• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piesi czekają, by kierowcy mogli skręcić w prawo

Patryk Szczerba
12 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Opisywana w tekście sytuacja na filmie

- Dlaczego na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Władysława IVMapka w Gdyni piesi mają mniej czasu na przejście niż kierowcy jadący w tej samej relacji ulicą? - pyta pan Marcin. - Dajemy szansę zjechać w prawo kierowcom, którzy nie zdążyli zjechać na zielonym - odpowiadają urzędnicy.



Czy masz obawy, przechodząc przez przejście na zielonym świetle?

Skrzyżowanie al. Piłsudskiego z ul. Władysława IV to jedno z bardziej ruchliwych miejsc w Gdyni. Blisko stąd do ul. Świętojańskiej, stacji SKM Wzgórze i Urzędu Miasta. Dużo jest więc tu zarówno pieszych, jak i kierujących autami.

Wcześniejsze uwagi od kierowców



Kilka lat temu pisaliśmy o uwagach mieszkańców dotyczących organizacji ruchu. Chodziło o popołudnia, kiedy kierowcy, opuszczając centrum Gdyni, kierują się al. Piłsudskiego w stronę węzła Franciszki Cegielskiej.

Przed ul. Świętojańską prosto można jechać dwoma pasami. Później większość jedzie w kierunku wiaduktu i Drogi Gdyńskiej.

Sęk w tym, że by tam dotrzeć, trzeba zmieniać pasy - jeśli nie jest się na lewym - zjeżdżając z prawego na lewo, co powoduje spore zamieszanie i stwarza okazję do kolizji.

Władze miasta informowały, że na zmiany oczekiwane przez kierowców trzeba poczekać do zakończenia budowy trzeciego etapu parku Centralnego.

Kłopotliwy przejazd przez skrzyżowanie przy UM w Gdyni



Zmiany dla bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych



Zmiany jednak nastąpiły - tyle że inne. Okazały się konieczne w związku z przebudową drogi rowerowej przy wiadukcie kolejowym. Zniknęły zielone strzałki pozwalające na skręt w prawo na skrzyżowaniu z al. Piłsudskiego, co miało poprawić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Skorygowano też czasy między światłami zielonymi.

Okazało się przy okazji, że skrócono czas na przejście dla pieszych, by samochody mogły skręcić w prawo.

I to wzbudziło sprzeciw pieszych.

- Dlaczego na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Władysława IV w Gdyni piesi mają mniej czasu na przejście niż kierowcy jadący w prawo w Piłsudskiego bądź Władysława IV? - pyta pan Marcin.

Piesi czekają, by auta mogły zjechać



Urzędnicy odpowiadają, że chodzi o umożliwienie opuszczenia skrzyżowania przez pojazdy skręcające w prawo, które nie zdążyły zjechać w trakcie trwania sygnału zielonego ogólnego.

- Z reguły nie trwa to więcej niż kilka sekund. W tym czasie wyświetlany jest sygnał dopuszczający skręt w prawo, natomiast początek nadawania sygnału dla pieszych i rowerzystów jest nieco przesunięty i częściowo pokrywa się z tzw. czasem międzyzielonym dla pojazdów opuszczających skrzyżowanie na sygnale ogólnym - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Co ciekawe, zieloną strzałkę usunięto także pod koniec 2019 roku na skrzyżowaniu ul. Morskiej i estakady KwiatkowskiegoMapka.

- Podobnie jak w przypadku poprzedniego skrzyżowania, tutaj również uniemożliwiono występowanie sytuacji, w których sygnał tzw. "zielonej strzałki" jest wyświetlany równocześnie z sygnałem zielonym dla pieszych i rowerzystów przekraczających w poprzek jezdnię na tym samym wlocie. W tym przypadku zastosowano podobne rozwiązania oddzielające od siebie te dwa strumienie - tłumaczy Łucyk.

Priorytet dla aut przez remont dylatacji



Pod koniec czerwca, w związku z problemami z dylatacjami na estakadzie, działające programy sygnalizacji świetlnej zostały jednak zmodyfikowane.

- Nie zmienił się sposób i zasada działania sygnalizacji, natomiast zmienione zostały zakresy minimalnych i maksymalnych długości trwania istniejących faz ruchu. Zostały one dostosowane do znacznie zwiększonego zapotrzebowania na sygnał zielony dla pojazdów zjeżdżających z estakady Kwiatkowskiego od strony Obłuża oraz od strony obwodnicy Trójmiasta. Skala utrudnień związanych z zamknięciem estakady była na tyle duża, że konieczne było ponadnormatywne wydłużanie faz ruchu związanych z obsługą wspomnianych relacji - twierdzi Łucyk.
Przyznaje, że w sytuacji awarii na estakadzie głównym celem jest usprawnienie ruchu kołowego i nadanie priorytetu pojazdom transportu zbiorowego. Wcześniejsze programy zostaną przywrócone po zakończeniu remontu.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (156) 4 zablokowane

  • Ogromnie zakorkowane zrobiło się to skrzyżowanie odkąd Świętojańską zmieniono na jeden kierunek. Na tym skrzyżowaniu, powinna być permanentna strzałka w prawo dla skręcających z Piłsudskiego we Władysława IV. Jest dla nich przecież bezkolizyjny dedykowany pas.
    To rozwiązałoby zator sięgający skrzyżowania ze Świętojańską.

    • 14 2

  • to teraz nagrajcie światała koło ECS (1)

    tu to jest maska , jedno zielen zaraz za drugim i co to pierwsze puszcza zielone a drugie trzyma , a ruch poruszy się o 2 samochody do przodu w kierunku zieleniaka, i stop na 30 s , pytam co za mat,,,oł , to opracował , chyba, ze dulca tm jeździ i świtała ma dla siebie by nie czekać

    • 28 16

    • Zauważyłeś być może że artykuł dotyczy konkretnego skrzyżowania w Gdyni ?

      • 5 4

  • podobnie jest jak sie zjezdza w prawo z kolobrzeskiej na rzeczypospolitej w gdansku (3)

    Zielone swiatlo jest tak krotkie ze jesli jest duzo pieszych (ktorzy tez maja zielone) to max 2 samochody przejada, a warunkowa strzalka to moze tez z 2 zdarza przejechac bo taki ruch z chlopskiej jest, lepiej by tu zrobili bezkolizyjne wszedzie i kazdy by po rowno stal

    • 5 3

    • (1)

      Następny....

      • 2 4

      • co nastepny?

        • 4 2

    • To akurat jest święta prawda. Część skrzyżowań jest źle rozwiązana.

      • 4 0

  • Na całym swiecie w miastach ruch dostosowuje sie do najwolniejszych czyli do pieszych!!W trójmieście odwrotnie! (2)

    Ti rządzą stare blachosmrody a pieszy ma stac czekać i truc sie spalinami
    Zobaczcie sobie dzbanki jak jest sterowany ruch wmiescie w USA gdzie jest najwiecej aut w miastach i jak w europie zachodniej wszedzie priorytetem jest pieszy!!

    • 11 19

    • A Ty zajmij się już czymś innym i nie męcz nas tą swoją blachosmrodową fobią.

      • 7 4

    • Idz sobie na plaze

      Daj juz spokoj pieszy komuszku

      • 4 1

  • Jak juz jesteśmy w tym miejscu to mam jeszcze jedną uwagę:

    Przy skrzyżowaniu Władysława IV z Piłsudskiego od strony wiaduktu zabrano lwią część chodnika pod drogę rowerową. Jednocześnie nie wy,naczono przejść dla pieszych przez tą drogę w poblizu przejścia dla pieszych. Zabraklo białej farby, z której Gdynia słynie czy nie lubicie pieszych, którzy teraz muszą przedzierać się miedzy barierkami?

    • 9 0

  • Mieszkańcy ocenią Szczurkosława na Wyborach

    Gdynia to w ogóle nie przyjazna mieszkańcom. Tylko kase za parkowanie wyłudzają a korki w każdej dzielnicy Gdyni. Szczurkosław się wypalił i nic nie robi dobrego dla mieszkańców.

    • 9 2

  • Zielone strzałki - Polski wynalazek/prezent dla kierowcow (7)

    Powinny być zabronione/zlikwidowane w ogole
    A przynajmniej na tych przejściach, na których są ścieżki rowerowe
    Utrzymywanie tych zielonych strzałek na takich przejściach jest niebezpieczne - jedzie rowerzysta i jedzie samochód...

    • 15 19

    • maja sens w miejscach gdzie jest maly ruch (4)

      • 4 2

      • nie wiem za co minus, czerwone z strzalka warunkowa dziala praktycznie jak znak stop z nakazem w prawo

        jak jest maly ruch to jest spoko opcja

        • 5 0

      • czyli w mieście nie. no chyba że w nocy (2)

        ale to dalej jest ryzyko że z rozpędu kierowca staranuje rowerzystę czy pieszego. bo co będzie się zatrzymywał jak jezdnia pusta.

        • 3 5

        • no nie no, sa miejsca w miescie gdzie nie ma tak duzego ruchu

          a to ze ktos notorycznie lamie prawo nie zatrzymujac sie na czerwonym z warunkowa strzalka to jest inny temat zupelnie. nie wszyscy tak robia

          • 2 2

        • Boże dzbanie. Nie odzywaj sie juz.

          • 2 1

    • Jest zupełnie odwrotnie!

      Zielona, warunkowa strzalka w prawo. W tym czasie ja mam czerwone i rowery i piesi też. Muszę uważać głównie na pieszych i pojazdy jadace prostopadle. Gorzej jest gdy na zielonym skrecam w prawo.

      • 6 0

    • Nie jest to polski wynalazek. Tak, my Polacy przymiotniki piszemy mala.

      • 2 0

  • Skoro ktos ma czas zeby sobie po miescie spacerowac, albo uprawiac turystyke komunikacyjnomiejska

    to na swiatlach tez moglby chwilke poczekac, sa ludzie ktorzy cenia sobie swoj czas i wybieraja samochod :)

    • 13 10

  • I bardzo dobrze! Powrót normalności. (3)

    Niech się piesi i rowerzyści w końcu nauczą czekać na światłach i że nie są świętymi krowami.

    • 17 16

    • (2)

      Niech kierowcy nauczą się wreszcie parkować. Każde nieprawidłowo zaparkowane auto powinno od razu być wywiezione do huty.

      • 6 6

      • Tak jak twój rower leżący na chodniku.

        • 6 2

      • W domu wsxyscy zdrowi?

        • 2 3

  • Tam powinny być dwa pasy w prawo a nie jeden

    Po co tam przejscie skoro 25 metrów dalej jest kładka?????

    • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane