• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: po godzinach szczytu SKM-ki nie mogłyby jeździć krótsze?

Michał Sielski
16 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (123)
Pociąg SKM w Gdyni Głównej w dzień powszedni po godz. 19. Pociąg SKM w Gdyni Głównej w dzień powszedni po godz. 19.

- W godzinach szczytu bywa tłoczno, ale wieczorami SKM-ki wożą nielicznych pasażerów. Może gdyby jeździł jeden wagon zamiast dwóch, to byłyby oszczędności i nie trzeba by było podnosić cen biletów? - sugeruje czytelnik Trojmiasto.pl. Mamy odpowiedź władz SKM.



O jakiej porze jeździsz najczęściej SKM-ką?

Wielokrotnie pisaliśmy o tłoku w pojazdach komunikacji publicznej. Tak bywa w czasie porannego i popołudniowego szczytu. Jednak bywa też tak, że pojazdy jeżdżą puste.

- Wieczorami widać to w SKM. Już po godz. 18 siedzi się czasem po jednej osobie na cztery siedzenia. Jaki jest sens puszczania po szczycie składów z dwóch wagonów? Przecież spokojnie wystarczyłby jeden, nawet na trasie do Wejherowa, a i tak każdy pasażer albo większość miałaby miejsce siedzące - zauważa czytelnik Trojmiasto.pl, pan Roman.


Trudno się z nim nie zgodzić. W dni powszednie poza szczytem nie ma w SKM tłumów. Można nawet wybierać sobie miejsce siedzące. Co więcej, krótsze składy to także większe oszczędności. Zwłaszcza w czasie bardzo szybko drożejącej energii.

- W dobie podwyżek cen biletów może warto rozważyć rozłączanie wagonów, a podwójne puszczać tylko rano i popołudniu. Na pewno dałoby się dzięki temu oszczędzić na prądzie i ogrzewaniu - dodaje pan Roman.

SKM: nie zawsze da się rozłączyć wagony



Przedstawiciele SKM wskazują jednak, że nie zawsze jest to takie proste. Sama procedura rozłączania i łączenia pojazdów zajmuje ok. pół godziny. Tymczasem na stacji końcowej Gdańsk Śródmieście niektóre pociągi mają na zmianę kierunku jazdy ok. 10 minut.

Kolejna sprawa to różne typy pojazdów, których nie można ze sobą łączyć ze względu na różne napędy i systemy sterowania. Do zmodernizowanego EN57 AKM można doczepić klasycznego EN57, ale nie będzie wówczas możliwości sterowania otwieraniem i zamykaniem drzwi w drugiej jednostce, nie będzie w niej działał system informacji pasażerskiej itd.

- Należy dodać do tego konieczność zapewnienia odpowiedniej liczby pojazdów na dzień następny. Niektóre pociągi PKP SKM wieczorami i w nocy kończą obiegi w Wejherowie oraz Lęborku i zostają tam do rana. Gdyby te pociągi, tak jak sugeruje czytelnik Trojmiasto.pl, przyjeżdżały do tych stacji w krótkim zestawieniu (jeden pojazd), a na poranny szczyt powinny wyjechać w podwójnym zestawieniu, to zabrakłoby tam pojazdów do wydłużenia składów. Można oczywiście wysłać z bazy w Gdyni Cisowej puste pociągi, ale gdzie tu oszczędności? - zauważa Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.

Sprawdź rozkład pociągów SKM



Zwraca też uwagę na to, że wypełnienie pociągów jest zależne od konkretnego kierunku o konkretnej porze.

- Pociągi, które po szczycie jeżdżą w miarę puste, wracają już w dużym stopniu wypełnione pasażerami. Tak jest np. z wieczornymi pociągami jadącymi w stronę Gdańska. W nich przeważnie jest sporo wolnych miejsc, ale do tzw. Małego Trójmiasta, Wejherowa i Lęborka wracają wypełnione osobami, które kończą pracę ok. godz. 21-22. Są to m.in. pracownicy trójmiejskich galerii handlowych. Warto też pamiętać o powracających z różnego rodzaju imprez masowych - podkreśla Tomasz Złotoś.

Miejsca

Opinie (123) 4 zablokowane

  • Zza stołka ciężko cokolwiek zauważyć

    • 9 0

  • Pan Roman to chyba jakiś stary pryk, który jeździ pociągami po nocach i na wygwizdowiach (3)

    przez większą część doby te kolejki są napchane pasażerami. Nie dość, że te składy nie nadają się do miasta, to jeszcze mają być krótsze? Oszczędności to niech SKM szuka w sobie i marnowanym prądzie na robienie sauny w wagonach.

    • 40 0

    • (2)

      przecież rozkład ustala Marszałek

      • 3 3

      • Rozkład ustala SKM (1)

        • 1 2

        • Rozkład układa pkp plk, zamawia Marszałek a SKM dopycha do niego kursy, które nie wyjeżdżają na sieć PLKi

          • 1 0

  • SKM jest super zarządzana (1)

    Nie wiem po co czytelnik się czepia każdy na co dzień kątem oka widzi jaka jest nasza kochana SKM i jak jest super zarządzana;)

    • 3 6

    • SKM generalnie jest spoko.

      Nie wyobrażam sobie życia w Trójmieście bez niej. Przydałyby się nowsze pojazdy i częstsze kursy w weekendy i będzie super.

      • 5 1

  • (8)

    Czytelnik powinien przeanalizować cały obraz sytuacji, a nie tylko z perspektywy kilku "pustych" pociągów.

    • 144 4

    • (1)

      Zwłaszcza że pomija najważniejszy fakt, że ten co dojedzie do śródmieścia, potem wraca do Gdyni lub Wejherowa, tam nie mają jak zmienić z 1 na 2 składy

      • 8 2

      • Ale kto każe rozpinać na Śródmieściu czy Weju? Można robić to na elektrowozowni a na Chyloni robić podmianę składu door2door co SKM i tak regularnie praktykuje

        • 0 0

    • Właśnie. Czytelnik powinien zdać sobie wreszcie sprawę, że w SKM niedasię! SKM nie jest dla czytelnika, tylko czytelnik dla SKM.

      • 8 11

    • Takie są w większości opinie "ekspertów czytelników" (3)

      Co nie mają pojęcia. A trójmiasto.pl drukuje takie brednie. Ogarnijcie się tam w redakcji bo portal osiąga poziom pisemka brukowego

      • 30 1

      • (2)

        Dokładnie. Czekam na clickbaitowy artykuł o sfrustrowanych kierowcach samochodów, którzy nie mają gdzie parkować w centrum i że ceny to w ogóle kosmos i że tak w ogóle to parkowanie powinno być za friko ;((

        • 4 5

        • Bo powinno byc za friko xD (1)

          • 2 5

          • z dopłatą!

            • 1 1

    • jeżdżę codziennie poza godzinami szczytu

      gdy wsiadam do skm w Gdyni głównej to rzeczywiście wygląda to tak jak na załączonym obrazku ale jak już wysiadam z SKM to muszę się przeciskać do wyjścia. Są odcinki przejazdu mniej lub bardziej popularne.

      • 5 0

  • Ceny i tak by podniesli (1)

    Tak ja ceny prądu czy, gazu, mimo trgo ze jest tani, lub mało go zużywasz, tu nigdy nie chodzi o oszczędność, tylko większy zysk dla wybranych

    • 7 0

    • Wszyscy podnoszą ceny biletów

      to i marszałek podniósł. Poza tym Fala sama się nie sfinansuje.

      • 3 0

  • Problem (3)

    Problem sama wskazała SKM. Brak kompatybilności między różnymi składami. Po tylu modernizacjach głąby z SKMKI nie potrafili ujednolicić systemów w różnych składach. Ci wszyscy pseudo menadżerowie już dawno powinni być już na bezrobotnym

    • 7 7

    • Nie było kasy na nowe to chociaż zmodernizowali.

      I dobrze. Poza tym wskazali też inne powody.

      • 4 1

    • Laicy o kolei nie powinni sie wypowiadać... (1)

      • 1 0

      • skoro kolejarze bredzą, to laicy mają szanse palnąć coś mądrego

        • 0 0

  • Chory pomysl.. (1)

    Niech samorzady nie kupuja rydwanow, nie tworza kunsztow wodnych dla dobra swoich' , to pieniadze sie znajda na dofinansowanie transportu a nie podnoszenie cen swoim mieszkancom. Wybory tuż tuż...

    • 14 1

    • Rydwan wiecznie żywy ale za jego wartość nie kupisz ani pół wagonu

      Ale za wybory kopertowe Sasina to byś kupił kilka pociągów a za rozebraną elektrownię w Ostrołęce wszystkie nowe pociągi dla SKM i PKM

      • 0 2

  • Przecież już od wiosny jezdza krótsze. Niektóre prawie jak tramwaj np. 7:47 z Wrzeszcza do Gdyni. Może limit na kolejkę, że tylko 100 osob może jechać i róbmy zapisy

    • 5 3

  • Bilet miesięczny w Pradze kosztuje 60 zł (przy kupnie z góry na rok). (4)

    Mozemy nim jezdzic wszystkimi srodkami transportu publicznego w Pradze (czyli metro, tramwaje, autobusy, promy, pociagi, funicular)
    W trojmiescie mamy kilku przewozników, skomplikowany system taryf, drogie bilety, psujace sie wiecznie tramwaje, nieustannie spozniające sie SKMki czy PKM jezdzacy raz na godzinę.
    Trojmiasto aspiruje do miana metropolii a nie potrafi poradzic sobie z najwazniejszym aspektem jej funkcjonowania czyli z tanią, sprawną i dostepną komunikacją.
    Pod pozorem nowoczesnosci probuje sie wprowadzic drogi, nienowoczesny i tak na prawdę nic nie zmieniajacy na plus system poboru opłat za bilety Fala, który nie dajac nic dobrego generuje tylko koszty i tworzy dodatkowe komplikacje dla pasazera (koniecznosc nieustannego odbijania)
    Brakuje przede wszystkim jednego taniego biletu miesiecznego dla całej metropolii - nie kazdy pracuje i mieszka w tym samym miescie a podróz z Gdanska do Gdyni czesto wymaga
    kupna 3 osobnych biletów. Koszt miesięcznego na całe trojmiasto to 240 zl (4x drozej niz w Pradze).
    Trudno sie dziwic ze ludzie wola jeździc samochodem - nawet jezeli nie zawsze jest taniej.

    • 18 1

    • Bilety kolejowe już za komuny w Czechosłowacji byly najtansze w całym obozie socjalistycznym. I tak już pozostało!!

      Bilet z Pragi do Gdyni był tańszy niż z Wroclawia do Gdyni .

      • 2 0

    • Broni Ci ktoś wyprowadzić sie do Pragi?? (1)

      • 1 2

      • Tam nie ma skm.

        • 0 0

    • Wszystko w temacie.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Cena nie jest tak istotna jak dostępność (12)

    Bilety niech sobie kosztują więcej, ale najważniejsze jest, żeby SKMki jeździły częściej. Nie może być tak, że w środku dnia w weekend jedzie jeden pociąg na pół godziny. W ten sposób nikt mający możliwość jazdy autem nie będzie się przesiadał do transportu publicznego, nawet jeśli milion aktywistów ekologicznych będzie mu to kłaść do głowy. Tak rzadkie kolejki to sabotaż trasportu publicznego.

    • 209 10

    • niech ten pociag jedzie nawet co 60 minut ale szybko i zgodnie z rozkładem (6)

      Nikt nie chce jeździć SKM bo ona już w podstawowym rozkładzie jest za wolna a jak się doliczy spóźnienie to podróż z Gdyni do Gdańska trwa 45 minut. Niestety w szczycie oraz w weekendy takie spóźnienia 10 minut to raczej norma a nie wyjątek. Pewnie dlatego bardzo dużo ludzi jedzie regio zamiast skm bo jak w rozkładzie jest 22 minuty to nawet z jakimś spóźnieniem jest szybciej niż planowe skm. No ale teraz w komentarzach są popularne opłacone przez skm wpisy ze regio złe więc nie polecam tego szybszego regio jakby co. Czekajcie na spóźnione SKM a w regio więcej miejsca dla mnie.

      • 5 27

      • Nikt nie jeździ SKM... (3)

        Czas się obudzić.

        • 6 15

        • Dziesiątki tysięcy ludzi jeździ (2)

          Takie teksty, jak sobie strzelasz świadczą o tym, że nigdy nie widziałeś tłumu ledwo mieszczącego się w tunelu po wyjściu z peronu. Nie wyobrażasz sobie, jakie miałbyś korki, jakby ci ludzie przesiedli się do auta tak jak Ty.

          • 17 0

          • Do osła ludzkim głosem? Nie warto, za bardzo upaja się własnym rykiem.

            • 6 0

          • Wszystko przez stary sprzęt SKM

            Jeszcze w latach 70 jeździłem do szkoły z Gdyni do Wrzeszcza i w godzinach szczytu często na tzw. "glonojada" czyli 5 osób na jednym metrze kwadratowym bez dezodorantu. Teraz cały ten tłum przesiadł się do samochodów i na ulicach mamy to co widać.

            • 1 0

      • Regio jezdzi po torach dalekobieznych, czyli nie tam gdzie najczesciej wsiadam i wysiadam.

        • 7 1

      • Albo SKM, albo Regio zdecydujcie się wreszcie

        Jeszcze nie tak dawno kolejka z Gdyni Głównej Osobowej do Gdańska Głównego jechała 33 minuty i nikt nie myślał wtedy o jakimś jeżdżeniu nią do Tczewa (nawet do Iławy) czy Lęborka (Słupska), a dzisiaj? Tak więc na skutek takich decyzji SKM straciła już dobrą opinię "metra" Trójmiasta.

        • 1 0

    • Potwierdzam (4)

      Mam do SKMki dosłownie 5 minut. Chciałem w weekend podjechać do kawiarni 2 przystanki. Przyszedłem na peron, najbliższa SKMka była za 27 minut (sobota, godz. 12:00). Wróciłem po auto i wróciłem do domu, zanim ta SKMka przyjechała w ogóle. Przykro mi, szkoda.

      • 16 8

      • Bo tak trudno sprawdzić na rozkładzie (1)

        o której najbliższy pociąg...

        • 8 5

        • Idea kolei miejskiej jest taka, że nie sprawdzasz żadnych rozkładów.

          Tylko idziesz, czekasz max 5 min i jedziesz.

          • 19 3

      • Jasne, pociąg powinien podjechać na telefon, jak Uber.

        • 5 4

      • Do kawiarni SKM-ką ? Dziwak albo maniak kolei.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane