• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojedziemy 45-metrowymi tramwajami?

Maciej Korolczuk
5 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Okazją do wydłużenia tramwaju mogłaby być zbliżająca się gruntowna modernizacja pierwszych pięciu wagonów Pesa Jazz kupionych w 2013 r. Okazją do wydłużenia tramwaju mogłaby być zbliżająca się gruntowna modernizacja pierwszych pięciu wagonów Pesa Jazz kupionych w 2013 r.

Wydłużenie obecnie jeżdżących po Gdańsku tramwajów o dodatkowy człon lub kupno nowych, aż 45-metrowych pojazdów rozważają Zarząd Transportu Miejskiego wraz ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje.



Na co dzień częściej korzystam z:

Czy Gdańsk będzie kolejnym po Bergen w Norwegii, Dublinie w Irlandii, francuskiej Nicei czy Krakowie miastem, które na wzrost liczby pasażerów w komunikacji tramwajowej odpowie nie tylko kosztowną budową nowych linii tramwajowych, ale też zwiększeniem pojemności tramwajów przez ich wydłużenie?

Niewykluczone.

W Zarządzie Transportu Miejskiego trwają analizy takiego rozwiązania. Pod uwagę brane są dwie opcje.

Pierwsza to kupno nowych, dłuższych składów. Dotychczasowe tramwaje kursujące po gdańskich torach mierzą ok. 30 metrów. Nowe byłyby o 15 metrów dłuższe i w kilkuletniej perspektywie miałyby zapewnić komfortową obsługę pasażerów na liniach na południu Gdańska.

Druga opcja zakłada wydłużenie obecnie kursujących tramwajów o dodatkowy człon. Wbrew pozorom nie jest to bardzo skomplikowany zabieg. Modułowa konstrukcja pojazdów pozwala na takie zmiany.

Oba rozwiązania mogłyby także funkcjonować równolegle.

  • Ponad 42-metrowa Pesa Twist "Krakowiak" na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
  • Siedmiomodułowy tramwaj kursujący w Bergen w Norwegii.
  • Przedłużony tramwaj w Dublinie.

Spodziewany wzrost liczby pasażerów



Wzrost liczby pasażerów w komunikacji tramwajowej spodziewany jest m.in. po planowanym na przyszły rok uruchomieniu trasy "Nowa Warszawska", między pętlą Ujeścisko a al. Havla.

Kartuska czarnym punktem na mapie zderzeń z tramwajami



Do większych potoków pasażerskich może też przyczynić się wdrożenie zmian, które skrócą czas przejazdu tramwajów.

Nie bez znaczenia są też doświadczenia z ostatnich miesięcy, gdy obostrzenia związane z pandemią mocno uderzyły w transport zbiorowy, radykalnie ograniczając liczbę pasażerów w tramwajach i autobusach. W większych pojazdach ta liczba byłaby proporcjonalnie większa.

Dłuższe tramwaje miałyby obsłużyć m.in. powstającą linię tramwajową Nowa Warszawska. Dłuższe tramwaje miałyby obsłużyć m.in. powstającą linię tramwajową Nowa Warszawska.

Linia na Chełm na granicy przepustowości



Już teraz z analiz wynika, że tylko przez Chełm po otwarciu linii w ciągu Nowej Warszawskiej w jednym kierunku przejeżdżać będzie nawet do 30 tramwajów na godzinę (w godzinach szczytu). Obecnie do pętli "Chełm Witosa" dojeżdża 27 pojazdów na godzinę, a do Łostowic - 21 składów.

Dwuminutową częstotliwość na całym tym odcinku ZTM wraz z GAiT zapewniają tylko raz w roku. Wszystkie ręce (i tramwaje) są rzucane na pokład 1 listopada, gdy z zajezdni wyjeżdżają niemal wszystkie dostępne pojazdy.

Pierwsze tory tramwajowe na budowie Nowej Warszawskiej



- Rozwijamy w Gdańsku komunikację szynową i przewidujemy dalszy wzrost liczby pasażerów komunikacji tramwajowej - przyznaje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku. - Niektóre ciągi komunikacyjne, np. przed Dworcem Głównym już teraz pracują na granicy przepustowości. Dalsze zwiększanie częstotliwości będzie wiązało się z komplikacjami technicznymi i ekonomicznymi. Potrzebujemy jeszcze mocniejszego zasilania, większej liczby tramwajów i motorniczych, a sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach musiałaby zostać przeprogramowana tak, by "przepuścić" więcej tramwajów, często kosztem innych uczestników ruchu. Stąd prace w kierunku zwiększenia pojemności tramwajów - dodaje Zomkowski.

45-metrowe składy już kiedyś jeździły po Gdańsku



Eksploatację 45-metrowych tramwajów dopuszcza Uchwała Rady Miasta Gdańska z 2014 r.

- Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Gdańska na lata 2014-2030 zakłada eksploatację tramwajów do 45 metrów - przypomina dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Taka długość tramwajów w Gdańsku to nic nowego: wozy starszego typu (105Na) były łączone w składy trzywagonowe o długości 45 m. Taki tramwaj jest bardzo pojemny, przez co pasażerowie podróżują w większym komforcie.
  • 45-metrowe składy tramwajowe jeździły już po Gdańsku, gdy na trasy wyjeżdżały trzy połączone ze sobą wagony typu 105.
  • 45-metrowe składy tramwajowe jeździły już po Gdańsku, gdy na trasy wyjeżdżały trzy połączone ze sobą wagony typu 105.

Do dłuższych tramwajów potrzebne dłuższe perony przystankowe



Już teraz ZTM opiniując wszelkie projekty budowy lub przebudowy przystanków tramwajowych, każdorazowo wskazuje na konieczność zapewnienia minimalnie 45-metrowych peronów.

Wysokie kary za opóźnienia tramwajów. Cztery Pesy za darmo



- We współpracy ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeanalizujemy wszelkie możliwości zwiększenia pojemności tramwajów. Wchodzi w grę zarówno zakup fabrycznie nowych, dłuższych tramwajów, jak i wydłużenie tych już użytkowanych. Tzw. konstrukcja modułowa powoduje, że rozbudowa nowoczesnego tramwaju nie jest szczególnie skomplikowanym i kosztownym procesem - mówi Zomkowski.
W ostatnim czasie do Gdańska przyjechało 30 nowych Pes Jazz Duo. Czy kolejne tramwaje, jakie wzbogacą tabor GAiT będą już dłuższe? W ostatnim czasie do Gdańska przyjechało 30 nowych Pes Jazz Duo. Czy kolejne tramwaje, jakie wzbogacą tabor GAiT będą już dłuższe?
Kiedy i ile nowych, dłuższych tramwajów pojawi się w Gdańsku? ZTM nie chce składać jednoznacznych deklaracji.

Nieoficjalnie mówi się nawet o 60 wagonach, co oznacza że wymiana lub modernizacja dotyczyłaby prawie połowy całego taboru w Gdańsku.

Okazją do wydłużenia pierwszych wagonów mogłaby być z kolei zbliżająca się tzw. naprawa główna pięciu niskopodłogowych "Jazzów" kupionych w 2013 r. Podczas takiej modernizacji, każdy wagon (niezależnie od stanu technicznego) przechodzi gruntowny remont, podczas którego wymieniane lub regenerowane są wszystkie jego elementy. Przypomnijmy, że za gruntowną naprawę 10 Pes Swing z 2010 r. GAiT w tym roku zapłaci ponad 30 mln zł.

Miejsca

Opinie (292) 8 zablokowanych

  • (9)

    Nie wiem ile metrów mają krakowskie tramwaje ale są zdecydowanie dłuższe od naszych . Jeździ się nimi wygodnie pomieszczą wielu pasażerów rzadko jest w nich tłok. tak więc pojemniejsze tramwaje + dobrze ułożony rozkład jazdy sprawia że w krakowskich tramwajach czuje się dobrze i będąc w tym pięknym mieście prawie nie korzystam z samochodu. Zdecydowanie jestem za pod warunkiem że przystanki będą odpowiednio długie by bezpiecznie można było wsiąść do nich i wysiąść z nich

    • 24 3

    • Brak tłoku oznacza, że... (1)

      ... Na pasażera wypada więcej złomu niż w samochodzie osobowym jedynie z kierowcą. Tramwaj to ponad 60 ton...

      • 5 6

      • Tak to argument.... jeździj samochodem. 60 ton to 40 samochodów z jednym pasażerem . ale kontestuj dalej,,,jak zwykle

        • 6 2

    • Aaa i jeszcze jedno , wprawdzie płacę za przejazd komunikacją miejską przez aplikację ale w tramwajach krakowskich są automaty w których można kupić bilet.

      • 7 0

    • Całkowicie potwierdzam. (2)

      Bywam w Krakowie kilka razy w roku. Długie i wygodne tramwaje, autobusy hybrydowe i ektryczne, spóźnienia niewielkie. Jak oni to robią?

      • 5 1

      • Przypuszczalnie jeździłeś poza godzinami szczytu (1)

        Kraków jest jednym z najbardziej zakorkowanych miast w Polsce i w Europie.

        • 1 4

        • Właśnie dlatego jeżdżę w Krakowie tramwajami żeby nie stać w korkach . To prawda ze jeżdżę poza godzinami szczytu ale kiedy mam do wyboru jazdę w godzinach szczytu tramwaj czy samochód wybieram tramwaj

          • 3 0

    • W Krakowku wiele miejsc samochodem nie dojedziesz, nie mowiac o parkowaniu

      • 1 0

    • Wszędzie dobrze, gdzie nas nie ma. Akurat w Krakowie tramwaje notorycznie mają opóźnienia, a latem są dodatkowe atrakcje - szyny pod wpływem ciepła dosłownie wyskakują w powietrze.

      • 1 3

    • Układ sieci tramwajowej

      W Krakowie jest zupełnie inny układ sieci tramwajowej, chociaż i teraz jest tam wiele do zrobienia ( Mistrzejowice, Górka Narodowa., Płaszów, Nowa Huta)
      W Gdańsku układ sieci tramwajowej jest w mojej ocenie w kształcie "słońca" - centrum sieci niemalże wokół dworca a pozostałe linie to "promienie". Błędem wydaje mi się odnoga - linia kończąca się w Brętowie. Niedżwiednik jest tak blisko. Brak połączenia ul.Sikorskiego na Chełmie z Górną Orunią - aż się prosiło.

      • 0 1

  • Koniecznie (2)

    Kupcie dłuższe tramwaje

    • 10 5

    • i piętrowe (1)

      • 1 2

      • ale nie z takim jednym piętrem, przynajmniej 30

        • 1 1

  • i niech taki się zapsuje (3)

    na skrzyżowaniu albo co bardziej prawdopodobne wypadnie z torów to zakorkuje całe miasto

    • 10 14

    • a gdyby wpadł do Wisły to by się działo

      • 3 1

    • cały kraj by stanął ,cała galaktyka ! a jakby jeszcze do tego wulkan wybuchł to by się działo!

      • 5 1

    • te krótkie juz teraz blokują miasto a co dopiero długie

      • 0 2

  • Komunikacja powinna być bezpłatna dla mieszkancow (4)

    • 20 10

    • Bezpłatna czyli kto za nią zapłaci? Może mieszkańcy geniuszu.

      • 3 2

    • Będzie za darmo zapłacisz w podatkach, niczego nie dostaniesz za darmo państwo da sobie radę i ściągnie od ciebie ale powie że coś ci dało

      • 6 0

    • Nowe pokolenie 500+ myśli, że pieniądze rosną na drzewach i jak za darmo, to nikt nie ponosi kosztów.

      • 2 0

    • Oczywiście, że mieszkańcy i tak zapłacą za komunikację w podatkach, lecz warto zauważyć, że zapłacą wszyscy, również ci, co z niej nie korzystają, odbije się to pozytywnie na ludziach i tak korzystających. Poza tym darmowa komunikacja może zachęcić ludzi na przesiadkę z samochodu. Bywały dni gdzie komunikacja w całym mieście była darmowa i w moim przypadku chętniej szedłem na tramwaj niż zwykle. Łatwa dostępność do komunikacji może zwiększyć atrakcyjność turystyczną. W Lubinie istnieje bezpłatna komunikacja, oczywiście to nie są te same rozmiary co Gdańsk. Nie jestem specjalistą, ale myślę, że może warto, chociaż rozważyć...

      • 0 0

  • Stop bzdurom. (18)

    Tramwaj - nawet 2-czlonowy, to 60 ton metalu, które na przejechanie 1 km potrzebuje ponad 7 kWh. Zajmuje miejsce w pasie drogowym "na wyłączność", a mimo to musi koegzystować z buspasem. Emituje hałas większy niż cała reszta uczestników ruchu. Awaria w jednym miejscu blokuję pół miasta.

    • 34 93

    • (1)

      Litr benzyny odpowiada ponad 9 kWh, wiec tramwaj jest tak bardzo energooszczedny jak sie tylko da: p

      • 26 2

      • najbardziej energooszczędnym środkiem transportu jest po prostu rower

        do 7 km w mieście zwykle szybszy niż samochód

        • 7 4

    • Są ku temu rozwiązania (5)

      przejścia międzytorowe tzw. przelotki, aby szybko i łatwo zmienić tor, a po kilku, kilkuset metrach wrócić na tor właściwy i w wielu innych miejscach zbudować tory awaryjne w postaci ślebo zakończonych żeberek na które można szybko zepchnać pojazd, odstawić i przywrócić ruch. Tak się robi w cywilizowanych systemach. Co się robi w Gdańsku? Likwiduje. Kiedyś takie żeberka były m. in. na pętli Stogi Plaża (na wyjeździe z pętli usytowane, na starej pętli Siedlce, a w Jelitkowie za to żeberka połączono z torem wyjazdowym i uzyskano przez to czwarty tor. Takie żeberka nie muszą być na pętlach, mogą znajdować się wzdłuż torów, to jest po prostu ślepko zakończony tor i dwa rozjazdy, jeden rozjazd na wjazd, a drugi to przejście międzytorowe, aby obsługiwało to obydwa tory.

      Przejścia międzytorowe były rozsiane po całym mieście, ostatnie ostało się na Wojska Polskiego przy zajezdni Wrzeszcza.

      • 18 3

      • propozycje maja dwie wady (1)

        A w zasadzie trzy...
        a. ziemia na te udogodnienia jest droga i sa na nia chetni...
        b. takie instalacje trzeba zrobic

        Trzecia wada jest oczywista, to kosztuje...
        Ilez przyjemniej i latwiej jest "inwestowac" w kolejny kredyt i kolejny zakup "super, hiper, ultra" publiczna kase i strzelic sobie na jego tle fote...

        • 2 11

        • tramwaj ma same wady

          • 2 8

      • (1)

        Rozmawiałem kiedyś ze specjalistą o żeberkach - dlaczego za każdym przystankiem nie ma zwrotnic żeby umożliwić objazdy? Otóż są one (zdaniem specjalisty) zbyt drogie, wymagają sporo pracy z utrzymaniem i ograniczają prędkość. Tymi zasobami łatwiej zapewnić bezawaryjność pojazdów niż podokładać zwrotnic. Przy czym nie mam wiedzy żeby ocenić czy tak jest faktycznie.

        • 3 0

        • Aby to miało sens ( rozjazdy między torowe ) to musi być spełniony jeden warunek .

          Cały tabor tramwajowy musi być dwukierunkowy .

          • 2 2

      • Takie rozjazdy między torowe mają sens .

        Ostatnio jadąc na Stogi widziałem na wyremontowanym torowisku w ul .Budzysza taki rozjazd między torowy .

        • 1 1

    • Szykuj lepiej swoją Skodę na zimę

      • 3 1

    • stop twoim bzdurom (1)

      wszelkie argumenty o kant rozbić a plusów nie widzisz żadnych? ślepy czy głupi?

      • 6 3

      • jakie argumenty? tramwaj jest kosztowny, ciężki, torowisko bezużyteczne dla karetek

        to nie są argumenty?

        • 1 5

    • Ludzie są głusi na racjonalne argumenty bo tramwaj taki "nowoczesny: (3)

      i ekologiczny - tylko że kosztuje miasto 150% na pasażera tego co autobus a trasa z Havla do Centrum to jest chyba atrakcja turystyczna - tyle trwa przejazd.

      • 4 6

      • (1)

        Nie wiem czy tramwaj kosztuje więcej, często jest natomiast zwyczajnie szybszy i to też się liczy. Poza tym tramwaje i tak masz tylko na głównych ciągach komunikacyjnych

        • 5 2

        • Kosztuje dużo więcej

          Standardowa nowa Pesa Swing czy Pesa Jazz kosztuje 8 milionów złotych za sztukę. Przeliczając na tramwaje, to:
          -łącznik Niepołomicka kosztuje ćwierć tramwaju
          -parking kubaturowy przy Urzędzie Wojewódzkim kosztował 2,5 tramwaju
          -cała Nowa Świętokrzyska to koszt 40 tramwajów.

          A te tramwaje będą dłuższe, więc na pewno też droższe. Oczywiście mówię o samych tramwajach, koszt infrastruktury też jest duży.

          • 1 2

      • To jedź autobusem

        Z centrum masz linię 118 na Havla. Wsiądź o 16:00 pod Dworcem Głównym i pojedź do przystanku "Płocka". Może po tej podróży zrozumiesz dlaczego tramwaj jest jednak lepszy.

        • 0 0

    • Minusy świadczą, że ludzie są głusi na racjonalne argumenty (1)

      Tramwaj to XIXw przeżytek - zastąpiło go metro i autobusy.

      • 2 7

      • Aaaa to metro pobudować .... dobrze by tak przejechać metrem z Moreny na Stogi...już sie rozmarzyłem , metro i nos w smartfonie

        • 6 1

    • W ktory miejscu blokuje pol miasta? To nie trajrek w Gdyni.

      • 3 2

  • Hehe, ktoś leczy kompleksy? (1)

    • 4 6

    • bryką nie da rady

      ale za to tramwaj ma najdłuższy... ;)
      I na "ty" staje!

      • 0 0

  • Dużo tramwajów jeździ z jednym pasażerem. (4)

    • 7 14

    • ile ?

      • 4 0

    • jak byś chciał to wyeliminować ?

      • 2 0

    • 80% samochodów po mieście jeździ tylko z kierowcą

      • 5 0

    • Chciałbym być tym jednym pasażerem o 7 rano na Łostowicach.

      • 2 0

  • Kiedyś przystanki były 45 i 90 metrowe (21)

    Potem ktoś podczas remontów i z byle powodu jest skracał do 30 metrów, ewentualnie do 60, wyjątek to Dworzec Główny. Dawniej trzy wagony Konstala 105Na spokojnie mieściły się na przystanku, a potem nagle przestały i tylne drzwi musiały być wyłączone z eksploatacji. Przypadek?

    • 194 8

    • (12)

      Co więcej, już wtedy mówiono, że skracanie przystanków jest bez sensu....

      • 36 2

      • (11)

        Tak jak już teraz się mówi, że zwężanie dróg jest bez sensu, a za kilka lat jak jeszcze kilka osiedli się wybuduje to trzeba będzie znów poszerzać

        • 23 15

        • Samochód w mieście (5)

          jest dobry dla jednostki, ale bardzo zły dla ogółu. Włodarze miasta powinni dbać o dobro ogółu, czyli działać na rzecz ograniczenia przewagi samochodu nad innymi formami transportu, które są mniej przyjazne dla jednostki, ale bardziej dla ogółu. Uatrakcyjniając inne formy trzeba niestety również komplikować życie kierowcom samochodów, aby codzienne jeżdżenie w pojedynkę do biura z jednej części miasta do drugiej nie było nagminne.

          • 36 30

          • (2)

            i cyk, komentarz anty-samochody. jesteście bardzo przewidywalni.

            • 25 20

            • źródłem największych uciążliwości kierowców samochodów

              jest nadmiar innych samochodów. Komentarze osób przyspawanych mentalnie do foteli samochodów są bardzo przewidywalne.

              • 26 16

            • sam zaczął, że mu drogi zwężają pod artykułem o tramwajach... ehhh

              • 12 7

          • Brzmi jak komunizm

            • 7 8

          • Dla jednostki jest równie zły, tylko głupota powoduje że jest wykorzystywany

            • 2 1

        • (4)

          Niezupełnie. Władza przyjazna mieszkańcom ułatwia mieszkańcom. Wszystkim! Bez względu czym się przemieszczają.

          • 6 4

          • z tym samochodowym lewactwem to prosimy wy... jechać :) (2)

            • 2 7

            • Czekam aż będziesz woził palety rowerem cargo (1)

              • 6 0

              • Jak na razie, to dostawczak z paletą stoi w korku złożonym z samochodów osobowych z samym kierowcą.

                Mało tego, większość tych kierowców jedzie w trasę poniżej 5km...

                • 6 3

          • Ułatwieniem dla wszystkich mieszkańców jest rezygnacja z samochodów wszystkich mieszkańców i komunikacja miejska.

            Utrudnieniem dla wszystkich mieskzańców są samochody bez względu czym się poruszają.

            • 1 3

    • Kto za to odpowiada? (1)

      W demokratycznym społeczeństwie obywatelskim suweren czyli lud ma prawo wiedzieć kto za to odpowiada i wymierzyć demokratyczną karę. Ja jestem za chłostą na długim targu, konfiskatą mienią i banicją. Na wzór szwajcarski proponuję referendum

      • 15 1

      • Chłosta to na Węglowym. Tam jest pręgierz w ścianie katowni.

        • 3 0

    • Jakieś przykłady proszę (3)

      Które przystanki skrócili ?

      • 1 2

      • Politechnika, Chodowieckiego, Uniwersytet Medyczny, Traugutta, Miszewskiego, Klonowa, Galeria Bałtycka (2)

        • 7 1

        • Kliniczna

          • 3 1

        • Stocznia Północna, Stocznia SKM, Brama Żuławska. A na Havla i Witosa od razu wybudowali krótkie.

          • 3 0

    • Może 150 metrowe

      • 0 1

    • Nie przypadek tylko niekompetentne osoby na różnych stołkach.

      • 1 0

  • (8)

    Jako pasażer chcę dojechać szybko, punktualnie, bez awarii i bez stania w korku. Na który z tych parametrów będzie miało wpływ wydłużenie składów?

    • 13 4

    • (3)

      Dodam jeszcze, że chce usiąść a nie stać obladowana jak wół torebka, torba z jedzeniem, laptopem i parasolką.

      • 4 3

      • (2)

        tylko lektyka i czterech sług!

        • 6 4

        • (1)

          Czy to aż takie wymaganie, że ktoś chce usiąść? Że ktoś nie chce się bujać na zakrętach jak ma zajęte ręce?

          • 5 1

          • ale skąd !

            • 1 0

    • Na "bez stania w korku" (1)

      Dłuższe tramwaje = mniej tramwajów = mniejsze korki tramwajowe

      • 6 4

      • dłuższe stanie

        na przystanku w oczekiwaniu na przyjazd.

        • 3 1

    • ..ja tez bym tak chciał ... ale życie to niejebajka !

      • 1 3

    • żaden a to dlatego ze taki jest stan umysłu urzedników czyli ich głupoty

      • 2 1

  • Ceny paliw nie jednego kierowcę przeniosą (2)

    do komunikacji miejskiej

    • 8 11

    • Nie, podwyżki cen energii i paliw dotkną też komunikację. A koszt podróży autem to nie wszystko.

      • 2 1

    • rydzyk fizyk

      A ceny biletow z komunikacji na chodniki

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane