• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piesi czekają, by kierowcy mogli skręcić w prawo

Patryk Szczerba
12 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Opisywana w tekście sytuacja na filmie

- Dlaczego na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Władysława IVMapka w Gdyni piesi mają mniej czasu na przejście niż kierowcy jadący w tej samej relacji ulicą? - pyta pan Marcin. - Dajemy szansę zjechać w prawo kierowcom, którzy nie zdążyli zjechać na zielonym - odpowiadają urzędnicy.



Czy masz obawy, przechodząc przez przejście na zielonym świetle?

Skrzyżowanie al. Piłsudskiego z ul. Władysława IV to jedno z bardziej ruchliwych miejsc w Gdyni. Blisko stąd do ul. Świętojańskiej, stacji SKM Wzgórze i Urzędu Miasta. Dużo jest więc tu zarówno pieszych, jak i kierujących autami.

Wcześniejsze uwagi od kierowców



Kilka lat temu pisaliśmy o uwagach mieszkańców dotyczących organizacji ruchu. Chodziło o popołudnia, kiedy kierowcy, opuszczając centrum Gdyni, kierują się al. Piłsudskiego w stronę węzła Franciszki Cegielskiej.

Przed ul. Świętojańską prosto można jechać dwoma pasami. Później większość jedzie w kierunku wiaduktu i Drogi Gdyńskiej.

Sęk w tym, że by tam dotrzeć, trzeba zmieniać pasy - jeśli nie jest się na lewym - zjeżdżając z prawego na lewo, co powoduje spore zamieszanie i stwarza okazję do kolizji.

Władze miasta informowały, że na zmiany oczekiwane przez kierowców trzeba poczekać do zakończenia budowy trzeciego etapu parku Centralnego.

Kłopotliwy przejazd przez skrzyżowanie przy UM w Gdyni



Zmiany dla bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych



Zmiany jednak nastąpiły - tyle że inne. Okazały się konieczne w związku z przebudową drogi rowerowej przy wiadukcie kolejowym. Zniknęły zielone strzałki pozwalające na skręt w prawo na skrzyżowaniu z al. Piłsudskiego, co miało poprawić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Skorygowano też czasy między światłami zielonymi.

Okazało się przy okazji, że skrócono czas na przejście dla pieszych, by samochody mogły skręcić w prawo.

I to wzbudziło sprzeciw pieszych.

- Dlaczego na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Władysława IV w Gdyni piesi mają mniej czasu na przejście niż kierowcy jadący w prawo w Piłsudskiego bądź Władysława IV? - pyta pan Marcin.

Piesi czekają, by auta mogły zjechać



Urzędnicy odpowiadają, że chodzi o umożliwienie opuszczenia skrzyżowania przez pojazdy skręcające w prawo, które nie zdążyły zjechać w trakcie trwania sygnału zielonego ogólnego.

- Z reguły nie trwa to więcej niż kilka sekund. W tym czasie wyświetlany jest sygnał dopuszczający skręt w prawo, natomiast początek nadawania sygnału dla pieszych i rowerzystów jest nieco przesunięty i częściowo pokrywa się z tzw. czasem międzyzielonym dla pojazdów opuszczających skrzyżowanie na sygnale ogólnym - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Co ciekawe, zieloną strzałkę usunięto także pod koniec 2019 roku na skrzyżowaniu ul. Morskiej i estakady KwiatkowskiegoMapka.

- Podobnie jak w przypadku poprzedniego skrzyżowania, tutaj również uniemożliwiono występowanie sytuacji, w których sygnał tzw. "zielonej strzałki" jest wyświetlany równocześnie z sygnałem zielonym dla pieszych i rowerzystów przekraczających w poprzek jezdnię na tym samym wlocie. W tym przypadku zastosowano podobne rozwiązania oddzielające od siebie te dwa strumienie - tłumaczy Łucyk.

Priorytet dla aut przez remont dylatacji



Pod koniec czerwca, w związku z problemami z dylatacjami na estakadzie, działające programy sygnalizacji świetlnej zostały jednak zmodyfikowane.

- Nie zmienił się sposób i zasada działania sygnalizacji, natomiast zmienione zostały zakresy minimalnych i maksymalnych długości trwania istniejących faz ruchu. Zostały one dostosowane do znacznie zwiększonego zapotrzebowania na sygnał zielony dla pojazdów zjeżdżających z estakady Kwiatkowskiego od strony Obłuża oraz od strony obwodnicy Trójmiasta. Skala utrudnień związanych z zamknięciem estakady była na tyle duża, że konieczne było ponadnormatywne wydłużanie faz ruchu związanych z obsługą wspomnianych relacji - twierdzi Łucyk.
Przyznaje, że w sytuacji awarii na estakadzie głównym celem jest usprawnienie ruchu kołowego i nadanie priorytetu pojazdom transportu zbiorowego. Wcześniejsze programy zostaną przywrócone po zakończeniu remontu.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (156) 4 zablokowane

  • nie mam problemu z tą strzałką jako pieszy (3)

    natomiast czas wyświetlania zielonego dla pieszych na wielu przejściach w centrum projektował chyba jakiś biegacz. Osoba, która ma trudności w poruszaniu nie ma najmniejszych szans pokonać w czasie

    • 77 8

    • Spokojnie

      Z reguły projektuje się długość trwania sygnału zielonego przy założeniu, że pieszy porusza się z prędkością 1,4m/s. Dodatkowo wchodząc w ostatniej sekundzie zielonego migającego możemy spokojnie przejść przez przejście. Nic nas nie rozjedzie. A przynajmniej nie powinno ;)

      • 5 6

    • przy manhatanie w gdnasku tak jest.

      • 0 0

    • biegacz?

      biegacze to się pakują na czerwonym pod tira bo życiówkę robią

      • 0 0

  • Do tych co tak samochodów nie lubią :

    Chciał bym żeby po pieczywo wędlinę czy środki higieny przeciwnicy owych blacho smrodów chodzili po kilka kilometrów na pieszo. I gdy w końcu wiek i zdrowie nie pozwoli im przemieszczać się w sposób sprawny jak robi to zwykły człowiek mogli przesiąść się na wózki i przemieszczać się może by dotarło do nich że technologia jednak służy ludziom.

    • 11 5

  • Piesi mogą sobie chwilkę poczekać, a samochód musi zjechać żeby nie stał na przejściu dla pieszych, bo wtedy jest większy problem.

    • 4 2

  • Zielone strzałki kolizyjne z pieszymi czy rowerzystami powinny być zdelegalizowane. !!!! Kierowcy nie potrafią z nich korzystać. (2)

    To ktoś chory na samochodoze wymyślił.

    • 3 8

    • Co ty gadasz (1)

      Strzałki warunkowe sa kiedy piesi maja czerwone, to zielone światło jest kolizyjne przy skręcie w prawo jesli nie ma strzałki bezkolizyjnej

      • 2 1

      • No chyba jednak źle mówisz.

        prawie wszędzie są kolizyjne z pieszymi i rowerzystami.

        • 1 1

  • Polski problem.

    Wszystkie przejścia dla pieszych powinny być odsunięte od skrzyżowania około 50 metrów.Wszystkie bolączki by zniknęły łącznie z rowerzystami.

    • 7 1

  • Skrócone

    Światła zielone na przejściach i skrzyżowaniach są czasowo skrócone do przejścia wszędzie tak już od prawie miesiąca. Starsi ludzie i nie tylko muszą biegać by zdążyć absurd a kierowcy czasem widać noga na gazie bo on już musi przejechać szybko na zakręcie. Wychodzi na to że przecodzenie u nas na zielonym trzeba połamać nogi a astmatycy i inni inwalidzi się udusić bo definitywnie jest to czasowo poskracane.

    • 3 1

  • Albo ktoś kłamie albo opowiada głupoty (2)

    Teraz Pan prezydent mówi, że strzałkę na Obłużu zlikwidowano, by się nie przecinał ruch samochodów z ruchem pieszych. Przypomnę historię:
    1. swego czasu była strzałka i można było skręcać
    2. po interwencjach, że są korki pani prezydent Katarzyna stwierdziła, że są robione analizy co można usprawnić
    3. nagle można było skręcać z dwóch pasów na strzałce
    4. po jeszcze większych i lepszych analizach stwierdzono, że nie można skręcać z dwóch pasów na zielonej strzałce, bo tak przepisy nie pozwalają
    5. teraz pan prezydent Marek twierdzi, że nie ma strzałki wcale, bo samochód trzepnie pieszego.

    To ja mam pytanie: co jest prawdą - słowa Katarzyny, czy słowa Maarka?
    A może prawdą jest to, co w danej chwili się wymyśli i co ślina na język przyniesie?
    To jak to jest wice prezydenci?
    Może ktoś napisze wniosek o informację publiczną?
    Radny PiS napisze interpelacje?
    3, 2, 1 start

    • 8 0

    • W samo sedno

      • 3 0

    • Marek juz klamal ze strefa jest dla rotacji.

      On zreszta tylko mówi to co im wygodnie i co tanie (kierowcy winni podniesmy ceny parkowania zamiast ogarnac zwawalonych drog)

      • 2 0

  • Zła organizacja (1)

    Sygnalizacja świetlna funkcjonuje poniżej krytyki. Jadąc od Redłowa dojeżdżamy do świateł przy Wzgórzu Maksymiliana i mamy czerwone. Z przeciwnej strony jadące pojazdy skręcają w lewo do ulic Świętojańskiej i Partyzantów. Potem włącza się zielone dla aut jadących Władysława IV w stronę centrum, a dla skręcających w prawo do Świętojańskiej jest nadal czerwone?. Gdy się zazieleni 20 metrów dalej zatrzymuje nas czerwone przed skrętem w Partyzantów. Jedziemy dalej do skrętu w prawo w Piłsudskiego. Jest to osobno wyodrębniony pas prawoskrętny, gdzie skutecznie również po stoimy na Czerwonym. Wyjeżdżając z Piłsudskiego w stronę Śląskiej dostajemy zielone światło, lecz przed Władysława IV łapie nas czerwone i tworzą się korki, gdyż pomiędzy Władysława IV a Świętojańską zmieszczą się po 4 do 5-iu pojazdów na każdym pasie, co skutecznie uniemożliwia przejazd przez dość rozbudowane skrzyżowanie. Gratulacje dla tego systemu sygnalizacji świetlnej

    • 9 0

    • Zła organizacja

      W pełni sie zgadzam! Jadąc al. Zwycięstwa i chcąc skręcić w prawo do ul. Swiętojańskiej i Partyzantów trzeba długo czekać aż będzie zielone, w godzinach szczytu wychodząc samochodami poza przeznaczony pas do prawoskrętu i blokując tym samym sąsiedni pas do jazdy prosto. Była tam wcześniej zielona strzałka, którą usunięto, choc nie ma tam przejścia dla pieszych, a więc nie ma zagrożenia o którym tyle sie tu pisze, a samochodów z przeciwka skręcających na ten sam pas jest bardzo mało. Postuluję przywrócenie usuniętej bezsensownie strzałki, co znaczaco usprawni ruch.

      • 1 0

  • Żałosna Gdynia

    W tym mieście nic nie działa poprawnie nawet światła. Szczura do klatki!!!

    • 1 0

  • Pasy

    Pasy dla pieszych w wielu miejscach sa niewłaściwie ulokowane. Powinny być oddalone od krawędzi skrzyżowania na odległość jednego samochodu ( min. dostawczaka), aby spóźnialski samochód mógł przeczekać na światło za pasami, nie blokując przejścia dla pieszych. Pasy przy krawędzi skrzyżowania to koszmar dla pieszych i kierowców. Jeśli dochodzi w tym miejscu ścieżka rowerowa, to musza być awanturu, a od czasu do czasu - potrącenie.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane