- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (181 opinii)
- 2 Czemu śmieci rozsypano obok śmieciarki? (15 opinii)
- 3 Licznik przy światłach na skrzyżowaniu (41 opinii)
- 4 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (104 opinie)
- 5 Jarmark św. Dominika startuje w sobotę (69 opinii)
- 6 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (463 opinie)
Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne
Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła ponad 40 tys. zł kar na dostawcę nowych autobusów elektrycznych. Powodem jest "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego" - informuje miasto. Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.
Z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynikało, że nowe pojazdy zamiast zapowiadanych 400 km są w stanie przejechać zaledwie 200-300 km na jednym ładowaniu.
Sceptycznie o nowych autobusach wypowiadają się także sami kierowcy. Jak mówią, pojazdy są ciężkie i choć mają sporo dodatkowych funkcji, to w warunkach liniowych sprawdzają się co najwyżej umiarkowanie.
Jeszcze w poniedziałek przedstawiciele spółki GAiT tłumaczyli, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.
![Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3580/150x100/3580535__kr.webp)
- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczyła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT.
Jednocześnie GAiT potwierdził, że pokonywane dystanse przez nowe pojazdy są krótsze od zapowiadanych i przy włączonym ogrzewaniu wynoszą 200-300 km.
- Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - zastrzegała Dobrowolska, tłumacząc, że zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów.
- Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych - mówiła.
Pierwsze kary za słabe baterie
Już po publikacji artykułu z kilku niezależnych źródeł otrzymaliśmy informacje, że GAiT z nowych autobusów jest zadowolony zdecydowanie mniej, niż wynika to z oficjalnych przekazów. Pojawiły się nawet plotki mówiące o tym, że miejski przewoźnik zareklamuje nowe autobusy i zwróci je do producenta.
Miasto dementuje jednak te informacje, informując jednocześnie, że na wykonawcę umowy, z tytułu niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego, nałożono kary w wysokości 42,5 tys. zł.
- Gwarantowany zasięg minimalny to taki, który pojazd musi osiągnąć nawet w niekorzystnych warunkach drogowych czy pogodowych - mówi Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W przypadku autobusów standardowych to 256 km, a w przypadku przegubowych - 242. Są one zbieżne z długością zadań całodziennych w Gdańsku, które wynoszą średnio ok. 250 km.
Jak dodaje, wspomniane kary dotyczą 17 przypadków niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego. Średni poziom różnicy w tych przypadkach wyniósł 19 km.
- Wciąż trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie pojazdów - dodaje Chełmińska.
Chyba zabrakło prądu (29 opinii)
Dwóch pracowników MAN do pomocy
Miasto odniosło się też do zdjęcia zamieszczonego w naszym Raporcie. Chodzi o popołudniowe zatrzymanie autobusu elektrycznego w dzielnicy Piecki-Migowo. Jak wyjaśniają urzędnicy, przyczyną było włączenie się bezpieczników w wyniku błędu elektrycznego. Pojazd wymagał zresetowania układów elektrycznych.
W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.
Miejsca
Opinie (584) ponad 20 zablokowanych
-
2023-11-10 19:51
Kara w wysokości 0,07%
42 tysiące kary przy kontrakcie na 62 miliony. Czyli jakieś 0,07% wartości kontaktu. Pomijalnie mało w porównaniu z zyskami z takiej dostawy.
- 5 0
-
2023-11-10 19:56
Promujecie na siłe
Te "eko" elektryki i sami sie osmieszacie
Nie ma jak to dobry dieselek- 10 0
-
2023-11-10 20:00
A ja i tak czekam...
...na fajerwerki.
Mały zasięg, to przecież było wiadome. A jeszcze zimy nie ma :D- 5 0
-
2023-11-10 20:19
42,5 tys zł kary ma zakończyć problem???
Takie podejście doprowadzi Gdańsk do ruiny. To rujnowanie finansów Gdańska.
- 7 1
-
2023-11-10 20:28
Kilku jazd próbnych po terenie Gdańska nie było???
Kto tak i**otycznie wydaje kilkadziesiąt milionów? Kwotą ok 40 tyś, zł ktoś próbuje pozostawić ten złom w Gdańsku?
Co roku baterie będą traciły wydajność, co będzie za pięć lat? Kto tak marnotrawi nasze pieniądze? Jak zwykle to te same osoby, dobrze wynagradzane za "pracę"...- 7 0
-
2023-11-10 20:29
A jak z degradacją akumulatorów po wielu ładowaniach / rozładowaniach? Każde ogniwo z czasem traci swoją pojemność i wydajność, więc z czasem będzie tylko gorzej o ile nie wymieni się akumulatorów.
- 7 0
-
2023-11-10 20:34
Moim zdaniem zakup genialny , zero emisji co2, zero zużycia prądu, jedyny problem że nie można nimi jeździć ale od tego są rowery i nikt nam nie zarzuci , że nie jesteśmy eko, i wreszcie dodatkowy bonus Niemcy zrobili.
- 10 0
-
2023-11-10 20:39
Ciekawi mnie jak w tym zestawieniu prezentują się gdyńskie elektryki, które wydają się korzystniejsze choćby przez możliwości ładowania baterii na końcowych przystankach. Nie mam dostępu do tych danych więc apel do portalu o taki raport a myśle ze nie jestem jedynym zainteresowanym tym tematem.
- 6 0
-
2023-11-10 20:47
Kolejny walek juz wymiotowac sie chce.
- 8 0
-
2023-11-10 20:56
Gait to jest smieszny .... , pani prezydentka wszystko lyka i potem zdziwienie ze autobusy nie dojezdzaja
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.