- 1 Zbiórka dla najbliższych zabitego tenisisty (114 opinii)
- 2 Obywatelskie zatrzymanie włamywacza (38 opinii)
- 3 Wybuch w Hevelianum w czasie pokazu (78 opinii)
- 4 Triathlon w Gdańsku. Będą utrudnienia (197 opinii)
- 5 Mandat na 7,5 tys. zł dla rowerzysty (191 opinii)
- 6 Rocznica Sierpnia '80. Co zaplanowano? (182 opinie)
Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne
Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła ponad 40 tys. zł kar na dostawcę nowych autobusów elektrycznych. Powodem jest "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego" - informuje miasto. Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.
Z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynikało, że nowe pojazdy zamiast zapowiadanych 400 km są w stanie przejechać zaledwie 200-300 km na jednym ładowaniu.
Sceptycznie o nowych autobusach wypowiadają się także sami kierowcy. Jak mówią, pojazdy są ciężkie i choć mają sporo dodatkowych funkcji, to w warunkach liniowych sprawdzają się co najwyżej umiarkowanie.
Jeszcze w poniedziałek przedstawiciele spółki GAiT tłumaczyli, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.
Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy
- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczyła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT.
Jednocześnie GAiT potwierdził, że pokonywane dystanse przez nowe pojazdy są krótsze od zapowiadanych i przy włączonym ogrzewaniu wynoszą 200-300 km.
- Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - zastrzegała Dobrowolska, tłumacząc, że zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów.
- Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych - mówiła.
Pierwsze kary za słabe baterie
Już po publikacji artykułu z kilku niezależnych źródeł otrzymaliśmy informacje, że GAiT z nowych autobusów jest zadowolony zdecydowanie mniej, niż wynika to z oficjalnych przekazów. Pojawiły się nawet plotki mówiące o tym, że miejski przewoźnik zareklamuje nowe autobusy i zwróci je do producenta.
Miasto dementuje jednak te informacje, informując jednocześnie, że na wykonawcę umowy, z tytułu niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego, nałożono kary w wysokości 42,5 tys. zł.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Samochody elektryczne i hybrydowe na sprzedaż
- Gwarantowany zasięg minimalny to taki, który pojazd musi osiągnąć nawet w niekorzystnych warunkach drogowych czy pogodowych - mówi Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W przypadku autobusów standardowych to 256 km, a w przypadku przegubowych - 242. Są one zbieżne z długością zadań całodziennych w Gdańsku, które wynoszą średnio ok. 250 km.
Jak dodaje, wspomniane kary dotyczą 17 przypadków niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego. Średni poziom różnicy w tych przypadkach wyniósł 19 km.
- Wciąż trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie pojazdów - dodaje Chełmińska.
Chyba zabrakło prądu (29 opinii)
Dwóch pracowników MAN do pomocy
Miasto odniosło się też do zdjęcia zamieszczonego w naszym Raporcie. Chodzi o popołudniowe zatrzymanie autobusu elektrycznego w dzielnicy Piecki-Migowo. Jak wyjaśniają urzędnicy, przyczyną było włączenie się bezpieczników w wyniku błędu elektrycznego. Pojazd wymagał zresetowania układów elektrycznych.
W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.
Miejsca
Opinie (584) ponad 20 zablokowanych
-
2023-11-11 05:36
Może zamontować w nich agregaty prądotwórcze (1)
Agregat spalinowy ładowałby akumulatory i po problemie? A nie czekaj czekaj a może normalny silnik spalinowy?
- 8 2
-
2023-11-11 13:24
i raka płuc?
A moze po prostu te e-busy ładowac na postoju na pętli?
- 0 2
-
2023-11-11 06:20
Trójmiasto pl. cenzura jak za komuny.gratulacje.Dziennikarze młodzi z poziomem dziennikarstwa na poziomie bravo girl.niestety nie pamiętają tych czasów ale wiernie czy bezmyślnie to nie wiem ale powielają dawne wzorce
- 8 0
-
2023-11-11 07:35
Warunki dużego miasta
Warunki dużego miasta to naturalne warunki takich autobusów, przecież ich przeznaczeniem nie są wsie, czy małe miejscowości.
- 7 0
-
2023-11-11 07:36
(1)
A czy mieszkańcy też mogą wystawić karę władzą miasta za wszystko co nowe w mieście, bo nie było jeszcze takiej nowości, która od początku by działała w 100%?
- 8 0
-
2023-11-11 13:22
tak. to się nazywa Wybory.
- 1 0
-
2023-11-11 07:39
Merc (1)
W mercach w gdyni, wymieniono juz okolo 30/40 silnikow, kazdy okolo 250 tysiecy zł ale na gwarancji, co to bedzie za 5 lat jak gwarancja sie skonczy? Płacz
- 8 0
-
2023-11-11 13:21
gwarancja wydłuża się o kolejne 5 lat od momentu wymiany więc w czym problem?
- 0 0
-
2023-11-11 07:45
Zorro (1)
Niech zapłaci za te buble dulkiewicz.Wtedy może się nauczy kupować autobusy polskie które kupują Niemcy
- 9 0
-
2023-11-11 13:20
czyli jakie to są polskie busy?
- 0 1
-
2023-11-11 07:47
Po co MAN (1)
.....jak mamy polskie,tańsze i sprawne.O co chodzi? Kupujemy niemieckie,jak mamy świetne polskie,na których jeżdżą w...Niemczech?!
- 7 0
-
2023-11-11 13:19
jakie polskie ?
- 0 0
-
2023-11-11 07:47
należy jeszcze dodać (1)
Jak będą je ładować codziennie do 100% i rozładowywać do 0, to zasięg będzie jeszcze malał co roku w sposób zauważalny.
- 6 2
-
2023-11-11 13:19
moga ładowac na pętli postojowej kilka razy dziennie do 80% i po problemie
- 0 1
-
2023-11-11 07:53
Średni poziom różnicy w tych przypadkach wyniósł 19 km.
nowe pojazdy zamiast zapowiadanych 400 km są w stanie przejechać zaledwie 200-300 km na jednym ładowaniu.
To sie w koncu zdecyduj czy 19 km czy 200km!- 3 1
-
2023-11-11 07:59
To żart
42 tysiące kary przy kontrakcie za 62 miliony
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.