- 1 Czemu śmieci rozsypano obok śmieciarki? (31 opinii)
- 2 Licznik przy światłach na skrzyżowaniu (92 opinie)
- 3 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (204 opinie)
- 4 Jarmark św. Dominika startuje w sobotę (123 opinie)
- 5 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (112 opinii)
- 6 Wyciek oleju do Motławy. Wznowiono ruch (14 opinii)
Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne
Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła ponad 40 tys. zł kar na dostawcę nowych autobusów elektrycznych. Powodem jest "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego" - informuje miasto. Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.
Z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynikało, że nowe pojazdy zamiast zapowiadanych 400 km są w stanie przejechać zaledwie 200-300 km na jednym ładowaniu.
Sceptycznie o nowych autobusach wypowiadają się także sami kierowcy. Jak mówią, pojazdy są ciężkie i choć mają sporo dodatkowych funkcji, to w warunkach liniowych sprawdzają się co najwyżej umiarkowanie.
Jeszcze w poniedziałek przedstawiciele spółki GAiT tłumaczyli, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.
![Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3580/150x100/3580535__kr.webp)
- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczyła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT.
Jednocześnie GAiT potwierdził, że pokonywane dystanse przez nowe pojazdy są krótsze od zapowiadanych i przy włączonym ogrzewaniu wynoszą 200-300 km.
- Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - zastrzegała Dobrowolska, tłumacząc, że zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów.
- Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych - mówiła.
Pierwsze kary za słabe baterie
Już po publikacji artykułu z kilku niezależnych źródeł otrzymaliśmy informacje, że GAiT z nowych autobusów jest zadowolony zdecydowanie mniej, niż wynika to z oficjalnych przekazów. Pojawiły się nawet plotki mówiące o tym, że miejski przewoźnik zareklamuje nowe autobusy i zwróci je do producenta.
Miasto dementuje jednak te informacje, informując jednocześnie, że na wykonawcę umowy, z tytułu niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego, nałożono kary w wysokości 42,5 tys. zł.
- Gwarantowany zasięg minimalny to taki, który pojazd musi osiągnąć nawet w niekorzystnych warunkach drogowych czy pogodowych - mówi Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W przypadku autobusów standardowych to 256 km, a w przypadku przegubowych - 242. Są one zbieżne z długością zadań całodziennych w Gdańsku, które wynoszą średnio ok. 250 km.
Jak dodaje, wspomniane kary dotyczą 17 przypadków niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego. Średni poziom różnicy w tych przypadkach wyniósł 19 km.
- Wciąż trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie pojazdów - dodaje Chełmińska.
Chyba zabrakło prądu (29 opinii)
Dwóch pracowników MAN do pomocy
Miasto odniosło się też do zdjęcia zamieszczonego w naszym Raporcie. Chodzi o popołudniowe zatrzymanie autobusu elektrycznego w dzielnicy Piecki-Migowo. Jak wyjaśniają urzędnicy, przyczyną było włączenie się bezpieczników w wyniku błędu elektrycznego. Pojazd wymagał zresetowania układów elektrycznych.
W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.
Miejsca
Opinie (584) ponad 20 zablokowanych
-
2023-11-10 18:30
autobusy
Pani Dulkiewicz i jej pracownik Lisicki Wy odpowiadacie za to zamowienie z Niemiec tych autobusow co nie zdaja egzaminu w naszym miescie pani ma 20000zl a lisicki chyba wiecej i co malo wam bylo taki bubel zamowic
- 12 0
-
2023-11-10 18:31
Niemiec płakał jak sprzedawał (2)
- 10 1
-
2023-11-11 10:15
ze śmiechu się poryczał że wyrolował głupków
- 0 0
-
2023-11-11 13:09
mówi się gdy a nie jak
- 0 1
-
2023-11-10 18:41
Autobus
Autobus jeden kosztował 4miliony ,a oni nałożyli 40tys kary.Śmiech na sali
- 8 0
-
2023-11-10 18:42
Rad
Wielu Gdanszczan za te numer przypadkowej Prezydent na pewno nie wybierze zostala Pani nadana po smierci Adamowicza a jest to pomylka taka kobiete z takim skladem zostawic na nasteona kadecje to porazka dla Gdanska
- 12 0
-
2023-11-10 18:48
Farsa
Były testy tego autobusu. Dobrze wiedzieli jaki ma zasięg, jego możliwości itd Teraz udają zdziwionych. Takie kary to zagrywka, by całą winę zrzucić na producenta, bo przecież w Gdańsku jest świetna i tania komunikacja, dużo połączeń, brak tłoku w pojazdach i świetny zarząd GAiT i ZTM. Ciekawe co wymyślą jak będą mrozy i trzeba utrzymać ciepło w autobusie, albo latem klimatyzacja, by nie było duszno.
- 9 0
-
2023-11-10 18:59
POrazka
jezeli wladze miasta korzystaly z doradztwa slynych gdanskich znawcow komunikacji miejskiej tramwajarki i elektryka wozkow to nie dziwie sie skutkom przetargu ciekawe ile kosztowala konsultacja
- 14 0
-
2023-11-10 19:05
(1)
Szkoda, bo autobusy w końcu były czyste, wygodne i mieściły więcej osób.
- 3 9
-
2023-11-10 20:29
ten elektryk ma dużo mniej miejsc niż wozy spalinowe
- 1 0
-
2023-11-10 19:23
Stop elektro ściemie
Cała ta elektromobilnosc do śmietnika
- 8 0
-
2023-11-10 19:28
No to producent zrobił GAiT i miasto w bamku
.... wcisnęli pojazdy , które nie dają rady w terenie pagórkowatym , kiedy chodzi ogrzewanie i klimą, strzelili nas na kilkadziesiąt milionów, a p. Dulkiewcz I p. Lisicki cieszą się jak dzieci i mówią, że wszystko jest eko, cacy i gra. Serdeczności.
- 8 0
-
2023-11-10 19:43
Autobusy elektryczne.
kupili kota w worku...a tak na marginesie ...to najpierw sprawdza się na jezdzie próbnej w warunkach miejskich a później podejmuje się decyzję o zakupie...nie odwrotnie....cudów nie ma....nie daj boże gdyby zaczęły jeszcze eksplodować. wtedy kryminał.
- 10 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.