• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: po godzinach szczytu SKM-ki nie mogłyby jeździć krótsze?

Michał Sielski
16 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (123)
Pociąg SKM w Gdyni Głównej w dzień powszedni po godz. 19. Pociąg SKM w Gdyni Głównej w dzień powszedni po godz. 19.

- W godzinach szczytu bywa tłoczno, ale wieczorami SKM-ki wożą nielicznych pasażerów. Może gdyby jeździł jeden wagon zamiast dwóch, to byłyby oszczędności i nie trzeba by było podnosić cen biletów? - sugeruje czytelnik Trojmiasto.pl. Mamy odpowiedź władz SKM.



O jakiej porze jeździsz najczęściej SKM-ką?

Wielokrotnie pisaliśmy o tłoku w pojazdach komunikacji publicznej. Tak bywa w czasie porannego i popołudniowego szczytu. Jednak bywa też tak, że pojazdy jeżdżą puste.

- Wieczorami widać to w SKM. Już po godz. 18 siedzi się czasem po jednej osobie na cztery siedzenia. Jaki jest sens puszczania po szczycie składów z dwóch wagonów? Przecież spokojnie wystarczyłby jeden, nawet na trasie do Wejherowa, a i tak każdy pasażer albo większość miałaby miejsce siedzące - zauważa czytelnik Trojmiasto.pl, pan Roman.


Trudno się z nim nie zgodzić. W dni powszednie poza szczytem nie ma w SKM tłumów. Można nawet wybierać sobie miejsce siedzące. Co więcej, krótsze składy to także większe oszczędności. Zwłaszcza w czasie bardzo szybko drożejącej energii.

- W dobie podwyżek cen biletów może warto rozważyć rozłączanie wagonów, a podwójne puszczać tylko rano i popołudniu. Na pewno dałoby się dzięki temu oszczędzić na prądzie i ogrzewaniu - dodaje pan Roman.

SKM: nie zawsze da się rozłączyć wagony



Przedstawiciele SKM wskazują jednak, że nie zawsze jest to takie proste. Sama procedura rozłączania i łączenia pojazdów zajmuje ok. pół godziny. Tymczasem na stacji końcowej Gdańsk Śródmieście niektóre pociągi mają na zmianę kierunku jazdy ok. 10 minut.

Kolejna sprawa to różne typy pojazdów, których nie można ze sobą łączyć ze względu na różne napędy i systemy sterowania. Do zmodernizowanego EN57 AKM można doczepić klasycznego EN57, ale nie będzie wówczas możliwości sterowania otwieraniem i zamykaniem drzwi w drugiej jednostce, nie będzie w niej działał system informacji pasażerskiej itd.

- Należy dodać do tego konieczność zapewnienia odpowiedniej liczby pojazdów na dzień następny. Niektóre pociągi PKP SKM wieczorami i w nocy kończą obiegi w Wejherowie oraz Lęborku i zostają tam do rana. Gdyby te pociągi, tak jak sugeruje czytelnik Trojmiasto.pl, przyjeżdżały do tych stacji w krótkim zestawieniu (jeden pojazd), a na poranny szczyt powinny wyjechać w podwójnym zestawieniu, to zabrakłoby tam pojazdów do wydłużenia składów. Można oczywiście wysłać z bazy w Gdyni Cisowej puste pociągi, ale gdzie tu oszczędności? - zauważa Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.

Sprawdź rozkład pociągów SKM



Zwraca też uwagę na to, że wypełnienie pociągów jest zależne od konkretnego kierunku o konkretnej porze.

- Pociągi, które po szczycie jeżdżą w miarę puste, wracają już w dużym stopniu wypełnione pasażerami. Tak jest np. z wieczornymi pociągami jadącymi w stronę Gdańska. W nich przeważnie jest sporo wolnych miejsc, ale do tzw. Małego Trójmiasta, Wejherowa i Lęborka wracają wypełnione osobami, które kończą pracę ok. godz. 21-22. Są to m.in. pracownicy trójmiejskich galerii handlowych. Warto też pamiętać o powracających z różnego rodzaju imprez masowych - podkreśla Tomasz Złotoś.

Miejsca

Opinie (123) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • kolejna nagonka na SKM (1)

    odwracanie uwagi od problemów, które zżerają trójmiasto.

    • 15 18

    • Mam wrażenie, że pan Roman

      istnieje tylko w wyobraźni redaktorów tego portalu zajadle walczących o klikalność. Trzeba o poranku rzucić problem od czapy i patrzeć jak się ludzie żrą w komentarzach. Klikalność rośnie, ceny reklam też...i tak to się kręci. Z skmek korzysta wiele osób, więc duża liczba komentarzy gwarantowana. Do tego jeszcze głupiomądre wrzutki tych wszystkich "Svencujszy" i jest efekt!

      • 11 1

  • Niech zgłaszający się zatrudni (2)

    i rozpina składy.

    • 45 4

    • Dokładnie. Codziennie wieczorem niech je rozpina a wczesnym rankiem spina. (1)

      Najlepiej jak ludzie którzy nie mają o czymś pojęcia zaczynają wysuwać nieekonomiczne pomysły które wykoncypowali w swoich nieświadomych rzeczywistości główkach

      • 4 1

      • Ale tych składów nie sprzęga się ręcznie jak w wagonach. Każdy EZT ma sprzęg Scharfenberga, który spina się automatycznie przez najechanie na inny skład a rozpina jednym kliknięciem. Problemem jest konieczność przeprowadzenia szczegółowej próby hamulca ale i to nie jest nie do przeskoczenia - wystarczy te składy, które zjeżdżają po godzinach szczytu na Cisową rozpiąć i potem wypuszczać za składy z Wejherowa. Temat do ogarnięcia tylko w SKM jak zwykle komuś się nie chce przerabiać obiegów

        • 2 2

  • Oczywiście... czytelnik wie najlepiej co trzeba zrobić

    • 41 3

  • Ja pustej skmki jeszcze nie widzialem (1)

    • 34 4

    • Pustej to może nie.

      Ale prawie pusta czasem wieczorem się zdarzy.

      • 9 1

  • A może drezyny też wprowadzimy ? (1)

    Ekologiczne wegańskie podejście. Hm ?

    • 21 3

    • Drezyna jest wegetarianska

      Weganskie jest chodzenie piechotą.

      • 2 0

  • Marszałek wydaję kilkadziesiąt milionów na nową siedzibę dla urzędników (4)

    a nie ma na komunikacje dla ludzi

    • 32 5

    • Lepiej Uważaj ! PAN moderator blokuje niewygodne opinie na temat marszałka

      • 13 1

    • W jakim sensie nie ma?

      Oprócz weekendów SKM jeżdżą w dobrym takcie.

      • 1 7

    • Wybacz, ale w McDonaldsach dla urzędników miejsca nie wystarczy, jeszcze wypchnęliby ciebie i co byś począł?

      • 2 0

    • Oj, po ostatniej konferencji w TVP trzeba nadrabiać propagandę, co? :D

      • 0 2

  • Jest dobrze tak jak jest.

    Niech czytelnik nie podsuwa tu takich niemądrych pomysłów.

    • 26 2

  • Opinia wyróżniona

    (6)

    Poza godzinami szczytu SKMki mogłyby być krótsze ale tylko pod warunkiem, że jeździłyby częściej.

    • 103 6

    • dla SKM wieczne "nie da się"

      i tak przez te kilkadziesiąt lat, jak mantra powtarzane. tam nic się nigdy nie da

      • 14 2

    • Dla pana Romana drezyna. (2)

      Dawno z SKM zrezygnowałem, głównie przez brak wolnych miejsc siedzących, a często tłok. A temu przeszkadza, że niektóre składy w ciągu doby nie są zaj.bane po sufit.

      • 6 1

      • (1)

        A ile Ty masz lat , że musisz siedzieć tych kilka przystanków ?

        • 0 1

        • A dlaczego nie ma siedzieć?

          Dlaczego ma stać i to w ścisku? Obojętnie ile ma lat, ile przystanków.

          • 1 0

    • Tylko, że wtedy nie ma oszczędności, (1)

      o których wspomina autor tego pomysłu. Zużycie pojazdów będzie takie samo, a dodatkowo trzeba zapłacić maszynistom i kanarom.

      • 1 1

      • Na infrastrukturze publicznej nie ma co oszczędzać.

        • 1 0

  • Krótkie to są zazwyczaj pojedyńcze jednostki EN71. (9)

    4 człony to trochę za mało na taką trasę.
    Gdzie te czasy jak SKMka zestawiała składy z 3 jednostek EN57.

    • 47 0

    • To były lata 70 -te. (2)

      Tylko że wtedy malko kto miał prywatne auto, a teraz większość rodzin ma 2.

      • 2 4

      • (1)

        Bzdura, teraz więcej osób przewozi SKM niż w latach 70-tych czy 90-tych

        • 3 3

        • Nie wiesz co piszesz.

          W latach 70. skmkami jeździło i 100 mln ludzi rocznie. Teraz jest to ok. 40 mln.

          • 6 0

    • (3)

      odkąd organizacją transportu w trójmieście zajął się Urząd Wojewódzki tak to niestety wygląda.
      Też pamiętam jak w godzinach szczytu jeździły co 6 minut 3 x EN57 ( w sumie 9 wagonów )
      Nie trzeba było sprawdzać rozkładów , ledwo jedna odjechała już było kolejną widać

      • 17 0

      • Marzę, żeby to wróciło. Ale jak widać mamy taki postęp, że niedługo nic nie będzie

        • 9 0

      • a jaka jest różnica między 6 a 7,5? (1)

        Jak dla mnie raczej mała a przecież tyle teraz jest w szczycie. Za to szkoda że nie przypomnisz innych częstotliwości z tamtego rozkładu: otóż w szczycie było 6 minut czyli częściej za to poza szczytem 12 minut a wieczorem i w weekend 24 minuty czyli w większości godzin rzadziej niż obecnie. Tymczasowe rozkłady remontowe na weekendy mają co prawda teraz 30 minut ale gdy nie będzie remontów to będzie 20 minut w niedziele.

        • 3 7

        • Już tłumaczę bo chociaż to poziom matematyki z podstawówki ale widzę że problem.
          Kiedyś co 6 minut to w godzinie 10 pociągów z 3 lub 2 składami, teraz co 7-8minut to 8 pociągów z 1 lub 2 składami. Uśredniając kiedyś ok 25 składów na godzinę, teraz ok 12.

          • 6 1

    • Tu piszesz,że 4 człony to za mało

      A pan Roman, że w pociągi puste jeżdżą...

      • 3 1

    • Jakoś do 2009r. SKMka zestawiała składy z 3xEN57

      • 0 0

  • (1)

    Żeby coś dobrze działało to musi tym zarządzać osoba która potrafi myśleć logicznie, przewidywać mieć łeb na karku. Ciężko o takie osoby zwłaszcza w państwówce czy spółkach zależnych od samorządu.

    • 21 1

    • SKM to akurat spółka zależna od rządowego PKP

      A tam mądrych brakuje

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane