• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

Maciej Korolczuk
10 listopada 2023, godz. 11:00 
Opinie (584)
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
Po zaledwie 3 tygodniach eksploatacji nowych autobusów elektrycznych GAiT nałożył na firmę MAN 42 tys. zł kar. Powodem są zbyt słabe baterie, które nie pozwalają pojazdom pokonywać dłuższych dystansów. Po zaledwie 3 tygodniach eksploatacji nowych autobusów elektrycznych GAiT nałożył na firmę MAN 42 tys. zł kar. Powodem są zbyt słabe baterie, które nie pozwalają pojazdom pokonywać dłuższych dystansów.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła ponad 40 tys. zł kar na dostawcę nowych autobusów elektrycznych. Powodem jest "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego" - informuje miasto. Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.



Kupujesz produkt, z którego jesteś umiarkowanie zadowolony. Co robisz?

O problemach z nowymi autobusami elektrycznymi pisaliśmy w poniedziałek, 6 listopada.

Z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynikało, że nowe pojazdy zamiast zapowiadanych 400 km są w stanie przejechać zaledwie 200-300 km na jednym ładowaniu.

Sceptycznie o nowych autobusach wypowiadają się także sami kierowcy. Jak mówią, pojazdy są ciężkie i choć mają sporo dodatkowych funkcji, to w warunkach liniowych sprawdzają się co najwyżej umiarkowanie.

Jeszcze w poniedziałek przedstawiciele spółki GAiT tłumaczyli, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.

Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy

- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczyła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT.
Jednocześnie GAiT potwierdził, że pokonywane dystanse przez nowe pojazdy są krótsze od zapowiadanych i przy włączonym ogrzewaniu wynoszą 200-300 km.

- Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - zastrzegała Dobrowolska, tłumacząc, że zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów.
- Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych - mówiła.
Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł. Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.

Pierwsze kary za słabe baterie



Już po publikacji artykułu z kilku niezależnych źródeł otrzymaliśmy informacje, że GAiT z nowych autobusów jest zadowolony zdecydowanie mniej, niż wynika to z oficjalnych przekazów. Pojawiły się nawet plotki mówiące o tym, że miejski przewoźnik zareklamuje nowe autobusy i zwróci je do producenta.

Miasto dementuje jednak te informacje, informując jednocześnie, że na wykonawcę umowy, z tytułu niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego, nałożono kary w wysokości 42,5 tys. zł.



- Gwarantowany zasięg minimalny to taki, który pojazd musi osiągnąć nawet w niekorzystnych warunkach drogowych czy pogodowych - mówi Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W przypadku autobusów standardowych to 256 km, a w przypadku przegubowych - 242. Są one zbieżne z długością zadań całodziennych w Gdańsku, które wynoszą średnio ok. 250 km.
Jak dodaje, wspomniane kary dotyczą 17 przypadków niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego. Średni poziom różnicy w tych przypadkach wyniósł 19 km.

- Wciąż trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie pojazdów - dodaje Chełmińska.

Dwóch pracowników MAN do pomocy



Miasto odniosło się też do zdjęcia zamieszczonego w naszym Raporcie. Chodzi o popołudniowe zatrzymanie autobusu elektrycznego w dzielnicy Piecki-Migowo. Jak wyjaśniają urzędnicy, przyczyną było włączenie się bezpieczników w wyniku błędu elektrycznego. Pojazd wymagał zresetowania układów elektrycznych.

W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.

Miejsca

Opinie (584) ponad 20 zablokowanych

  • To jest kpina z mieszkańców, którzy zapłacili za te busy (1)

    ze swoich podatków. Dlaczego nie zrobiono tego jak w innych częściach Polski - kilka autobusów różnych producentów do sprawdzenia i kierowcy wybrali po jazdach próbnych najlepszy i dopiero wtedy kupiono busy. W Gdańsku od razu 62 mln dla niemca

    • 82 1

    • no testowali różne. A w przetargu Man był najtańszy

      • 2 4

  • informacje dla tych co chcą elektryka (2)

    nie wiem czy wiecie ale osoby które mają elektryki starają się nie używać urządzeń które zużywają baterię, ogranicza się użycie klimatyzacji latem a ogrzewanie w zimie potrafi skrócić zasięg o połowę.

    • 80 2

    • Do elektryka pasuje chińskie Webasto (1)

      Za 500 zł . I masz cieplutko w zimie.

      • 1 2

      • Zamontować chińskie coś za 500 zł do elektryka za 200 tysięcy i łudzić się, że nie spowoduje pożaru. Przekonałeś mnie.

        • 1 0

  • No taki cyrk to tylko w Gdańsku przetarg za miliony kupić wielkie nic a później symboliczną kara żeby pokazać jak my dobrze rządzimy!a żeby wyrównać straty to się podniesie ceny biletów ,podatek zapłacą bo jak nie to postraszyły PiSem ,przecież to on kazał kupić elektryki i fale!

    • 71 1

  • (3)

    A jak jest z autobusami elektrycznymi w Gdyni ? Jakoś nie było słychać o takich problemach jak w Gdańsku. A może o tym nie mówiono ?

    • 34 1

    • Bo Gdynia zrobiła to, co zaraz Gdańsk będzie robił za kolejne miliony - zbudowała ładowarki na pętlach. Autobusy dojeżdża do przystanku końcowego i ładuje się przez pantograf na dachu. Podobnie jest w innych miastach. Gdańsk natomiast kupił zabawki ładowane kablami.

      • 17 0

    • (1)

      bo Gdynia óaduje na mieście w ciągu dnia. A w Gdańsku Prezes Wiatr wymyślił system, który od razu był skazany na porażkę

      • 13 0

      • Ciekawe jak z Wejherowem będzie

        Tam też ładują tylko na bazie. A elektryki kosztowały niemało...

        • 4 0

  • Optymalizacja oprogramowania będzie polegać na wyłączeniu ogrzewania w zimie, i klimatyzacji w lato. Proste. A kara jest tak żenująca, że producent chyba ogłosi, bankurtcwo i upadłość... ze śmiechu.

    • 81 0

  • No dajcie glos dla pani Dulkiewcz (1)

    Niech się wypowie bo świetnie się zna

    • 93 0

    • Tu wszyscy świetnie się znają.

      • 4 1

  • (2)

    "Wciąż trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie pojazdów" - uwaga, optymalizacja działania systemu ogrzewania, mówiąc prościej - w środku będzie zimniej.

    • 124 1

    • Tak od początku jest zimno i co ciekawe kierowca nie ma wpływu na ustawienie ogrzewania w przestrzeni pasażerskiej

      • 7 0

    • jak jest zima to jest zimno

      odwieczne prawa natury ;)

      • 1 0

  • (1)

    Wydaje mi się że podczas tak drogich zakupów najpierw powinny odbywać się profesjonalne testy. Wypożycza się kilka autobusów do jazd testowych i testuję przez np. miesiąc. Jeżeli urzędnicy są zdziwieni mniejszym zasięgiem autobusu to znaczy że tak naprawdę nikt ich nie testował przed zakupem. To musiał być jakiś Wał. Przekręt. Albo totalna niekompetencja pracownika.

    • 87 0

    • Masz rację wydaje Ci się.Bo żeby coś żetelnie przetestować trzeba mieć na etatach tych co mają pojęcie a nie tylko i wyłącznie z

      • 3 0

  • (3)

    "Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych" - zatem nie przewidziano, że autobus będzie jeździł w mieście, a także w zimę i lato. Optymalne warunki to płaski, równy tor w ogrzewanej hali bez wiatru i w takich warunkach autobus osiąga swój zasięg. Komedia.

    • 79 0

    • Czy optymalny oznacza bez pasażerów ?

      • 7 0

    • Może i komedia? Dramatem jest to, że sami sobie wybieracie tych aktorów, szanowni wyborcy.

      • 6 0

    • 500 jak jedziesz na A1 po płaskim 60km/h

      • 5 0

  • Zobaczycie jak przyjdą minusowe temperatury (4)

    • 70 0

    • (1)

      Będą jeździć z wpiętą wtyczką, ciągnąć za sobą kilkukilometrowy przedłużacz.

      • 9 0

      • Albo przyczepę z agregatem diesla

        • 3 0

    • Taki.mamy.klimat

      • 0 0

    • Jak.najnowsza.technika.zawodzi.

      Taki.mamy.klimat.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane