• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięciu chętnych do stworzenia wizji Kolei Metropolitalnej

ms
16 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Studium ma ustalić czy Kolej Metropolitalna to rzeczywiście będzie kolej, czy też może połączenie tramwaju, który dojeżdżałby z Gdańska... Studium ma ustalić czy Kolej Metropolitalna to rzeczywiście będzie kolej, czy też może połączenie tramwaju, który dojeżdżałby z Gdańska...

Jest pięciu chętnych do opracowania studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Za niecały rok powinniśmy wiedzieć czy Rębiechowo połączy z Gdynią i Gdańskiem pociąg, czy tramwaj - pisze Dziennik Bałtycki.



...z szynobusami, które jeździłyby do Rębiechowa z Gdyni. ...z szynobusami, które jeździłyby do Rębiechowa z Gdyni.
Co ma ustalić studium? M.in to, czym za kilka lat - prawdopodobnie jeszcze przed Euro 2012 - pojedziemy z centrum Gdańska i Gdyni na lotnisko w Rębiechowie. Pod uwagę brana jest zarówno budowa kolei elektrycznej na całej trasie, ale także tramwajów od strony Gdańska i spalinowych szynobusów dojeżdżających z Gdyni. Autorzy studium rozstrzygną także, czy linia do Rębiechowa będzie jedno- czy dwutorowa.

Z coraz bardziej realnej budowy nowej linii cieszy się Andrzej Osipów, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej.

- To kolejny krok do rozwoju SKM. Chcielibyśmy, by do lotniska dojeżdżała kolej elektryczna. O tym zdecyduje jednak studium wykonalności - zastrzega Andrzej Osipów w rozmowie Dziennikiem Bałtyckim.

Marszałek województwa pomorskiego chce wydać na opracowanie studium nie więcej niż 2,6 mln zł. Trzy, z pięciu złożonych ofert, zmieściły się w tej kwocie. Najtańsza nie przekraczała dwóch milionów, najdroższa dochodziła do sześciu.

To i tak jedynie niewielki odsetek kosztów budowy całej Kolei Metropolitalnej, które szacuje się 612 mln zł. Połowę tej kwoty wyłoży Unia Europejska.

Połączenie Gdańska i Gdyni z Rębiechowem będzie pierwszym etapem budowy KM. Plany zakładają, że później powstaną bezpośrednie połączenia m.in. z Kartuzami, Kościerzyną i Bytowem.
ms

Opinie (217) ponad 20 zablokowanych

  • kolej

    tak trzymac wreszcie blizej swiata -byle nie byly to obiecanki na nastepna kadencje

    • 0 0

  • 600 baniek za linię kolejową? Chyba za TT lub Piko!

    Jak spojrzeć na możliwy przebieg linii kolejowej- do odbudowania kilka wiaduktów (w tym bardzo długie np. nad ulicą Potokową) - to ta kwota wydaje się bardzo zaniżona. Nie jestem żadnym 'znawcą' czy 'ekspertem' ale nie zdziwię się, jak za rok pracy okaże się, że kolej- owszem tak, ale za 1.5 mld PLN.
    600 mln to może kosztować jeden większy węzeł drogowy z infrastrukturą (np.planowany Karczemki) a nie budowa praktycznie od początku linii kolejowej.
    No i ew.kolej musi być 2-torowa -inaczej przydatność dla mieszkańców kolejnki jeżdzącej co pół godziny będzie praktycznie zerowa!
    Dobry, nowoczesny tramwaj będzie pewnie spoto tańszy- bo i trasa mniej skomplikowana, praktycznie przez leżące odłogiem teraz pola- a może być tylko nieznacznie wolniejszy od kolejki.

    • 0 0

  • Transport

    SKM jak najbardziej byle bez żadnych udziwnień w stylu jednotorowa. Wiadomo że jest potrzebny szybki efektywny transrport na lotnisko. Niech robią ten projekt i zaczynają budowę. Jeżeli zrobią 2 tory kolejki będzie na prawdę ok. Tylko przestać tracić czas na projekty i projektowanie projektów w nieskończoność.

    • 0 0

  • a co w tym czasie robią urzędnicy? (2)

    A co w tym czasie robi sfora urzędników UM Gdańsk i DRMG? Zauważcie, że ostatnio wszystkie opracowania zleca się na zewnątrz za grubą kasę. Pytanie za co ci ludzie biorą wypłatę?
    Do każdego przedsięwzięcia tworzy się tzw. "spólkę celową" np. GIWK, BIEG 20012. Czyli tworzy następne pseudoposady dla pseudopracowników.

    • 0 0

    • to oni biorą te pieniadze (1)

      ale incognito, biąra ich podstawieni szwagrowie i inne pociotki

      • 0 0

      • mo nieliście tego nie mówić :)

        a tak się teraz wydało cholercia ;)

        • 0 0

  • czas leci, kaska leci...

    całe chłopstwo pańszczyźniane powinno się cieszyć z tego jaką ma wspaniałomyślną szlachtę - cóż za wspaniała gospodarność, ukradną "tylko" 2 mln a nie 6...

    • 0 0

  • tylko nie tramwaj!!!!!!! (1)

    to ma być normalna kolejka, tak żeby było wygodnie jechać z bagażami a nie jakiś ciasny tramwaj na tak długiej trasie. Kto to wymyślił, żeby na tym odcinku jeździło coś co przypomina tramwaj? Kolej Metropolitalna super pomysł, ale już coś zaczynają mieszać i dyskutować nad głupimi pomysłami.

    • 0 0

    • to Gdańsk się upiera nad tramwajowym idiotyzmem.
      POGONIĆ KOTA ADAMOWICZOWI!!!

      • 0 0

  • może mi dacie 200tys. a zrobię takie samo opracowanie (3)

    mnożenie bytów i bezsensownych podkładek

    albo chce się mieć kolej albo nie - to decyzje polityczne, co ma do tego studium wykonalności

    czy planuje się rozwój miasta w okolicy 'nowej linii' czy nie?

    • 0 0

    • Trzeba było startować w przetargu (2)

      a nie teraz bajki opowiadać

      • 0 0

      • (1)

        tragedia z tymi przetargami. Miało być taniej, a co jest? 6 baniek za projekt??

        • 0 0

        • Dlaczego podajesz 6 mln.

          Są też tańsze, za ok. 2mln.

          • 0 0

  • kolej MUSI BYĆ DWUTOROWA - inaczej będzie się zapychać i mieć za niską przepustowość

    jeden pas to będzie poważny błąd

    • 0 0

  • POJAZDY DWUSYSTEMOWE (10)

    Dlaczego w artykule nie wspomina się o pojazdach dwusystemowych - tylko stawia sie albo na kolej albo na tramwaj - technika dawno poszła do przodu ale widocznie nasze władze dalej jak za króla Cwieczka zyja.
    Pan Wołek i Massel upieraja sie za koleja - tradycyjną podając śmieszne argumenty - typu ze jak nasyp jest zrobiony pod kolej - Panowie technika poszła do przodu wtedy kursowały parowozy po tej linii - inne parametry.
    Kraje wysoko rozwinięte stawiaja na dwusystemowe rozwiazania a nie tandete.

    • 0 0

    • ok - świetny pomysł - proponuję by UM Gdańsk kupował tramwaje jeżdżące też po torach SKM i po sprawie (2)

      • 0 0

      • Yans (1)

        Dlaczego UM Gdańsk mialby kupowac tramwaje jezdzace po torach SKM. Kwestia przewozów regionalnych nalezy do Urzedu Marszałkowskiego a nie do Urzadu Miejskiego.

        • 0 0

        • skoro Kolej Metropolitarna to kolej oplatająca Ttrójmiasto a nie będąca przecież elementem komunikacji jedynie Miasta Gdańsk

          to po jaką francę ktokolwiek tu mówi o robieniu KM za pomocą tramwajów?

          Ja chciałbym usłyszeć argumenty ludzi, którzy optują za tramwajami bo nie odnajduję sensownych argumentów

          • 0 0

    • Masz racje MM (1)

      MM masz racje ale w tym kraju zawsze bedzie myslało sie ze kolej to kolej a tramwaj to tramwaj - nikt nie chce wytłumaczyc ze pojazdy dwusystemowe to przyszłosc w transporcie publicznym.

      • 0 0

      • Dwusystemowe pojazdy

        wypełnią tylko nisze gdzie jednosystemowe nie wejdą.
        Żadna z nich przyszłość. Ile kosztuje tramwaj wymagający dopuszczenia na kolei?

        • 0 0

    • nie upieramy się za koleją (3)

      wstępne studium wykonalności wykazało znaczną przewagę rozwiązania kolejowego nad tramwajowym czy też tramwajowo-kolejowym.
      tramwaj dwusystemowy to ciekawe rozwiązanie ale dla metropolii rozproszonych (np Karlsruhe). ponadto jest to rozwiązanie drogie (tabor) i nie zapewni pełnej integracji regionalnego systemu transportu kolejowego z 3miastem. temat ten był dyskutowany na otwartym spotkaniu w Urzędzie M. Gdańska w lutym br.
      kraje wysoko rozwinięte tam gdzie mogą to stawiają na kolej. Kraków zamierzał realizować tramwaj 2-systemowy, obecnie myśli o rozwoju kolei aglomeracyjnej.
      serdecznie pozdrawiam

      • 0 0

      • Nie stac nas na tandetę (2)

        Nie stac nas na tandete - zwykła kolej jednototowa obsługiwana trakcja spalinowa to jedna wielka porazka a taka była Wasza najtansza opcja - preferowana i Pan o tym doskonale wie tylko publicznie nie mowe powiedziec.

        • 0 0

        • trakcja jest elektryczna.

          spalinowa to by chyba byla rura z ropą... albo spalinami

          • 0 0

        • opcja preferowana

          witam,
          wkleję poniżej cytat z prezentacji podsumowującej wstępne studium wykonalności (z czerwca 2007 roku, ale długo dyskutujemy!). Nie wynika z niego że jest to opcja preferowana, lecz najłatwiejsza i najtańsza do wykonania. Proszę pamiętać, że był to czas kiedy dyskutowaliśmy o tym "czy", a nie o tym "jak".

          Publicznie powtarzamy to już właśnie od czerwca 2007 roku. Nie ma w tym żadnej tajemnicy.

          1. " Najlepiej ocenianym wariantem jest najprostszy wariant 1S . Jest on najtańszy i najłatwiejszy w budowie. Wariant ten może być potraktowany również jak wariant przejściowy, który w dalszej perspektywie może być rozszerzony
          2. Jego poważną wadą jest jednak niewystarczająca przepustowość w punktach krzyżowań z innymi liniami. W perspektywie kilkunastu lat mogą one poważnie utrudniać funkcjonowanie trójmiejskiego węzła kolejowego
          3. Stąd też zaleca się rozważenie jako alternatywy wariantu 4E, który jest najlepiej ocenianym rozwiązaniem, nie posiadającym tej wady, chociaż jest droższy
          .

          serdecznie pozdrawiam

          • 0 0

    • to nie jest kwestia jak nazwiesz pojazd, kwestia jest szerokosci. to nie jest dobre miejsce na rozwiazanie dwusystemowe. dwusystemowe jest fajne jak masz dwa osrodki (na przyklad gdyby byla linia tramwajowa w gdyni) i je "spinasz".
      czyli ruch wiele punktow-wiele punktow

      Przy ruchu na lotnisko, gdzie w zasadzie masz ruch wiele punktow - jeden punkt to bez sensu. Bo co? puscisz dwusystemowy na linie do jelitkowa, i na linie na new port, i na chelm, i na stogi?

      to co? on bedzie jezdzic co dwie godziny?

      rozwiazaniem jest madra stacja przesiadkowa. bo jak na razie nie ma nigdzie miejsca zeby z tramwaju na kolejke bylo mniej niz 100m. W punkcie przeciecia linii z torami (chyba ul. Abrahama) trzeba zrobic bezposrednie wejscie z przystanku tramwajowego na peron kolejki powyzej.

      • 0 0

  • Z Wrzeszcza na górne tarasy tylko TRAMWAJ !!! (7)

    Przecież z tej trasy po Euro, będą korzystać głównie gdańszczanie !!! Prawie nikt na lotnisko nie jeżdzi kolejką, tylko samochodem bądż taxi. Ponadto połaczenie z Gdynią już istnieje (Osowa), a w kontekście budowy przez Szczurka "kosmodromu" kompletnie mija się z celem !!!

    • 0 0

    • no trudno jezdzic kolejka, skoro jej nie ma....

      • 0 0

    • (1)

      A o tym, że ta kolejka będzie świetnym połączeniem z Kaszubami, to już nie pomyślałeś?

      • 0 0

      • nie wymagaj od niego myślenia :)

        niektórych boli jak inne części regionu mogły by sie rozwinąć, a szare blokowiska stoją w miejscu.

        • 0 0

    • (3)

      na lotnisko sporo osób chętnie pojedzie kolejką, bo jest szybko i tanio. A jak ktoś kupił tani bilet np. do Londynu za 150 zł w jedną stronę (są i tańsze), to nie będzie wydawał drugiego 150 na taksówkę. W Warszawie też budują kolejkę na lotnisko.

      • 0 0

      • (2)

        tramwaj na Okęcie już jest i się NIE sprawdza. Za mało miejsca, za ciasno. Kolejka będzie super jak ją dokończą.

        • 0 0

        • nie ma żadnego tramwaju (1)

          na Okęcie. Coś słaby z Ciebie Warszawiak.

          • 0 0

          • Żaden tramwaj

            Tylko kolej - żaden tramwaj!!! Tramwaj nie jest przyszłościowy w tej kwestii - mały, krótki, wolny, i problematyczny pod względem bagażu.

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane