• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

Maciej Korolczuk
10 listopada 2023, godz. 11:00 
Opinie (584)
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
Po zaledwie 3 tygodniach eksploatacji nowych autobusów elektrycznych GAiT nałożył na firmę MAN 42 tys. zł kar. Powodem są zbyt słabe baterie, które nie pozwalają pojazdom pokonywać dłuższych dystansów. Po zaledwie 3 tygodniach eksploatacji nowych autobusów elektrycznych GAiT nałożył na firmę MAN 42 tys. zł kar. Powodem są zbyt słabe baterie, które nie pozwalają pojazdom pokonywać dłuższych dystansów.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła ponad 40 tys. zł kar na dostawcę nowych autobusów elektrycznych. Powodem jest "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego" - informuje miasto. Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.



Kupujesz produkt, z którego jesteś umiarkowanie zadowolony. Co robisz?

O problemach z nowymi autobusami elektrycznymi pisaliśmy w poniedziałek, 6 listopada.

Z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynikało, że nowe pojazdy zamiast zapowiadanych 400 km są w stanie przejechać zaledwie 200-300 km na jednym ładowaniu.

Sceptycznie o nowych autobusach wypowiadają się także sami kierowcy. Jak mówią, pojazdy są ciężkie i choć mają sporo dodatkowych funkcji, to w warunkach liniowych sprawdzają się co najwyżej umiarkowanie.

Jeszcze w poniedziałek przedstawiciele spółki GAiT tłumaczyli, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.

Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy

- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczyła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT.
Jednocześnie GAiT potwierdził, że pokonywane dystanse przez nowe pojazdy są krótsze od zapowiadanych i przy włączonym ogrzewaniu wynoszą 200-300 km.

- Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - zastrzegała Dobrowolska, tłumacząc, że zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów.
- Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych - mówiła.
Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł. Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.

Pierwsze kary za słabe baterie



Już po publikacji artykułu z kilku niezależnych źródeł otrzymaliśmy informacje, że GAiT z nowych autobusów jest zadowolony zdecydowanie mniej, niż wynika to z oficjalnych przekazów. Pojawiły się nawet plotki mówiące o tym, że miejski przewoźnik zareklamuje nowe autobusy i zwróci je do producenta.

Miasto dementuje jednak te informacje, informując jednocześnie, że na wykonawcę umowy, z tytułu niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego, nałożono kary w wysokości 42,5 tys. zł.



- Gwarantowany zasięg minimalny to taki, który pojazd musi osiągnąć nawet w niekorzystnych warunkach drogowych czy pogodowych - mówi Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W przypadku autobusów standardowych to 256 km, a w przypadku przegubowych - 242. Są one zbieżne z długością zadań całodziennych w Gdańsku, które wynoszą średnio ok. 250 km.
Jak dodaje, wspomniane kary dotyczą 17 przypadków niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego. Średni poziom różnicy w tych przypadkach wyniósł 19 km.

- Wciąż trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie pojazdów - dodaje Chełmińska.

Dwóch pracowników MAN do pomocy



Miasto odniosło się też do zdjęcia zamieszczonego w naszym Raporcie. Chodzi o popołudniowe zatrzymanie autobusu elektrycznego w dzielnicy Piecki-Migowo. Jak wyjaśniają urzędnicy, przyczyną było włączenie się bezpieczników w wyniku błędu elektrycznego. Pojazd wymagał zresetowania układów elektrycznych.

W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.

Miejsca

Opinie (584) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (14)

    Celne argumenty panie redaktorze

    • 120 7

    • Opinia wyróżniona

      Tylko kara śmiesznie niska (4)

      W Nowym Jorku elektryczne pługi śnieżne miały tylko 1/3 deklarowanego zasięgu i trzeba było z nich zrezygnować. Bo zasięg oczywiście mierzono latem, z górki, z wiatrem i uniesionym lemieszem :)
      Trzeba też pamiętać, że nawet najlepsza bateria traci 2-5% pojemności rocznie - zobaczymy po 5 latach ile zostanie z tego zasięgu co jest teraz.
      A producenci każą je eksploatować w zakresie pojemności od 20 do 80% - jak robisz inaczej stracisz gwarancję :)
      To i jeszcze inne wady sprawiają, że auta elektryczne kompletnie nie nadają się do profesjonalnych zastosowań.

      • 419 17

      • Łubudubu

        Cenna opinia redaktora wyróżniona przez redaktora:)

        • 14 0

      • Nikt z nich nie zrezygnował

        Nie będą używane jako pługi śnieżne, jako śmieciarki się sprawdzają

        • 2 4

      • Kalkulator

        Odpowiedź: zostanie 80-90% zasięgu.
        To nie jest magia tylko rachunek na poziomie podstawówki

        • 0 5

      • Spokojnie

        Winna jest tu raczej nieznajomość tematu przez dokonującego oceny. Przecież oczywistym jest, że warunki pracy autobusów różnych linii, teren po którym się poruszają, stan dróg, ilość pasażerów, pogoda, ogrzewanie, klimatyzacja, czas pracy itd. Itd będą miały wpływ na stopień rozładowania akumulatorów. Moim zdaniem uzyskane wyniki są do przyjęcia. Należy skupić się bardziej na szkoleniu kierowców, aby jeździli ekonomicznie.

        • 0 4

    • (8)

      Tesla 3 SR+ na uberze w 2 lata dojechała do 202 000 km i tera po pełnym naładowaniu ma 56 km zasięgu z pierwotnych 344 km.

      • 35 6

      • Zajechana przez złe ładowanie (7)

        Taksówkarz ładował ją dwa razy dziennie na szybkiej ładowarce do 100%.

        To tak jakbyś autem spalinowym jeździł tylko na 1 biegu z obrotami 5 tys, a potem zdziwił się że silnik zajeżdżony.

        • 10 31

        • Może tak... może nie... (5)

          1. Autobus ma pewną określoną ilość maksymalną miejsc, jakie teoretycznie może pomieścić ;]
          W praktyce wiadomo jak to wygląda ;] Śledzie w beczce ;]

          2. Testy nie są robione na pełnym obciążeniu.

          3. Testy nie są robione w terenie górzystym (pagórkowatym? morenowym?) jakim jest Gdańsk.

          4. Bateria traci pojemność po ~1000 cykli ładowania. liczmy 2000 nawet... na moją niekorzyść ;)
          Ile kursów robi dziennie jeden autobus? niby piszą w artykule, że jeden cykl ładowania, no OK...

          Czyli po ~roku bateria będzie miała około 80% pojemności :D

          Diamenty przeciwko orzechom!

          • 21 5

          • Użyteczność baterii inaczej jest liczona (2)

            Te cykle ładowania liczone są do momentu uzyskania przez baterie 60 lub 70 % swojej pierwotnej pojemności. Także ten spadek taki drastyczny nie jest, ale oczywiście są wyjątki od reguły.
            5 lat jeżdżę elektrykiem, mam 100 tys przejechane i 5 % degradacji

            • 9 2

            • Dokladnie (1)

              Moje Niro kupione w 2019 czyli 4 lata i bateria 96,5%

              • 6 4

              • Spytali Żyda sklepikarza o buty, Żydu a długo pochodzę w tych butach ? Żyd odparł - jak na haku powiesicie to 100 lat pochodzicie.

                • 32 2

          • Te baterie w MANach to minimum 3000 cykli

            Biorąc ładowanie raz dziennie to daje ponad 8 lat przy degradacji do 90% więc trochę pojechałaś z tym 1 rokiem i za bardzo nie masz pojęcia jak działają baterie.

            • 1 9

          • Baterie litowo polimerowe mają żywotność 1000 cykli o ile rozładowujesz je tylko w 50%.

            Przy pełnej pracy cyklicznej mają one trwałość 300-500 cykli.
            A to znaczy, że baterie w autobusach musiałyby być co roku wymieniane na nowe albo zostanie im po roku około 50% zasięgu.

            • 8 1

        • No właśnie nie do 100% i przez to że nie miała pełnych cykli prawie nigdy to się zdegradowała.
          jakby zamiast to 90-95% ładował do 100% to prawdopodobnie wydłużyłoby to jej żywotność

          • 1 0

  • A kiedy kara dla Dulkiewicz i Lisickiego? (27)

    Przecież to oni odpowiadają za ten skandal. Ta afera nadaje się do sądu - niegospodarnosć.

    • 334 16

    • (7)

      Dulkiewicz i Lisicki osobiście, przecież, te autobusy zmontowali. Tak.

      • 8 58

      • Zmontowali tą aferę (1)

        Czego nie rozumiesz?

        • 46 5

        • 3miejski wyznafca obrony "demokhacji" to stan umysłu - nie czepiaj się :))))))))))))))

          nie można zabronić samobójcom samounicestwienia

          • 26 2

      • Brak odpowiedzialności urzędniczej

        Nie, ale wydali nasze pieniądze na eko szmelc pomimo wielu głosów, które jasno mówiły, że mogą być z tym problemy, zamiast kupić nowe sprawdzone diesle nie klękające przed robotą. Więc tak oni są odpowiedzialni za obecną sytuacje i powinni ponieść konsekwencje no ale jest jak jest

        • 66 3

      • ja to bym poszedł o krok dalej...wina Tuska

        • 3 30

      • Bez polityki

        Oni firmują ten wał. Czy po wyborze oferenta, a przed podpisaniem umowy za miliony monet, zostały przeprowadzone testy tych autobusów w warunkach codziennej eksploatacji? Czy to jest problem, żeby dać taki zapis w warunkach przetargu? No ale po co...

        • 24 1

      • Józef Bąk odbierał (1)

        Ich protegowany?

        • 8 2

        • Ale co odbierał?

          Reklamówki z Biedronki?

          • 0 1

    • Kary nie będzie. Mimo narzekań ludzi ponownie ich wybiorą lub zagłosują na podobnych. (4)

      W Gdańsku nigdy nie było mądrych ludzi i nie będzie.

      • 60 7

      • W Gdańsku zawsze byli mądrzy ludzie i dlatego twoje kochane Prawo i ZPRawiedliwość tu przegrywa. (3)

        • 9 40

        • Dobrze POkowcie sie POdpisałes bo kazdy pokowiec jest zakochany w Donaldzie bezrozumnie dlatego musie wydaje (1)

          ze ci ludzie inteligentni głosujacy na PiS albo przeciko złodziejom z PO tez kochaja polityków z Pisu.:)
          I jeszcze Lee,ming pisze o mondrosci jak chwali sie głupota :)

          • 19 3

          • Naucz się pisać po polsku, pisowski patrioto po podstawówce.

            • 6 16

        • Tak?

          80% to wyznawcy p. Dulkiewicz.

          • 13 0

    • Raczej defraudacja a nie niegospodarność.

      • 29 4

    • POkemony zawsze ich usprawiedliwia ale Morawiec kiego oskarżają oto ze deszcz pada w Listopadzie :) (2)

      • 32 8

      • Teraz to wszystko wina Kaczyńskiego

        • 13 2

      • A ciebie stać zapłacić gotówką 1.6mln zł za działki?

        • 5 14

    • Nigdy, zobacz ile głosów w każdych wyborach dostają.

      • 5 2

    • to wina siwz, pzp, i ludzi piszących warunki i określających dopuszczenie, ocenę itp. (3)

      • 5 2

      • na 100% nie robi tego Dulcia ani Lisek. Mają od tego ludzi... jak widać nie fachowców. (2)

        na 100% nie robi tego Dulcia ani Lisek. Mają od tego ludzi... jak widać nie fachowców.

        • 3 9

        • Gdyby zatrudnili Horałe

          politologa,speca od lotnictwa i kolejnictwa to by było!

          • 1 8

        • Ale dulkiwicz powinna za to odpowiedzieć. posadą. won.

          • 3 0

    • Nie nakrecaj sie tak,przedstawicieli opozycji

      juz sobie "nawsadzaliście"

      • 0 1

    • Dokładnie

      Kiedy w końcu ktoś wezwie do rozliczenia tych dziwnych pomysłów

      • 5 0

    • elektryki

      Niech dalej bez wazeliny włażą w d-pe dojczlandom .

      • 7 0

    • A co z nimi (1)

      A kiedy dla Ziobry, Kaczyńskiego, Maciarenki, Rydza, Dudy, kucharki i pożeracza sałatek?

      • 2 3

      • A czy Kaczynski kupił te busy czy Dulkiewicz?

        • 3 0

  • Równowartość około 10000 Euro kary (5)

    No to Niemiec po takim ciosie już się nie podniesie.

    • 261 3

    • Teraz na bank zabiorą nam kasę z KPO i Niemcy wkroczą do Gdańska.

      Będą wesołe marsze:)

      • 31 4

    • (3)

      a kiedy kara za przekop?!,naduzycia to tylko 120 tysiecy euro,co to jest przy dwoch miliardach zlotych kosztow z ,,kieszonkowym"!.

      • 4 15

      • PO co nam przekop, (1)

        skoro niedługo nasza nowa-stara władza znowu będzie robić reset i budować sztamę z naszym człowiekiem w Moskwie?

        • 11 6

        • mieli ta ,,sztame"udowodnic,a narazie Cyckiewicz i towarzysze kase garna za nic.jak do tej pory to przyjaciela L.Kaczynskiego,Cyckiewicza i Jakubiak okazali sie szpiegami na rzecz Federacji Rosyjaskiej!.

          • 4 12

      • Huraaaaa!

        Można kraść, bo inni kradną więcej. Ale masz zryty beret.

        • 0 0

  • Brawo po

    brawo po jak zawsze hańba

    • 141 16

  • Uwierzyli w duży zasięg elektryków, buahahaha (15)

    • 236 4

    • No właśnie zielono im

      Zielono im. Uwierzyli, że jak zielone to najlepsze i przyszłościowe. Skąd biorą takich naiwniaków. Powinni stracić posady za takie decyzje, ale lud gdański .... mieszkanki i mieszkańcy ... i ich znowu wybiorą na kolejne kadencje dlatego, że nie lubią Kaczyńskiego.

      • 34 1

    • (2)

      Ciekawe czy straż pożarna jest przygotowana na gaszenie takiego autobusu

      • 32 2

      • Do morza się wrzuci (1)

        W razie czego.

        • 13 0

        • może i wrzuci do morza

          jak pasażerowie dopchają trupa do plaży

          • 3 1

    • (3)

      Przecież z artykułu wynika, że byli świadomi specyficznych warunków w Gdańsku wpływających na spadek zasięgu i dokonali mimo to zakupu. A że zrobiło się głośno to udają, że są zaskoczeni.

      • 31 0

      • Było wiadomo bo przecież wcześniej były testy pojazdu. (1)

        • 3 0

        • Były testy?

          Skoro były, a jednak miasto klepnęło ten zakup, to sprawą powinien zająć się prokurator.

          • 6 0

      • W Gdyni, w Oslo i w wielu innych miastach się sprawdzają a tu problem, może dlatego że to tylko MAN a nie Mercedes czy Solaris. Mogli postawić na sprawdzone konstrukcje a nie wymysły.

        • 1 0

    • na razie jest ciepło. Niech przyjdą mrozy, to zasięg takiego autobusu to będzie maks. 100 km.

      • 23 2

    • No widzisz, w Gdyni mało co działa dobrze ale elektryki w całym mieście śmigają bez zarzutów (4)

      Chyba na prawdę Gdańsk miał pecha i dostał jakąś wadliwa partię.

      • 3 15

      • W Gdyni? (3)

        Tam są elektryki na szelkach :)

        • 17 2

        • No właśnie (2)

          Nie tylko na szelkach, są też autobusy, ale krótkie a nie przegubowe. Trajtek na szelkach to najlepsze rozwiązanie jak już.

          • 13 2

          • (1)

            Blokują ulicę, wloką się jak ślimaki. Jak na szelkach to tylko obok, na torach.

            • 1 3

            • tramwaje to najgorsze rozwiazanie. zajmuja za duzo miejsca, które mogloby byc wykorzystane na pas jezdni zarówno samochodów jak

              i busów i trolejbusów

              • 1 0

    • Jak zwykle wygrali lobbyści i prowizja.

      • 11 0

  • Mevo, Tristar, (2)

    Fala .....

    • 212 3

    • I setki milionów w kibel. Polska to bogata kraja.

      • 32 2

    • Dlatego proponuję dalej na nich głosować

      • 23 1

  • (14)

    przecież Gdańsk to górzysty teren, wiadome będzie że baterie inaczej się zachowują niż na płaskim, mam to samo w rowerze elektrycznym

    • 154 9

    • Powiedz

      To Dulkiewicz

      • 30 1

    • (1)

      ta, tylko że te autobusy jeżdżą po dolnym tarasie. Nie przesadzajmy że dojazd do wrzeszcza z brzeźna to jakaś wielka górka.

      • 6 17

      • Taaaa, na pewno; i może jeszcze Orunia Górna leży poniżej poziomu morza - bo 154 jeżdżą elektryki na częsci kursów

        • 6 0

    • (3)

      Gdyby nie straty i ograniczenia elektroniki to odzysk z góry byłby zbliżony do zużycia pod górę, niestety praktyka pokazuje, że absolutnie nie jest a podejrzewam, że takie było założenie zarządu GAiT. W obecnej chwili odzysk jest na poziomie 1/3 zużycia tj. na 150kWh zużytych, odzyskanych jest ok. 50kWh. Oczywiście to zależy od trasy, nogi kierowcy, temperatury, obłożenia pasażerami, korków - dużo zmiennych, żeby móc zaoferować jakikolwiek zasięg gwarantowany.

      • 9 2

      • To też jest fizyka

        Poziom szkoły średniej. Definicja sprawności.

        • 11 1

      • Aż taka różnica to nie

        1/3 odzysku to jest chyba w hybrydach. W moim elektryku przy ostrym przyspieszaniu jest pobór 260A a przy ostrym hamowaniu 130A prąd ładowania.

        • 0 0

      • Muszą się odzwyczaić od tradycyjnego hamowania

        Za mało rekuperacji :)

        • 0 0

    • skąd urzędnik po socjologii ma to wiedzieć? A mądrych słuchać nie chcą

      • 11 1

    • Rower nie ma odzysku energii przy hamowaniu a autobus ma. (3)

      Dlatego górki znacznie mniej wpływają na zużycie niż by się wydawało. Te górki to raczej argument za elektrykiem i przeciw dieslom bo diesel energii nie odzyska jadąc w dół a elektryk odzyska.

      • 4 8

      • Odzyska (2)

        Pod warunkiem, że wpierw na tę górę jakoś wjedzie.

        • 10 0

        • Że co ropy se naprodukuje...? (1)

          • 0 2

          • zejadac z gorki zamiast palic 15l/100, pali 0l/100 lub 2l/100

            • 0 0

    • Wiadome dla kogo? Tylko ludzie "techniczni" mają o tym pojęcie, ale rządzą politycy po politologii na przykład.

      • 3 0

    • Więcej stacji ładowania na każdej pętli wykorzystanie chłodzenia elektroniki do ogrzewania ewentualnie odesłać do producenta i jako dodatek Dulkiewicz

      • 1 0

  • (3)

    A szefowa jak zawsze obecnie przebywa gdzieś na festynie i się niczym nie przejmuje

    • 252 6

    • Pajacu, aurobusy kupował UM czy ZTM? (2)

      • 0 18

      • Oczywiście

        Wysypisko to spółka. Ogrzewanie spółka. Odśnieżanie spółka. Autobusy spółka. A szefowa tylko na festynach

        • 16 0

      • gdy chce sie byc prezydentem to trzeba brac odpowiedzialność, a nie jak za PRLu tylko leniować.

        problem w tym ze PO to ludzie z PZPRu wiec czego sie spodziewac.

        • 1 0

  • 42 tys kary (6)

    przypomnijcie ile kosztuje jeden autobus i jaka jest różnica w cenie zakupu zwykłego i elektrycznego + szybkich ładowarek

    • 225 2

    • GAiT kombinuje skąd wziać kasę na podwyżki?

      Te ich kontrakty (spółek miejskich) i umowy to są tak porobione, że kontrahenci się nie wywiązują a spółki miejskie nakładają wirtualne kary często nie do ściągnięcia, żeby poprawić sobie PR oraz wynik finansowy na papierze.
      Gorzej, że ludzie na tym cierpią bo przewoźnicy się nie wywiązują z umów a remonty sa przeciągane po 100% i więcej wobec zaplanowanych terminów.

      • 19 0

    • odesłać z powrotem te buble do fabryki nowe wozy a cały czas trzeba coś przy nich robić strach pomyśleć co będzie za pare lat

      • 8 0

    • Czemu... (1)

      Kupujemy niemieckie,za 4 mln,jak mamy polskie 2x tańsze???!!!!A w Niemczech jeżdżą na naszych lepszych i tańszych????!!!wspieramy Niemców bo u nich leży gospodarka?

      • 12 0

      • Jakież to są te polskie marki e-busów?

        • 2 1

    • Spokojnie

      Zrobiono krok w dobrym kierunku. Nie ma co się stresować. Zmienne warunki pracy zależne od pogody, ukształtowania terenu, stanu nawierzchni dróg, pory roku i in. mają wpływ na czas rozładowania akumulatorów. Przydatne będzie też,
      przeszkolenie kierowców w ekonomicznej jeździe, gdyż w sposobie obsługi takiego autobusu ukryte są amperogodziny omawianych akumulatorów.

      • 0 0

    • 18 elektrycznych autobusów marki MAN - 62 mln zł.

      Za 18 elektrycznych autobusów marki MAN, Gdańsk zapłacił prawie 62 mln zł. Nowy tabor dotarł już do Gdańska i w czwartek został zaprezentowany mediom.

      Czytaj więcej na: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/18-elektrycznych-autobusow-w-Gdansku-W-przyszlym-tygodniu-zaczna-wozic-pasazerow-n182585.html

      • 0 0

  • (4)

    Bardzo nieserdeczny artykuł.

    • 68 19

    • Artykuł jest bardzo serdeczny (2)

      Wskazuje że winny jest dostawca, a nie Jej Serdeczność. Słowem próbuje domyślić jej odpowiedzialność.

      • 23 3

      • rozmydlić miało być

        literówka

        • 11 2

      • Wskazuje POkemon ze winny jest urzędnik szkodnik jego niekompetencja a dostawca nie poczuwa sie do winy w cale!!

        • 9 1

    • ...

      Ludzie po prostu widzą jak lekką ręką wydaje się publiczne pieniądze na niesprawdzone technologie.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane