- 1 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (66 opinii)
- 2 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (388 opinii)
- 3 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (366 opinii)
- 4 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (38 opinii)
- 5 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (35 opinii)
- 6 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (184 opinie)
Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne
Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła ponad 40 tys. zł kar na dostawcę nowych autobusów elektrycznych. Powodem jest "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego" - informuje miasto. Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.
Z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynikało, że nowe pojazdy zamiast zapowiadanych 400 km są w stanie przejechać zaledwie 200-300 km na jednym ładowaniu.
Sceptycznie o nowych autobusach wypowiadają się także sami kierowcy. Jak mówią, pojazdy są ciężkie i choć mają sporo dodatkowych funkcji, to w warunkach liniowych sprawdzają się co najwyżej umiarkowanie.
Jeszcze w poniedziałek przedstawiciele spółki GAiT tłumaczyli, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.
![Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3580/150x100/3580535__kr.webp)
- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczyła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT.
Jednocześnie GAiT potwierdził, że pokonywane dystanse przez nowe pojazdy są krótsze od zapowiadanych i przy włączonym ogrzewaniu wynoszą 200-300 km.
- Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - zastrzegała Dobrowolska, tłumacząc, że zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów.
- Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych - mówiła.
Pierwsze kary za słabe baterie
Już po publikacji artykułu z kilku niezależnych źródeł otrzymaliśmy informacje, że GAiT z nowych autobusów jest zadowolony zdecydowanie mniej, niż wynika to z oficjalnych przekazów. Pojawiły się nawet plotki mówiące o tym, że miejski przewoźnik zareklamuje nowe autobusy i zwróci je do producenta.
Miasto dementuje jednak te informacje, informując jednocześnie, że na wykonawcę umowy, z tytułu niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego, nałożono kary w wysokości 42,5 tys. zł.
- Gwarantowany zasięg minimalny to taki, który pojazd musi osiągnąć nawet w niekorzystnych warunkach drogowych czy pogodowych - mówi Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W przypadku autobusów standardowych to 256 km, a w przypadku przegubowych - 242. Są one zbieżne z długością zadań całodziennych w Gdańsku, które wynoszą średnio ok. 250 km.
Jak dodaje, wspomniane kary dotyczą 17 przypadków niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego. Średni poziom różnicy w tych przypadkach wyniósł 19 km.
- Wciąż trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie pojazdów - dodaje Chełmińska.
Chyba zabrakło prądu (29 opinii)
Dwóch pracowników MAN do pomocy
Miasto odniosło się też do zdjęcia zamieszczonego w naszym Raporcie. Chodzi o popołudniowe zatrzymanie autobusu elektrycznego w dzielnicy Piecki-Migowo. Jak wyjaśniają urzędnicy, przyczyną było włączenie się bezpieczników w wyniku błędu elektrycznego. Pojazd wymagał zresetowania układów elektrycznych.
W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.
Miejsca
Opinie (584) ponad 20 zablokowanych
-
2023-11-10 11:22
Ojej, czyli jednak jest problem, a nie "jeszcze się wdrażamy"?
Ciekawostką jest też fakt, że jak podają inne portale - zmniejszył się udział elektrycznych autobusów w zakupach miejskich przewoźników z polskich miast, podobnie jak udział w zakupach autobusów na gaz ziemny. Kupuje się więcej autobusów z klasycznym dieslem oraz hybrydowych.
- 79 0
-
2023-11-10 11:22
;(
Miasto z dykty
- 44 1
-
2023-11-10 11:24
40 tysięcy kary ale euro za każdy autobus to jeszcze bym zrozumiał
tedy mogłoby zaboleć
chyba że ktoś coś znowu pochrzanił w treści- 34 0
-
2023-11-10 11:24
Zamiast kupowac autobusy wodorowe niebyło by zadnego problemu z zasiegiem .Tak jak Powcy rzadza Gdańskiem tak beda cała Polska!
- 46 7
-
2023-11-10 11:24
Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje (1)
za zamówienie tego badziewia powinna być zgłoszona do prokuratury raczej
- 56 1
-
2023-11-10 11:28
DO CBA aledlatego Powcy juz krzycz ze zostanie zlikwidowana
- 7 0
-
2023-11-10 11:25
w innych miastach jest ifrastuktura
...na pętli jest ładowarka podjeżdża taki pantografik się wysuwa i cyk się doładowuje, w paru polskich miastach juz to widziałem i większych jak i mniejszych aniżeli nasz kochany Gdańsk . I lepiej aby nasi szanowni urzędnicy z panią D na czele się za coś takiego nie zabierali . bo tylko kasa miejska w kosmos będzie lecieć. Zima przed nami to i pewnie do 100 km zjedzie zasięg taka technologia i co zrobić ...karami się będą bawić XD
- 42 0
-
2023-11-10 11:25
Czekam aż gait nałoży takie kary na 4iB (2)
- 13 1
-
2023-11-10 11:34
RE (1)
No już się rozpędzają, przecież firma 4iB służy głównie do wyprowadzania kasy bokiem z GAiT.
- 3 0
-
2023-11-10 17:35
4ib
Co to za twór,to już GAiT nie ma swoich pracowników i warsztatow
- 2 0
-
2023-11-10 11:26
(1)
Zakupili autobusy o warosci 60 mln zlotych w dodatku dorzucili kilka milionow za ladowarki, a kara dla MANa to 40 tysiecy zlotych? To wysokosc symbolicznej zlotowki.
- 56 1
-
2023-11-10 11:29
Będzie na waciki
- 3 0
-
2023-11-10 11:26
A nie można było wziąć na testy najpierw? (2)
A nie ładować w ciemno publiczne pieniądze!!! Kupili zylc i teraz jojczenie...
- 42 1
-
2023-11-10 11:30
Ale byly testu juz w Gdańsku mozna było nawet bezplatnie sie przejechać !tylko ze urzednicy nie wybrali według testów tylko (1)
to było juz wczesniej zaplanowane kto wygra
- 5 0
-
2023-11-10 12:31
wybrali wg prawa przetargowego
- 3 3
-
2023-11-10 11:27
Hehehehehe :) (2)
Dyletanci z magistratu zakupili busy pod łopoczącym żółto gwiaździstym sztandarem ekologii, liberalizmu i innych światłych idei
- 64 2
-
2023-11-10 11:30
Rozumiem, że twój ulubiony kolor to czerwony z białym kółkiem w środku i czarnym znakiem firmowym? (1)
- 0 8
-
2023-11-11 11:44
nie, mysle ze jego znak firmowy to mózg
a twoim tępota
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.