• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze przejścia "offline". Idziesz, nie patrz w telefon

Piotr Weltrowski
25 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Tak wygląda 38 przejść dla pieszych w Sopocie.
  • Tak wygląda 38 przejść dla pieszych w Sopocie.

"Odłóż telefon i żyj" - takie napisy pojawiły się w ciągu ostatnich dni przed 38 przejściami dla pieszych w Sopocie, głównie tych, w okolicy których znajdują się szkoły. To miejska akcja mająca zwrócić uwagę na niebezpieczeństwo wynikające z przechodzenia przez ulice i ścieżki rowerowe przez osoby wpatrzone w ekran swoich smartfonów. Podobne przejścia "offline" pojawiają się od czerwca w wielu polskich miastach.



Zdarza ci się korzystać z telefonu, gdy przechodzisz przez jezdnię?

Od początku czerwca obowiązuje znowelizowana ustawa Prawo o ruchu drogowym. Nowe przepisy ujednoliciły dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia, zakazały "jazdy na zderzaku", a także zwiększyły bezpieczeństwo pieszych, jednocześnie nakładając na nich obowiązek zachowania szczególnej ostrożności i zakaz korzystania z urządzeń elektronicznych podczas przekraczania przejścia.

Po wejściu w życie tych przepisów część samorządów wykonała przed przejściami dla pieszych nowe oznakowanie - tworząc tzw. przejścia "offline". Napisy na ziemi przypominające o tym, aby podczas przechodzenia przez jezdnię nie korzystać z telefonów, pojawiły się m.in. w Poznaniu, Grudziądzu czy Kłodzku.

38 przejść, 76 napisów



W ostatnich dniach 76 podobnych oznaczeń wymalowano w Sopocie (po dwa, z obu stron, przy każdym przejściu).

- Napisy mają zwiększyć świadomość pieszych, zwłaszcza dzieci i młodzieży, a także poprawić ich bezpieczeństwo w drodze do szkoły - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Zmieniło się prawo i piesi mają pierwszeństwo na "pasach". Hasło ma przypominać, że nawet mając pierwszeństwo, należy zachować ostrożność, zwłaszcza że wiele młodych osób, przechodząc przez ulicę, wpatruje się w ekrany telefonów.
Napisy można napotkać m.in. na ulicach: Łokietka (przy Ergo Arenie), Jana z Kolna (skrzyżowanie Racławickiej z wiaduktem SKM Sopot Wyścigi), a także przy skrzyżowaniach Łokietka/Jana z Kolna i Syrokomli, 3 Maja/Golca i Sobieskiego oraz sklep Lewiatan, Sobieskiego/Książąt Pomorskich, Haffnera/Goyki, Armii Krajowej/Boczna, Mickiewicza/Prusa, Niepodległości/ Wejherowska i Wejherowska/ Kraszewskiego, Kolberga/ Cieszyńskiego.

Koszt akcji jest symboliczny - wyniósł 2 tys. zł. O realizację podobnego pomysłu pytaliśmy w lipcu urzędników z Gdańska - tam jednak na razie nie pojawią się przejścia "offline".

Opinie (236) 6 zablokowanych

  • jedziesz nie patrz w telefon (3)

    Z okna widzę jak kierowcy rozmawiają przez telefon bez żadnego pardonu tak jakby nikt nie czuwał na przepisami w tym kraju pisanie sms też sie widuje Ten problem to nie tylko piesi ale też i kierowcy

    • 12 2

    • Jakby zwiększono przepustowość to kierowcy nie mieliby czasu na pisanie SMSów

      ale nieee, u nas jest moda na blokowanie miasta i komplikowania życia kierowcom, ponoć dla bezpieczeństwa. Skutek jest taki że piesi wybiegają na czerwonym (bo auto wolno jedzie) i wypadków będzie jeszcze więcej

      • 0 6

    • Ponad 40% kolizji i wypadków jest spowodowana przez używanie telefonu podczas jazdy

      • 3 0

    • Zdradzę ci tajemnicę:

      Nikt nie czuwa nad przestrzeganiem przepisów w tym kraju.

      • 4 0

  • (1)

    mąntować kamerki

    • 2 6

    • uczyć się polskiego

      • 2 1

  • a kiedy znaki w strefach zamieszkania typu (6)

    kierowco jesteś w strefie zamieszkania. pieszy może chodzić jak chce, ustąp mu pierwszeństwa, nie trąb na niego jak skończony dzban?

    • 12 5

    • To wcale nie oznacza, że możesz wskakiwać przed maskę jak wspomniany dzban. (5)

      Lepiej mieć całe nogi i kręgosłup niż mieć świadomość, że miałeś pierwszeństwo jeżdżąc wózkiem inwalidzkim.

      • 6 10

      • no i mamy typowego przedstawiciela kierofczyków (1)

        dla takiego pieszy ma pierwszeństwo pod warunkiem że przepuści najpierw wielmożnego pana w samochodzie bo on jedzie i w d*** ma innych. przepisy kultura nie interesują go. jedzie i wszyscy mają mu ustępować.

        • 7 3

        • staruszce po piętach przejedzie, byle tylko być pół sekundy szybciej na kolejnych światłach!

          • 3 1

      • Dlatego kierującym powodującym wypadki

        należałoby łamać nogi i wyrywać kręgosłup. Wtedy zmalałaby ilość wypadków, idę o zakład.

        • 7 1

      • W strefie zamieszkania masz jechać z taką prędkością, że nawet jak wyskoczy ci na maskę (1)

        nic mu się nie stanie.

        • 6 1

        • Święte krówki dały popis płytkiego myślenia

          to wskakujcie pod maski, bo jest strefa zamieszkała, szkoda Wam zdrowia i życia nie szkoda. Tylko świadczy o Waszej odpowiedzialności.

          • 0 3

  • W sumie może coś da (2)

    Ostatnio widziałem Mamusię z bombelkiem, która przez gapienie się w telefon weszła na czerwone światło. Trochę przeraża mnie taki widok.

    • 13 5

    • Przerażające jest to że taki widok jest nagminny, ludzie włażą jak święte krowy na ulice wogóle nie patrząc!

      • 6 4

    • Ostatnio stałem przy sygnalizatorze z czerwonym światłem i zieloną strzałką. Na 15 kierowców jeden lekko wyhamował. Trochę przeraża mnie taki widok.

      • 2 1

  • ? (1)

    "Odłóż"? Raczej "schowaj" lub "nie patrz w telefon". Chyba że slogan miał upominać kierowców, a nie pieszych, tylko namalowano go w niewłaściwym miejscu...

    • 6 3

    • No właśnie - gdzie odłożyć? Na chodnik przed przejściem?

      • 0 0

  • (4)

    Kiedy napisy dla kierowców - ustąp pierwszeństwa pieszemu?

    • 12 10

    • Kiedy lekcje fizyki dla pieszych? (3)

      żeby mieli świadomość ile wynosi chociażby droga hamowania.

      • 6 11

      • Pieszy ma na przejściu i przed nim pierwszeństwo (2)

        Kierowca jest zobowiązany zwolnić przed przejściem i ustąpić mu pierwszeństwa. W razie wypadku, nic nie dadzą tłumaczenia, że pieszy na przejściu rozmawiał przez telefon czy po prostu się w niego gapił, winny potrącenia będzie kierowca.

        • 4 5

        • Dlatego oficjalne statystyki są zakłamane i zaniżają liczbę wypadków wynikających z winy pieszych

          • 1 4

        • to spróbuj wskoczyć bezpośrednio pod maskę

          z góry może dane Ci będzie zobaczyć jak kierowcę uniewinniają

          • 1 3

  • Koszt akcji jest symboliczny

    wyniósł 2 tys. zł to prawda w Gdyni kosztowałoby to z 20 000 zł lub więcej

    • 2 4

  • Czy jeżeli ktoś jest zapatrzony w telefon to i tak nie zauważy tego napisu?

    • 4 1

  • Zamiast tego napisu przed przejściami dla pieszych powinien pojawić się napis przed wejściem do UM w Sopocie : " strefa wolna od myślenia , wchodzisz na własną odpowiedzialność".

    • 7 2

  • Częściej widzę kierowców (szczególnie kobiety w suvach) zagapione w telefony w trakcie jazdy niż pieszych... (2)

    • 6 3

    • Tak i to nie jest problem (1)

      Kierowcy średnio zabijają 8 osób dziennie w Polsce ale zagrożeniem są hulajnogi bo parkują krzywo, rowerzyści bo "pędzą 15kmh"i piesi bo gapią się na telefony.

      To się nazwa rozmywanie odpowiedzialności. Odwracania kota ogonem. 90% wypadków drogowych powodują kierowcy ale kampanie społeczne są zawsze kierowane do wszystkich tylko nie do kierowców. Wszyscy mają uważać tylko nie kierowca. Niech ktoś ten fenomen wyjaśni.
      Kierowcy to święte krowy? Czy jak?

      • 4 5

      • Jeżeli kampanie są skierowane do innych grup dane statystyczne muszą wskazywać jednoznacznie

        że te grupy powodują swoim zachowaniem dużo wypadków lub są ich uczestnikami. Najlepiej jest obwinić o wszystko kierowców. Najprościej prawda? Bo samemu się swojej winy nie widzi. Wbieganie pod maski, bo przecież mam pierwszeństwo! jechanie rowerem 40 - 50 km/h na ścieżkach rowerowych! 30 km/h przez przejście na pieszych hulajnogą bez upewnienia się, to samo rowerzyści na zwykłym przejściu. Potem płacz, że potrącony. Śmieszne jest te zasłanianie się pierwszeństwem, gdzie od podstawówki się uczy, że zanim cokolwiek zrobisz upewnij się, że jest bezpiecznie.

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane