• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

Maciej Korolczuk
10 listopada 2023, godz. 11:00 
Opinie (584)
Najnowszy artykuł na ten temat Zygmunt Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku
Po zaledwie 3 tygodniach eksploatacji nowych autobusów elektrycznych GAiT nałożył na firmę MAN 42 tys. zł kar. Powodem są zbyt słabe baterie, które nie pozwalają pojazdom pokonywać dłuższych dystansów. Po zaledwie 3 tygodniach eksploatacji nowych autobusów elektrycznych GAiT nałożył na firmę MAN 42 tys. zł kar. Powodem są zbyt słabe baterie, które nie pozwalają pojazdom pokonywać dłuższych dystansów.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła ponad 40 tys. zł kar na dostawcę nowych autobusów elektrycznych. Powodem jest "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego" - informuje miasto. Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.



Kupujesz produkt, z którego jesteś umiarkowanie zadowolony. Co robisz?

O problemach z nowymi autobusami elektrycznymi pisaliśmy w poniedziałek, 6 listopada.

Z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynikało, że nowe pojazdy zamiast zapowiadanych 400 km są w stanie przejechać zaledwie 200-300 km na jednym ładowaniu.

Sceptycznie o nowych autobusach wypowiadają się także sami kierowcy. Jak mówią, pojazdy są ciężkie i choć mają sporo dodatkowych funkcji, to w warunkach liniowych sprawdzają się co najwyżej umiarkowanie.

Jeszcze w poniedziałek przedstawiciele spółki GAiT tłumaczyli, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.

Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy

- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczyła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT.
Jednocześnie GAiT potwierdził, że pokonywane dystanse przez nowe pojazdy są krótsze od zapowiadanych i przy włączonym ogrzewaniu wynoszą 200-300 km.

- Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - zastrzegała Dobrowolska, tłumacząc, że zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów.
- Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych - mówiła.
Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł. Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.

Pierwsze kary za słabe baterie



Już po publikacji artykułu z kilku niezależnych źródeł otrzymaliśmy informacje, że GAiT z nowych autobusów jest zadowolony zdecydowanie mniej, niż wynika to z oficjalnych przekazów. Pojawiły się nawet plotki mówiące o tym, że miejski przewoźnik zareklamuje nowe autobusy i zwróci je do producenta.

Miasto dementuje jednak te informacje, informując jednocześnie, że na wykonawcę umowy, z tytułu niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego, nałożono kary w wysokości 42,5 tys. zł.



- Gwarantowany zasięg minimalny to taki, który pojazd musi osiągnąć nawet w niekorzystnych warunkach drogowych czy pogodowych - mówi Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W przypadku autobusów standardowych to 256 km, a w przypadku przegubowych - 242. Są one zbieżne z długością zadań całodziennych w Gdańsku, które wynoszą średnio ok. 250 km.
Jak dodaje, wspomniane kary dotyczą 17 przypadków niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego. Średni poziom różnicy w tych przypadkach wyniósł 19 km.

- Wciąż trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie pojazdów - dodaje Chełmińska.

Dwóch pracowników MAN do pomocy



Miasto odniosło się też do zdjęcia zamieszczonego w naszym Raporcie. Chodzi o popołudniowe zatrzymanie autobusu elektrycznego w dzielnicy Piecki-Migowo. Jak wyjaśniają urzędnicy, przyczyną było włączenie się bezpieczników w wyniku błędu elektrycznego. Pojazd wymagał zresetowania układów elektrycznych.

W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.

Miejsca

Opinie (584) ponad 20 zablokowanych

  • I bardzo dobrze.mam nadzieję że za 5 lat te autobusy będą w stanie przejechać maks 500 metrów

    • 6 1

  • no hejka, jak sprzedam klientowi produkt i napisze, że działa przez 20 godzin na dobe, ale pod warunkiem ze bedzie go używał (1)

    od 9 do 15 to bedzie okej?

    • 9 0

    • W wielkich miastach w Polsce jak najbardziej

      • 0 0

  • 40 tysi.

    Przeciez to jest walek!!!

    • 6 0

  • Elektryki

    Wszyscy tu swoje mądrości wypowiadają ale g*wno wiedzą. Co do zakupu elektryków to przewoźnik jest "zmuszony" do zakupu pojazdów bez emisyjnych bo ustawa o elektromobilności nakłada na niego obowiązek osiągnięcia 30% pojazdów bez emisyjnych we flocie do jakiegoś tam roku. I nie można ograniczyć się tylko do spalinówek chociaz to byłoby korzystniejsze według mnie. Elektryki mają swoje ograniczenia co do zasięgu i można kupić tylko to co jest dostępne na rynku. Nie oszukujmy się że autobusy innej marki miałyby dużo większe zasięgi niż te kupione przez Gdańsk. Do tego dochodzą trudne warunki w mieście mamy duze różnice wysokości, korki większe niż w innych miastach nawet większe niż Warszawie. Na etapie przetargu nie da się zweryfikowac czy autobusy podczas późniejszej eksploatacji będą osiągac gwarantowane przebiegi., czy też nie będa się np psuć.., tak samo jak np. w przetargach budowlanych nie można zweryfikować czy wykonawca wykona roboty w zadeklarowanym czasie.

    • 3 12

  • Tyle kasy ten magistrat przepala, naszej kasy (1)

    Kto o zdrowych zmyslach rozpisuje taki przetarg nie robiac minimum rocznych testow na jednym, czy dwoch pojazdach?
    Miasto Gdansk widze ultra bogate. Kasa bezsensownie leje sie na prawo i lewo tylko latem nie ma juz za co trawnikow kosic.

    • 12 1

    • Właśnie teraz testują

      niedługo będzie ich potrzeba 10x tyle, i nie będzie można ratować się wystawiając na krótsze zadania i przydzielając jeżdżącym bardziej ekonomicznie kierowcom.

      • 0 0

  • No to kiedy pierwszy pożar baterii tego czegoś?

    Wmawiają wam ze to takie super, a te wszystkie elektryki to totalne g....o.

    • 5 2

  • tylko Łysicki.... (1)

    jako wykształcony budowlaniec,z epizodem w developerce potrafi takie numery wykrecac.....
    Nie przeliczył hektara na pojemność baterii...?
    Ale to pikuś wodorowe będą za kosmiczne pieniądze....tam ponoc tylko kierowca z Gajtu jest potrzebny a autobusik sam bedzie zawsze sprawny...
    Od autobusów odejdę,bo jeden wielki chłam...
    A tramwaje kiedy bedą w miare sprawne....
    Dosc awarii..i blokowania skrzyżowań....
    Dlaczego Gdańska taka tragedia spotkala?
    Wiosną wybory,będe głosował na PO ..oczekuje na listach nowych kompetentnych kandydatów.....

    • 3 1

    • PO wlasnie teraz rządzi inteligencie

      • 0 1

  • 62 bańki wyrzucone w błoto, brawo Gdańsk. Można było kupić 50 normalnych autobusów (1)

    Dramat po prostu dramat.

    • 10 0

    • i raka płuc

      • 0 0

  • Kiedy elektryki 2.0?

    • 3 0

  • Gdańsk to miasto głupoty

    Ludzie głosujący na PO Tuska Dulkiewicz nieekologiczne łatwopalne autobusy elektryczne Szadółki itp

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane