• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piesi czekają, by kierowcy mogli skręcić w prawo

Patryk Szczerba
12 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Opisywana w tekście sytuacja na filmie

- Dlaczego na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Władysława IVMapka w Gdyni piesi mają mniej czasu na przejście niż kierowcy jadący w tej samej relacji ulicą? - pyta pan Marcin. - Dajemy szansę zjechać w prawo kierowcom, którzy nie zdążyli zjechać na zielonym - odpowiadają urzędnicy.



Czy masz obawy, przechodząc przez przejście na zielonym świetle?

Skrzyżowanie al. Piłsudskiego z ul. Władysława IV to jedno z bardziej ruchliwych miejsc w Gdyni. Blisko stąd do ul. Świętojańskiej, stacji SKM Wzgórze i Urzędu Miasta. Dużo jest więc tu zarówno pieszych, jak i kierujących autami.

Wcześniejsze uwagi od kierowców



Kilka lat temu pisaliśmy o uwagach mieszkańców dotyczących organizacji ruchu. Chodziło o popołudnia, kiedy kierowcy, opuszczając centrum Gdyni, kierują się al. Piłsudskiego w stronę węzła Franciszki Cegielskiej.

Przed ul. Świętojańską prosto można jechać dwoma pasami. Później większość jedzie w kierunku wiaduktu i Drogi Gdyńskiej.

Sęk w tym, że by tam dotrzeć, trzeba zmieniać pasy - jeśli nie jest się na lewym - zjeżdżając z prawego na lewo, co powoduje spore zamieszanie i stwarza okazję do kolizji.

Władze miasta informowały, że na zmiany oczekiwane przez kierowców trzeba poczekać do zakończenia budowy trzeciego etapu parku Centralnego.

Kłopotliwy przejazd przez skrzyżowanie przy UM w Gdyni



Zmiany dla bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych



Zmiany jednak nastąpiły - tyle że inne. Okazały się konieczne w związku z przebudową drogi rowerowej przy wiadukcie kolejowym. Zniknęły zielone strzałki pozwalające na skręt w prawo na skrzyżowaniu z al. Piłsudskiego, co miało poprawić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Skorygowano też czasy między światłami zielonymi.

Okazało się przy okazji, że skrócono czas na przejście dla pieszych, by samochody mogły skręcić w prawo.

I to wzbudziło sprzeciw pieszych.

- Dlaczego na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Władysława IV w Gdyni piesi mają mniej czasu na przejście niż kierowcy jadący w prawo w Piłsudskiego bądź Władysława IV? - pyta pan Marcin.

Piesi czekają, by auta mogły zjechać



Urzędnicy odpowiadają, że chodzi o umożliwienie opuszczenia skrzyżowania przez pojazdy skręcające w prawo, które nie zdążyły zjechać w trakcie trwania sygnału zielonego ogólnego.

- Z reguły nie trwa to więcej niż kilka sekund. W tym czasie wyświetlany jest sygnał dopuszczający skręt w prawo, natomiast początek nadawania sygnału dla pieszych i rowerzystów jest nieco przesunięty i częściowo pokrywa się z tzw. czasem międzyzielonym dla pojazdów opuszczających skrzyżowanie na sygnale ogólnym - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Co ciekawe, zieloną strzałkę usunięto także pod koniec 2019 roku na skrzyżowaniu ul. Morskiej i estakady KwiatkowskiegoMapka.

- Podobnie jak w przypadku poprzedniego skrzyżowania, tutaj również uniemożliwiono występowanie sytuacji, w których sygnał tzw. "zielonej strzałki" jest wyświetlany równocześnie z sygnałem zielonym dla pieszych i rowerzystów przekraczających w poprzek jezdnię na tym samym wlocie. W tym przypadku zastosowano podobne rozwiązania oddzielające od siebie te dwa strumienie - tłumaczy Łucyk.

Priorytet dla aut przez remont dylatacji



Pod koniec czerwca, w związku z problemami z dylatacjami na estakadzie, działające programy sygnalizacji świetlnej zostały jednak zmodyfikowane.

- Nie zmienił się sposób i zasada działania sygnalizacji, natomiast zmienione zostały zakresy minimalnych i maksymalnych długości trwania istniejących faz ruchu. Zostały one dostosowane do znacznie zwiększonego zapotrzebowania na sygnał zielony dla pojazdów zjeżdżających z estakady Kwiatkowskiego od strony Obłuża oraz od strony obwodnicy Trójmiasta. Skala utrudnień związanych z zamknięciem estakady była na tyle duża, że konieczne było ponadnormatywne wydłużanie faz ruchu związanych z obsługą wspomnianych relacji - twierdzi Łucyk.
Przyznaje, że w sytuacji awarii na estakadzie głównym celem jest usprawnienie ruchu kołowego i nadanie priorytetu pojazdom transportu zbiorowego. Wcześniejsze programy zostaną przywrócone po zakończeniu remontu.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (156) 4 zablokowane

  • Pan Marcin to Łukasz P., znany antysamochodowy psychol. (1)

    • 15 6

    • W punkt

      • 2 1

  • Ale gdzie tym pieszym się śpieszy? Skoro idą piechotą to chyba nigdzie.

    • 15 13

  • Niektore komentarze tutaj to nie wiem czy trojmiasto.pl bierze z psychiatryka? (2)

    Kierowca to taki sam uczestnik ruchu co pieszy. Niech mi zdiz wytłumaczy teraz, jeżeli mamy przejście dla pieszych, średnio uczęszczane, i jest tam przycisk dla pieszych to po kiego ch*ja światło i tak się zmienia na zielone dla pieszych skoro nikt nie przechodzi? Slucham. Kolejne pytanie to ustawienie sygnalizacji i same światła. Na niepołomickiej skręt w lewo a za 50m kolejny skręt w lewo i kolejne światła i stoi się 2 razy na odcinku 50m...Po co są światła w nocy? Stać na czerwonym o 2 w nocy na pustej ulicy? Dalej zdiz słucham odpowiedzi...

    • 17 4

    • światła nie są dla pieszych. Są po to żeby kierowca się nie zabił. czyli są dla kierowców bezpieczeństwa

      są światła to kierowca się nie rozpędza tak

      • 2 5

    • Światła są po to, by ktoś na nich zarobił.

      Produkcja, montaż, serwis... Ludziom wmawia się, że dla bezpieczeństwa i oni w to wierzą. Tak samo jak te wszystkie spowalniacze, wysepki, wyniesione przejścia i barierki. Rozumiem gdzieś przy szkołach, ale nie co 50m na głównych drogach.

      • 3 1

  • (1)

    Zatrzymujący się, czekający i ponownie ruszający pieszy zostawia mniejszy ślad węglowy niż pojazd.

    • 7 4

    • brak samochodów dałby najlepszy efekt

      • 1 3

  • ehhh - wieczne narzekanie (1)

    Mamy wybór - albo jest tzw. zielona strzałka i wówczas będą się zdarzać sytuacje konfliktowe między pieszymi a kierowcami, albo nie mamy zielonej strzałki i mamy większe korki samochodowe oraz sytuacje w której to piesi stoją bo dla samochodów jest zielone i trzeba na przejściu dla pieszych poczekać. Wybór jest więc prosty - albo strzałki i pewne ryzyko wypadków albo brak strzałek i wszyscy sobie postoją (i piesi i kierowcy). Wszystkim nie da się dogodzić więc każde rozwiązanie będzie miało swoje wady i zalety. Ja osobiście przywróciłbym strzałkę, ale wiem że przez to będzie od czasu do czasu dochodziło do wypadków i akceptuję taki stan rzeczy.

    • 4 2

    • Może być jeszcze klasyczny sygnalizator dla skręcających w prawo. Masz zielone, a piesi czerwone i sytuacja jest jasna. Tak jest chociażby w Niemczech, ale kto by się na nich wzorował;-)

      • 0 0

  • Gdynia

    Grupa trzymająca władzę

    • 2 0

  • Piesi mają super kładkę kilka metrów dalej. (1)

    • 8 9

    • a kierowcy super obwodnice

      • 4 4

  • Stłaszne. Pieszy - król. Musi poczekań kilka sekund

    Pisze do wszystkich świętych.

    • 8 5

  • Kierowcy czekają a piesi jak tabun dzikich koni idą... Bo im wszystko wolno...Mając wszystko i wszystkich w D....

    • 7 7

  • Jako Wybitny Znawca Tematu, proponuję:

    Pół godziny dla samochodów, pół dla pieszych. Tak jak na ruchomej kładce przez Motławę. Ręczę, że po tygodniu tłumy będą falować pod urzędem, żądając przywrócenia obecnego cyklu.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane