- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (433 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (129 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 4 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (58 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (272 opinie)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Pojedziemy 45-metrowymi tramwajami?
Wydłużenie obecnie jeżdżących po Gdańsku tramwajów o dodatkowy człon lub kupno nowych, aż 45-metrowych pojazdów rozważają Zarząd Transportu Miejskiego wraz ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Niewykluczone.
W Zarządzie Transportu Miejskiego trwają analizy takiego rozwiązania. Pod uwagę brane są dwie opcje.
Pierwsza to kupno nowych, dłuższych składów. Dotychczasowe tramwaje kursujące po gdańskich torach mierzą ok. 30 metrów. Nowe byłyby o 15 metrów dłuższe i w kilkuletniej perspektywie miałyby zapewnić komfortową obsługę pasażerów na liniach na południu Gdańska.
Druga opcja zakłada wydłużenie obecnie kursujących tramwajów o dodatkowy człon. Wbrew pozorom nie jest to bardzo skomplikowany zabieg. Modułowa konstrukcja pojazdów pozwala na takie zmiany.
Oba rozwiązania mogłyby także funkcjonować równolegle.
Spodziewany wzrost liczby pasażerów
Wzrost liczby pasażerów w komunikacji tramwajowej spodziewany jest m.in. po planowanym na przyszły rok uruchomieniu trasy "Nowa Warszawska", między pętlą Ujeścisko a al. Havla.
Kartuska czarnym punktem na mapie zderzeń z tramwajami
Do większych potoków pasażerskich może też przyczynić się wdrożenie zmian, które skrócą czas przejazdu tramwajów.
Nie bez znaczenia są też doświadczenia z ostatnich miesięcy, gdy obostrzenia związane z pandemią mocno uderzyły w transport zbiorowy, radykalnie ograniczając liczbę pasażerów w tramwajach i autobusach. W większych pojazdach ta liczba byłaby proporcjonalnie większa.
Linia na Chełm na granicy przepustowości
Już teraz z analiz wynika, że tylko przez Chełm po otwarciu linii w ciągu Nowej Warszawskiej w jednym kierunku przejeżdżać będzie nawet do 30 tramwajów na godzinę (w godzinach szczytu). Obecnie do pętli "Chełm Witosa" dojeżdża 27 pojazdów na godzinę, a do Łostowic - 21 składów.
Dwuminutową częstotliwość na całym tym odcinku ZTM wraz z GAiT zapewniają tylko raz w roku. Wszystkie ręce (i tramwaje) są rzucane na pokład 1 listopada, gdy z zajezdni wyjeżdżają niemal wszystkie dostępne pojazdy.
Pierwsze tory tramwajowe na budowie Nowej Warszawskiej
- Rozwijamy w Gdańsku komunikację szynową i przewidujemy dalszy wzrost liczby pasażerów komunikacji tramwajowej - przyznaje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku. - Niektóre ciągi komunikacyjne, np. przed Dworcem Głównym już teraz pracują na granicy przepustowości. Dalsze zwiększanie częstotliwości będzie wiązało się z komplikacjami technicznymi i ekonomicznymi. Potrzebujemy jeszcze mocniejszego zasilania, większej liczby tramwajów i motorniczych, a sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach musiałaby zostać przeprogramowana tak, by "przepuścić" więcej tramwajów, często kosztem innych uczestników ruchu. Stąd prace w kierunku zwiększenia pojemności tramwajów - dodaje Zomkowski.
45-metrowe składy już kiedyś jeździły po Gdańsku
Eksploatację 45-metrowych tramwajów dopuszcza Uchwała Rady Miasta Gdańska z 2014 r.
- Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Gdańska na lata 2014-2030 zakłada eksploatację tramwajów do 45 metrów - przypomina dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Taka długość tramwajów w Gdańsku to nic nowego: wozy starszego typu (105Na) były łączone w składy trzywagonowe o długości 45 m. Taki tramwaj jest bardzo pojemny, przez co pasażerowie podróżują w większym komforcie.
Do dłuższych tramwajów potrzebne dłuższe perony przystankowe
Już teraz ZTM opiniując wszelkie projekty budowy lub przebudowy przystanków tramwajowych, każdorazowo wskazuje na konieczność zapewnienia minimalnie 45-metrowych peronów.
Wysokie kary za opóźnienia tramwajów. Cztery Pesy za darmo
- We współpracy ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeanalizujemy wszelkie możliwości zwiększenia pojemności tramwajów. Wchodzi w grę zarówno zakup fabrycznie nowych, dłuższych tramwajów, jak i wydłużenie tych już użytkowanych. Tzw. konstrukcja modułowa powoduje, że rozbudowa nowoczesnego tramwaju nie jest szczególnie skomplikowanym i kosztownym procesem - mówi Zomkowski.
Kiedy i ile nowych, dłuższych tramwajów pojawi się w Gdańsku? ZTM nie chce składać jednoznacznych deklaracji.
Nieoficjalnie mówi się nawet o 60 wagonach, co oznacza że wymiana lub modernizacja dotyczyłaby prawie połowy całego taboru w Gdańsku.
Okazją do wydłużenia pierwszych wagonów mogłaby być z kolei zbliżająca się tzw. naprawa główna pięciu niskopodłogowych "Jazzów" kupionych w 2013 r. Podczas takiej modernizacji, każdy wagon (niezależnie od stanu technicznego) przechodzi gruntowny remont, podczas którego wymieniane lub regenerowane są wszystkie jego elementy. Przypomnijmy, że za gruntowną naprawę 10 Pes Swing z 2010 r. GAiT w tym roku zapłaci ponad 30 mln zł.
Miejsca
Opinie (292) 8 zablokowanych
-
2021-11-05 10:04
Tylko w gdańsku
Długie tramwaje super sprawa, może od razu rozbudować sieć tramwajową do pobliskich gmin ?
Zacząć by trzeba od tego, że w gdańsku jest dużo i gęsto przystanków, jak staną dwa takie 45 metrowe to od przystanku do przystanku będzie zbyt mała odległość. Skomunikowanie tramwajów już nie wchodzi w grę. Miasto będzie miało na co kasę wydawać (sprzątanie przystanków). Następnie skrzyżowania, będzie przez każde przejeżdżał tylko jeden skład, więc będzie o wiele więcej opóźnień. Kolejną sprawą są torowiska, w momencie gdy stanie taki jeden długi będzie o wiele dłuższe zatrzymanie a do tego po nowych remontach, po przebudowach nie będzie gdzie odstawić takiej awarii. 20 lat temu gdy były jednokabinowce w Gdańsku było pełno mijanek w obecnej chwili gdy są dwukabinowce mijanki zostały zlikwidowane. Pętle tramwajowe są tak zbudowane, że nie ma możliwości manewrowania tylko trzeba objeżdżać pobliskie dzielnice.
Zacznijcie ludzie myśleć o rozwiązaniach ułatwiających komunikację, naprawę i rozwiązywanie problemów. Ponieważ gdy wszystko działa każdy jest dumy ale w momencie gdy coś się stanie żaden z pomysłodawców nie powie że dał ciała zrzuci winę na innych.
Pozdrawiam- 1 7
-
2021-11-05 10:21
Sobie
Niech dulkewicz jeździ z ekipa Merkelową my w Gdyni piękniej tej mafi nie potrzebujemy tylko PiS wkoncu będzie uczciwie dla ludzi anie dla mafi
- 1 8
-
2021-11-05 10:48
A będą w nich miejsca siedzące?
- 6 0
-
2021-11-05 10:48
Jeśli jeżdziły by jak metro
Pod skrzyżowaniami bądź nad to ma sens-albo jak na zaspie gdzie są podziemne przejścia i długie przejazdy między światłami ale w innym przypadku dwa tramwaje tej długości spotkają się na światłach to już blokują prawie 100m... Zacznijcie pomału przerabiać skrzyżowania tym bardziej ze większość są przystosowane bo mają duże wysepki ...
- 1 0
-
2021-11-05 10:58
roweru, hulajnogi etc. (1)
Nie można napisać itp. ?
- 0 2
-
2022-01-04 04:03
Skrót zmienia wielce twoje życie?
- 0 0
-
2021-11-05 11:06
(1)
Powinni powyłączać niektóre ulice z ruchu samochodowego pozostawiając je tylko dla transportu szynowego i pieszych. Dotyczy to zwłaszcza Centrum i Wrzeszcza. To niestety konieczność.
- 3 11
-
2021-11-05 12:27
"Dotyczy to zwłaszcza Centrum i Wrzeszcza"
które mają praktycznie jedną przelotową ulicą.
To co chcesz wyłączyć?- 1 1
-
2021-11-05 11:10
Po prostu dobry pomysł :)
Mam tylko nadzieję, że długość przystanków jest dostosowana do dłuższych tramwajów.
- 4 1
-
2021-11-05 11:25
a mi całe życie mówili, że długość nie ma znaczenia (4)
- 8 2
-
2021-11-05 11:57
nie
pocieszaj się .
- 4 0
-
2021-11-05 12:18
jak twierdzą osoby znające sie na rzeczy
"może być marny, byle figlarny"...
- 2 0
-
2021-11-05 12:45
ważne, że jest długi, czerwony i często staje
tramwaj oczywiście
- 3 0
-
2021-11-05 13:19
a co mają mówić ;-)
- 2 0
-
2021-11-05 11:27
Kupcie więcej bydłowozów z Bydgoszczy
tylko wcześniej całkowicie zaklejcie okna propagandą i zdemontujcie ławki. Będzie już idealnie jak na pace do rzeźni
- 7 4
-
2021-11-05 11:32
3 wagony 105 to był standard przewiewne przynajmniej były i klima naturalna
ten nowy złom do niczego się nie nadaje
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.