• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

Maciej Korolczuk
10 listopada 2023, godz. 11:00 
Opinie (584)
Po zaledwie 3 tygodniach eksploatacji nowych autobusów elektrycznych GAiT nałożył na firmę MAN 42 tys. zł kar. Powodem są zbyt słabe baterie, które nie pozwalają pojazdom pokonywać dłuższych dystansów. Po zaledwie 3 tygodniach eksploatacji nowych autobusów elektrycznych GAiT nałożył na firmę MAN 42 tys. zł kar. Powodem są zbyt słabe baterie, które nie pozwalają pojazdom pokonywać dłuższych dystansów.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła ponad 40 tys. zł kar na dostawcę nowych autobusów elektrycznych. Powodem jest "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego" - informuje miasto. Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.



Kupujesz produkt, z którego jesteś umiarkowanie zadowolony. Co robisz?

O problemach z nowymi autobusami elektrycznymi pisaliśmy w poniedziałek, 6 listopada.

Z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynikało, że nowe pojazdy zamiast zapowiadanych 400 km są w stanie przejechać zaledwie 200-300 km na jednym ładowaniu.

Sceptycznie o nowych autobusach wypowiadają się także sami kierowcy. Jak mówią, pojazdy są ciężkie i choć mają sporo dodatkowych funkcji, to w warunkach liniowych sprawdzają się co najwyżej umiarkowanie.

Jeszcze w poniedziałek przedstawiciele spółki GAiT tłumaczyli, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.

Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy

- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczyła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT.
Jednocześnie GAiT potwierdził, że pokonywane dystanse przez nowe pojazdy są krótsze od zapowiadanych i przy włączonym ogrzewaniu wynoszą 200-300 km.

- Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - zastrzegała Dobrowolska, tłumacząc, że zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów.
- Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych - mówiła.
Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł. Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.

Pierwsze kary za słabe baterie



Już po publikacji artykułu z kilku niezależnych źródeł otrzymaliśmy informacje, że GAiT z nowych autobusów jest zadowolony zdecydowanie mniej, niż wynika to z oficjalnych przekazów. Pojawiły się nawet plotki mówiące o tym, że miejski przewoźnik zareklamuje nowe autobusy i zwróci je do producenta.

Miasto dementuje jednak te informacje, informując jednocześnie, że na wykonawcę umowy, z tytułu niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego, nałożono kary w wysokości 42,5 tys. zł.



- Gwarantowany zasięg minimalny to taki, który pojazd musi osiągnąć nawet w niekorzystnych warunkach drogowych czy pogodowych - mówi Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W przypadku autobusów standardowych to 256 km, a w przypadku przegubowych - 242. Są one zbieżne z długością zadań całodziennych w Gdańsku, które wynoszą średnio ok. 250 km.
Jak dodaje, wspomniane kary dotyczą 17 przypadków niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego. Średni poziom różnicy w tych przypadkach wyniósł 19 km.

- Wciąż trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie pojazdów - dodaje Chełmińska.

Dwóch pracowników MAN do pomocy



Miasto odniosło się też do zdjęcia zamieszczonego w naszym Raporcie. Chodzi o popołudniowe zatrzymanie autobusu elektrycznego w dzielnicy Piecki-Migowo. Jak wyjaśniają urzędnicy, przyczyną było włączenie się bezpieczników w wyniku błędu elektrycznego. Pojazd wymagał zresetowania układów elektrycznych.

W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.

Miejsca

Opinie (584) ponad 20 zablokowanych

  • Ojej, czyli jednak jest problem, a nie "jeszcze się wdrażamy"?

    Ciekawostką jest też fakt, że jak podają inne portale - zmniejszył się udział elektrycznych autobusów w zakupach miejskich przewoźników z polskich miast, podobnie jak udział w zakupach autobusów na gaz ziemny. Kupuje się więcej autobusów z klasycznym dieslem oraz hybrydowych.

    • 79 0

  • ;(

    Miasto z dykty

    • 44 1

  • 40 tysięcy kary ale euro za każdy autobus to jeszcze bym zrozumiał

    tedy mogłoby zaboleć
    chyba że ktoś coś znowu pochrzanił w treści

    • 34 0

  • Zamiast kupowac autobusy wodorowe niebyło by zadnego problemu z zasiegiem .Tak jak Powcy rzadza Gdańskiem tak beda cała Polska!

    • 46 7

  • Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje (1)

    za zamówienie tego badziewia powinna być zgłoszona do prokuratury raczej

    • 56 1

    • DO CBA aledlatego Powcy juz krzycz ze zostanie zlikwidowana

      • 7 0

  • w innych miastach jest ifrastuktura

    ...na pętli jest ładowarka podjeżdża taki pantografik się wysuwa i cyk się doładowuje, w paru polskich miastach juz to widziałem i większych jak i mniejszych aniżeli nasz kochany Gdańsk . I lepiej aby nasi szanowni urzędnicy z panią D na czele się za coś takiego nie zabierali . bo tylko kasa miejska w kosmos będzie lecieć. Zima przed nami to i pewnie do 100 km zjedzie zasięg taka technologia i co zrobić ...karami się będą bawić XD

    • 42 0

  • Czekam aż gait nałoży takie kary na 4iB (2)

    • 13 1

    • RE (1)

      No już się rozpędzają, przecież firma 4iB służy głównie do wyprowadzania kasy bokiem z GAiT.

      • 3 0

      • 4ib

        Co to za twór,to już GAiT nie ma swoich pracowników i warsztatow

        • 2 0

  • (1)

    Zakupili autobusy o warosci 60 mln zlotych w dodatku dorzucili kilka milionow za ladowarki, a kara dla MANa to 40 tysiecy zlotych? To wysokosc symbolicznej zlotowki.

    • 56 1

    • Będzie na waciki

      • 3 0

  • A nie można było wziąć na testy najpierw? (2)

    A nie ładować w ciemno publiczne pieniądze!!! Kupili zylc i teraz jojczenie...

    • 42 1

    • Ale byly testu juz w Gdańsku mozna było nawet bezplatnie sie przejechać !tylko ze urzednicy nie wybrali według testów tylko (1)

      to było juz wczesniej zaplanowane kto wygra

      • 5 0

      • wybrali wg prawa przetargowego

        • 3 3

  • Hehehehehe :) (2)

    Dyletanci z magistratu zakupili busy pod łopoczącym żółto gwiaździstym sztandarem ekologii, liberalizmu i innych światłych idei

    • 64 2

    • Rozumiem, że twój ulubiony kolor to czerwony z białym kółkiem w środku i czarnym znakiem firmowym? (1)

      • 0 8

      • nie, mysle ze jego znak firmowy to mózg

        a twoim tępota

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane