• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: po godzinach szczytu SKM-ki nie mogłyby jeździć krótsze?

Michał Sielski
16 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (123)
Pociąg SKM w Gdyni Głównej w dzień powszedni po godz. 19. Pociąg SKM w Gdyni Głównej w dzień powszedni po godz. 19.

- W godzinach szczytu bywa tłoczno, ale wieczorami SKM-ki wożą nielicznych pasażerów. Może gdyby jeździł jeden wagon zamiast dwóch, to byłyby oszczędności i nie trzeba by było podnosić cen biletów? - sugeruje czytelnik Trojmiasto.pl. Mamy odpowiedź władz SKM.



O jakiej porze jeździsz najczęściej SKM-ką?

Wielokrotnie pisaliśmy o tłoku w pojazdach komunikacji publicznej. Tak bywa w czasie porannego i popołudniowego szczytu. Jednak bywa też tak, że pojazdy jeżdżą puste.

- Wieczorami widać to w SKM. Już po godz. 18 siedzi się czasem po jednej osobie na cztery siedzenia. Jaki jest sens puszczania po szczycie składów z dwóch wagonów? Przecież spokojnie wystarczyłby jeden, nawet na trasie do Wejherowa, a i tak każdy pasażer albo większość miałaby miejsce siedzące - zauważa czytelnik Trojmiasto.pl, pan Roman.


Trudno się z nim nie zgodzić. W dni powszednie poza szczytem nie ma w SKM tłumów. Można nawet wybierać sobie miejsce siedzące. Co więcej, krótsze składy to także większe oszczędności. Zwłaszcza w czasie bardzo szybko drożejącej energii.

- W dobie podwyżek cen biletów może warto rozważyć rozłączanie wagonów, a podwójne puszczać tylko rano i popołudniu. Na pewno dałoby się dzięki temu oszczędzić na prądzie i ogrzewaniu - dodaje pan Roman.

SKM: nie zawsze da się rozłączyć wagony



Przedstawiciele SKM wskazują jednak, że nie zawsze jest to takie proste. Sama procedura rozłączania i łączenia pojazdów zajmuje ok. pół godziny. Tymczasem na stacji końcowej Gdańsk Śródmieście niektóre pociągi mają na zmianę kierunku jazdy ok. 10 minut.

Kolejna sprawa to różne typy pojazdów, których nie można ze sobą łączyć ze względu na różne napędy i systemy sterowania. Do zmodernizowanego EN57 AKM można doczepić klasycznego EN57, ale nie będzie wówczas możliwości sterowania otwieraniem i zamykaniem drzwi w drugiej jednostce, nie będzie w niej działał system informacji pasażerskiej itd.

- Należy dodać do tego konieczność zapewnienia odpowiedniej liczby pojazdów na dzień następny. Niektóre pociągi PKP SKM wieczorami i w nocy kończą obiegi w Wejherowie oraz Lęborku i zostają tam do rana. Gdyby te pociągi, tak jak sugeruje czytelnik Trojmiasto.pl, przyjeżdżały do tych stacji w krótkim zestawieniu (jeden pojazd), a na poranny szczyt powinny wyjechać w podwójnym zestawieniu, to zabrakłoby tam pojazdów do wydłużenia składów. Można oczywiście wysłać z bazy w Gdyni Cisowej puste pociągi, ale gdzie tu oszczędności? - zauważa Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.

Sprawdź rozkład pociągów SKM



Zwraca też uwagę na to, że wypełnienie pociągów jest zależne od konkretnego kierunku o konkretnej porze.

- Pociągi, które po szczycie jeżdżą w miarę puste, wracają już w dużym stopniu wypełnione pasażerami. Tak jest np. z wieczornymi pociągami jadącymi w stronę Gdańska. W nich przeważnie jest sporo wolnych miejsc, ale do tzw. Małego Trójmiasta, Wejherowa i Lęborka wracają wypełnione osobami, które kończą pracę ok. godz. 21-22. Są to m.in. pracownicy trójmiejskich galerii handlowych. Warto też pamiętać o powracających z różnego rodzaju imprez masowych - podkreśla Tomasz Złotoś.

Miejsca

Opinie (123) 4 zablokowane

  • SKM nie jeżdżę od czasu skrócenia pociągów z 9

    do 6 wagonów.

    • 1 1

  • Pan Roman pociągu SKM na oczy nie widział.

    A pisze.

    • 3 0

  • Panie Romanie , nie ma technicznej możliwości ani takiego taboru na SKM (2)

    który mógłby kursować złożony z jednego wagonu lub dwóch wagonów. Najmniejsza ilośc wagonów to trzy lub cztery. Składy więc wyjeżdzają w zestawieniach : 3 lub 4 lub 6 lub 7 wagonów.

    • 2 0

    • Niech przecinają na pół

      • 1 0

    • lub 8 wagonów (Imbulz)

      :)

      • 0 0

  • Skm złote czasy

    Kiedyś nikt nie myślał o rozkładzie skm. Jedna ci uciekła przechodziło się na drugi peron i zaraz odjazd. Można było - można. Nikt nie mówił, że za często . To właśnie było skm. Perony skm nigdy nie były puste (bez pociągów) teraz częściej wieje pustką. Na początku jak to zostało zmienione to trudno było się przyzwyczaić do tego widoku w Gdańsku Głównym. Ale To Wiedzą Tylko rodowici gdańszczanie a nie mieszkający w Gdańsku. Pozdrawiam Gdańszczanka od pokoleń

    • 1 0

  • Tak, dawajcię krótsze i rzadziej, po pół wagonu, (1)

    żeby zawsze był ekonomiczny tłok

    • 4 0

    • Więcej za bilety, mniej wagonów - czysty zysk

      • 1 0

  • Rozłączanie składów (1)

    "Sama procedura rozłączania i łączenia pojazdów zajmuje ok. pół godziny." Jak się nie dba o utrzymanie taboru, to potem tak to się kończy. Swego czasu jeden z wieczornych kursów SKM z Gdańska do Lęborka (albo i Słupska) był rozłączany w Wejherowie, trwało to maksymalnie 10 minut, co i tak jest bardzo długim czasem. Tego samego typu tabor (wyposażony w tzw. sprzęgi automatyczne) kursuje np. w Szwajcarii na linii z Interlaken Ost do Lauterbrunnen i Grindelwald. Łączenie i rozłączanie składów na stacji Zweilutschinen trwa maksymalnie 3 (słownie: TRZY!) minuty i większość pasażerów nawet tego nie zauważa. Dzielenie/łączenie składów ma miejsce co pół godziny, na każdym kursie na tej trasie.

    • 2 3

    • Nie znam się, ale się wypowiem.

      W Szwajcarii jeżdżą EN57 SKM?? Totalna bzdura.Po drugie - sprzęg to nie wszystko. Sprząc się da zwykłego EN57 z EN57 SKM ,ale zupełnie inaczej działa sterowanie. Zresztą jest to wyjaśnione w artykule.

      • 1 1

  • SKM to Dziadostwo! (4)

    W skrócie tłumacząc słowa SKM: "Nie da rady, bo mamy burdel organizacyjny i składy, każdy z innej parafii." Jest to skandal, że jedna z najbardziej dochodowej linii PKP jakim jest SKM trójmiasto, jest dojona przez państwową spółkę dając w ofercie zacofany, nie spełniający współczesnych wymagań tabor, źle zarządzany system od którego zależy sprawne działanie całej aglomeracji. SKM powinno zostać pilnie wydzielone od PKP i przekazane pod zarząd województwa pomorskiego!

    • 3 4

    • Zarząd województwa jest zajęty Falą.

      I może lepiej niech już nie inżynieruje na kolei. Zepsuł już wystarczająco dużo.

      • 5 0

    • Niech ryczy z bólu ranny łoś! Ale czemu, k...ła, na forum internetowym? (2)

      Zwłaszcza że nie ma nic mądrego do powiedzenia, jedynie myśli wysnute z własnego nosa.

      • 2 0

      • Trochę jeżdziłem, świata zobaczyłem. (1)

        Słuchacie moi drodzy mili, w Europie komunikacja zbiorowa jest z pierwszej ligi. Kolej, tramwaje, autobusy, wszystko zgrane jak na dobrze opracowanym planie. A ten kto uważa, że się tego tego nie da zrobić, powinniśmy go z tą mentalnością na wschód w...

        • 2 0

        • Europa po to nie tylko Niemcy, czy Szwajcaria.

          Proszę pojeździć po Włoszech, Grecji ,czy Portugalii. Nie ma opcji, by autobus był na czas, kolejom aglomeracyjnym się zdarza.

          • 0 0

  • Ale wymyślił (1)

    A ten co te wagony łączy i rozłączy to za darmo pracuje?
    Zurzycie prądu czy to jest 1 wagon czy 2 czy 3 nie ma znaczenia.
    Koszt procedury czas przestoje itd kosztuje więcej.

    • 1 2

    • Ten co łączy i rozłącza EZT to maszynista, robi to odpowiednio najechaniem na sprzęg składu przed nim lub klika guzik i odjeżdża od jednostki z tyłu. Cała filozofia. Potem przechodzi na koniec przechodzi on do ostatniej kabiny tego z tyłu, robi próbę hamulca i wyjeżdża na podmianę składu jadącego od Wejherowa. Ludzie przesiadają się drzwi w drzwi i ten z Wejherowa zjeżdża na Cisową. Nad ranem dokładnie odwrotna procedura i mamy znowu składy połączone. A tak się składa, że dziś każdego EN57AKM połączy się z każdym innym AKMem a zwykłego EN57 z każdym EN57 i EN71 z wyjątkiem EN71-045. Jakby komuś się chciało nad tym usiąść to by to zrobili

      • 1 0

  • Pomysł bez sensu (1)

    Ten co rzucił pomysł krótszych kolejek jest chyba jeszcze "wczorajszy" albo chory psychicznie. Widać, że nowy w Trójmieście więc mała uwaga, do połowy lat 70-tych składy SKM miały najczęściej 8 wagonów, a obecne nawet te najnowsze mają ich tylko 6. Niestety bywają też kolejki SKM 4 wagonowe za to w innych miastach częściej są składy 2x4 lub 2x5 wagonów, a ten mądrala chce je jeszcze skracać. Niby gdzie, kiedy i kto to ma robić?

    • 4 0

    • Obiektywnie od 19 do 4 te SKM nie są przesadnie pełne

      • 1 0

  • Co za cymbał.

    Jakby SKM puściła krótsze składy a na peronie byłoby więcej ludzi, to byś pisał, że składy są za krótkie.
    Czasem nawet po godzinach szczytu zdarza się, że nawet dwa połączone składy to mało, przydałby się trzeci skład by rozluźnić miejsce w pociągu.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane