- 1 Czemu śmieci rozsypano obok śmieciarki? (31 opinii)
- 2 Licznik przy światłach na skrzyżowaniu (92 opinie)
- 3 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (204 opinie)
- 4 Jarmark św. Dominika startuje w sobotę (122 opinie)
- 5 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (112 opinii)
- 6 Wyciek oleju do Motławy. Wznowiono ruch (13 opinii)
Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne
Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła ponad 40 tys. zł kar na dostawcę nowych autobusów elektrycznych. Powodem jest "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego" - informuje miasto. Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.
Z informacji, jakie uzyskaliśmy, wynikało, że nowe pojazdy zamiast zapowiadanych 400 km są w stanie przejechać zaledwie 200-300 km na jednym ładowaniu.
Sceptycznie o nowych autobusach wypowiadają się także sami kierowcy. Jak mówią, pojazdy są ciężkie i choć mają sporo dodatkowych funkcji, to w warunkach liniowych sprawdzają się co najwyżej umiarkowanie.
Jeszcze w poniedziałek przedstawiciele spółki GAiT tłumaczyli, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.
![Nowe autobusy nie tak wydajne, jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3580/150x100/3580535__kr.webp)
- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczyła nam Anna Dobrowolska, rzecznik spółki GAiT.
Jednocześnie GAiT potwierdził, że pokonywane dystanse przez nowe pojazdy są krótsze od zapowiadanych i przy włączonym ogrzewaniu wynoszą 200-300 km.
- Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - zastrzegała Dobrowolska, tłumacząc, że zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów.
- Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych - mówiła.
Pierwsze kary za słabe baterie
Już po publikacji artykułu z kilku niezależnych źródeł otrzymaliśmy informacje, że GAiT z nowych autobusów jest zadowolony zdecydowanie mniej, niż wynika to z oficjalnych przekazów. Pojawiły się nawet plotki mówiące o tym, że miejski przewoźnik zareklamuje nowe autobusy i zwróci je do producenta.
Miasto dementuje jednak te informacje, informując jednocześnie, że na wykonawcę umowy, z tytułu niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego, nałożono kary w wysokości 42,5 tys. zł.
- Gwarantowany zasięg minimalny to taki, który pojazd musi osiągnąć nawet w niekorzystnych warunkach drogowych czy pogodowych - mówi Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W przypadku autobusów standardowych to 256 km, a w przypadku przegubowych - 242. Są one zbieżne z długością zadań całodziennych w Gdańsku, które wynoszą średnio ok. 250 km.
Jak dodaje, wspomniane kary dotyczą 17 przypadków niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego. Średni poziom różnicy w tych przypadkach wyniósł 19 km.
- Wciąż trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystnie wpłynie na funkcjonowanie pojazdów - dodaje Chełmińska.
Chyba zabrakło prądu (29 opinii)
Dwóch pracowników MAN do pomocy
Miasto odniosło się też do zdjęcia zamieszczonego w naszym Raporcie. Chodzi o popołudniowe zatrzymanie autobusu elektrycznego w dzielnicy Piecki-Migowo. Jak wyjaśniają urzędnicy, przyczyną było włączenie się bezpieczników w wyniku błędu elektrycznego. Pojazd wymagał zresetowania układów elektrycznych.
W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.
Miejsca
Opinie (584) ponad 20 zablokowanych
-
2023-11-10 16:57
jest rozwiązanie (1)
autobusy maja sporą powierzchnie dachu, można na nich zainstalować panele PV, waga niewiele się zmieni a zasięg w sezonie głównie letnim będzie większy
- 3 2
-
2023-11-10 17:24
Nie mozna, na dachu sa baterie, ktore musza miec chlodzenie
- 2 0
-
2023-11-10 16:57
No i zaczyna się EKO płacz.
Od nakładanie kary jest sąd, a miasto czy GAiT to sobie może..... Może ukarać tych pracowników, którzy te autobusy zatwierdzili jako przydatne i kupili. Wiadomo było od dawna, że autobus w wersji elektrycznej się nie sprawdzi zwłaszcza na pagórkowatych trasach w Trójmieście i w naszym klimacie. To nie Hiszpania czy Portugalia gdzie jest ciepło, ale Polska, latem włączona jest klima, zimą ogrzewanie + oświetlenie wnętrza to wszystko obniża pojemność baterii. Jeżeli nowy akumulator do TAXI Tesli z 2019 roku kosztuje około 38 tys. zł to ile będzie kosztowała ich wymiana za kilka (oby) lat w autobusie? Najlepsze są trolejbusy z ładowaniem z trakcji w każdym momencie.
- 9 0
-
2023-11-10 17:12
W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.
po podkreceniu liczników wyjdzie ze zasieg wynosi500 km, podobnie było z emsja co2 u vw- 8 0
-
2023-11-10 17:17
Tylko "ogórki"
wrażenia niezapomniane...
- 6 0
-
2023-11-10 17:23
Skad urzednicy wzieli te 400km skoro ludzie z Mana na szkoleniach kierowcow wyraznie mowili, ze zasieg to 260km
- 12 0
-
2023-11-10 17:41
To nie wina autobusów
Tylko korków
- 3 1
-
2023-11-10 17:53
Zapłacimy my mieszkańcy za usługę serwisową?
W lepszej optymalizacji nowych autobusów ma wkrótce pomóc dwóch pracowników z fabryki MAN, którzy mają pojawić się w Gdańsku i pomóc pracownikom GAiT w lepszej konfiguracji oprogramowania nowych pojazdów.
Fanaberie pani Prezydent.- 6 0
-
2023-11-10 18:16
k.k. (1)
Może warto powiadomić NIK , bo to pachnie "wziątką"
- 12 1
-
2023-11-10 20:30
powiadom.
- 1 0
-
2023-11-10 18:23
Płacz i zgrzytanie zębów to się dopiero zacznie, jak trzeba będzie ponieść koszty utylizacji baterii tych elektrozłomów.
- 5 0
-
2023-11-10 18:24
A takie dobre, niemieckie.
Śmiech na sali. Niegospodarność włodarzy gdańskich jest legendarna. A ciemny lud i tak ich wybierze!
- 9 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.