania ruchu indywidualnego na rzecz komunikacji zbiorowej.

- W ostatnich latach Zakład Komunikacji Miejskiej uruchomił na tym terenie jedną nową linię autobusową - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik gdańskiego ZKM. - Jest to linia 113 na osiedle Moje Marzenie. Jej utworzenie wiązało się z budową jednego nowego przystanku. Poza tym wydłużamy linie już funkcjonujące i zwiększamy częstotliwość kursowania autobusów. Wydłużono m.in. linię 175 o dwa przystanki na osiedle Kolorowe, 255 o 3 przystanki na Kowale. Częściej kursują autobusy 118, 154 i 155. W miarę możliwości staramy się obsługiwać jak największą liczbę gdańszczan i tworzyć dogodne połączenia między centrum a nowymi dzielnicami.



* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Gdańsk, decydując się na rozbudowę na zupełnie nowym terenie, musi ponieść poważne wydatki na stworzenie odpowiedniej infrastruktury - nie tylko drogowej. Jednocześnie przy już istniejących arteriach drogowych pozostają niewykorzystane tereny. Jadąc ulicami: Czarny Dwór, Uczniowską, Hallera, Marynarki Polskiej, Sucharskiego, Elbląską, Sobieskiego, Nowolipie czy przez Olszynkę mija się duże niezabudowane tereny, często zajmowane przez działkowców lub przeznaczone pod przemysł. Można się tylko domyślać, że działkowcy stanowią zbyt liczną grupę wyborców, aby próbować zajmować często bardzo atrakcyjne tereny pod inwestycje. Co do terenów przemysłowych, to jest to spadek po poprzedniej epoce, z którym planiści miejscy przez dwanaście lat się nie uporali. Tereny portowe nie muszą być tak rozległe jak wymagała tego dawna gospodarka, a dla inwestorów cenniejsze są tereny przy obwodnicy niż zlokalizowane pomiędzy dzielnicami mieszkaniowymi, gdzie trudno się dostać.

O politykę mieszkaniową miasta zapytaliśmy odpowiedzialną za tą dziedzinę wiceprezydent Ewę Sienkiewicz. Niestety, nie znalazła ona czasu na odpowiedź.
Głos Wybrzeżagoni, Maciej Goniszewski

Opinie (52)

  • Ręce precz

    Proszę zostawić działkowców w spokoju. Działek nigdy nie oddamy!!!

    • 0 0

  • dobra komuchy i antykomuchy - prawda jest taka ze podzial na wszelakie ugrupowania to fikcja. wszyscy politycy zrzeszaja sie w jednej partii - "partii prących do koryta". zasada jest taka - gdy sie widzi jak obecna ekipa wszystko rozpierdala to ulega zapomnieniu ze poprzednia r********a jeszcze wiecej (vide slawetne cztery reformy). a tak naprawde to jest jedna klika... :( demokracja to totalne nieporozumienie, a juz na pewno w polsce

    • 0 0

  • chyba nie jestes z Gdyni

    tu rzadzacy miastem sa jednymi z uczciwszych nie tylko w regionie ale i w calej Polsce. mieszkalem i w Gdansku i w Sopocie, ale wlasne mieszkanie kupilem w GDYNI. byla to przemyslana decyzja...
    P.S. tu komuchy moga spieprzyc wszystko. ale nigdy nie bedzie im dana taka mozliwosc.

    • 0 0

  • Gdansk

    NIGDY nie opuszcze Gdanska ! Moge spedzac w korkach dlugie poranki i wieczory, a i tak go nie opuszcze. Gdybym chcial przeprowadzic sie na wie, to nie wybralbym Gdyni, tylko jakąs inną wieś w okolicach Gdańska.

    • 0 0

  • AI

    Co ma wspólnego Gdańsk z Gdynią.Władze z tego samego ugrupowania.W Gdyni się sprawdziły więc nie dziwię się że chcecie ich zostawić.W Gdańsku się nie sprzwdziły więc trzeba ich wykopać.A mnie osobiście rusza z jakiego ugrupowania jest kandydat.Ważne żeby realizował swój program i był uczciwy.Z 11 kandydatów wiem że jeden taki nie jest.Nie zrealizował swojego programu i nie był uczciwy,dlatego na niego nie zagłosuję.Pozostałych 10 obiecuje i obiecuje ,a po wybraniu czy dotrzyma obietnic.?Zależy to od człowieka a nie od tego pod jakim szyldem startuje.A jak słyszę że od komucha jest lepszy złodziej i człowiek który się nie sprawdził to pukam się w czoło.

    • 0 0

  • inwestycje?

    Czy ktoś wie coś wiecej o tych planowanych inwestycjach (Zamiejska, rondo na Świętokrzyskiej) i ich terminach?
    Jestem osobiscie zainteresowany!

    Do Galla -- Artur G?

    • 0 0

  • Jestem przerażona

    ...bo już lada moment( "moment" trwa przeszło rok)mój wnuczek z rodzicami zamieszka w TBS-sie na Świętokrzyskiej. Jak ja biedna będę tam dojeżdżać z Oliwy, może ktoś już ma obcykany w miarę dobry dojazd w okolice Kowal?

    • 0 0

  • dojazd

    Babciu, w okolice Kowal NIE MA w miare dobrego dojazdu. Jest tylko FATALNY :) Chyba, że poruszasz się samochodem, to asfalt jest, a jakże...

    • 0 0

  • Pora zbierać

    .. na helikopter. Łąki tam jeszcze są.

    • 0 0

  • łąki

    górzyste Babciu, i podmokłe. Glina, nieprzepuszczalne warstwy geologiczne, mnóstwo cieków wodnych... Fatalne miejsce :)
    Wiem, bo będę tami mieszkał :)))

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane