• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięciu chętnych do stworzenia wizji Kolei Metropolitalnej

ms
16 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Studium ma ustalić czy Kolej Metropolitalna to rzeczywiście będzie kolej, czy też może połączenie tramwaju, który dojeżdżałby z Gdańska... Studium ma ustalić czy Kolej Metropolitalna to rzeczywiście będzie kolej, czy też może połączenie tramwaju, który dojeżdżałby z Gdańska...

Jest pięciu chętnych do opracowania studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Za niecały rok powinniśmy wiedzieć czy Rębiechowo połączy z Gdynią i Gdańskiem pociąg, czy tramwaj - pisze Dziennik Bałtycki.



...z szynobusami, które jeździłyby do Rębiechowa z Gdyni. ...z szynobusami, które jeździłyby do Rębiechowa z Gdyni.
Co ma ustalić studium? M.in to, czym za kilka lat - prawdopodobnie jeszcze przed Euro 2012 - pojedziemy z centrum Gdańska i Gdyni na lotnisko w Rębiechowie. Pod uwagę brana jest zarówno budowa kolei elektrycznej na całej trasie, ale także tramwajów od strony Gdańska i spalinowych szynobusów dojeżdżających z Gdyni. Autorzy studium rozstrzygną także, czy linia do Rębiechowa będzie jedno- czy dwutorowa.

Z coraz bardziej realnej budowy nowej linii cieszy się Andrzej Osipów, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej.

- To kolejny krok do rozwoju SKM. Chcielibyśmy, by do lotniska dojeżdżała kolej elektryczna. O tym zdecyduje jednak studium wykonalności - zastrzega Andrzej Osipów w rozmowie Dziennikiem Bałtyckim.

Marszałek województwa pomorskiego chce wydać na opracowanie studium nie więcej niż 2,6 mln zł. Trzy, z pięciu złożonych ofert, zmieściły się w tej kwocie. Najtańsza nie przekraczała dwóch milionów, najdroższa dochodziła do sześciu.

To i tak jedynie niewielki odsetek kosztów budowy całej Kolei Metropolitalnej, które szacuje się 612 mln zł. Połowę tej kwoty wyłoży Unia Europejska.

Połączenie Gdańska i Gdyni z Rębiechowem będzie pierwszym etapem budowy KM. Plany zakładają, że później powstaną bezpośrednie połączenia m.in. z Kartuzami, Kościerzyną i Bytowem.
ms

Opinie (217) ponad 20 zablokowanych

  • dlaczego zawsze unas musza robic wszystko na odwrót?? (6)

    A nio poto by kase mozna było trzep[ac do kieszenie kumpli!!Jak jest okazaj to sie robi analizy grubo platne które guzik daja.!!Wystarczy mieszkańców zapytac jak powinno byc !!Mieszkańcy najlepiej wiedza.ALe zato urzedasy co sie worza limuzynami wymyslaja zawsze to co najgorsze!!Zato maja okazja znowu publiczna kase wsadzic do własnej kieszeni!!

    • 0 0

    • studium wykonalności (5)

      przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej, po to by kolejny wydatek na inwestycję (ok. 600 mln PLN) był jak najbardziej racjonalny.

      każda inwestycja zanim zostanie zrealizowana musi być poprzedzona właśnie studium wykonalności a następnie projektami budowlanymi. w ramach tego studium zostaną przeprowadzone m.in. b. kosztowne analizy geotechnicze starego nasypu od Gdańska Wrzeszcza.

      trudno się w tym doszukać korupcji, ale jeśli ktoś o nią oskarża to powinien mieć na tyle odwagi by podpisać się imieniem nazwiskiem

      serdecznie pozdrawiam

      • 0 0

      • stary nasyp! (1)

        przecież wiadomo już od dawna że stan tego nasypu oraz znajdujących się na nim budowli /m. in. przyczółki wiaduktów/ są fatalne i zdaje się że musi on być przebudowany w niemal 80 procentach,
        i te niezwykle kosztowne analiz, badania to potwierdzą!
        a poza tym - jaki tabor jest przewidziany dla obsługi tej linii - bo to też pięta achilesowa tego projektu!

        • 0 0

        • jeżeli linia tramwajowa powstanie,a jestem irracjonalny pomysł,to zabiorą odnawiane dortmundy .
          na przymorze puszczą stare sto piątki,którym drzwi odpadają.
          Gdańsk,a raczej Adamowicz ,chyba nie rozumie,iż stary tabor,zagraża pasażerom.
          a propos słynnych już remontów lini tramwajowych.

          to z mojego ,pasażerskiego punktu widzenie był on bezsensowny.
          gdzieniegdzie wymienili torowiska,co jest idiotyzmem .
          jak już coś robić to z głową,mieli doskonałą okazję wymienia starych torów.
          patrząc na sumę 612 mln złotych ,to według mnie jest to wystarczająco dużo ,by wybudować 2 nitki kolejowe,infrastrukturę kolejową oraz wyremontować i kupić nowy skład kolejowy .

          • 0 0

      • to moze doktorek madraliński sie wypowie ? (2)

        Dlaczego miasto robi kosztowne analizy czegos co juz wszyscy dawno wiedza ?

        wZgdadzam sie dokładnie tak robia wszystko odwrotnie pamietam jak głaby z urzedu pojechały zagranice na nasz koszt zobaczyc jak sie robi sciezki rowerowe poczym wrucili i zrobili je byle jak minelo kilka lat i dopiero teraz je przebudowuja ponownie jak by niemozna było zrobic odrazu dobrze!!

        Ale to Polska cpecjalnosc budowanie w warszawie tunelu pod nowoczesna kolejke ,kupuja nowoczesny pociag sie okazuje ze sie wtunelu przebudowanym za kilkadziesiat milionów niemiesci!!

        Dlaczego nigdy nkt unaz za takie błedy nieodpowiada.
        Doktorek chcesz dowody?Banda cwaniaków z UM robi to tak sprytnie by dowodów niebyło!!

        Dlaczego kupiliu nowee smierdzace mercedeys zamiast tak jak Gdynia czy inne na CNG albo LPG które wychodza sporo taniej ale unas sie nieoplaca jako jedynemu miastu w UE sie nieoplaca!!

        Doktorek albo jestes slepy albo az tak głupi ze tego niewidzisz niestety!!

        • 0 0

        • tej sinku!

          ten 'Doktorek' to chyba przez z UM Gdynia - nie fikaj

          • 0 0

        • 1. bez studium wykonalności nie ma szansy na dotacje z Unii Europejskiej.
          2. projekt będzie wart na pewno więcej niż 50 mln EUR, zatem będzie oceniany przez Komisję Europejską. Dlatego też studium MUSI zawierać różne warianty od tramwajowego po kolejowy.
          3. studium jest współfinansowane przez: urząd Marszałkowski woj. pomorskiego, miasta Gdańsk i Gdynię oraz zarządcę linii kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
          4. aby uniknąć paradoksów opisywanych przez Pana należy przeprowadzić naprawdę solidne badania - czasy prowizorki na szczęście się kończą.
          5. wątek autobusowy: generalnie LPG jest fajnym paliwem, ale dla minibusów. CNG w Gdyni to na razie 5 przegubowych MAN-ów (jeżdżą już prawie rok), których wyniki ekonomiczno-eksploatacyjne są na razie bardzo obiecujące. Ale kluczem do sukcesu jest posiadanie dobrze położonej stacji do ich szybkiego napełniania. "śmierdzące autobusy" - chyba zaczynamy zapominać co jeździło po 3mieście jeszcze 12 lat temu. obecnie produkowane nowe autobusy spełniają b. surowe normy dotyczące emisji zanieczyszczeń.
          6. "Doktorek chcesz dowody?Banda cwaniaków z UM robi to tak sprytnie by dowodów niebyło!!" - w ten sposób można każdego oskarżyć. Taka retoryka przypomina mi niesławne rządy PiS - LPR - Samoobrony.
          7. reasumując: ślepy jeszcze nie jestem, czy głupi - nie mnie to oceniać. na pewno nie wstydzę się podpisywać własnym imieniem i nazwiskiem.
          serdecznie pozdrawiam

          • 0 0

  • kolejne obiecanki, cacanki, sranki!

    pieprzenie o tym samym już od długiego czasu - ile już spotkań się odbyło w blasku fleszy, przy kamerach,
    spotkało się "towarzystwo", pogadało, popiło i hej! do następnej razy!
    a tym bardziej jak w układ wchodzi PKP gdzie nic się nie da bo są układy, ukłdziki, prezesi, dyrektorzy i wielka niemoc!
    PKP - kraina bezmózgowców, studium niewykonalności, załączone zdjęcie peronu dworca w "nowoczesnej" Gdyni mówi wszystko!

    • 0 0

  • Błagam...

    ...zbudujcie tę kolej/
    Zbudujcie. Nie karmcie obietnicami.

    • 0 0

  • Zbudować raz a dobrze

    Nie co się rozmieniać na drobne. To musi być kolej, by nie wykluczać połączeń dalej na Kaszuby. Sezonowych lub być może nawet stałych, w końcu coraz więcej ludzi przenosi się tam, a do pracy będą jeździć do Trójmiasta. Kolej sprawi, że nie utoniemy w korkach i spalinach. Procesu suburbanizacji nie da się zatrzymać.
    A najlepiej, by było to połączenie 2-torowe. Trzeba brać pod uwagę: remonty, awarie i przyszłe możliwe obciążenie ruchu. Również taniej jest zbudować od razu 2 tory niż potem dokładać drugi.
    Oby się udało!!!

    • 0 0

  • eh

    Do Gdyni z lotniska szybka kolej może być , ale po co komu te tramwaje?? Trzeba rozbudować kolej pokuśić się o metro, robić podziemne przejścia i tunele. Niestety taka dola szczurzej metropoli jak się nie porzeniesiemy pod ziemie to czeka nas paraliż.

    • 0 0

  • Tylko tramwaj, zadna kolej ! (3)

    Do Rębiechowa z Gdańska powinien jeździć tramwaj, bo to dla Gdańska najlepsze rozwiązanie !!! Nad reszta trasy należy się mocno zastanowić zasadnością jej budowy !

    • 0 0

    • wręcz przeciwnie

      Zauważ, że KM to nie jest projekt Gdańska, a województwa. Tu kasę daje również marszałek województwa. Więc należy patrzeć szerzej niż przez pryzmat Gdańska. Widzieć nie tylko czubek własnego nosa. A piszę to jako mieszkaniec Gdańska. Projekt ma służyć całemu Trójmiastu jako metropolii wraz z gminami ościennymi. To ma być kręgosłup komunikacyjny aglomeracji. Coś na kształt metra, które wbrew przyzwyczajeniom wcale nie musi biec pod ziemią, jeśli znajdziemy lub mamy miejsce na ziemi. W innych miastach metro schodzi pod ziemię z braku miejsca na powierzchni, ale gdy to tylko możliwe to poza ścisłym centrum wychodzi na powierzchnię.

      • 0 0

    • a skąd weźmiesz tabor.?przecież na przymorze ,do Jelitkowa ,Brzeźna i Nowego portu ,gdzie są plaże ,nie powinny jeździć stare sto piątki,toż to wstyd.

      • 0 0

    • tramwaje zdecydowanie muszą odpaść bo Metropolkia przede wszystkim korzysta w koleji

      pomiojam czy jest dobry czy zły tabor tramwajowy - to jest projekt nie tylko dla gdańszczan ale dla ludzi ze Starogardu, Sopotu, Rumii, Pucka a może i Chwaszczyna, Kartuz

      • 0 0

  • kotos napåisal, ze tylko do Gdanska ma byc polaczenie (11)

    z lotniska, a Gdynia to to, czy Gosc wie, jak dlugo sie jedzie koleja z przediadkami z Gdyni na lotnisko? Chyba nigdy nie jechal. taka kolej z Gdyni na lotnisko to super pomysl, oraz umozliwi tez dojechanie mieszkancom innych dzielnic do Gdyni.

    • 0 0

    • tylko kto jeżdzi na lotnisko koleją ??? (5)

      Człowieku, znasz kogo kto w dzsiejszych czasach jeżdzi na lotnisko środkami komunikacji miejskiej ??? Ja osobiście nie !!!

      • 0 0

      • (1)

        To tak jak byś zapytał o to czy znasz kogoś kto jeździ do dzielnic Gdańsk południe tramwajem lub SKM. Nikt, bo takiego połączenia nie ma. Jak będzie dobre połączenie to ludzie zaczną jeździć. W innych miastach gdzie połączenia kolejowe są dobre jeździłem koleją z i na lotnisko (Bruksela, Berlin, Atlanta).
        Transport publiczny musi być zrobiony dobrze by był konkurencyjny z samochodem, a może to zrobić głównie czasem przejazdu, czyli najlepiej kolej. Bo inaczej utoniemy w korkach zatruci spalinami.

        • 0 0

        • dojazd do lotniska w Sztokholmie jest realizowany KOLEJĄ

          ewentualnie własnym autem lub taksówką. Pociąg wykorzystywany jest przez mieszkańców, bardzo popularny i czysty.

          • 0 0

      • Jaaasne

        Czyli jak dolecisz do takiego Monachium czy innego Frankfurtu to wynajmujesz samochód, czy bierzesz taryfę? A może szukasz jakiegoś autobusu?

        • 0 0

      • sporo osób, dzięki tanim biletom. Jak ktoś wydał 150 zł na bilet do Londynu to nie będzie wydawał drugiego 150 na taksówkę. Samolotami latają nie tylko bogacze.

        • 0 0

      • prawie wszedzie poza gdanskiem korzystalem z komunikacji publicznej.

        • 0 0

    • (3)

      jest jeden aspekt ,który przemawia przeciw .
      mianowicie,Gdynia chce wybudować lotnisko cywilne,to jest kuriozalny pomysł.
      niech już będzie ,jeden ,duży port lotniczy.

      • 0 0

      • przeciw? to tak jakbym powiedziała - Gdańsk chce zrobić trasę WZ i dlatego jestem przeciw

        pomyśl człowieku bez podpisu

        • 0 0

      • pomysł opd którym 3 lata temu podpisali się 3-prezydenci i marszałek Pomorza (1)

        projekt nie jest kurozialny, 3miasto byłoby jedyną metropolią w Polsce, która miałaby 2 lotniska. Powinny one funkcjonować jako jeden zintegrowany organizm - spółka. Jest wiele argumentów przemawiających za takim rozwiązaniem, więc nie jest pytaniem "czy" lecz "kiedy". I o to właśnie toczy się spór relacjonowany przez media od kilku miesięcy.

        serdecznie pozdrawiam

        • 0 0

        • Jak wybudujemy jeszcze w Pruszczu

          to będziemy jedyną metropolią z trzema i co z tego. Będą do nas wycieczki przyjeżdżać oglądać największy ceglany kościół i najmniejszą aglomerację z trzema lotniskami? Problem polega nie na tym kiedy tylko, że Pana UM chce konkurencyjnego lotniska. Proszę o podanie przykładów aglomeracji naszej wielkości w Europie z dwoma lotniskami skali GDN.

          pozdrawiam

          • 0 0

    • Hehe.

      Od czego masz busa 510:P

      • 0 0

  • Tyle samo kosztuje budowa i utrzymanie toru w centrum miasta i na wsi. (1)

    Policzcie ilu jeździ skm a ilu pojedzie na wieś. Zgroza. Ja tę władzę rozliczę w dniu wyborów. To durnie są.

    • 0 0

    • dlaczego dopiero teraz? dlaczego dopiero teraz?! czy Polacy zawsze muszą być mądrzy po szkodzie.. :(

      • 0 0

  • mam nadzieję ze bedzie to połaczenie dwutorowe

    inaczej w naturalny sposób jeden tor ograniczały przepustowość tego połączenia

    • 0 0

  • TRAMWAJEM NA LOTNISKO??? PORAŻKA!!! (1)

    Kto dał pomysł na puszczenie tramwaju z Gdańska na lotnisko? Czy nie widać jak one funkcjonują na codzień? Czy myślicie że jak puszczą Bombardiery czy "Dortmundy" to załatwią tym samym sprawę? Zajezdnia nie umie naprawiać starych składów a myślicie że będzie umiała naprawić nowe? Uważam że puszczenie tramwaju na lotnisko jest bezsensownym pomysłem wiedząc i widząc na codzień jak i czy one funkcjonują. Wtedy będzie bardziej się opłacało stać w korkach i czekać na spóźniony tym samym autobus niż czekać na tramwaj który nie wiadomo czy przyjedzie - czy w ogóle przyjedzie!!!

    • 0 0

    • tramwaje tak ale w poprzdnim wieku!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane