• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze przejścia "offline". Idziesz, nie patrz w telefon

Piotr Weltrowski
25 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Tak wygląda 38 przejść dla pieszych w Sopocie.
  • Tak wygląda 38 przejść dla pieszych w Sopocie.

"Odłóż telefon i żyj" - takie napisy pojawiły się w ciągu ostatnich dni przed 38 przejściami dla pieszych w Sopocie, głównie tych, w okolicy których znajdują się szkoły. To miejska akcja mająca zwrócić uwagę na niebezpieczeństwo wynikające z przechodzenia przez ulice i ścieżki rowerowe przez osoby wpatrzone w ekran swoich smartfonów. Podobne przejścia "offline" pojawiają się od czerwca w wielu polskich miastach.



Zdarza ci się korzystać z telefonu, gdy przechodzisz przez jezdnię?

Od początku czerwca obowiązuje znowelizowana ustawa Prawo o ruchu drogowym. Nowe przepisy ujednoliciły dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia, zakazały "jazdy na zderzaku", a także zwiększyły bezpieczeństwo pieszych, jednocześnie nakładając na nich obowiązek zachowania szczególnej ostrożności i zakaz korzystania z urządzeń elektronicznych podczas przekraczania przejścia.

Po wejściu w życie tych przepisów część samorządów wykonała przed przejściami dla pieszych nowe oznakowanie - tworząc tzw. przejścia "offline". Napisy na ziemi przypominające o tym, aby podczas przechodzenia przez jezdnię nie korzystać z telefonów, pojawiły się m.in. w Poznaniu, Grudziądzu czy Kłodzku.

38 przejść, 76 napisów



W ostatnich dniach 76 podobnych oznaczeń wymalowano w Sopocie (po dwa, z obu stron, przy każdym przejściu).

- Napisy mają zwiększyć świadomość pieszych, zwłaszcza dzieci i młodzieży, a także poprawić ich bezpieczeństwo w drodze do szkoły - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Zmieniło się prawo i piesi mają pierwszeństwo na "pasach". Hasło ma przypominać, że nawet mając pierwszeństwo, należy zachować ostrożność, zwłaszcza że wiele młodych osób, przechodząc przez ulicę, wpatruje się w ekrany telefonów.
Napisy można napotkać m.in. na ulicach: Łokietka (przy Ergo Arenie), Jana z Kolna (skrzyżowanie Racławickiej z wiaduktem SKM Sopot Wyścigi), a także przy skrzyżowaniach Łokietka/Jana z Kolna i Syrokomli, 3 Maja/Golca i Sobieskiego oraz sklep Lewiatan, Sobieskiego/Książąt Pomorskich, Haffnera/Goyki, Armii Krajowej/Boczna, Mickiewicza/Prusa, Niepodległości/ Wejherowska i Wejherowska/ Kraszewskiego, Kolberga/ Cieszyńskiego.

Koszt akcji jest symboliczny - wyniósł 2 tys. zł. O realizację podobnego pomysłu pytaliśmy w lipcu urzędników z Gdańska - tam jednak na razie nie pojawią się przejścia "offline".

Opinie (236) 6 zablokowanych

  • Powinno to zrobic sie inaczej.

    W strefie przejścia zainstalować zagłuszacze sygnału sieci komórkowej i po sprawie.

    • 2 3

  • Kierowco pamiętaj! (1)

    Spójrz w prawo, w lewo, jeszcze raz w prawo i dopiero jak nie widzisz pieszego zblizającego sie do przejścia, możesz jechać.

    • 5 3

    • Chyba niech pieszy pamięta

      • 0 3

  • bez sensu (1)

    jak chce niech ginie

    • 2 4

    • bez sensu

      jak chce siedzieć za zabicie to niech idzie siedziec

      • 3 0

  • Jak fajnie być pół i**otą pół radnym

    Jak ktoś ma to przeczytać skoro ma ryj w telefonie? To trzebaby zagłuszać sygnał wifi i gsm albo postawić szykanę z płotków.

    • 3 3

  • Wiktymizacja pieszych

    Wciąż w myśleniu o mieście ruch samochodowy ma priorytet, co jest wygodne dla samorządów, bo inwestują mniej w transport publiczny. Tymczasem zaden z decydentów wspołtworzących przepisy nie porusza się po mieście na piechotę. Tego typu przepisy mają zdjąć odpowiedzialność z nieuważnych, nieprzestrzegajacych przepisów kierowców. Pieszy jest najsłabszym ogniwem ruchu drogowego, a kierowca dysponuje około tonowym ciężarem, który jest niebezpecznym narzędziem. Pieszych jest o wiele więcej i nie ma postaw, żeby kierowcy byli uprzywilejowani. Sam jestem również kierowcą ale częściej rowerzystą i pieszym.

    • 5 5

  • Koszt atrakcyjny 2 tys. W Gdyni to samo kosztowało by 200 tys

    • 1 1

  • co z tego (1)

    i tak większość młodych z telefonem przechodzi, nie patrząc co się dzieje dookoła

    • 5 3

    • Nie muszą, mają pierwszeństwo

      A ty masz obowiązek im ustąpić.

      • 0 1

  • A kiedy większe mandaty dla kierowców rozmawiających przez telefon? Kiedy więcej patroli policji? Ostatnio stałam na przystanku autobusowym i liczyłam - na 20 aut, które nie wypuściły autobusu z zatoki, 19 kierowców miało telefon przy uchu...

    • 2 1

  • Jeżeli ludzie są głupsi od zwierząt to tak trzeba ich traktować (1)

    Całkowite uniewinnienie, jeżeli kierowca zabije jakiegoś głąba co wtargnął na przejście, bo jest tak niesamowicie ważny dla losów świata i pewnie miliardowych biznesów, że nawet na 3 sekundy nie może przestać być onlajn :D Kilku zginie, może do reszty odmóżdżonych zombie coś dotrze. A jeżeli nie dotrze, to sami się wyeliminują i społeczeństwo pozbędzie się wadliwych genów z puli genetycznej :) W jedną czy drugą stronę wyjdzie na duży + i to za darmo

    • 3 4

    • Dodatkowo zlikwidujmy przejscia dla pieszych, koszta beda jeszcze mniejsze i i**otow mniej!

      • 1 0

  • Kolejny i**otyzm

    Przecież ci ludzie są uodpornieni na wiedzę. Oni mają to w kiszce stolcowej. Teraz, po zmianie przepisów są jeszcze bardziej rozzuchwaleni bo przecież zawsze będzie wina kierowcy. To mniej więcej taka sama mądra idea jak to, że w USA swego czasu na lufie broni grawerowano "przedmiot niebezpieczny, przeczytaj instrukcję". d**il to d**il i czytać nie będzie.

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane